Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 12:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Pommetje, ik heb zonet nog mannetjes besteld een kwartier geleden. Deze zijn de crème de la crème van de 1/350 mannetjes, je vindt ze op https://northstarmodels.com/product-category/figures/1-350/. ze zijn wat duurder dan Eduard en je moet er iets langer op wachten, maar ik wil er geen andere meer nu. Hier een voorbeeld van de Princeton, waar ook L'Arsenal figuren naast North Star voorkomen. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=50414&start=240 . Deze zijn gegoten en er kan wat flash op zitten, terwijl NSA figuurtjes geprint worden.

http://www.larsenal.com/1-350-naval-figures-at-combat-post-x-50-c2x15951818


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
AH, Steven, thx voor de tips. Alleen die Franstalige geeft bij mij geen hits, maar ik zal de site binnenkort eens op mijn gemakkie gaan bekijken.

Vandaag een kleine update. De brug in delen gespoten met Kure-grijs wat ik eigenlijk wel een hele mooie kleur grijs vind, helaas maakt het de foto's wel wat donker. Ik heb de foto's met licht vanaf de zijkant genomen, ik hoop dat het wat doet voor de zichtbaarheid.

photo 506746
photo 506745
photo 506744
photo 506743
4 aanzichten van de dry-fit brug en als je de foto's dan weer zelf bekijkt zie je pas hoe weinig vergevend foto's van een model eigenlijk wel niet zijn.
Her en der een braam op de PE wat na het spuiten en maken van ene foto er ineens erg uitspringt. Deze laat ik maar zo, te complex en risicovolle nu nog te verwijderen en als ik alles dan nog een keer moet spuiten gaan er veel meer details verloren vrees ik. Ben vanaf dat punt nu wel consequent de bramen aan het verwijderen geslagen.

photo 506747
Verder nog een luchtafweergeschutsplaform (3x woordwaarde?) gemaakt, helaas ook niet superstrak.
En daarover gelijk een vraag, wat voor lijm gebruiken jullie om PE aan plastic of PE aan PE te lijmen? En is er een betere techniek dan een druppel lijm op een glazen plaat leggen en met een speld de onderdelen van lijm te voorzien? De ene keer lijkt het beter te gaan dan de andere keer, maar dat zal er wel bij horen. :-)

Enne Steven, mijn complimenten voor de Princeton, daar mag je echt super trots op zijn man!!! Ik kan hier alleen nog maar verlekkerd naar kijken en blijven plakken, oefenen en beter worden.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 0:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Pommetje. Een speld is misschien niet het handigste omdat de punt snel verzadigd raakt met de lijm en niet scherp meer is of weinig lijm opneemt. Je kan een ringetje plooien uit fijn draad, ook dat raakt snel volgelijmd. Tegenwoordig gebruik ik vooral een punt van een scalpel, zodat je precies kan bepalen waar de druppel neerkomt en aan welke kant van het mes. Ik ken ook mensen die zweren bij een bepaald soort houtlijm, Gator Glue, nog niet geprobeerd.

Voor PE voorbereiding gebruik ik een witte badkamertegel waar alle onnodige uitsteeksels goed bij opvallen. Er wordt eigenlijk weinig gesneden en vooral gevijld met een rechte diamantvijl. Als je mee met de richting van het PE vijlt, voorkom je dat het plooit. Koop ook een zelfknijpende pincet zodat je daar kleine stukjes in kan klemmen om te vijlen, dat voorkomt beschadigingen. Ik gebruik soms een polijststeentje op de Dremel.

photo 434392


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
De Dremel maakt hier inmiddels ook overuren....maaruh.....heb jij glas-in-lood-ramen in je schepen zitten? :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Allen,

Ik heb jullie hulp nodig.....

Inmiddels weer begonnen met het afbouwen van de Tone en na de Tirpitz wil ik wat extra aandacht geven aan de verwering van het schip.

Vuil denk ik inmiddels wel wat beter onder controle te hebben, maar mijn volgende uitdaging zit nu in roest en vervuiling door rook.

Roest:

Op internet (van het merk AK) heb ik wat mogelijkheden gevonden om roest met behulp van een potlood aan te brengen en om eerlijk te zijn....lijkt me dat wel wat. Maar zijn er mensen die hier ervaringen in hebben en het kunnen aanraden en/of andere tips hebben?
Het lijkt realistisch en (voor mij hahaha) uitvoerbaar, maar hoor graag van jullie.

Verder een vraag over rook.
Als jullie verweren, houden jullie dan ook rekening met de rook uit de schoorstenen die langs de masten gaat? Ik zie b.v. op mijn bouwplan dat de achterste mast gedeeltelijk zwart moet zijn, maar ik gok dat dit is omdat de rook erop neergeslagen is.
Als dat laatste waar is dan zou ik zelf verwachten dat er dan geen harde overgang zou zijn tussen het grijs van het schip en het zwart van de neergeslagen rook. Op het plan is dit namelijk wel een harde overgang,

Alle hulp is welkom en ik kom snel met wat nieuwe bouw foto's.

Aanvulling:

https://i.imgur.com/0XtNLDZ.jpg

Betreft hier wel een ander schip, zelfs niet hetzelfde type maar het gaf mij het beste beeld hoe die 'vervuiling' van de mast er ongeveer uitziet.

:-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Oké, zoals beloofd even een foto-update:

photo 532521
I.v.m. het licht voor het nemen van de foto heb ik haar even op der zij gelegd.

Deel van de opbouw zit er al op en de eerste stapjes met verweren gezet. Morgen komen een paar roest-potloden om her en der nog wat roest toe te voegen.

photo 532520
photo 532519
photo 532517

photo 532518
Leuk detail dat ik vond op het internet is dat de Tone ook reserve-onderdelen voor haar vliegtuigen aan boord had, maar niet onderdeks, maar naast de schoorsteen er een opslag voor had.
Dus 2 sets van twee vleugels aan elkaar geplakt en voorzien van draad ter bevestiging, deze vleugels komen op het rek boven de ventilatie terwijl de reserve drijvers in de kooi erachter komt.
photo 532522

Tevens heb ik nog een idee voor een vliegtuig in onderhoud op het dek, prop naast de kist en de twee kappen rondom de motor open geklapt. Maar die houden jullie nog tegoed (of als het niks wordt gaat het idee vervallen).

Tot zover! :-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 0:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je graag verder wil gaan in verwering voor je schip, probeer dan eens wat post-shading uit, want ik zie dat je airbrushen wel goed beheerst. Alleen zo ga je een meer afgeleefde indruk krijgen, de aflopers die je nu aangebracht hebt zijn nog te sporadisch en ze zitten over een splinternieuwe verflaag, wat er kunstmatig uitziet. Probeer het reliëf op je schip te volgen met dezelfde kleur maar dan een beetje bruin of donkergrijs erbij. Waar het vlak is, doe je er wat lichtblauw bij. Waar je met de donkere kleur afgeweken bent van de lijn, kan je met de lichte terug verzachten. Gebruik voor het verweren verf die je naar onder kan wegwassen zoals email of olieverf. De aflopers moeten naar beneden toe vervagen. Hier een voorbeeld van wat ik met de Princeton gedaan heb, je ziet hier verschillende tinten bruin en grijs die terug weggewassen zijn.

photo 490756


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 17:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Hi Steven,

Dank voor het 'onbedoelde' compliment, ik heb namelijk nog geeneens een airbrush. :D

Maar aan de hand van je tips zit ik er wel over na te denken....en ik snap wat je bedoeld met de nieuwe romp. Voor mij even stapje voor stapje, maar zoals gezegd dank voor de tips.....keep 'm coming.

Anyhow, even weer een kleine update:

photo 532574
Mijn eerste poging met roest met behulp van de AK waterpotloden. Ben er zelf niet ontevreden mee en vergeet niet, dit alles is een eerste keer.

photo 532575
photo 532573
Verder de opslag van de reserve vliegtuigonderdelen gemaakt.

So far.....

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 2:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als dit nu allemaal met spuitbussen moet gebeuren, dan kan je volgens mij winst doen met een airbrush. De potloden zien er handig uit, ik weet niet of je er ook wat geel onder kan mengen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Steven, je zet me wel aan het denken hoor. :-)

Stapje voor stapje........(kleine update)

De zijvinnen (os dat de technische term?) van de barbettes van het hoofdgeschut moesten vervangen worden door PE van Eduard, maar daar had ik me behoorlijk in vergist. Ik weet niet wie van jullie het ooit gelukt is om PE over twee assen te buigen, maar mij lukt het niet.
De vinnen zaten vast aan een kleine strip, die eerst rond gebogen moest worden om rond de barbette te passen waarna de vinnetjes eerst 180 graden om gebogen en daarna nog 90 graden om gezet worden. Na een aantal pogingen die eigenlijk allemaal mislukte heb ik de vinnen allemaal verwijderd, de strip eerste rondgebogen en geplaatst, om vervolgens per barretje 12 vinnetjes te monteren. Vond het een hels karwei, maar na wat (wat zeg ik VEEL) doorzetten is het min of meer toch gelukt.

Ik heb geprobeerd een plaatje van internet te vinden die het een beetje weergeeft, maar veel beter dan dit helaas niet.
photo 532796

Enfin....het hoofdgeschut zit erop dus dat wil ik jullie niet onthouden:

photo 532792
photo 532793
photo 532794

So far.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement