Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 sep, 2018 9:34 am
Berichten: 12
Citaat:
Volgende stap na het schuren wordt het aanbrengen van de zijkielen.


Niet helemaal juist: het heten kimkielen, maar dit schip heeft die niet. Alleen een centrale 'buitenkiel', die ga ik erop zetten. Dit heet de buitenkiel omdat-ie buiten de huid zit, de binnenkiel zit natuurlijk aan de binnenkant ertegenaan. Rob had mijn korte berichtje niet helemaal juist begrepen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, dat krijg je er van als je als vliegtuigboer je met boten gaat bemoeien. Zal ik niet meer doen :oops: .
Met het meubilair gaat het nog net. Bij de eerste zending Fokker S.IIa kits zat ook een lading voor de QED.

photo 515267

Ziet er goed uit, ondanks de kleine afmetingen goed te reproduceren. Een van de eetkamerstoelen is al verdwenen; ik zal er wat extra in de kit doen, want ook anderen kunnen daar last van krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2020 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maarten is weer een eindje verder gekomen. De buitenkiel zit er onder, evenals de drie tunnels voor de schroefassen.

photo 515878

photo 515877

photo 515876

photo 515875

De twee buitenste tunnels worden om giettechnische redenen losse onderdelen, met paspennen bevestigd. Maarten gaat nu aan de opbouw beginnen.
Ik heb mij beziggehouden met het uittekenen van de stuurhutopbouw, die eigenlijk meer op een cockpit lijkt. Dat is toch aardig wat werk, want er is alleen maar een zijaanzicht en een doorsnede weergegeven in de tekeningen.

photo 515874

Het onderdeel wordt 65 mm lang en 20 mm breed.
De rest van de informatie moet uit foto's gehaald worden, maar daarvan is de resolutie heel beperkt. De meeste informatie komt nog uit deze still uit de Getty Images film.

photo 515880

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2020 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooi werk van Maarten, het ziet er goed uit.

Dat tekenen vanaf fotos is soms een beste klus ik kan daar over mee praten.

ps: de voorste rand van de voorruit moet je bovenaan en onderaan in het zij aanzicht niet afronden, die ramen (2 voorramen) lopen door tot de middenas van de boot en in het zij aanzicht zie je dan alleen maar een scherpe hoek.

ps vond dit stukje op het www: https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/2015-edition-9/

misschien heb je dr wat aan..

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2020 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Midnight Creep:Je hebt gelijk met die scherpe hoek. Ik moet toch nog zien hoe ik die naar binnen liggende ruiten (en de afgeronde hoeken) kan maken, zeker op deze schaal. Het tijdschrift van de link is (een deel van) het bron materiaal wat we gebruiken. Van de auteur hebben we nog een paar andere tekeningen gekregen, en ook nog een lang artikel in Motor Boating van 1938.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het tekenwerk van de spanten afgemaakt.

photo 515935

Het zijaanzicht heb ik op 1 mm styreen geplakt, de rest op 0,5 mm stryreen. Na een nachtje drogen zijaanzicht en grondplaat uitgesneden en aan elkaar gelijmd.

photo 515936

De grondplaat heb ik met potlood een beetje zwart gemaakt, dan zie ik de ingekraste lijnen voor de platsing van de spanten beter.
De eerste vier halve spanten uitgesneden en op hun plaats gezet.

photo 515934

Zo op het oog ziet het er goed uit.

photo 515933

Vanwege de bloedhitte stop ik maar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maarten heeft van het weekend een goed begin gemaakt met de opbouw. Eerst de beauty van een wenteltrap, de toegang tot onderdeks.

photo 515974

Die kan in ene meegegoten worden met de romp. Verder zijn op het dek al de plaatsen van de wanden aangegeven en drie van de vier wanden en het achterdek zijn al gemaakt.

photo 515977

photo 515976

Dat gaat er dan zo uit zien:

photo 515975

We hebben via mail de interface tussen de brug en de opbouw geregeld. Hoe de deuren gemaakt gaan worden wordt later besloten. Dat wordt voor een groot deel bepaald door de giettechnische mogelijkheden. Als je ze open laat, loop je het risico dat de mal dicht slaat, maar het is natuurlijk leuker voor de bouwer als hij kan kiezen tussen open en dichte deuren.
Als alle wanden af zijn wordt een "hulpwand" op de hartlijn van de opbouw gemaakt. Die is nodig om de opbouw voldoende stevigheid te geven en moet er later uitgesloopt worden voor de bouw.
Ik ben verder gegaan met de cockpit. Twaalf halfspanten aan de ene kant:

photo 515991

En de andere twaalf:

photo 515987

Op het bureau zie je de vorm goed in de weerspiegeling.

photo 515989

photo 515988

Verder heb ik de schroeven en het roer getekend voor de PE.

photo 515990

Afmetingen van de schroeven stonden in het artikel in Motor Boating, de vorm kon afgeleid worden uit een foto daar in en het roer is weer gewoon overgetrokken uit de tekening.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2020 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Wat een prachtig project, Rob en Maarten! Het is vast geen toeval dat de stuurhut overeenkomsten vertoont met de cockpit van de Fokker G1.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2020 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De ruimte tussen de spanten heb ik opgevuld met Milliput. Ik heb geen foto gemaakt van de klomp die de cockpit toen werd. Na een halve dag was het spul goed uigehard, voor zover ik kon zien zonder vervormingen. Daarna begon het schuurwerk. Vieze troep. Opgehouden toen alle spanten zo'n beetje zichtbaar waren. Het resultaat was goed na schuren van grof naar fijn tot korrel 1200. Vooral voor de ruiten mag geen krasje meer te zien zijn.

photo 516073

photo 516072

En profiel, en face en van achteren:

photo 516071

photo 516070

photo 516069

Nog een paar kleine correcties te doen onder de voorruit en bij de achterste punt.
Na de visuele inspectie de maat controle. Daarvoor had ik een aantal malletjes getekend, op karton geprint en uitgeknipt.

photo 516068

Ik heb de mal in lengterichting en de nummers 2, 7 en 10 op de cockpit gepast, en de maatafwijkingen zijn kleiner dan 0,1 mm, goed genoeg. Omdat alles vloeiend verloopt, hoef ik de rest niet te checken, vind ik. De rode twee papieren malletjes ga ik gebruiken om de bovenkant van de ramen af te tekenen op de cockpit; die zijn daarvoor met 6% verlengd.
De raamlijsten ga ik maken van 0,25 mm styreen. Dus moest ik eerst uitvinden hoe die gelijmd kunnen worden (styreen op Milliput, wat een twee componenten epoxy hars is). En dan liefst ook nog bij fouten gemakkelijk te verwijderen en die een nette rand opleveren tussen het styreen en het Milliput oppervlak. Op internet heb ik niets kunnen vinden, dus maar proberen. Eerste shot:

photo 516066

Gewoon met Revell Contacta, flesje met kwastje, aangebracht op het styreen. Hechting is ruim voldoende, je moet aardig trekken om het na droging los te krijgen, en dan laat het minimae sporen na op de Milliput. Tweede testje: strip aanbrengen om een tamelijk stompe hoek.

photo 516067

Je moet het een minuutje vasthouden, maar dan blijft het goed zitten. Het lostrekken gaat net zo moeilijk (of makkelijk) als het vlak gelijmde testje.
Dus niet nodig om verder te zoeken, vind ik.

UPDATE
Na het aftekenen van de bovenkant van de ramen begonnen met het plakken van 0,25 mm styreen strip. Ik had de goede maat Evengreen niet in huis, dus de strip maar gesenden uit een stuk plaat. Eerst de rand onder de ramen gedaan. Toen het laatste stukje strip onvoldoende lijm had om te blijven zitten, merkte ik dat dat mooi gerepareerd kan worden met Tamiya Ultra Thin; werkt net zo goed. Daarna de rand boven de ramen gelijmd.

photo 516098

En maar het hele dak afgemaakt.

photo 516097

De raamstijlen zijn op tekening 0,75 mm breed. Ik heb alleen maar 0,5 x 0,25 mm strip, moet ze dus weer zelf snijden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2020 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer een stapje verder: De vertikale raamstijlen trial-and-error pas gemaakt en gelijmd.

photo 516122

photo 516121

photo 516120

De afgeronde hoeken laat ik voor wat ze zijn; als de master zijn laatste laklaag krijgt, worden die vanzelf wat afgerond. Wel wil ik nog even kijken of ik aan het achterste raam nog wat ga doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement