Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 1:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de mooie reacties. Ondertussen blijven er nog zo'n 12 paaltjes over om te verwerken. Maar tussenin heb ik wel eerst de relingen aan bakboordzijde bevestigd.

photo 529528

photo 529529

photo 529530


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 1:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu alle driehoekjes aan de kanons gelijmd waren, moesten er nog twee toevoegingen gebeuren voor ze klaar waren. Eerst kwam de installatie van het harnas waar de schutter zich in moest zetten om het te richten. Hier was wel wat plooi- en buigwerk aan. Het buigen ging makkelijk met een fijne schroevendraaier en een mespunt.

photo 529791

Dat leverde snel een leger op.

photo 529790

Ook op dit geschut zat er een soort grendeltje, waar er uiteindelijk nog een vijftal van weggesprongen zijn.

photo 529789

Maar nu kunnen we weer 52 stukken toevoegen aan de collectie. Nu nog de raketwerpers en dan is de bewapening afgewerkt.

photo 529792

photo 529794

photo 529793

photo 529795

photo 529796


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Prachtig Steven, dit kan zo het sieraden kistje in. Ook leuk om te zien dat je tijdens het superdetaileren ook nog een hand vrij hebt om foto's te maken :mrgreen: .

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 jan, 2021 13:59 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Nieuwegein
Gebruik je ook een microscoop in jouw standaard uitrusting?

Onvoorstelbaar knap vind ik dit.

Groet,
Roald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 23:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ooit haal ik nog wel eens een microscoop in huis als ik eens reling op 1/3500 wil maken, nu lukt het me nog wel met de "eyeball Mark 1". Bedankt voor de complimentjes!

Ik heb ook de Veteran raketwerpers gebouwd:

http://www.navweaps.com/Weapons/WNJAP_12cm_AA_Rocket.php

De IJN ontwierp meerdere gestabiliseerde raketten, alleen de 12cm versie werd ooit ingezet in de strijd. Meestal waren er zes lanceerders op carriers. Er was een shrapnel oorlogskop zoals op een projectiel dat wel eens op kanonnen geplaatst werd, de Sankaidan type 3. De ontsteker werd ingesteld op een bereik van 1000 of 1500 meter.

photo 529934

Fujimi maakt gebruik van slide molding om de raketbuizen weer te geven, maar het blijft beperkt tot negen per lanceerder, terwijl er 28 horen te zijn. De behuizing heeft wel erg scherpe hoeken.

photo 529928

De set van Veteran geeft de mogelijkheid om zowel de open als de afgesloten opstelling te bouwen, waarbij de lanceerbuis de eerste stap is. Er zit heel wat PE bij voor de open versie, maar ik wilde het mooie resin gebruiken en dan is het beperkt tot een tandheugeltje. Het is weer niet duidelijk of er ook in de werkelijkheid voor de gesloten cabines gekozen was, want ik vind beide vormen in de boeken.

photo 529929

De heugeltjes zien er leuk uit, maar ze zullen nauwelijks zichtbaar zijn. Er zijn openingen die ik eerst voor luchtbellen hield, maar dit zijn de draaipunten voor de lanceerder.

photo 529930

photo 529931

Het nadeel van de kit is, dat er geen as voorzien is en er wat speling in de breedte is. Je moet dus de lanceerder rechts uitlijnen, zodat er voor de heugel genoeg plek is, en dan kijken of die niet scheefzakt.

photo 529933

Zoals verwacht passen ze niet zo goed op de platforms die voorzien waren. Dat komt door de tussenmuurtjes, die ik waarschijnlijk ga weghalen. De vier achterste lanceerders moeten nog een eigen platform krijgen op een hoger niveau dan de galerij daar, een foutje in de kit. Hiervoor moet ik nog info vinden.

De relingen aan stuurboord zijn nu ook geplaatst:

photo 529935

photo 529937

photo 529936

photo 529938

In feite was dit makkelijker geweest als de schoorstenen er nog niet gestaan hadden, door de lengte van de stukken reling. Maar in de praktijk vallen die uit elkaar waar er geplooid is en kunnen de kleinere stukjes beter aangedrukt worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2021 1:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De ankers van de Zuikaku worden ook vervangen door PE. Ze zien er in plastic niet slecht uit, maar waarschijnlijk zijn ze overscale, want de PE versies zijn haast 1/3 kleiner. Ik kon dit alleen vergelijken aan de hand van de tekening in Morskie, die op 1/400 is. Je moet er dus 1/8 bij doen, maar dan kom je zeker niet aan de grootte van de plastic ankers.

photo 530047

Dan heb ik me op het lanceerplatform achter gestort. De enige aanwijzingen hoe dit er moest uitzien, zijn de tekeningen in Morskie die afgeleid zijn van de werftekeningen.

photo 530058

photo 530057

Het platform is dus vergelijkbaar met dat aan de boeg, al moet het een stuk onder de rand van het vliegdek uitsteken.

photo 530050

Er is nog heel wat platformstructuur over van de kit, met sommige delen bestemd voor Shokaku. Die komen nu goed van pas.

photo 530056

Ook de stalen overblijfselen van de steundriehoeken worden gerecupereerd, want de structuur moet veranderen van evenwijdige rijen naar uitstralende rozetten.

photo 530048

Een ding gaan we wel anders doen dan op plan, er komen vier in plaats van drie lanceerders. Daarom komen er ook vier steunpilaren. Ik kopieer de gewelven van wat ik bij de overige platformen zag.

photo 530049

Een test om de hoogte van het platform te controleren. De pilaren werden zo bijgeschuurd, dat ze in een schuine hoek aansluiten op de romp.

photo 530051

Een rozetstructuur wordt uitgezet. Deze op lengte afgesneden driehoeken hebben dan wel geen perforaties maar bestaan uit hetzelfde materiaal als elders op het schip.

photo 530052

De laatst overgebleven lange driehoeken worden aan de basis gekleefd, deze hebben wel perforaties en die zullen ook te zien zijn omdat dit platform vrij hoog staat.

photo 530053

photo 530054

De lanceerders passen er net op met wat tussenruimte.

photo 530055

Nu zijn ook de landingslichten teruggezet, al is de positie nu helemaal hypothetisch.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 14:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Erg mooi Steven. Indrukwekkend gezicht, zoveel detail.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 1:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jeroen. Vandaag komt er nog een toevoeging bij, de veiligheidsnetten.

photo 530221

Deze zijn voor het geval er een toestel verkeerd landt en over de dekrand dreigt te rollen. Daarvoor worden zes netten uitgesneden met masten en zo'n dertig stukjes om ze te bevestigen aan de romp, op de volgende manier:

photo 530222

Dit ziet er een prima systeem uit, je zou denken dat met duidelijke instructies er niet veel mis kan gaan, want de netten haken goed aan de dekrand.

photo 530223

Helaas zijn dit de enige instructies die je krijgt om het PE op zijn plek te zetten. Er zijn maar zes balloons op de pagina, voor de grote netonderdelen. De zes netten hebben elk een andere vorm, de masten hebben elk een verschillende lengte en elke mast wordt op een specifieke plek op de hull vastgekleefd, maar je moet zelf uitzoeken of dat op de galerij, op de rand of er onder moet, of dat met type A17 (10 stuks) of A19 (20 stuks) gebeurt, of de masten in dezelfde volgorde als de instructiefoto moeten staan en of er een bepaalde hoek is waarmee het net omhoog moet staan. Ik heb uiteindelijk de netten kunnen plaatsen, maar niet heel recht en ik kon slechts zelden het juiste bevestigingspunt uit de foto's opmaken. Ik raad dus ook deze installatie alleen aan aan de ervaren bouwers. Nu ja, hier zijn de foto's.

photo 530220

photo 530224

photo 530225

photo 530226

photo 530227

photo 530228

Morgen komt waarschijnlijk deel 2, de reddingsmanden. Ik weet niet of ik die al ga monteren, ze komen dicht bij de dekrand met daaronder het geschilderde plafond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Erg jammer dat de instructies zo karig zijn. Die netten zien er wel heeeeeel erg buigbaar uit. Nu weet ik wel dat het monteren voor jou niet een groot probleem is maar het netjes houden lijkt mij en grotere uitdaging. Doe je voorzichtig?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Het is weer prachtig om te zien, en wat een geduld moet jij hebben, chapeau.
Ik zou me bijna gaan afvragen wat jij met een schip van 1/200 zou kunnen doen, bijvoorbeeld de Bismarck.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement