Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2020 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Bedankt voor de tip Steven!

Hier het eertse werk aan de Yukikaze

De romp wordt in iets donkerder grijs gespoten als de Yamato
photo 512782

volgende actie: romp ineen lijmen en dek afplakken en in de kleuren grijs en donkerbruin spuiten

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Mooi en ook wel inspirerend. De Prins Willem is ook erg mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Dank voor alle tips en reacties, nu de temperaturen weer beter worden zal de bouw weer starten

Een eerste afplak en sluitpoging van het bruine deel van het dek van de Yukikaze
photo 515981

Helaas zijn er rechts op het voordek 2 paaltjes afgebroken (het afplakkend bleek toch sterker als verwacht)

photo 515979

Ik heb de afgebroken paaltjes niet terug kunnen vinden (het afplakkend was al weggegooid) en troost me met de gedachte dat het na het donker grijs spuiten van dat deel van het dek het niet meer zo zal opvallen.
In de houtmodelbouw kun je achteraf altijd het onderdeel zelf van hout opnieuw maken en dat blijkt hier niet mogelijk :(

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 20:48 pm
Berichten: 127
Woonplaats: gouda
Stukje styreen staf van de juiste diameter en je hebt je missende onderdeel toch zo weer nagemaakt? Zelfs van een stukje rondhout of rond metaal moet dit te maken zijn denk ik, al zit je dan wel met andere lijmsoorten om het vast te zetten.

_________________
eigenlijk een modeltreinbrouwer, die ook wel van een vliegtuigje brouwen op z'n tijd houdt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben het helemaal met Sander eens. Als jij het van hout kunt maken kun je dat ook van plastic. Maat opnemen, wat styreen kopen, zagen of snijden, schuren, lijmen, klaar.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2020 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Je hoeft niet eens perse nieuw styreen te kopen. Van de gietramen kun je deze onderdeeltjes ook maken. Je kunt bijna alles maken van plastic, en het werkt vaak makkelijker dan hout omdat je geen rekening hoeft te houden met de houtnerf.
Verder mooi bezig met je eerste plastic modellen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2021 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Na enkele maanden is de bouw weer gestart met het dichtmaken van de romp
Eerst alle waterafvoeren (?) op de zijkant gelijmd (in de bouwbeschrijving staat dit pas na het dichtmaken van de romp) en daarna gespoten
Afbeelding

daarna de romp dichtgemaakt

Afbeelding

Afbeelding


De verf (kwast) XF 75 blijkt net iets lichter van kleur op te drogen als de TS 66 spuitverf dus heb ik het achterdek na het verven met de kwast alsnog een keer moeten spuiten.

Daarna de roeiboten gemaakt en op hun plaats gelijmd

Afbeelding

Het netjes lijmen van de trapjes is erg lastig, gelukkig zijn deze niet meer te zien als het bovendek is gemonteerd.

Afbeelding

Nu op naar het maken van de versteviging onder het bovenste achterdek en de trappen die eronderzitten

Afbeelding

Tot mijn verbazing passen alle onderdelen tot nu toe echt goed

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Vandaag de ondersteuning van het vliegtuigdek (bovenste dek aan de achterkant van het schip) aangebracht met het trapje om vanaf het dek de roeiboten te kunnen bereiken.
De kier tussen de rompdelen is kleiner als het op de foto lijkt, macro foto's zijn wat dat betreft weinig vergevingsgezind :(

Afbeelding

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Goed bezig hoor.
Maar zijn een 2 tal dingen die mij opvallen
Waarom laat je de patrijspoorten dicht, en boor je ze niet uit ?, geeft in mijn ogen meer waarde aan je model.
En ik zou iets minder lijm gebruiken, je ladders staan nu aan de onderkant duidelijk in een “plas” lijm
Zou ze persoonlijk aan de bovenzijde vast zetten, dat valt minder op, je kijkt bijna altijd naar beneden op een model.

Maar dit is puur zoals ik het zie en zou doen, het is en blijft jouw model,

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2021 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Beste Boris,

Ik bouw met 2 spalken aan de handen die mij redelijk in mijn bewegingsmogelijkheden remmen maar zonder deze spalken zou ik helemaal niet kunnen bouwen.
Na 5 mislukte pogingen om die trapjes met secondenlijm aan de bovenzijde te lijmen restte mij niets anders als ze met lijm aan de onderkant te lijmen maar helaas werd het wat veel lijm. Maar aan de andere kant zelfs: de onderkant van deze beide trappen is na het plaatsen van het vliegtuigdek (= bovenste achterdek) niet meer te zien en na overspuiten heeft de lijm de kleur van het dek gekregen :wink:
Wat betreft het boren van de gaatjes op de plaats van de patrijspoorten heb je gelijk alleen maakt mijn beperking het onmogelijk om de gaatjes exact uit te lijnen vandaar de keus liever dichtgelaten als rommelig geboord. Zo zal ik wel vaker moeten kiezen voor het voor mijn best bereikbare resultaat.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement