Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Even kort voorstellen:
Na jarenlang houten schepen gebouwd te hebben ben ik wegens reuma overgestapt op plastic modelbouw omdat dit minder handkracht kost.

Omdat deze vorm van bouwen volledig nieuw voor mij is was het plan om ervaring op te doen met een eenvoudiger model de destroyer Yukikaze daar verschillende technieken op uit te proberen en daarna het slagschip Yamato te gaan bouwen inclusief reling metalen kanonlopen en bemanning. En natuurlijk wordt alles in de juiste kleuren gespoten.

Ik heb gekozen voor deze modellen omdat ze samen gevaren hebben en beide van een volgens de recensies goed merk zijn

Voor ik met het bouwverslag verder ga moet ik nog uitzoeken hoe ik foto's in het bouwverslag plaats

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Ik dacht ik maak een album op het forum aan en plak de link in het bouwverslag maar dat lijkt niet te werken
als img:
Afbeelding

en ook als url :
https://modelbrouwers.nl/albums/photo/512675/

werkt het niet, kan iemand een tip geven

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Welkom, Tamiya schepen zijn altijd mooie exemplaren, dus ik ben benieuwd.
Je zou nog kunnen overwegen om een pe'setje te nemen voor de Yamato met wat ladders enzo naast de railings? Eduard heeft daar een mooi exemplaar van...

De fotos plaats ik zelf altijd via de albums, bij het plaatsen van een nieuwe post staat bij mij links in mn scherm een camera symbooltje in een blauwe achtergrond, als je dat opent en klikt op de foto die je wilt plaatsen dan voegt ie de link vanzelf toe, bovenin kun je het album selecteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ab, dat werkt prima.

- Maak een album aan.
- Plaats je foto's er in
- Start je bouwverslag
- Als je een bericht schrijft verschijnt er links in beeld een fototoestel
- Klik hier op en kies jou album
- De foto's zijn nu links in een verticale strook te zien. Als je in het bericht een foto wilt plaatsen zet je daar je cursor neer. Klik nu links op de gewenste foto en hopla, de link staat er direct.
- Doe dat met al de gewenste foto's en je verhaal is klaar!

Kijk wat ik bedoel, links staat het fototoestel:

Afbeelding20200714_102810 by Ronald Halma, on Flickr

Hier klik ik links op de foto uit het album en dan komt de link direct in je bericht:

Afbeelding20200714_102725 by Ronald Halma, on Flickr

Duidelijker kan ik het niet maken ;) Succes!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
photo 512679
Bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg !
Het werkt veel makkelijker als jaren geleden.

Ik heb inderdaad voor Tamiya gekozen omdat het goed aangeschreven staat en de Yamato een uitgebreide foto edge set heeft
Ik heb de reling, de metalen kanonlopen en de bemanning besteld en hoop dat deze op tijd aankomen om te kunnen gebruiken.

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
photo 512734

Hier mijn vorige bouwproject en laatste houten scheepsmodel de Prins Willem van Corel schaal 1:100 het bouwverslag daarvan is op een ander deel van dit forum terug te vinden (helaas zijn de foto's verdwenen )
Op de voorgrond rechts de romp van de Yamato en links de romp van de Yukikaze

Ik ben met de Yamato begonnen omdat d Yukikaze nog niet binnen was
Inmiddels is het onderwaterschip van de Yamato gespoten ( de eerste keer verf spuiten van mijn leven)
photo 512685

En zijn de schroeven aangebracht
photo 512687

Mijn eerste ervaringen met dit zijn dat alles past

Vervolgens is de vliegtuighangar onder het achterdek deels genoteerd en gespoten

photo 512696

Daarna heb ik het midscheepsdek in houtkleur gespoten en het voordek gespoten en geschilderd


photo 512697

De kleur van het voordek wijkt af van wat Tamiya voorschrijft.
Volgens J. Skulski en S. Draminski in "Battleship Yamato and Musashi" uit de serie Anatomy of the ship Osprey Publishing was de voordek verzinkte traanplaat aangebracht op de beloopbare delen en was het overige van het dek gespoten in de romp kleur zoals die op de werf van Kure gebruikelijk was. De Jukakaze kwam van een andere scheepswerf en krijgt dus een andere kleur grijs op de romp
Dit boek is een absolute aanrader voor de bouwers van de Yamato omdat het meer als 1000 tekeningen en 350 3d kleurentekeningen van het schip in al zijn bouw en verbouwfases bevat

photo 512698

Duidelijk is het kleurverschil tussen voor en achterdak te zien

photo 512703

Het achterdek boven de vliegtuighangar is gemonteerd en gespoten, hierbij ben ik bewust afgeweken van de bouwvolgorde van Tamity. Ik bouw eerst het rompdeel zo ver mogelijk af eb spuit dan dek + opbouw in een keer waardoor de lijmnaden en resten onzichtbaar zijn.

photo 512735

Vervolgens heb ik de zijkanten van de romp afgemonteerd zover dat mogelijk leek en vervolgens gespoten en het resultaat is mooi geworden (= geen lijmsporen te zien)
(volgens de bouwbeschrijving moest ik eerst de de zijkant van de romp aan het schip vastmaken en daarna alle buizen (?) eraan lijmen )

Dit was een grote update in een keer omdat de bouw al even bezig was en we nu bij zijn.

De reling en de bemanning staan nog steeds in bestelling en langzaamaan ben ik op het punt dat ik de eerste delen van de reling zou moeten aanbrengen omdat ik er anders niet meer bij kan dus ben ik nu an plan om eerst maar met de romp van de Yukikaze te beginnen.

Ps tips en commentaar zijn altijd welkom

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 15:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat wordt hier een festijn met al die Japanse modellen in 1/350! De moeilijkheid van de plastic modelbouw is dat je vooral met erg kwetsbare onderdelen bezig bent, meestal komt er inderdaad niet veel kracht bij kijken, behalve als er iets niet helemaal past. Nu je die stukken op voorhand schildert, moet je wel goed op voorhand proefpassen of dat allemaal naadloos aansluit straks. Ik denk dat je daar bij deze modellen niet veel last van gaat hebben. Ik ben benieuwd welke figuren je besteld hebt. Als ze van North Star zijn, dan kan het wel even duren eer ze aankomen (duurde bij mij toch anderhalve maand), maar ik veronderstel dat de bouw van je schip nog wel wat tijd gaat innemen en dan kunnen ze er altijd nog achteraf op geplaatst worden. Ook met de reling zou ik nog wachten tot je alle delen van de opbouw samengesteld hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
photo 512736

en is dan het begeleidingsschip van de Yamato op haar laatste reis voor haar tot zinken brengen door.
Hiermee gaat de bouw voorlopig verder tot de reling van de Yamato komt.
Zoals eerder geschreven had ik eigelijk met dit model willen beginnen om na jaren houtmodelbouw de plasticbouw te leren maar het kwam later binnen dus ben ik toch met de Yamato begonnen.
Misschien niet gebruikelijk 2 modellen in een verslag maar komen uit dezelfde tijd en ze worden gelijktijdig gebouwd

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
StevenVD schreef:
Dat wordt hier een festijn met al die Japanse modellen in 1/350! De moeilijkheid van de plastic modelbouw is dat je vooral met erg kwetsbare onderdelen bezig bent, meestal komt er inderdaad niet veel kracht bij kijken, behalve als er iets niet helemaal past. Nu je die stukken op voorhand schildert, moet je wel goed op voorhand proefpassen of dat allemaal naadloos aansluit straks. Ik denk dat je daar bij deze modellen niet veel last van gaat hebben. Ik ben benieuwd welke figuren je besteld hebt. Als ze van North Star zijn, dan kan het wel even duren eer ze aankomen (duurde bij mij toch anderhalve maand), maar ik veronderstel dat de bouw van je schip nog wel wat tijd gaat innemen en dan kunnen ze er altijd nog achteraf op geplaatst worden.



Beste Steven,

Ik heb bij de plaatselijke hobbywinkel in Ede de originele Tamiya bemanning besteld.
Ook de reling is via deze winkel bij Tamiya besteld overigens, de kanonlopen zijn al binnen.
Ik heb ook nog even naar een echt houten dek gekeken maar dat niet gedaan omdat ik bang ben dat het verhoudingsgewijs te dik zou worden.en omdat ik alles spuit er toch een mooi resultaat bereikbaar zou moeten zijn.

Dryfit is inderdaad op deze schaal echt belangrijk want als je iets breekt......

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 15:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dan zijn het deze: https://www.scalemates.com/kits/tamiya-12622-crew-set-144-pcs--132918. Die zijn gemakkelijk verkrijgbaar, zie ik. Over de dikte van zo'n dek moet je je geen zorgen maken, het is niet veel dikker dan papier. Ik heb er net zo eentje gedaan en er ligt al een tweede klaar. Mijn dek was zelfklevend, maar ik heb het extra vastgelijmd omdat het niet overal goed bleef zitten. Check of de beplanking op het model in orde is en in dat geval lijkt het me niet nodig.

photo 481959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement