Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Wederom een prachtige bouw. Ik krijg per model steeds meer respect voor je werk en je enthousiasme wat je hier laat zien :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 0:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Knap werk - daarmee ook bedoeld het uithoudingsvermogen. Je zal nog wel een aantal PE-velletjes over hebben om te monteren.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 22:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de mooie complimenten, maar het aantal PE velletjes begint te minderen, want ik heb er vandaag ook eentje bijna leeg gemaakt.

photo 495785

Dit PE-vel bevat alle anti-slipplaten die aan de rand van het dek moeten zitten. Er zat al een dergelijke textuur op het plastic dek, maar dat was er enkele pagina's geleden afgeschraapt omdat het houten dek 0,20mm hoger komt te liggen. Het eiland heb ik nu opgeborgen in de Trumpeter vitrine waar ook Princeton's detailonderdelen in bewaard werden, nadat al het mogelijke PE er op aangebracht was.

photo 527940

photo 527941

photo 527942

Ik had de radarantenne al geplaatst toen bleek dat er in die kooi nog een geplooide antenne moest zitten. Gelukkig ging het deksel van de kooi nog open. Ik heb ook een paar kleine stukjes Evergreen aangebracht zodat de ramen van de brug niet meer uitsteken achteraan. Er is een laddertje gesneuveld, maar dat kon vervangen worden omdat er ook een laddertje binnen in de toren gestopt wordt, wat je normaal gezien niet meer terugvindt als je alle deuren gesloten laat. Het enige wat er naar mijn mening nog ontbreekt is een vervangstuk voor de venturi, de spoiler vooraan de brug om de wind af te leiden van de voorruit. Ook zou ik nog graag een aantal buizen onder de platformen plakken, zoals die te zien zijn op foto's, maar dat zouden dan heel dunne metaaldraadjes worden.

Op naar de anti-slipplaten dus:

photo 527943

Ik raad iedereen die PE van deze grootte-orde moet gaan plakken, af om dit met secondelijm te doen. Voor de voorste plaat had ik dit geprobeerd, maar ondanks een redelijk goede poging kleefde de plaat net een halve millimeter teveel naar bakboord. Dat lijkt niet veel, maar daardoor ziet de dekrand van een millimeter breed er aan die kant plots veel smaller uit dan aan stuurboord. Ik kreeg de plaat er onbeschadigd terug af en heb wat lijm verwijderd, maar ook een tweede poging liep verkeerd. Daarbij had ik er al wel op gelet niet meteen aan te drukken, dus alles kwam er ook weer goed terug af, maar nu heb ik er toch een kwartier over gedaan om de lijm terug te verwijderen met een schaafmes. Toen besloot ik om dit met contactlijm te doen, waarmee je nog een hele tijd kan schuiven voor het vastzit. Nu moet er alleen wat lijm van onder de kanten uit geschraapt worden, want dit smeert iets dikker dan secondelijm.

photo 527944

Al vroeg in de bouwstap bleek dat de stukken dekrand soms iets te lang ontworpen waren. Ik heb in het schema links de oplossing uitgebeeld. De platen hebben een dikkere rand die dus niet weggesneden kan worden. Daarom moet er materiaal van tussen de rand en de plaat weggehaald worden en dan kan de rand er terug op gezet worden.

photo 527945

Hier is het kleine stukje eerst gekleefd en is dan de verkorte rand toegevoegd, zodat alles mooi aansluit op de plastic dekrand.

photo 527946

De achterste plaat moet wat afhellen, dus die wordt met knijpers op zijn plek gehouden.

photo 527947

photo 527948

Ook aan stuurboord zijn er twee locaties waar een millimetertje weggehaald moet worden. Gelukkig is dat steeds waar de plaat maar een halve centimeter breed is, zodat je dit niet opmerkt op het anti-slipvlak.

photo 527949

Bij het laatste stuk kwam ik uit op een structuur die ik nog niet eerder bestudeerd had. Ik had al een PE-stukje voor een kraanarm zien voorbij komen en die was ook op een paar tekeningen al gepasseerd. Ik was er toen van uitgegaan dat die kraan verticaal in het dek verankerd zou zitten, zoals op andere carriers die ik kende. Bij nader bekijken zag ik, dat de kraan van de Shokaku's neergeklapt kan worden in het dek. Bij alle modellen die ik bekeek, zat die kraan dan ook onder een deksel in het dek verborgen, logisch als je standaard een ongeperforeerd plastieken blokje krijgt als kraanarm. Maar dat wilde ik niet, want ik had nu dat interessante stuk PE én ik had een deksel dat met een kleine ingreep opengeklapt kon staan. Ik had er alleen tot nu toe geen rekening mee gehouden dat er nog geen gat in het plastic dek was, en dat kon redelijk dik zijn.

photo 527950

Niet getalmd, ik had hier een bruikbaar zaagje voor. Door de ronde kant lukt het om vanuit het midden van een plaat te zagen.

photo 527951

De korte zijden worden met een boor doorgeprikt. Gelukkig zat er onder het deksel ook een afgesloten deel van de kit, zodat we niet recht op de galerij uitkwamen.

photo 527952

Maar er zat wel nog een stevig stuk van de romp in de weg, drie millimeter dik plastic.

photo 527953

Dat wordt er met een snijschijfje uitgehaald. Er wordt genoeg ruimte gemaakt om het stuk dat uit het dek verwijderd werd, op een lager niveau terug te plaatsen. Waar de kraan ingeplant wordt, is er een stuk I-profiel in de romp gepropt, want daar zat er een gat naar de binnenkant van het schip.

photo 527954

Toen kon het laatste stuk van de rand vastgelijmd worden. Ik heb eigenlijk geen aanwijzing naar welke kant het deksel openklapte, dus ik gok dat het naar rechts ging. De vorm van dit deksel is waarschijnlijk vereenvoudigd door Fujimi, want in de plannen van Morskie is het wat veelhoekiger en bij Gakken 13 zijn er meer dan zes onderverdelingen. Dat zou ons echter te ver brengen, want dan zou alle beplating rond het deksel ook nog aangepast moeten worden.

photo 527955

Nu zijn de twee achterste vliegtuigliften aan de beurt. Het zou iemand vergeven kunnen worden om te denken dat je de lift en de rand daarrond gewoon op de liftkoker van Fujimi kan passen. Werk je met een houten dek, dan mag je daar echter nooit van uit gaan. Je moet alle delen die op het dek komen, nauwkeurig op elkaar droogpassen. Zo is te zien dat er bij het houten dek een afwijking in de lengterichting van het schip bestaat van een millimeter. Weer lijkt dat niet veel, maar daardoor zou je bij het bevestigen van de houten dekdelen de liften niet kunnen centeren op de PE-stukken die je geplaatst hebt. Die houten delen komen namelijk pas aan de beurt als al het PE geprimerd is, want ik wil delen van het houten dek ongeschilderd laten. Er wordt namelijk vermoed dat wat op foto's een lichte kleur heeft, eigenlijk ongeschilderd hout was.

photo 527956

Bij de vorige lift was het plaatsen van de PE liftrand vrij lastig omdat Fujimi hier een hoogteverschil ingegoten heeft. Dat wordt daarom bij deze twee liften dichtgekleefd.

photo 527957

Bij de achterste lift is er een gelijkaardige verschuiving. Nu worden de PE liftvloeren in een stuk met de liftrand uitgesneden en geplaatst. Een grote afdekplaat wordt nog achter de kraan op het dek gekleefd. Ik had deze ook van Fujimi maar daar stond overal anti-slip op. Aangezien dit bij Shipyard op deze plaat achterwege gelaten is, denk ik dat hier een reden voor moet zijn.

photo 527959

photo 527960

photo 527962

photo 527961

De voorste plaat heeft op de badkamertegel wat microkrasjes opgelopen bij het verwijderen van de lijm aan de andere kant, maar dit ga je niet meer zien na de verflaag. Nu komen er een paar structuren aan de dekrand aan de beurt, vooraleer we ons met de rest van het geschut gaan bezighouden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 18:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn nog wat antennes gemaakt.

photo 528049

Dit zijn de onderdelen die gebruikt worden om de vier draadantennemasten mee te maken. Dit is uiteraard een klusje voor de plooitafel.

photo 528051

Ik heb de uitstekende helft van de antennemast vervangen door een stukje staaldraad. Het PE was voorzien van openingen om dit te plaatsen.

photo 528050

Ik heb eerst de dwarsliggers nagemaakt van de Fujimi stukjes, dus 10 millimeter. Ik heb ze in de richting van de afwijkende zijde van het "kraaienest" gekleefd.

photo 528058

Achteraf bekeken is de verhouding van de dwarsligger tot de antenne veel kleiner. Op deze tekening uit Osprey wat lastig te zien maar de richting van de afwijkende kant van de antennes is niet zijwaarts maar in de lengte van het schip.

photo 528052

Daarom zijn de staafjes ingekort en opnieuw geplaatst maar dan 90 graden gedraaid.

photo 528053

Fujimi lag weer in de knoop met zijn benamingen voor PE-onderdeeltjes, je moet dus niet op fret B maar fret A zijn. Het bleek dat ik al een stukje van de ladder had gebruikt die je op deze antennes moet kleven. Fujimi is ook helemaal niet zo vrijgevig met zijn laddertjes, dus moest ik naar de sparebox. Ik had ladders van de WEM Independence-set.

photo 528054

Helaas waren deze ladders tweemaal zo breed als de Japanse. Daarom moest ik ze in een H-vorm plooien om overeen te komen in breedte. Bijkomend voordeel is dat deze ladders zo in een keer vastgelijmd kunnen worden zonder afstandhouder. Het plooiwerk is natuurlijk een precisie-operatie.

photo 528055

De ladders zitten er maar de foto wilde niet goed mee. Een van de vier antennes heeft de vervangladder gekregen.

photo 528056

Deze antenne komt op de grote mast. Er zitten 8 stukjes in verwerkt.

photo 528057

Ik ga deze mast eerst opbouwen uit de doos en dan ga ik hem helemaal vervangen uit metaal, want het ziet er weer iets overscale uit qua dikte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 20:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Basisstructuur van de mast: afgaande op een foto uit het boek koos ik voor koperdraad van 0,6mm als vervanging van de mast. Het zoeklicht kon er zo in geplaatst worden.

photo 528137

Nu kon de antenne geplaatst worden. Gelukkig was er ook een stukje PE om het kraaienest mee te maken.

photo 528136

Van bovenaf bekeken staat alles mooi evenwijdig.

photo 528135

De bovenste ra is afgeleid van een nieuwer vliegdekschip, Junyo. De Zuikaku had namelijk een keer een beschadigde mast en toen is die anders terug opgebouwd, met een V-vormige ra.

photo 528140

Dat kon ook de doos in.

photo 528138

Nu was het tijd voor wat geschutinstellingen, de rest van de 127mm-stukken dus.

photo 528139

photo 528141

De lopen worden vervangen door het tweede pakje Aber loopjes. Die zijn iets korter en ook wat fijner. Ze zijn ook beter uitgeboord.

photo 528142

Alle stukken zijn snel geplaatst en van schokdempers voorzien.

photo 528144

photo 528146

Na een vergelijking met foto's in Gakken bleken deze stukken bijna perfect nagemaakt, er hoeft geen extra PE meer op.

Nu nog een korte vergelijking van de Hasegawa vliegtuigenset voor late war vliegtuigen met wat er in de Fujimi set zit. Het valt vooral op dat de Hasegawa's meer paneellijnen hebben. Ik vond wel op de vroege Zero-romp wat sinkmarks.

photo 528147

photo 528148

photo 528150

photo 528153

Alles past heel mooi in elkaar, al weet ik niet of de staartvlakken correct geplaatst zijn. Die heb ik wat door elkaar gehaald en ik zag geen verschil meer in de onder- en bovenkant.

photo 528152


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 12:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb uiteindelijk drie van de vier types vliegtuigen uit de Hasegawa set gemaakt. De Suisei duikbommenwerpers waren ook op Zuikaku gestationeerd. Die laatste hebben we een heel fijn onderstel.

photo 528264

photo 528265

photo 528266

Toen was het tijd voor een nieuwe lading PE op de galerijen. Een heleboel trapjes werden toegevoegd en ik kreeg door dat ik tot hiertoe de trapjes verkeerd geplooid had, met de treden naar achter. Dat kan niet meer gecorrigeerd worden, want dan gaan er treden afbreken. Wat je in deze update zet, zou toch juist moeten zijn. Ik was wel even op zoek naar een stuk van de landingslichten. Ik had al op de tafel gezocht en onder het schip, want het stuk was niet weggesprongen maar gewoon naar beneden gevallen. Ik had het al even opgegeven maar het ding verscheen plotseling weer vanzelf. Het was aan een vingernagel gaan hangen.

photo 528267

photo 528268

photo 528269

photo 528270

photo 528271

photo 528272

photo 528273

Het voordeel aan de nummering is dat ze de naam van de kitonderdelen overneemt, dat maakt het makkelijker om te volgen. Ik heb wel een paar stukken van de galerij moeten bewerken om de trappen er in te krijgen, bij eentje was er bijvoorbeeld geen trapgat voorzien...

Vorige keer zei ik dat er geen PE voor de 127mm kanons voorzien was. Dat klopte niet, want er zijn voor elk twee afschermstukken voor de lader.

photo 528275

Het plooien ging erg makkelijk, zo klein als het allemaal is. Het plaatsen was wat lastiger, want het is niet helemaal duidelijk hoe de stukjes moeten hangen.

photo 528276

Deze plastic stukjes moesten er af.

photo 528277

photo 528278

Nu gaan we waarschijnlijk over naar de 25-millimeters.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Het is zonde om al dat PE straks onder een verflaag te zien verdwijnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2021 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Waarom? Het geheel wordt alleen maar mooier en verfijnder ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 1:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het zou een vreemd gezicht zijn, een ongeschilderd model op een waterlijndiorama. Maar al dat PE maakt het wel noodzakelijk dat er met grijze primer gewerkt moet worden, ik ga die delen eerst in Tamiya lichtgrijs spuiten voor de camo er op komt. Voor wie daarom treurt, niet wanhopen want het zal waarschijnlijk slechts een jaartje duren eer het volgende scheepsproject vol PE zal hangen. Die zal hopelijk wel in die vorm te zien zijn op een of ander evenement, want voor de Zuikaku zal dat ongetwijfeld pas in afgewerkte vorm gebeuren.

photo 528400

Het was al even uit mijn gedachten gegaan, maar ik moest nog wat doen aan de ondersteuning van de galerijen, waar een deel van afgeknipt moest worden omdat de structuur verder uitgewerkt moest worden. Helaas was dit nog een stuk lastiger dan de driehoekjes, hoewel deze stukjes iets groter zijn. Het bleek erg moeilijk te zijn om ze in een keer op de juiste plek te zetten, ook omdat er geen aanwijzingen op de romp zitten waar ze moeten uitkomen, buiten een hoogtelijn. De meeste van deze stukjes zijn een paar keer naar beneden gevallen. Gelukkig is daar nu niets meer van te zien.

photo 528399

Aan de stuurboordzijde waren er dan weer geen instructies, al bleek het mogelijk om uit de benaming van de stukjes af te leiden wel kitonderdeel ze moesten verfraaien.

photo 528398

Naast een verdwaalde galerijsteun zijn er ook al wat davits bijgeplaatst, al heb ik die voor het sloependek nog apart gehouden. Anders wordt het moeilijk om de sloepen niet mee in de camo te spuiten.

photo 528402

Nu begint de dolle pret echt. Ik heb het eerste pakket van 15 driedubbele 25mm-luchtdoelkanons geopend. Het was me zelfs niet opgevallen dat hier nog een bonus 16de kanononderstel in verborgen was, maar er zijn standaard maar 45 lopen meegeleverd en ik vond er maar twee bonus. Aangezien ik toch teveel single guns ga overhouden, is dit al een goeie manier om aan de nodige 18 driedubbele opstellingen te raken.

photo 528401

De loopjes zitten in het begin wel wat gammel in de kulas, het is de kwestie om ze in een acceptabele stand ten opzichte van elkaar vast te lijmen.

photo 528403

Ook bij de viziertjes is het opletten dat je alles recht plooit, want je mist snel de plooilijn.

photo 528404

De magazijnen zijn wel op een verstandige manier uitgewerkt, hier wordt niet met lijm geknoeid want de connectoren kunnen als paspinnen gebruikt worden.

photo 528405

photo 528406

Daardoor duurt deze stap maar een twintigtal minuten.

photo 528407

En we sluiten vandaag af met de tandheugels onderaan de kulas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 1:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Wat een huzarenstuk! Top kerel ! Heb hier nog een us sarratoga vliegdekschip liggen . Kijk er tegenop maar is peanuts met het werk dat jij in deze set steekt . Keep going!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement