Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Dank je Auke,

Ik weet het....soms betrap ik me zelf erop dat ik te snel wil bouwen.......

Overigens misschien ook ter inspriratie voor jou, ik kwam deze tegen die ik wil gebruiken als hulp voor de tuigage.

http://www.modelshipgallery.com/gallery/ca/ijn/Tone-350-ra/index.htm

Wel viel me de onmogelijke situatie op het achterdek op, volgens mij kan je de vliegtuigen zo nooit opgesteld krijgen. Die ene die scheef staat kan niet meer naar achteren ivm de kist erachter en die tweede kist kan de helling niet op omdat die schuine ervoor staat. Zover ik kan inschatten kan ook de kraan er niet bij om hem weg te takelen.
Dit soort schepen doet me dan nog het meeste denken aan zo'n schuifpuzzeltje die je vroeger nog wel eens zag. :lol:

Project 3 is inmiddels ook binnen:

photo 533418
Udaloy II Destroyer, met (natuurlijk) extra PE alleen die laatste moet ik nog wel krijgen. Ik blijf wel trouw aan schepen en 1/350 maar gaan eens wat naar de modernere zijde. Maar dat gaat natuurlijk een aparte post worden. Just a teaser. :)

tot die tijd eerst de Tone afmaken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Hi iedereen, n.a.v. een post van StevenVD waarin hij laat zien hoe hij golven gemaakt heeft wilde ik dat ook eens gaan proberen. Ik wil jullie eens meenemen in mijn ervaringen met een paar proefstukjes.

photo 534693
Ik ben begonnen met een stuk kunststof met daarop een stuk papier geplakt. In de instructievideo van AK staat dat je het oppervlak moet schilderen zodat dit straks heel vaag te zien zal zijn, zo gezegd zo gedaan. Wat Acrylverf gemengd en aan het deppen gegaan.

photo 534692
Nog niet helemaal tevreden heb ik wat lichtere tinten toegevoegd

photo 534691
Toe dan droog was vond ik het voor een test nog te donker dus ook een zijde met puur wit aangebracht.

photo 534689
Vervolgens de gel (in dit geval Pacific blue) in een dunne laag aangebracht.

photo 534690
De instructievideo gaf aan dat je dan met het spateltje golfjes moest creëren

photo 534688
En tenslotte met een harde kwast het oppervlak nog wat structuur geven.

photo 534685
Na een nachtje drogen was dit het resultaat. Nog niet helemaal op kleur (het is nog wat donkerder geworden) en ik heb alvast met 'water foam' van dezelfde fabrikant een eerste aanzet gemaakt van schuimkoppen.

photo 534687
De video gaf verder aan om met water verdunde 'water foam' en met een klein stukje spons her en der wat extra schuimkoppen aan te brengen.

photo 534682
Vervolgens nog een kleine concept-test gedaan om te zien hoe e.e.a. eruit zou komen te zien (hier twee proefstukjes naast de Tone te zien).

Conclusie:
De watergel werkt makkelijk en is zeker niet duur te noemen, het 'water foam' geeft m.i. een mooi en realistisch effect van schuimkoppen. Alleen: wat mij opvalt is dat de golven eigenlijk helemaal niet doorzichtig zijn, althans niet zoals ik het had verwacht. Op de foto's zie je een paar lichte plekjes maar die zijn volgens mij meer omdat de gel daar toch wat dun bleek te zijn. Dar is het enige dat lastig is, omdat de gel helemaal ondoorzichtig is als je het aanbrengt is de dikte lastig in te schatten.
Om het idee van het schilderen en nog wat meer variatie aan het water te geven loopt er nog een testje. Een stukje geheel wit dat van heel dun naar dik ingesmeerd is met de gel. Eens kijken welke dikte wat doet.
Volgens mij kan ik nu wel de definitieve kleur van het water bepalen en de kleur van het schilderen een tint donker meegeven dan ik nu gedaan heb, zo zullen de kleuren wat meer 'blenden' neem ik aan. We shall see.

Maar ik ben overtuigd dat dit wel een heel gaaf effect gaat geven.

photo 534683
Test van dun naar dik. (nog niet geheel droog)

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Voor de geïnteresseerde, ik kwam dit semi-wetenschappelijk artikel nog tegen over de golfpatronen die een schip creëert.

http://www.steelnavy.com/WavePatterns.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 19:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Kom maar op met dat water......

photo 534782
Met wat passen, meten en snijden is het me toch gelukt.

photo 534783
photo 534781
Ik vind dit er al indrukwekkend uitzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
UPDATE UPDATE UPDATE.....

photo 534812
Onderzijde een kleurtje gegeven, mogelijk zie je daar straks helemaal niets van (we shall see) maar mocht het toch op plekken doorschijnen dan lig de juiste kleur.

photo 534811
photo 534807
Gel aangebracht :D

En na een uurtje drogen:
photo 534803
photo 534808

Met ene zonnetje erop ziet het er naar mijn mening echt heel gaaf uit.
photo 534805
photo 534804


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
En als je dan de smaak te pakken hebt.....hahaha

Even een klein testje gedaan met het passen en wat watjes, de laatst ben ik nog niet helemaal tevreden over, maar ik wilde jullie mij resultaat tot nu toe niet onthouden:

photo 534831
photo 534830
photo 534829
photo 534828
photo 534827
photo 534826


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 8:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit ben ik uiteraard aan het opvolgen. Voorzie al maar wat extra ruimte voor nog een tiental van die waterplaten, het is verslavend.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
In het begin was ik nog niet zo enthousiast maar nu ik dit zie ben ik wel om. Ik vind het mooi uitgevoerd en de lichtere kleur blauw komt mooi door het donkere heen. Mooi gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Dank je wel en zoals Steven ook al zegt het werkt verslavend.

Nu een nachtje na het drogen zie ik nog wel plekjes die ik wil bijwerken, het schuim mag wat dikker aangezet worden nog.

Techniek voor het water als volgt: het karton boven het piepschuim en onder de gel heb ik geverfd, de kleuren lichter maar wel richting de eindkleur van het water (AK heeft twee types, Pacific-blue en Atlantic-blue, hier de eerste gebruikt) en wat accenten aanbrengen, richting wit rondom en dicht bij de romp alsmede achter het schip.

photo 534812

Met behulp van een spateltje daarna een hele dunne laag gel aanbrengen, omdat de gel niet transparant is, vond ik de dikte lastig in te schatten, maar dit heb ik opgelost door soms de onderlaag te raken. Op die manier hou je een beetje de dikte in de gaten. AK geeft aan een dikte van 1 tot 2mm, maar obv mijn testjes zag ik dat 1mm al helemaal niet meer doorschijnend was, dus zelf gecompenseerd met een onderlaag die iets donker is dan zij aangeven en de gel dunner uit te smeren.

photo 534684
Teststukje met 1 tot 2mm dikte.

Daarna met een grove kwast (Bob Ross zou zeggen: the half inch brush) rechtop en deppend (en dat mag in het begin best hard zijn) golven creëren. Ik heb voor de boeg- en hekgolf en het turbulente water achter het schip gekeken op internet naar foto's van schepen om toch een zo trouw mogelijk resultaat te krijgen. Ook her en der op het model wat golven gemaakt.

photo 534806
Foto net na het aanbrengen van de eerste laag.

Uurtje laten drogen (in de zon dus misschien kan dit ook wat langer duren) en toen viel het me op dat de gl wat 'uitzakt' en dus de scherpte van de golven wat minder wordt. Dus met een kleiner kwastje met een beetje gel erop wederom gedept om kleinere golven en meer reliëf aan te brengen.

photo 534805
Foto na het aanbrengen van de tweede laag

Daarna de foam-gel gemengd met water om het iets dunner en doorzichtiger te krijgen. De tip van AK was om een stukje (een par mm groot) spons af te knippen, deze te dopen in het foammengsel en al deppend aan te brengen. Ook op basis van internet foto's zag ik toen dat de voorzijde van de boeggolf (het deel dat van het schip afwijst) niet voorzien is van schuim, maar alleen het deel tussen de golf en het schip in.
Dus met het sponsje vanaf de top van de golf naar het schip toegewerkt.
Wat ik merkte was dat je het sponsje soms moet draaien om een andere zijde te gebruiken of een tweede erbij moet knippen en af en toe wisselen. Zo bereik je wat variatie.

photo 534828
Patroon van schuim achter de boeggolf.

Op de hogere golven van het water ook wat schuim aangebracht om vervolgens de toppen van de golven die schuim hebben met een heel klein penseeltje nog te voorzien van een accent streep.

photo 534827
Her en der wat accenten aangebracht.

Omdat ik de passing van het schip best krap heb gemaakt (ik moet het schip lichtjes in de piepschuim drukken) vind ik vastlijmen niet nodig.

Maar om de opening tussen golf en schip dichte te krijgen ga ik nog watten in stroken voorzien van diezelfde foam-water-oplossing en tussen de romp en water duwen.

Het opspattende water van de boeggolf heb ik op die manier ook gemaakt en als eerste probeersel bevalt het me goed. Natuurlijk verdiend dit ook nog wel wat werk, ik wil de golf nog wat beter vormen en de onderzijde van die golf nog wat accenten blauw meegeven, dus meer een overgang van opspattend water naar schuim.

photo 534829
Foto van eerste poging boeggolf en even 10min besteed aan de opening tussen schip en water. Nog wel wat te doen dus. :-)

photo 534859

Om een beeld te geven van de dikte van de gel, had ik een teststrookje gemaakt. Zie onderstaande foto van de dikte van de gel (kartondikte is hierin niet meegerekend) op 3 plaatsen gemeten. Ik heb aan de overzijde van het karton van waar de diktes aangegeven staan gemeten, je kan de kleine inkeping van de schuifmaat nog een beetje zien. Het karton was 100% wit en niet voorzien van een verfkleur, misschien goed om te weten.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee en natuurlijk en zoals altijd: tips zijn welkom. :D

(edit: ivm typo's....leven de autocorrect hahaha]


Laatst bijgewerkt door Pommetje op vr 26 maart, 2021 8:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 jan, 2021 13:59 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Nieuwegein
Wat komt zo een model mooi tot leven op een stukje 'water'.

Ik vind het erg geslaagd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement