Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Na enig overwegen wordt dit schip mijn eerste brouw- alsook bouwverslag.

Het gaat om de Yahagi van Hasegawa in 1/350 met de 3 PE sets van Hasegawa voor de details. Ik had eigenlijk met de Hamakaze willen beginnen en dan de Yahagi maar deze leek me toch een mooiere uitdaging. De officiele uitvoering in deze doos is die van de Ten-go operatie in de Pacific. Het schip vergezelde de Yamato, Yukikaze en nog wat destroyers op weg naar Okinawa. Echter moet je dan wel van het dek één en ander weglaten (staat netjes in de instructies). Echter historische details maken mij niet heel veel uit, zolang het model maar mooi is, en dan liever maar een eerdere uitvoering dan de "gestripte" uitvoering van 1945. Je laat o.a. wat bootjes weg en nog wat klein spul op het dek.

Een kleine geschiedenis,
De Yahagi was een lichte kruiser uit de Agano klasse. Als principale bewapening was het uitgerust met 3 geschutkoepels die elk 2 stuk 150mm geschut bevatten. Het schip werd in dienst genomen in 1943 en in Juni 1945 weer tot zinken gebracht. Bij het zinken werd het geraakt door minstens 12 bommen en 7 torpedo's (waarvan de eerste raakte in de machinekamer). Het zinken kostte aan 400+ bemanningsleden het leven, de kapitein en aanwezige admiraal echter werden geheel onjapans gered.

Mijn eerdere ervaring in 1/350 was een Revell Tirpitz zonder enige PE. Wat PE betreft veel verder als de Enterprise van Academy en de standaard 1/700 Trumpeter toevoegingen zijn we niet gekomen dus dit zal een mooie uitdaging vormen.


De doos is fors, bevat ook nog een poster van de Yahagi tijdens haar laatste missie.

photo 507853

De PE netjes verpakt

photo 507854

Alles uitgestald op mijn tijdelijke werkplek (nieuw bureau in bestelling maar gaat nog wel even duren.)

Tijdens de eerste paar uurtjes het dek en de romp plus een klein deel van de superstructure gemaakt. Het past over het algemeen redelijk alleen de boeg en steven wat minder. De brug paste eigenlijk zonder veilen (op 1 deeltje na) zo in mekaar en staat nu dryfitted op de romp. De patrijspoorten van de romp zijn al uitgeboord. De rest volgt nog. De schroeven en het roer zitten er ook in. Of ik heb een fout gemaakt of de steunen voor de schroefassen die passen niet 100% op de bedoelde plek.

Tijdens het boren helaas een gaatje teveel geboord :? . Deze met putty weer snel gedicht

photo 507861
photo 507860
photo 507859
photo 507858
photo 507857
photo 507856
photo 507855

Al met al is het ding zo een halve meter lang :) .

Verven bewaar ik altijd zoveel mogelijk voor het einde, de airbrush cleanen vind ik namelijk echt een flutwerk :roll: , ik gebruik Tamiya verf.
Een dingetje waar ik nog over twijfel is of ik de bronzen strips die in het echt over het linoleum zaten een kleurtje geef, niets mee doe, of vervang door messing staafjes die netjes op schaal zijn (in echt 30-40 mm, dus dat betekent in schaal 0.08-0.11mm. Overscale is sws geen optie, en hoewel ik 0,10 heb liggen weet ik niet of het de moeite is en er veel mooier op wordt.

enfin, here goes nothing.

gemiddeld ben ik er 5-12 uur per week mee bezig, we gaan wel zien hoe snel het gaat,

Gr. Gerco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Een update,

De brug staat, de schoorsteen en mast is het begin daar. De PE van Hasegawa is qua zicht top maar qua stevigheid meh, veels te flexibel naar mijn zin, had veel stugger mogen wezen.

Hier een paar fotos
photo 508322
photo 508321
photo 508320
photo 508318
photo 508317
photo 508316
photo 508315
photo 508314

Het dak van de brug zit er los op nu, dan kan ik met verven de binnenkant ook goed behandelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Update #2,

Geen studie door corona en dus zeeën van tijd over. Hier weer een update. De brug is af, een van de ladders helaas compleet verknoeid aan de bovenkant met lijm. De schoorsteen is ook klaar samen met het searchlight platform. Ik heb alle dekdelen die grijs worden afgeplakt, nu de romp nog aan de bovenzijde afplakken en dan zijn we klaar met tapen en kan de spuiterij beginnen.

Hier een paar fotos,

photo 508455
De guns voor het voordijk zijn af, wachten nu op een verfje.

photo 508454
Het dek is zoals jullie kunnen zien hier een daar afgeplakt

photo 508453
De turrets zijn af. Aan de achterzijde zitten photoetch deuren, aan de voorzijde zijn de plastic lopen vervangen door PE exemlaren. Bovenop staat een klein standaard bestaan uit 2 delen, driepoot en opzetje.

photo 508452
photo 508450
photo 508449
photo 508448

de, radar en mast is af

photo 508451

En de schoorsteen met platform ook. de lens van het zoeklicht komt na .

Dat was het weer voor nu.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 16:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou IJNfan, ik ben niet zo van de schepen (of het moeten carriers zijn) maar wat je hier laat zien vind ik geweldig mooi. Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind dat je die enorme ?radar? of is het wat anders, mooi hebt gemaakt van al die pe. En toch is dit allemaal nog zo klein, knap dat ze het zo kunnen detailleren.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Trajanus schreef:
Nou IJNfan, ik ben niet zo van de schepen (of het moeten carriers zijn) maar wat je hier laat zien vind ik geweldig mooi. Succes!
Jan

Bedankt Jan, Ik zag dat jij je vooral met vliegtuigjes bezig houdt, Ik heb pas eens met een 747 in de hand gestaan maar in de andere had ik een 1/350 HMS Hood :mrgreen: dus helaas voor de 747. Over carriers gesproken ik moet bekennen dat de Hasegawa Akagi 1/350 met PE ook op mn to do lijst staat dus wie weet. Verder moet ik je eerlijk bekennen ik ben wel van de schepen maar niet zo van de carriers. Die grote gladde dekken zonder al die kleine kanonnen, uitgebreide superstructures en zo dat is toch wel erg gladjes :D. Overigens heb ik recent nog een carrier gebouwd, de USN CV-06 in 1/700/

markie schreef:
Ik vind dat je die enorme ?radar? of is het wat anders, mooi hebt gemaakt van al die pe. En toch is dit allemaal nog zo klein, knap dat ze het zo kunnen detailleren.

Thanks Markie. Dat grote ding, als je deze tenminste bedoeld:
photo 508490
is inderdaad een radar, deze bestaat uit 2 delen, een soort doosje wat je dichtvouwd en een strip/grille die je erin plaatst. Doordat je het gaaswerk kan vouwen valt het nog relatief mee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Yes die bedoelde ik inderdaad, het ziet er wel meteen heel professioneel uit, zo'n stukje gevouwen pe ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
En hier een korte update,

De constructie van het vliegdekplatform en de katapult alsook wat klein grut geproduceerd laatste dagen.
Van de katapult verloor ik helaas een van de katrollen die onder het wagentje zit. Wagentje heeft helaas wat veel lijm. De girders van het vliegdek zijn aanwezig. Wat een rotwerk was dat. De katapult viel bij vouwen uiteen in losse delen. Maar dat is gelukkg niet meer zichtbaar. Heb 2 vliegtuigen (Jake's) gebouwd en wat uitlaten.

photo 508811
photo 508810
photo 508809


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Die heb ik nog 1:72 liggen en gewoon van plastic, maar dit is ook prachtig zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 22:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
en weer een Update,

Het vliegplatform is afgemaakt, hierbij ook een foto van de Girders. Al doende leert men zegt men, ik heb mijn ca glue ingeruild voor CA gel, dat gaat echt zoveel keer beter.

Enfin weer een paar pictures,

De AA guns en machineguns zijn geplaatst, Het schip zal worden afgebeeld als het ware in actie vandaar de specifieke richting van 2 van de enkelloops. Ik heb voor het dek brass rods aangeschaft. in 0,2 en 0.3 mm. 0,15 mag dan op schaal zijn maar was werkelijk niks aan zag je niet. Dan maar minder accuraat. De dekstays heb ik weggeveild/sneden van het dek.

Van de draaischijf in het midden van het platform schoot helaas een rail uit de pincet. Ij het opruimen vond ik deze terug, en deze zit inmiddels al gemonteerd. :D

photo 508966
photo 508965
photo 508964
photo 508963
photo 508962
photo 508961
photo 508960


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement