Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een reis van 48 dagen zijn de canopies eindelijk aangekomen.

photo 528478

Ze zien er prima uit, niets op aan te merken.

photo 528477

photo 528476

Nu kan ik de rest van de stuurhut afmaken. Maarten is nog bezig met het afmaken van de opbouw. Het is door het dubbelgekromde oppervlak en doordat binnen- en buitenkant "in het zicht" komen een lastige klus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moet nog een master maken voor het cockpit interieur: de tussenstuk van de schoorsteen die achter de bank naar boven loopt. Daarvoor heb ik een exemplaar van het vacform deel nodig en een "replica" van de romp opbouw ter plaatse. Eerst maar eens de canopy aangepakt. Die is van 1 mm plasic, dus stevig zat, maar moeilijk te bewerken.

photo 529663

Het onderste stuk er af. Het knippen gaat moeilijk.

photo 529664

photo 529662

Daarna de gearceerde rand er af halen met schaar, mes en schuurplank. Bij elkaar wel een uurtje bezig geweest.

photo 529661

Dan de replica bouwen van 1 mm styreen. Maten (hoogte, grootte van het gat) overgenomen van de tekening.

photo 529660

En het cockpit interieur er in passen.

photo 529658

Ik weet niet hoe de bovenbouw er uit gaat zien (Maarten is die aan het maken), maar waarschijnlijk moet voor het "gat" ter plaatse van de cockpit een mal gemaakt worden, want het luistert allemaal echt nauw. Of ik moet de randen aangeven met dunne strip.
Met de canopy ziet het er aardig uit.

photo 529659

photo 529657

Dit toont ook dat er vrij veel van het interieur te zien zal zijn bij het model.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 18:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Erg leuk dit!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het stuk van de schoorsteen binnen in, dan. Is niet eenvouding, er zijn maat twee vlakken loodrecht op elkaar. Eerst de maten opgemeten uit de tekening en een schetsje gemaakt.

photo 529851

Links boven de eerste poging, gemaakt van een stapeltje gelijmde stukjes styreen plaat. Fout dus, in spiegelbeeld gemaakt, niet opgelet. Bovendien was het een twee milimeter te laag, mogelijk is de canopy niet genoeg afgeschuurd. Maar beter te groot (materiaal weghale gaat altijd wel, toevoegen is een beetje lastiger), dus een tweede kopie van 10 mm hoog gemaakt, de onderste op de foto (nog niet af). Na een klein uurtje schuren en passen kon ik de boel op elkaar zetten.

photo 529850

photo 529848

Hier is te zien dat in het midden van de canopy nog iets weggehaald moet worden. Dat doe ik later wel, als ik ook de echte bovenbouw heb.

photo 529849

photo 529847

Nu nog de "blowers" maken, die achter tegen de schoorsteen aangebouwd zitten.

photo 493333

Drie stuks, eentje zit in de schoorsteen zelf en die is niet zichtbaar en hoef ik dus niet te maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2021 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De blowers heb ik gemaakt van 2,2 mm styreen buis en 0,8 mm staf. Ongeveer gebogen zoals ik dat uit de tekening kon afleiden. Pietepeuterig werk met dit resultaat:

photo 530029

photo 530028

Er moet nog een gaatje gestopt worden bij de achterste blower. Met het dak en de schoorsteen er op:

photo 530027

Door de raampjes blijft het best wel goed zichtbaar, dus is het geen nutteloos werk geweest.

photo 530027

Ik hoop dat het zo gegoten kan worden, maar dat is van later zorg. Ik heb de grote pijp in de schoorsteen nog iets naar achteren verplaatst, zodat hij nu recht boven het deel van de schoorsteen binnen in zit. Nu nog de paint masks voor de ramen tekenen, en daarna wachten op de bovenbouw om de masters af te maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Er moeten nog paint masks voor de "canopy" gemaakt worden. Eerst tape op de raampjes van een exemplaar van de canopy geplakt en voorzichting de varm van de raampjes uitgesneden, die op papier geplakt en ingescand.

photo 530964

Daarna overgetrokken in Corel Draw.

photo 530965

De file opgestuurd naar collegabouwer Jan die zo'n mooie snijplotter heeft.

photo 530960

Die kwam keurig gisteren het resultaat brengen. Dat is te zeggen, hij had het ook nog wat beter gemaakt door de houkjes af te ronden. Vandaag de gecorrigeerde paint masks ter controle op de canopy geplakt.

photo 530961

Er moet nog wat verbeterd worden. Ook blijken licks en rechts van de vacform canopies niet precies hetzelfde te zijn; dat lag aan mijn master.

photo 530962

Dit weer gemaild naar Jan. Ik had hem gisteren ook al een canopy meegegeven, zodat hij ook zelf kan checken of het klopt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maarten heeft weinig tijd om te bouwen, dus we hebben afgesproken dat ik verder ga met de opbouw. Binnen een week was het spul in Nederland, zeer snel in vergelijking met de maand of meer uit Tsjechië.
De opbouw ziet er nu zo uit, nadat de eerste 0,5 mm dakbedekking er op zit.

photo 536013

photo 536011

Ter plaatse van de ramen en de openingen in het dak en de zijkanten van voor en achtersteven blijft een laag van 0,5 mm staan. Dat is nodig voor het gieten. Die mag de bouwer dus later verwijderen, evenals de interne spant in langsrichting.
De voor- en achtersteven:

photo 536014

photo 536015

Hier moet nog het nodige aan gebeuren. De tweede laag dakbedekking had Maarten ook al op maat gemaakt.

photo 536010

En de dekken zaten er ook bij.

photo 536009

Maar die zijn pas nodig als de opbouw af is en van de romp gescheiden is.
Ik ben begonnen aan voor- en achterkant het dak een beetje los te maken om dan de verschansing meer naar binnen te buigen, zodat die beter op het dak aansluit. Ook moet de voorste wand van de opbouw wat lager gemaakt worden; nu is hij te hoog om de opbouw vloeiend te laten verlopen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het eerste wat ik gedaan heb is de lijn van de top van de opbouw op het achterschip goed krijgen. Daarvoor heb ik eerst de bestaande opbouw ter hoogte van de achtersteven "krom" bijgesneden, in de juiste helling vastgelijmd en de overgebleven ruimte tot het "dak" opgevuld met stukje 0,5 mm styreen. Dat ziet er nu gezien van boven en van de zijkant goed uit.

photo 536375

photo 536376

De ribbel in het bovenaanzicht is geen probleem; de dunne laag resin daar ter plaatse moet toch verwijderd worden, want dat is de open ruimte tussen verschansing en dak.
In de bovenste laag van het dak moet nog een gat gemaakt worden voor het interieur van de cockpit (de brug en de trappen naar de brug). Eerst de plaats bepaald van de bestaande spanten en van de canopy en de omtrek op het stryreen getekend.

photo 536373

photo 536374

Het gat moet iets smaller worden dan de breedte van de canopy. Daarna uitgesneden.

photo 536372

Hierna ga ik de vorm van de voorsteven corrigeren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Een erg mooi project, overigens de boot vind ik ook een mooi model, kan zo in de ''Thunderbirds''-serie van de jaren '60... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
... kan zo in de ''Thunderbirds''-serie van de jaren '60

Maar was toen al meer dan 20 jaar oud. :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement