Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 19:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank je voor de reactie, Pommetje. Er was niet veel te kiezen aan de romp, die kwam in twee gespiegelde helften en niet op de Trumpeter wijze met het onderwaterschip afzonderlijk. Je zou dan een stuk van de romp kunnen zagen, maar dit is om te beginnen al veel complexer dan gewoon een put in het water maken en je wil ook de aansluiting met het water niet verknoeien. Nu heb ik nog een stuk van de anti-fouling en kan ik bepalen tot waar je kan kijken. Maar deze romp was wel niet helemaal stabiel, dus had ik al snel dat schuimblok nodig. Pas eergisteren heb ik het dan voorbereid op de definitieve vorm. Het schip is al kwetsbaar van het moment dat je met de opbouw begint, maar de meest fragiele dingen zoals de antennemasten en de netjes ga ik er op zetten als het schip op de waterpartij bevestigd is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Pommetje schreef:
Hi Steven,

Met verbazing kijk ik weer wat voor een pracht stukje werk jij aan het maken bent.

M.vr.gr.

Marco


Je bent niet de enigste, ik zit ook elke keer weer met verbazing te kijken.

Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2021 0:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt! Vandaag ben ik met twee potjes Humbrol en wat wasbenzine aan de slag geweest om de Zuikaku wat te doen roesten.

photo 533450

Het bleek dat dit mengsel toch op de donkergroene verf nauwelijks weg te wassen was, terwijl aanhechting aan de glanzende lichte verf dan weer moeilijk was. Het was dus steeds oppassen. Let ook op de Plimsoll-decals die Fujimi meegeleverd had.

photo 533448

photo 533449

photo 533451

photo 533452

photo 533453

photo 533454

Ik ga hierna wat chippen met donkerbruin, denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2021 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Al dat PE :shock: Al dat superkleine PE... :shock:

Hoe je het allemaal ziet, dat kleine spul, en dan tientallen keren dezelfde constructietjes maken, heel indrukwekkend.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 8:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Salamander. Spijtig dat we elkaars modellen niet gauw op een beurs van naderbij gaan kunnen bekijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 3:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tijdens het bouwen van de galerijen was ik uit het oog verloren dat er daar een stuk meer luchtafweerkanons in mijn referentieboek stonden dan er op het model voorzien zijn. Ik had al reling geplaatst maar de kanonnetjes moesten nog een boorgat hebben om ze te plaatsen. En dat voor wel zes stuks aan beide kanten. Gelukkig zat de reling niet te vast en kon ze er nog uitgelicht worden. Het boren was ook geen sinecure maar door langs onder door de plaat te boren, lukte dit voor alle 12 posities.

photo 534027

Ik heb nu een paar van de verweringsproducten van Lifecolor uitgeprobeerd. Ik heb wat gechipt met de shadow color uit het setje. Daarna maakte ik de algenwash eens open en dit bleek de ideale wash om over het Pale Green te gooien.

photo 534026

Hier zie je ook al hoe ver de figuurtjes staan. De wash op de overdekte kanons steekt hier mooi af. Ik heb ook alle 127mm-kanons en munitiekistjes een zwarte wash en een grijze dry-brush gegeven en definitief geïnstalleerd. Dat heb ik niet met de 25mm-kanons gedaan, dat heeft weinig zin door de zeer kleine details.

photo 534029

photo 534035

photo 534034

De groene wash kan verdund worden met water. Er is ook een verwijderingsproduct bij, maar dat heeft op mijn model geen effect meer op de algenwash. Het is dus de zaak om die al zo te verdunnen dat er achteraf niet meer weggewassen moet worden.

photo 534030

photo 534031

photo 534032

Het waterdio moest dus nog iets verlaagd worden.

photo 534028

Na een korte poets-sessie kon het stuk schuim nu goed in het frame geplaatst worden.

photo 534033

De zijkanten nog wat bijwerken en dan kan het schip spoedig in de sokkel gelijmd worden. Hiervoor heb ik vandaag al silicone gekocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 feb, 2021 21:00 pm
Berichten: 18
Wordt een fraai stukje werk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 23:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor het compliment, Gerrit. We gaan gewoon verder met washen, deze keer een donkerbruine wash. Dit is nodig om op de donkergroene kleur ook nog donkere aflopers te kunnen zien. Op het lichte gedeelte heb ik daarom minder aangebracht, vooral op de anti-mijnenkabel rond de hull. Alle grote kanonnen zijn nu geplaatst en de raketwerpers staan er ook al op. Ik moet zo dadelijk wel nog deze wash aan bakboord aanbrengen.

photo 534238

photo 534237

photo 534239

photo 534240

photo 534241

photo 534242

De washes van AK blijven ook veel beter bewerkbaar na het aanbrengen dan de liquid pigments van Lifecolor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een achttal van de 25mm kanonnen moesten op een lastige plek geplaatst worden. Hiervoor had ik volgens de instructies wel gaatjes in het ankerdek geboord, dat achter de boeg gelegen is. Toen dacht ik al dat dit te dicht op mekaar gepakt was om vier kanonnen op te krijgen, want ze hadden geen rekening gehouden met een PE ladder die een deel van de beschikbare ruimte inneemt. Ik dacht ook dat de pennetjes van de kanonnen niet helemaal in het dek gingen verdwijnen, dus besloot ik om bij die acht stuks het pennetje er af te slijpen. Ook weer een riskante onderneming, want de draaiende polijstkop zou gemakkelijk het kanonnetje de kamer in kunnen slingeren. Het moest dus stevig vastgehouden worden bij het paaltje.

photo 534330

De vier gaatjes zijn hier te zien links onder het groene vliegdekdeel.

photo 534328

Elk kanon moest toch wel meer dan 10 seconden tegen deze steen gedrukt worden.

photo 534329

Het was wel de moeite waard, er moesten er maar twee gerepareerd worden en dat kwam door trillingen.

photo 534331

De driedubbele 25mm's zitten er nu ook op. Bij eentje moet ik nog een loop geschilderd krijgen.

photo 534332

Toen dit gebeurd was, besloot ik dat de tijd aangebroken was om het schip definitief in zijn diorama te verankeren. Daarvoor had ik een lijmtube met montagekit gekocht.

photo 534333

Ik had die kit aan de rand gesmeerd. Daardoor moest ik wel het schip gelijkmatig in de sleuf laten zakken, anders zou er misschien lijm aan de boeg kleven.

photo 534334

photo 534335

photo 534336

Het schip rust in het blok piepschuim. Er zijn nog wel openingen om op te vullen, vooral aan de stuurboordzijde.

photo 534337

Dit wordt met een nieuwe voorraad plaaster gedaan. Ik heb geprobeerd om toch nog een beetje van het rood te laten bovendrijven, maar dat is maar sporadisch zichtbaar.

photo 534338

photo 534339

Het schip zit nu stevig verankerd en de waterlijn is helemaal dichtgewerkt. Er is ook wat plaaster aan de randen van het blok toegevoegd om het beter in het plastic kader te doen passen.

photo 534340

photo 534341

Een tweede laag waterpasta is hier opgebracht. Toen ik de nieuwe pot opendeed voor de bakboordzijde, was die veel lichter van kleur dan de oude. Ik vertrouw er op dat dit door een verschil in beluchting komt en dat het nog wel bijtrekt. Zoniet, dan zal er een oppervlakkige derde laag aan stuurboord gelegd worden. Het zou mooi zijn als er wat van deze kleurverschillen over zou blijven, maar ik verwacht dat het meeste in donkerblauw zal veranderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 8:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 jan, 2021 13:59 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Nieuwegein
Hijō ni subarashī, (heel mooi) zoals de Japanners dat zo lekker kunnen zeggen.

Buiten dat ik dit een prachtige bouw vind, pakken de gekozen kleuren ook erg goed uit.

Erg goede en duidelijke foto's ook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement