Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

IJN Zuikaku 1/350
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=53333
Pagina 2 van 2

Auteur:  IJNfan [ za 17 okt, 2020 15:47 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Ziet er zeer veelbelovend uit, staat op mijn lijstje om ooit te bouwen, zal je bouw met veel interesse volgen! Ben wel benieuwd, hoe lang het model nu is?

Auteur:  StevenVD [ wo 21 okt, 2020 19:19 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Bedankt! Wat betreft de lengte van het model moet deze foto uitsluitsel geven:

photo 521144

Maar de afmetingen worden pas duidelijk als de romp samengeplakt wordt en je ook de diepgang van het schip in beeld krijgt.

photo 521145

photo 521147

Tijdens het bevestigen van de schotten heb ik er ook twee uitgehold voor het uitwerken van de voorste vliegtuiglift. Ik heb namelijk wat veranderd aan het vorige ontwerp.

photo 521146

Ik heb gezien dat in de Shipyard set een volledige PE liftbodem zit. Die was mooier gedetailleerd dan de plastic vloer van Fujimi zelf. En er zat bovendien een beter uitgewerkte stormbarrière in, met een PE bodem (dus geen pinmarks) en een volledig geperforeerde zijwand. Hier zaten zelfs meer onderverdelingen in als bij Fujimi. Omdat de plastic bodemplaat wegvalt, zijn de PE-stukken hoger en het resultaat minder gedrongen als bij Fujimi. Hier een vergelijking.

photo 521141

Eens gemonteerd ziet dit er dan zo uit:

photo 521142

photo 521143

photo 521157

Iemand had al opgemerkt op The Ship's Forum dat de verdiepingen bij Fujimi te laag zijn, zo'n halve centimeter. Dat had ik zelf ook opgemerkt toen ik de doorsnedetekening in Morskie Monografie bekeek. Ik heb een paar uur gezocht naar intern fotomateriaal van Japanse CV's, waar je weinig van terugvindt. Een paar mooie 3d-plaatjes zouden in erg dure boeken staan. Toch kreeg ik een indruk van hoe een scheepslift in elkaar zit door enkele upgradesets op 1/700 te bekijken. Helaas bestaan die niet op 1/350.

photo 521156

Op deze steunbalken moet je dus nog de liftvloer plaatsen. Ik moest dus die zijkanten namaken in styreen en ik zou ook nog een tweede verdieping naar beneden gaan, nu het eerste experiment er toch uit moest.

photo 521148

Hier zie je de PE vloer op de plastic vloer gekleefd, waarvan ik alleen de posities van de pilaren overgehouden heb. Bovenaan liggen dan de delen van het bovenste hangardek die nu hergebruikt worden. Daaronder ligt een nieuw uitgesneden stuk voor het onderste hangardek. Daaronder heb ik de steunen van de liftvloer nagemaakt, die gaat nu ongeveer halverwege de diepte van de romp liggen.

photo 521150

Het onderste dek wordt gemonteerd op de opening die in de schotten gemaakt was. Omdat dit maar 0,5mm styreen is, kan de vloer gebogen worden om hier doorheen gestoken te worden. Ik heb ook twee verticale steunen gezet zodat de lift niet per ongeluk losgedrukt kan worden.

photo 521149

Het bovenste hangardek wordt nu gedry-fit. Ik ga dit zo lang mogelijk los laten staan, want het dek was waarschijnlijk ook beschilderd met een schema in de vorm van de omtrek van de gestockeerde vliegtuigen. Zo kon de dichtste pakking gevonden worden.

photo 521151

Een eerste check-up hoe dit er gaat uitzien. Alvast beter dan de vorige versie. Dat komt ook door de ge√ętste liftrand van Shipyard.

photo 521152

Nu worden de liftwanden uitgewerkt met styreenplaatjes. Die moeten op de juiste plek aansluiten.

photo 521153

De pilaren worden dan toegevoegd in I-profielen, op de restanten van de Fujimi liftwand.

photo 521155

photo 521154

Ik denk wel dat het goed gaat komen met nog wat extra aankleding.

Auteur:  StevenVD [ za 24 okt, 2020 1:45 am ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Ik had op The Ship's Forum tips gekregen hoe een Japanse lift er van binnen uitziet.

photo 521334

photo 521335

De voorwerpen die links te zien zijn in de kokers zijn contragewichten die de lift naar boven trekken met kabels, zoals bij sommige garagepoorten. Verder naar buiten zijn er rails waar de lift over rolt. De illustraties zijn wel van andere schepen maar de liften werkten gelijkaardig.

photo 521326

Ik heb de gewichten met blokjes Evergreen nagemaakt. De I-profielen pasten hier handig omheen.

photo 521324

photo 521325

Daaraan heb ik koperdraad gelijmd, die over een ijzerdraad bovenaan loopt zodat hij gespannen staat.

photo 521327

De geperforeerde rails heb ik zelf geboord en uitgesneden.

photo 521328

Hier zitten ze op hun plek in de liftschacht.

photo 521329

photo 521330

De hangarwanden zijn nog bekleed met platen en reepjes Evergreen om de inwendige structuur na te bootsen. Je zal hier tenslotte wel wat van terugzien door dat open liftgat. De platen moesten wel ophouden een millimeter onder de scheepswand, want onderaan het dek zit een passingsrichel. Als ik dit vergeten was, dan had er later een lastige Dremelbeurt moeten volgen.

photo 521331

photo 521333

photo 521332

Beide hangardekken staan nu in de grijze primer, al moet ik nog wachten met de afwerking van de bovenste hangarwand. Omdat de vloer er zo nauw in past, kan ik nog geen reepjes tegen de wand plakken. De binnenkant van de hangar moet wit worden, maar de schacht was grijs. De grijze spuitbusprimer dekt goed op de PE lift, die nog groen zal moeten worden met een camotekening op.

photo 521178

Ik had daarvoor nog dit plaatje aangemaakt op dat andere forum. Als je goed kijkt, kan je op de eerste lift een grilvorm herkennen zoals op het meegeleverde camoschema bovenaan het topic. Er is daar al een interessante discussie ontstaan over de interpretatie van die foto's. Het onderscheid tussen schaduwen, rook en camovlekken wordt hier en daar vaag maar de masking die ik heb, lijkt me erg getrouw aan de realiteit.

Auteur:  StevenVD [ do 19 nov, 2020 23:43 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Na het primeren van de hangar kwam er een kwestie die ik op twee manieren zou kunnen oplossen. Het dek zou namelijk niet gewoon in dekkleur gespoten moeten worden, het zou ook van een markering moeten worden voorzien.

photo 524217

De vliegtuigen hadden een vooraf bestudeerde optimale opstelling in de hangardekken. Om dat gemakkelijk terug te kunnen vinden aan boord, werd de omtrek van elk vliegtuig gemarkeerd op het dek met een witte lijn (internetafbeelding uit een referentieboek "Futabashi").

photo 524208

In het Morskie referentiewerk had ik voor de voorste lift plannen van deze markeringen. Het was nu de vraag hoe deze geloofwaardig van het plan naar het model over te brengen waren. Dekkend overschilderen met wit op een donker dek zou zeker dikke verflijnen achterlaten. Ik wilde dit schema dus kunnen spuiten. Mijn eerste idee was om alles eerst wit te spuiten en de markeringslijnen alleen af te plakken. Daarom spoot ik het dek en de muren naast de lift eerst wit. Maar ik zag er tegen op om alle afrondingen af te plakken met dunne tape. Het zou ook moeilijk worden om elk vliegtuig identiek te plakken. Het zou eigenlijk sneller gaan als ik het negatief van de markeringen afplakte. Ik zorgde eerst voor een omschaling van de Morskie 1/400 plannen naar 1/350. Dat wil zeggen, afprinten op 114 procent. Daarna spoot ik het dek toch maar Lifecolor Deck Blue.

photo 524210

Voor elk van de drie types vliegtuigen op de schema's (en ik heb er in dit geval geen rekening mee gehouden of deze types al niet verouderd waren in 1944, het plan toont waarschijnlijk 1942) moest ik er eentje heel zien te houden voor de maskering. In dat vliegtuig werden wel gaatjes gesneden om het plat op te kunnen kleven en op zijn plek te houden, en het werd een halve millimeter getrimd met een fijn schaartje. De omliggende markeringen werden terwijl afgedekt. Zo werden een voor een de vliegtuigjes van beide dekken afgeplakt en gespoten.

photo 524209

Voor het bovenste dek was dit makkelijker, omdat dat nog los was van de hull. De verf is Tamiya wit gemengd met Tamiya lichtgrijs.

photo 524212

Het onderste dek moest op zijn plek gemanoeuvreerd en dan ter plekke gespoten worden.

photo 524211

photo 524213

De resultaten waren niet perfect maar volgens mij toch mooier dan ze konden zijn met een taperandje als masker. Daarna werd de onvermijdelijke overspray wat weggewerkt door te schaduwen met NAVO zwart.

photo 524215

Na het uitpakken van de liftkoker kon er een dry-fit gebeuren van het bovenste dek. Als je van voren of achteraan door de liftopening kijkt, kan je de markeringen duidelijk zien.

photo 524216

photo 524214

De binnenwand kan nu afgewerkt worden, maar het dek kan nog niet op zijn plaats. Ik zag dat het plafond van het botendek helemaal in PE toegevoegd moet worden. Vreemd genoeg krijg je geen PE voor het plafond van het voordek, terwijl alle ondersteuningsdriehoeken opzij en achteraan het dek vervangen worden. Dat zijn er meer dan honderd. Dat ga ik doen als het dek vastgelijmd is, maar dat achterste plafond moet al eerder gebouwd en geschilderd worden omdat het niet meer bereikbaar is later.

Auteur:  Trajanus [ do 19 nov, 2020 23:59 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Wat een geweldige intro! En met al dat plastic en PE kom jij de winter wel door :brouw:

Succes,
Jan

Auteur:  StevenVD [ vr 20 nov, 2020 16:12 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Dank je, Trajanus. Hier ben ik inderdaad dit jaar nog niet klaar mee.

Auteur:  StevenVD [ zo 22 nov, 2020 21:28 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Nu moet het dek geprepareerd worden om met een hele ijzerwinkel aangekleed te worden.

photo 524428

Alle steundriehoekjes in plastic gaan er af. Die zullen vervangen worden door geperforeerde stukjes.

photo 524426

Er mag niet meer van zichtbaar blijven dan de plek waar de hoekjes gestaan hebben, dus wordt er met een schaafmes en een schuurstokje nageschuurd. Aan de bovenkant worden alle antislipplaten aan de dekrand ook met een schaafmes glad gemaakt. Helaas is het antislippatroon van Fujimi net iets fijner dan dat van het Shipyard PE dat er in de plaats komt, maar het kan niet anders omdat er geen hoogteverschil mag komen tussen het houten opkleefdek en de PE antislipplaten. Ook de drie munitieluiken bij de liften gaan er af.

photo 524427

Fujimi is wel een stukje vergeten te repliceren in PE, spijtig genoeg het opvallendste stukje onder het vliegdek vooraan. Dit staat ook vol ejector pinmarks. Daar moet ik dus nog iets op vinden.

photo 524429

Het achterste deel boven het botendek hebben ze dan weer wel toegevoegd. Hier heb ik me vergist in de constructie, de balk moet bovenaan ingestoken worden. Gelukkig kreeg ik het PE nog uiteen gehamerd. Een opmerking kan ik bij deze bouwstap wel geven, elk van deze stukjes PE is even scherp als een airbrushnaald. Als je ze op de mat laat vallen, blijven ze haast rechtop steken. Voorzichtig manipuleren dus. Het afbramen gaat echter opvallend makkelijk, want dit is bikkelhard RVS en het plooit nauwelijks op de insnijdingen als je het vasthoudt tijdens het vijlen, ook als het maar een stukje van een millimeter breed is.

photo 524430

Hier zijn de dwarsliggende balken gemonteerd. Nu ook weer een opmerking, in verband met balken 10 en 11. Die hebben een unieke richting omdat er aan een kant een puntje weggehaald is, zie de foto. Dat is nodig om obstakels onder het dek te vermijden.

photo 524431

De langsbalken passen allemaal haarfijn op dit staketsel, hier betaalt de prijs van het PE zich helemaal terug.

photo 524432

Dat maakt deze foto ook wel duidelijk, genomen bij het stuk van de kit dat hierdoor vervangen wordt. Er zat zelfs een steunpilaar te veel in dit plastic onderdeel.

photo 524433

De steunpilaren worden afgewerkt met een paar driehoeken in PE, maar daar zit een constructiefout in.

photo 524434

Je ziet hier duidelijk dat er een stuk van de driehoeken door het geraamte heen steekt. Dit zal ik met een polijststeen moeten afslijpen voor de constructie mooi op het dek past.

Auteur:  Jeroen Zuiderduin [ ma 23 nov, 2020 16:31 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Weer een machtig project, mooi referentiemateriaal.
Het Photo-etch is bijna intimiderend :shock:

Jeroen

Auteur:  fvdm [ ma 23 nov, 2020 21:48 pm ]
Berichttitel:  Re: IJN Zuikaku 1/350

Prachtig dat PE!

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/