Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
***Occre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***

Hallo allemaal. Graag start ik een nieuw bouwverslag van een scheepje die mij al sinds mijn jeugd intrigeerd, namelijk een Xebec.
In mijn jeugd las ik graag de stripboeken van Roodbaard en een van die verhalen https://nl.wikipedia.org/wiki/De_strijd_met_de_Berbers ging over het bevechten van Algarijnse piraten (Berbers) die met hun snelle scheepjes tiranie aanrichten in de Middellandse zee. Het verhaal was natuurlijk verzonnen, maar wel op werkelijkheid gebaseerd. Destijds waren priaten van Algarijnse afkomst een werkelijke plaag in de Middellandse zee voor koopvaardijschepen. De schepen die ze gebruikten waren Xebecs. Met hun driehoekige zeilen (latijnzeilen) waren ze snel, wendbaar en tot hun tanden bewapend.
Bij het zien van deze zeilen op route door de Middellandse zee, gaf het schrik in de ogen van menig kapitein. Handelswaar werd geplunderd, bemanning gedood, vrouwen en kinderen werden ontvoerd om verkocht te worden als slaaf. Het geplunderde schip werd na afloop in brand gestoken. Het waren andere tijden...

De Spaanse kroon bouwde Cazador rond 1750 om Algarijnse piraten in de Middellandse zee te bevechten. Zo is voor mij het de cirkel weer rond.

Een mooie weergave van een Spaanse Xebec in gevecht is hieronder weergeven n.a.v. een afbeelding van Ángel Cortellini Sánchez!

photo 526437
bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... elinas.jpg

OcCre - Ocio Creativo heeft de artistieke vrijheid genomen om Cazador een gestalte te geven. Natuurlijk heeft de kitmaker daarmee een aantal "shortcuts" genomen. Toch is het qua looks een geslaagd model geworden mits je de realiteit een beetje links laat liggen. Ik heb welgeteld ongeveer 9 maanden om dit model gereed te brengen. Daarna zal de aandacht uitgaan naar een nieuw gezinslid. :lol:
Mijn andere projecten nemen veel meer bouwtijd in beslag en om die reden heb ik ze maar even aan de kant gelegd. Ook is mijn bouwplek niet veel veranderd, gewoon de eettafel!

photo 526435

Goed, OcCre had ik zeker niet bovenaan mijn wensenlijstje gezet als fabrikant. In mijn optiek is het een kopie van Artesania Latina maar dan in alles net even minder. Misschien doe ik ze hiermee een beetje te kort, maar ik heb wat verschillende scheepjes van OcCre gezien en ze gebruiken doorgaans wat goedkopere materialen. Bij AL zitten vaak noten kielbalken en andere stukken bij, dat is bij OcCre gewoon gebeitst multiplex van de goedkoopste soort. We gaan het zien en zoals altijd probeer ik recht uit de doos te bouwen zonder enige vorm van modificaties.... :mrgreen:

Enkele specificaties van de kitmaker:

Ref: 14002
Schaal: 1:60
Lengte: 860 mm
Breedte: 160 mm
Hoogte: 630 mm
Prijsindicatie: 175-200 euro

Meer informatie op https://www.occre.com/model-ship/jabeque.html


Chapter 1 - The Box and parts
De doos is redelijk van formaat en ziet er goed uit. OcCre gebruikt voor ieder model zoveel als mogelijk hetzelfde design voor de doos maar plakt een vel papier op de doos met de afbeelding van het schip. Ook hier kiezen ze voor een "makkelijke route" vooral voordelig is voor de fabrikant. Ik stoor me er niet aan, tenslotte gaat het mij om de inhoud.

photo 526401

Over de inhoud gesproken. Ook hier veel gelijkenissen met Artesania Latina. Alles is netjes en verzorgt verpakt, niets op aan te merken, gewoon keurig. De metalparts, blokken, touw en andere accessoires zitten in een plastic doosje. Deze zijn bij AL identiek. Overigens een prima en nette manier om alles gescheiden en duidelijk te bewaren. Het hout is gelijk aan kwaliteit als bij AL, geen verschil en gewoon prima. Ook zijn er zeiltjes meegeleverd die al onder een naaimachine gelegen hebben, ook goed. Als laatste de grotere onderdelen zoals spanten e.d. Dit is allemaal cheapo multiplex incl. de kielbalken, roer, scheg etc. Die laatste onderdelen zie ik gewoon graag in noten uitgevoerd en dat vind ik dus wel jammer.

photo 526403


Chapter 2 - A new beginning

Qua schaal en complexiteit ligt het scheepje redelijk in lijn met de eerder gebouwde Santa Maria, al is Cazador wel wat langer. Voor mij ideaal om niet te groot en complext te bouwen om de deadline te halen binnen 9 maanden. Dat betekent dat we de vaart erin gaan zetten.
Ik begin meestal om alle onderdelen vluchtig te controleren. Ik check op compleetheid en of het allemaal heel is. Daarna nummer ik de onderdelen zodat ik later niet zo hoef te zoeken. Een goede voorbereiding is het halve werk.

photo 526402

Na het nummeren van de onderdelen heb ik de spanten uit de mal gehaald. Tegenwoordig wordt alles met een laser uitgesneden en is daarmee erg nauwkeurig. Nadeel is je moet wel even de schroeiresten op het hout eraf schuren om een optimale hechting van de lijm te hebben. Voor de spanten doe ik dat later als deze worden afgeschuind ter voorbereiding van het beplankingsproces.

photo 526404

Ook de kielplaat haal ik uit de mal en vervolgens pas ik de spanten op de kielplaat. Deze passen erg goed en er zijn geen problemen met de maatvoering. Na dryfit de spanten gelijmd op de kielplaat.

photo 526405

Kijk het karkas is geboren. Ik moet wel toegeven dat het multiplex erg dun, licht en wat flexibel is. Niet erg prettig om een sterke constructie mee te maken. Ik verwacht dat de stevigheid verder wordt gevormd door het aanbrengen van de dekplaten. Dat zeggende, de eerste haal ik maar eens uit de mal en teken er een paar lijntjes op.

photo 526406

Ook gelijk maar op het schip gezet. Ik gebruik gewone houtlijm van Bison of Pattex type D2.
De meegeleverde spijkertjes gebruik ik ook. Het is niet nodig want je kan het met een paar elastieken of tape ook prima op zijn plek krijgen.

photo 526407

Bij de scheepjes van AL ben ik gewend om fineer te gebruiken voor de dekplanken. Meestal 0,5 / 0,6mm. OcCre heeft voor Cazador besloten om iets dikkere latjes te gebruiken van 1mm.
Helaas varieert de dikte soms tussen 1mm en 1,3mm en zelfs per latje varieert de dikte over de gehele lengte. Wellicht een tip voor OcCre om toch een betere schaafmachine / schuurmachine te gebruiken. Ik zal er wat schraapwerk aan hebben om het dek egaal te krijgen.

Ik begin altijd langs de middenlijn met het leggen van de eerste latjes. Ik heb een paar extra lijnen gezet om daarmee spanten na te bootsen. Ook snijd ik ieder latje op maat om daarmee een mooi versprongen patroon te krijgen.

photo 526408

photo 526409

Een tijdje verder....

photo 526410

photo 526411

photo 526413

Ieder latje teken ik af op een spantlijn (groene pijl) om daarna vervolgens op maat te snijden en te verlijmen.

photo 526412

photo 526414

Nadat alle latjes zijn gelegd wordt het tijd om te egaliseren. Hiervoor gebruik ik een schraapstaal. Een schraapstaal is een stuk metaal met feitelijk een braam op de randen. Deze braam zorgt ervoor dat je stukjes van je hout kunt afschrapen waarmee je een geschaafd uiterlijk krijgt. Dit heeft mijn voorkeur ten opzichte van schuren. Met schuren druk je de nerf dicht en dat geeft een iets ander uiterlijk. Daarnaast moet je met schuren verschillende korrel schuurpapier gebruiken om de krassen op je hout te laten verdwijnen. Met schrapen heb je dit euvel niet.
Schraapstaal is bij de betere schrijnwerkerswinkel verkrijgbaar. Neem eens een kijkje bij Baptist te Arnhem https://www.baptist.nl/houtbewerkers voor wat inspiratie.

photo 526415

Na een poosje schrapen....

photo 526416

photo 526417

photo 526418

Het stukje wand op het dek moet ook bekleed worden met hetzelfde hout. Dit is zo gedaan. Ook hier begin ik vanuit het midden en werk ik naar de zijkanten toe.

photo 526419

photo 526420

photo 526421

De bouwbeschrijving is tot op heden redelijk. Het fotoboekje verwijst met nummers naar de onderdelen en daarmee is het te volgen.
Op het achterdek moet een stukje wand bekleed worden met fineer. Dat fineer is 0,6 mm dik en 5mm breed. Dit is heel buigzaam in de lengte maar absoluut niet te buigen in de breedte.
Dat wil ik juist wel doen om dat wandje te bekleden. De kitmaker kiest de makkelijke route om het recht, horizontaal op het wandje te plakken.
Ik pak vervolgens een strijkbout en gebruik warmte en stoom om het hout toch te manipuleren.

photo 526422

photo 526423

photo 526424

Een veel beter resultaat. Het hout loopt mooi gebogen mee met de vorm van het schip. Iets dat ik altijd probeer. Het geeft je schip net wat meer uitstraling als je naar de details kijkt. :wink:
De volgende stap is de volgende dekplaat. Een herhaling van zetten, dus ik laat de foto's maar spreken.

photo 526425

photo 526426

photo 526427

photo 526428

Het leggen van de dekplankjes is ook hetzelfde, echter wil ik een mooie aansluiting met het wandje erachter. Daardoor moet ik de kopse kant per latje een schuine kant geven.

photo 526429

photo 526430

photo 526431

photo 526432

photo 526433

photo 526434


Dit is het begin, de start van de bouw van Cazador om het gevecht tegen de Algarijnse piraten in de Middellandse zee aan te gaan. Na jaren geïnspireerd door een stripverhaal van Roodbaard. https://nl.wikipedia.org/wiki/Roodbaard_(strip)

Tot later,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op vr 15 sep, 2023 19:33 pm, in totaal 47 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 11:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mooi begin, Peter, dekken liggen er strak bij

Het schrapen doe ik met een davidmesje, zo'n ouderwets schermesblad

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding.

Je hebt weer een mooi kitje uitgezocht en het begin ziet er goed uit. Schrapen moet je even in de vingers krijgen maar het resultaat is inderdaad mooier dan schuren. Veel plezier met bouwen, ik ga dit weer lekker volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi begin voor een nieuw begin !

Ziet er netjes uit, en je hebt de vaart er weer aardig in ! , blijf je volgen!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Dat beloofd weer wat moois te gaan worden. Ik kan wel zeggen, leg de lat niet te hoog, maar vrees dat jou lat niet omlaag kan haha. Succes.

Van harte met je gezinsuitbreiding, cheers

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2021 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 jan, 2021 13:59 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Nieuwegein
Ik vind hem prachtig. Dit ziet er echt goed uit.

Groet,
Roald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2021 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Pfffffffffffffffffff......even het stof van dit topic afblazen. :roll:

Goedenavond allen!

Het is alweer een paar "dagen" geleden dat ik een update geplaatst heb. Tja, soms gaan die dingen zo.
Toch kan ik jullie verblijden dat de bouw weer verder gaat. :wink:

Capter 4 - nailing it

In dit hoofdstuk gaan we door waar we waren gebleven. De dekken zijn aangebracht en ik ga eens wat nagels simuleren in de planken.

photo 545064

Hierna zijn de spanten weer aan de beurt. Ze krijgen hier en daar wat versteving en ze moeten worden afgeschuind.
het afschuinen is een nauwkeurig karwei. Ik neem mijn tijd hiervoor omdat het uiteindelijk de vorm van de romp gaat bepalen.

photo 545063

photo 545062

Nu het afschuinen gedaan is en ik redelijk tevreden ben, moet de verschansing worden aangebracht. Ik gebruik voor deze platen meestal lijm in combinatie met enkele spijkertjes. De spijkertjes kan je achteraf weer verwijderen, maar meestal laat ik ze zitten voor de stevigheid.
De verschansing voor dit scheepje loopt iets schuin i.p.v. het gebruikelijke "haaks" t.o.v. het dek en dat is op de tweede foto hieronder goed zichtbaar.

photo 545066

photo 545065

Zodra de verschansingsplaten zijn aangebracht is het tijd om deze te bekleden met latjes. Ik bepaal een lengte van een plank en maak een paar kopieën.

photo 545067

photo 545068

photo 545069

photo 545070

Hierna ga ik beplanken. Ik gebruik hiervoor gewone witte houtlijm type D2. Je kan ook andere lijmsoorten gebruiken zoals CA (secondelijm) of Bisontix of gele houtlijm ook wel carpenters glue genoemd. Verschil tussen de witte en gele houtlijm is dat witte houtlijm op waterbasis is en gele houtlijm op basis van kunsthars.
Na een klein beetje op een latje te hebben gedaan, smeer ik het goed uit. Dit voorkomt dat de lijm bij het aandrukken van het latje, alle kanten op schiet.

photo 545071

photo 545072

photo 545073

photo 545074

photo 545075

Over de beplanking op de romp en achterkant van het schip ga ik afwijken van de bouwbeschrijving. Het is wat ingewikkeld om uit te leggen, maar ik laat aan de achterkant zien wat ik bedoel. De bovenkant beplank ik horizontaal en laat de latjes meebuigen met de vorm van het "hakkeboord". Daaronder komen de latten schuin onder een hoek van ongeveer 35-40 graden.

photo 545076

Het beplanken laat ik even rusten voor nu. Bij de aanschaf van dit pakket, wist ik dat OcCre soms inferieure materialen gebruikt, bijvoorbeeld goedkoop gebeitst multiplex i.p.v. massief noten. Waarschijnlijk doen ze dit om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Zo ook een aantal onderdelen die in het zicht van je model blijven:
- Kielbalk;
- Scheg;
- Knieën;
- Roer;
- en diversen kleinere dingen.

Ik ben daar geen fan van. Ik werk liever met massief noten omdat het je model een mooiere uitstraling geeft.

photo 545077

photo 545078

Goed, alles is te veranderen als je maar wilt, zeg ik dan... :mrgreen:
Ik heb een plank bekantrecht geschaafd massief noten gekocht. Deze is een stuk dikker dan de gewenste dikte maar met mijn vandiktebank haal ik daar snel een paar mm's van af tot ik de gewenste dikte heb bereikt.

photo 545079

Voor
photo 545080

Na
photo 545081

Het hout is nu op de juiste dikte en nu kan ik alle onderdelen aftekenen op het hout. Alleen de scheg is te groot en dus moet ik die uit twee delen samenvoegen.
Met een figuurzaag zaag ik alle onderdelen uit om ze vervolgens met vijlen en schuurpapier te modeleren. Ik gebruik graag handgereedschap hiervoor , maar je kunt natuurlijk ook machines gebruiken of een Dremelachtige tool.

photo 545082

photo 545083

In de kielbalken moeten haaklassen gemaakt worden. Ik gebruik hier kleine sleutelvijltjes voor waarmee je heel precies kunt werken.

photo 545084

photo 545085

De scheg en de constructie van de nieuwe scheg heeft een beetje nadenkwerk gevergd. Ik heb besloten om de onderdeel passend in elkaar te maken i.p.v. ze koud tegen elkaar aan te zetten. Om de goede hoek tussen beide onderdelen te krijgen en de uitsparing te maken in het gebogen deel dat tegen de boeg gezet wordt, heeft het meeste tijd gekost. Toen ik eindelijk beide onderdelen vervaardigd had, wilde ik de verbinding verstevigen. Uiteindelijk heb ik dat gedaan met behulp van twee houten pennen die onder een hoek door beide onderdelen gaan.

photo 545086

photo 545090

photo 545087

photo 545088

photo 545089

photo 545091

photo 545092

En dan alle onderdelen bij elkaar op de foto gezet. De onderdelen die bij de kit inbegrepen zitten erbij gezet.

photo 545093

Het voelt een beetje als een scratchbouw schip, al vind ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor. Wie weet ooit. :roll:

See you next time! :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt, 2021 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als jij al niet goed genoeg bent voor een scratchbouw wie dan wel?? Dit ziet er weer allemaal zeer fraai en verzorgd uit. Ik denk dat die verbinding van de scheg wel stevig is op deze manier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt, 2021 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zag laatst een documentaire over de bouw van de Willem Barentsz welke in Harlingen gebouwd wordt (heb de werf ook al eens bezocht). Daar zochten ze stukken hout voor een 'oksel', ook zo'n hoekstuk, alleen dan kleiner. Daar waar een dikke zijtak uit een stam groeit, dat stuk was perfect voor zo'n oksel omdat de nerfrichting al goed is. Dan hoef je geen verbinding te maken. In dit geval was het plankje van jou net iets te klein, dus prima opgelost met je 'deuvels'. Hier zullen geen grote krachten opgenomen moeten worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2021 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Mooie update weer man. Alleen je werkstof verstoft, je skills lijken er geen last van te hebben haha.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement