Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 1:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de waardering, vandaag foto's van het resultaat van de waterpartij en verder gaan we nog aan het kader werken.

photo 534385

photo 534384

Er is toch nog iets te zien qua kleurverschil. Ik moet nog wel schuim op de golven brengen.

photo 534383

photo 534386

Nu zie je de verschillen met een CVL wel goed. Het vliegdek is een stuk langer. In vergelijking waren de Independences wel hoger opgebouwd, al hadden ze maar 1 hangardek. Ik vond ook dat de ankers van het kleine schip haast dubbel zo groot waren dan die van de Japanner.

photo 534388

Ik was gaan kijken in de bouwmarkt om de hoek voor een dunne witte plaat om de sokkel af te werken. Zulke platen hadden ze alleen in 2,40x1,50m, dus had ik ze ter plekke in stukken moeten laten zagen. Daarvoor was het toen te laat, gelukkig vond ik op onze zolder nog een kleiner stuk meubelplaat waar ik dit met een zaagmachine van afgehaald heb. Maar die zaag deed de randen schilferen, dus heb ik er wat overschot bijgerekend.

photo 534387

Om de rand mooi af te werken, moest er toch met een cutter gesneden worden. De vier zijden moesten recht gesneden worden, op het einde voelt dat of er met een hamer op je wijsvinger geslagen is.

photo 534389

Enfin, dit stuk zal toch mooi in de glazen bak passen.

photo 534392

photo 534390

photo 534391

Dit staat nu te drogen zodat morgen het diorama hier op geschroefd kan worden. Dan kunnen we ons concentreren op de afwerking van het schip.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 19 maart, 2021 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Pffff....dat ziet er weer heel fraai uit zeg.

En op basis van jouw uitleg over het maken van golven heb ik besloten het ook eens een kans te geven, gel en foam staat hier al op het bureau, nu alleen nog een keertje plaster regelen.

Thx voor de inspiratie.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 20 maart, 2021 1:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes met deze formule, Marco, als je goed naar foto's van de zeegang van je schip kijkt, dan zie je wel hoe je de golven moet aanbrengen. Bedankt voor de leuke comment.

photo 534513

Het plastic kader wordt op de plank gemonteerd met behulp van vier kleine schroefjes. Dat betekent wel dat het diorama nu definitief vast zal zitten, want je kan het er niet meer langs onder uit drukken.

photo 534511

photo 534512

De verplaatsbare 25mm-kanonnen zijn nu aangebracht zoals het in de handleiding van Fujimi staat, want er bestaat weer weinig referentie over. Om ze mooi recht te kunnen plaatsen, boor ik een gaatje in het dek, ik snij zoveel van de plankenvloer af als er onder de grondplaat van het kanon zou passen en haal alle spanen en lijmresten er onder weg.

photo 534515

Ik heb ook de veiligheidsnetjes allemaal teruggeplaatst, net als de platformen naast het vliegdek waar je ook doorheen kan kijken door de fijne structuur.

photo 534514

Nu ga ik de golfslag in het water brengen. Daarvoor wordt op enkele typische punten rond de hull montagekit gespoten.

photo 534516

Met een oud scalpel wordt dan op deze sliertjes lijm ingehakt zodat ze een rafelige kant vertonen. Bij siliconen lukt dit vaak nog beter maar bij deze acryllijm hier kan je er ook wel wat model in brengen.

photo 534517

Verder naar achter neemt de turbulentie toe en krijg je meer golfslag. Hier heb ik ook meer model in de plaaster en het waterproduct gebracht. Nu nog wat totaalbeelden, het zou kunnen dat de golven nog iets doorschijnender opdrogen. De vliegtuigen zijn nog niet definitief en moeten nog afgewerkt worden.

photo 534518

photo 534519

photo 534520

photo 534521

photo 534522


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 0:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Met behulp van Uschi Van Der Rosten draad in twee diktes worden eerst de remkabels en dan de antennedraden gespannen. Gelukkig is er in Gakken duidelijke info over het riggen van de late war Zuikaku.

photo 534787

photo 534788

photo 534789

photo 534790

photo 534792

photo 534791

photo 534793

Voor de laatste twee triple 25mm guns heb ik een Alliance Modelworks setje gekocht. Hier zitten zes installatie in met resin loopjes. Ik ga voor vijf van die loopjes wel mijn metalen exemplaren proberen op te gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 13:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij de Fujimi kit van de zuikaku zit een fraaie sticker met een naambordje. Da geeft in Arabische cijfers de schaal weer, en dan een aantal Japanse karakters die waarschijnlijk de naam en het type betekenen. Het is nu wel voor onze westerse capaciteiten onmogelijk om hier als buitenstander meteen mee te kunnen lezen, maar het is in elk geval een heel herkenbaar schip en een van de weinige die in deze schaal in een late camo tegengekomen kunnen worden. Ik ga dus deze sticker gebruiken en waarschijnlijk geen aanduiding in Romeinse letters. Fujimi had ook een gietraam met twee statieven meegegeven voor het geval je het schip in full hull wil exposeren, daar zit ook een plakkaatje bij in matzwart. Ik besloot om dit in hetzelfde Motip goud te zetten als de insigne op de boeg.

photo 534987

photo 534988

Hier zit het plaatje nog met kneedgom op zijn plek, daarvoor verzin ik later nog een stevige bevestigingsmethode met een schroefje.

photo 534989

Ik moest de crash barriers nog voorzien. Bij de extra PE set van Fujimi zat een exemplaar in RVS PE, die er heel strak uitziet maar wat er waarschijnlijk eerder als een stuk reling zal uitzien eens geschilderd. Het kon ook niet gebruikt worden in combinatie met de Shipyard pylonen, want die staan iets verder uiteen. Ik heb daarom de dikke nylondraad uit de set van Shipyard gebruikt. Die zit wel op een klosje en moet dus nauwgezet op het dek vastgekleefd worden. De dwarsdraden zijn de 0.03 Ammo-draad. Daardoor ontstaat dus rond het net een weinig aan lijmuitvloeiing, dat ik later met een matvernis ga doen verdwijnen. Je krijgt hierdoor wel iets dat veel meer aan een netstructuur doet denken, al zou het in het echt nog strakker gespannen moeten staan.

photo 534990

Aan de achtersteven waren op de foto's van het 1/100 model in Gakken twee navigatielantaarns opgehangen, die heb ik ook nagemaakt.

photo 534991


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Het zijn de details die het hem maken!!
Ziet er heel mooi uit, zeker een op zijn Engels gezegd “a conversation maker” !!
Vooral zo doorgaan.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik sta er elke keer weer versteld van wat jij van een kit weet te maken, zo ook deze keer weer. Het is een prachtig model geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 21:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ongelooflijk mooi en knap gedaan Steven! Gefeliciteerd. Wel hoop ik dat je nog buitenfoto's gaat maken.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 1:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties, het schip is nog niet verder afgewerkt op dit moment. De status van de stukken die ik heb moeten bijbestellen, is al enkele weken onveranderd:

photo 535143

Uiteraard ga ik pas bemanning plaatsen als alle kanonnen er op staan. Dat kan dus eind april worden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 17:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tracking voor dit pakketje is nog niks verdergegaan, maar gisteren is het toch aangekomen.

photo 536379

photo 536377

photo 536378

Er was een review beschikbaar in eBay waar het resin in de kit zwaar bekritiseerd werd en daar is wel iets van aan als je ziet hoe geen enkele van de lopen volledig evenwijdig is. Ik heb deze ook niet nodig omdat ik nog heel wat Infini onderdelen en ook vijf metalen lopen heb. In de handleiding zijn er maar 10 onderdelen maar ze zijn er toch een vergeten in te plaatsen, het tandheugel onder de kulas wordt zelfs niet op de cad-tekening getoond. Verschillende onderdelen zijn ook zwaarder uitgevoerd dan bij Infini.

photo 536380

Helaas zijn de resin lopen ook qua afmetingen licht verschillend van de metalen lopen. De lengte is korter en ook de diameter van de mondingsrem is kleiner.

photo 536381

Het ene stuk geschut dat ik volledig kon opbouwen is voor de voorste positie aan het eiland.

photo 536382

Ik heb hier ook nog PE ammo clips op gezet. Maar het andere stuk heeft nu een loop te weinig. Ik kan wel een resin loop lossnijden en er een matroos naast zetten die die aan het vervangen is. Zo zie je minder het verschil in afmetingen. Ik kwam ook tot de vaststelling dat geen van de bemanningsleden geschikt is om plaats te nemen op de stoeltjes van de geschutsinstellingen. Ik ga de crew dus op een andere manier aan het werk moeten zetten.

photo 536383


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement