Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: di 01 sep, 2020 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Ik denk dat gemeten in aantal fotos dit de langste post zal zijn die ik tot nu toe gemaakt heb voor dit forum.

De Hood is praktisch klaar, op een paar kleine puntjes naar in het verwerk waar ik nog niet al het weerspul heb weggepoetst zit het erop. Het is nu wachten op de vickers Quads van North Star en hopen dat deze voor 2021 nog ergens arriveren :lol:

Wat hebben we met de Hood uitgespookt,

Na de laatste poost ben ik begonnen met een laag X-22 clear van Tamiya. Flink dik aangebracht over het hele model.
Vervolgens ben ik met AK weathering en TAMIYA panel liner aan de slag te gaan.

Ik heb gebruik gemaakt van verschillende grimes en roesten om een verweerde look te geven. Het idee omm een redelijk accurate hood may 1941 neer te zetten heb ik laten varen, vandaar ook de montage van de canvas schermhouders, en de stevige verwering (in 1941 may was hij net 4 maanden geleden geschilderd, en het schilderwerk boven water werd redelijk ijgehouden geloof ik)

Verder heb ik langs te waterlijn geprobeerd een zoutstreep te simuleren van het atlantische water, op zich redelijk voor een eerste keer. Ik heb nog getwijfeld of ik ook groen voor alg zou moeten aanbrengen maar voor een schip in de atlantisch oceaan lijkt het me niet logisch dat hier veel alg zit, en ik vind het ook niet het mooiste gezicht op een model, dus dat hebben we niet gedaan.

Wel heb ik de rode kant van de romp ingesmeerd met streaking grime voor red hulls en deze daarna met een doekje wat licht in terpentine was gedoopt opgepoetst om de kleur wat onevener te maken.

De rigging is ook gebeurd, hier een daar met enige vrijheden t.o.v. de tekening, die slechts de helft van de gedane rigging voorzag

De grote zwarte vlek die in 1 van de fotos zichtbaar is op een splinterscherm is ondertussen verwijderd.

Hier de fotos

photo 516802
photo 516804
photo 516803
photo 516805
photo 516806
photo 516807
photo 516808
photo 516809
photo 516810
photo 516811
photo 516812
photo 516813
photo 516814
photo 516815
photo 516816
photo 516817
photo 516818
photo 516819
photo 516820
photo 516821
photo 516822
photo 516823
photo 516827
photo 516828
photo 516829
photo 516832
photo 516833
photo 516836
photo 516838
photo 516839
photo 516840
photo 516841
photo 516843
photo 516842
photo 516844
photo 516845
photo 516847

]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2020 7:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooie strakke touwtjes zitten erop zeg.
Hij is toch leuk gedetailleerd geworden, maar wat bouw jij snel door.
Hoe heb je nou die waterlijn/zoutstreep aangebracht? Want ook die ziet er goed uit.
Moet wel zeggen dat je misschien wat te wild bent geweest met de roest, maar het is absoluut niet storend.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 7:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mooi model, brengt wel jeugdherinneringen naar boven. as mijn eerste scheepsmodel eind jaren 70 als 9 jarig jochie. De huisschilders die toen bezig waren hadden mij geholpen met de waterlijn en onderschip

Ik vind het roest juist goed, alleen daar waar je het meeste verwacht zie ik niets, namelijk de ankerkluizen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
markie schreef:
Mooie strakke touwtjes zitten erop zeg.
Hij is toch leuk gedetailleerd geworden, maar wat bouw jij snel door.
Hoe heb je nou die waterlijn/zoutstreep aangebracht? Want ook die ziet er goed uit.
Moet wel zeggen dat je misschien wat te wild bent geweest met de roest, maar het is absoluut niet storend.


bedankt Markie, tsja, ik vind het zelf wel meevallen die snelheid, maar het is ook een kwestie van veel uren per week er aan besteden omdat er genoeg tijd voor over is nu. Met de studie weer begonnen zal het tempo wel een flinke afname hebben bij een toekomstig model. (eerst de Hiei maar eens afmaken :) )

Die zoutstreep is een enamel van AK weathering. Ik beng dit met een klein kwastje wat dik en breed aan over de gehele lengte van de waterlijn. Nadat dit een goede 30 in heeft kunnen drogen neem ik een kwast die ik in white spirit doop, goed afvegen tot het nog net vochtig is, en dan bijna horizontaal met de kwast streken maken van links naar rechts zonder dat de kwast van je model loskomt, dan duw je het praktisch op een smal lijntje met de uitsralings zoals op de foto's.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is want is eig lastig uitleggen. Anders kan ik het ook met foto's uitleggen...

De roest vind ik persoonlijk mooi omdat je anders een groot egaal kleurvlak krijgt, vandaar dat ik deze redelijk stevig heb gebruikt.

Bert Takken schreef:
Mooi model, brengt wel jeugdherinneringen naar boven. as mijn eerste scheepsmodel eind jaren 70 als 9 jarig jochie. De huisschilders die toen bezig waren hadden mij geholpen met de waterlijn en onderschip

Ik vind het roest juist goed, alleen daar waar je het meeste verwacht zie ik niets, namelijk de ankerkluizen


Bedankt Bert. Die ankerkluizen ben ik ook niet helemaal content mee om exact die reden. misschien als de vickers quads er eindelijk zijn neem ik die nogmaals mee in het weerproces. Dat is wel grappig overigens dat de huisschilders een handje hielpen :idea:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schitterend model geworden zeg :shock:

Vergeleken bij die ik toentertijd heb gebouwd is dit exemplaar rijkelijk aangekleed :wink: Mooie details heb je er in verwerkt.
(rigging en pe hekwerk etc.)

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 04 mei, 2020 13:47 pm
Berichten: 15
hulde... heel mooi geworden hoor.

groet, menno.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi geworden hoor !! Ziet er zeker goed uit,

Is alleen een dingetje waar mijn aandacht opvalt en dat zijn je diepgang markeringen, je verwering stopt voor je markeringen (lijken na je verwering te zijn aangebracht) , deze lijken daardoor juist meer op te vallen, maar dit is denk ik simpel op te lossen.
Maar dat is zoals ik het zie !!

Voor de rest heb je er een mooi model van gemaakt!!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2020 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Bedankt allemAl.

Wat die markeringen betreft, mijn ervaring ia dat washes er enorm op gaan vlekken en dat t geen potje word. Vandaan dat ik ze na het verweren erop heb gedaan.

Hoe zou jij dan adviseren om dat te doen Boris?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2020 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Een beetje laat om me erbij te voegen: maar prachtig geworden! Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van je bouwsnelheid. Zo'n groot schip met zoveel details zou mij denk ik twee jaar kosten. Maar los van de snelheid is je model harstikke mooi geworden!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2020 14:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prachtig schip geworden, met realistische verwering en ook mooie rigging. De decals moeten er allemaal op zitten voor je gaat verweren, omdat het net de bedoeling is dat er mee vlekken op zitten zoals op de rest van de romp. Je moet ze wel sealen na het aanbrengen, zodat er minder oneffenheden overblijven voor de wash om aan te kleven. Ik wil wel nog een opmerking maken, dat is dat het naambord niet even nauwkeurig afgewerkt is als het schip zelf. Probeer de rand van de letters na te lopen met een fineliner, zo heb je ze terug scherp afgetekend.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement