Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Hier een met interesse volgert.
Heb recent de Colombo Express (varend) gebouwd (zie evt mijn verslag op dit forum), dus ik ben benieuwd of je tegen dezelfde dingetjes oploopt als ik. :D
Ik denk het niet, want je pakt de zaken goed aan, zie ik.

Ga je hem ook varend maken, of blijft hij statisch?
Afbeelding

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
Bert Takken schreef:
Je bent echt goed bezig, hoewel mijn interesse naar andere type schepen uitgaat vindt ik dat knap werk en tja, de eerste poging is niet altijd de beste


Dank je. Ik heb eens op je website gekeken, wat een bizar knap schilderwerk die figuren, echt mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
Bootjebouwer schreef:
Hier een met interesse volgert.
Heb recent de Colombo Express (varend) gebouwd (zie evt mijn verslag op dit forum), dus ik ben benieuwd of je tegen dezelfde dingetjes oploopt als ik. :D
Ik denk het niet, want je pakt de zaken goed aan, zie ik.

Ga je hem ook varend maken, of blijft hij statisch?
Afbeelding


Deze blijft statisch, ik vind het wel knap hoe je dat gemaakt hebt, maar deze gaat in de kast.

De problemen waar ik voornamelijk tegenaan liep, de afmetingen, en dan voornamelijk het schilderen van de containers. Bij mijn eerste een jaar geleden, de originele Hapag Lloyd zeg maar, had ik het hele internet afgezocht. Zo kwam ik bij een Poolse modelbouwer het idee tegen om de containers in blokken van 2, 3 of 4 te schilderen, ik heb er bewust geen 'losse' tussengezet zeg maar. Was na veel oefenen goed te doen. Ik heb er nu bij m'n 2e schip zelfs plezier aan.

Het decal verhaal inderdaad, bij mijn eerste heb ik 2 setjes van de Oocl, P&O, P&O Nedlloyd en Nyk laten aan rukken, verder heb ik veel gebruik gemaakt van de donkerrode lease containers die je op alle schepen tegenkomt, die zijn 9 van de 10 keer zonder tekst.

Bij de nieuwe CMA CGM heb ik die allemaal laten maken, samen met decals van dochter APL en van partners Oocl en Evergreen, waarbij ik die van Evergreen maar net op de 20ft containers krijg.

Verder vond ik het schilderen van de opbouw in wit en groen heel lastig in combinatie met het in elkaar zetten achteraf, het liefst zou ik hem nu eerst bouwen en daarna in de verf zetten, maar dan zit je weer met de groene delen, hoe krijg je dat netjes langs het wit, afplakken of dat paarse afdekspul eroverheen smeren is ook heel krapjes allemaal. Ik ga er eens rustig over nadenken.

Veel vaarplezier...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Knap dat je dat allemaal met de hand schildert, ziet er goed uit, eerlijk gezegd zijn moderne schepen niet zo mijn ding, maar het heeft wel wat. laat me toch elke keer even kijken naar je voortgang.

Nou heeft hier op het forum "homeghost" enkele jaren terug ook eens een behoorlijk groot model gebouwd van de Emma Maersk, heb dit nog kunnen vinden,
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... start=1030.
misschien dat je er iets aan hebt . is ook zo'n groot "container loeder" :lol: :lol:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
boris279 schreef:
Knap dat je dat allemaal met de hand schildert, ziet er goed uit, eerlijk gezegd zijn moderne schepen niet zo mijn ding, maar het heeft wel wat. laat me toch elke keer even kijken naar je voortgang.

Nou heeft hier op het forum "homeghost" enkele jaren terug ook eens een behoorlijk groot model gebouwd van de Emma Maersk, heb dit nog kunnen vinden,
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... start=1030.
misschien dat je er iets aan hebt . is ook zo'n groot "container loeder" :lol: :lol:



Super dank je wel, ik merk dat in de modelbouw de vrachtschepen een te verwaarlozen aantal liefhebbers heeft, er zijn maar bar weinig modellen op de markt.

Tijdens de voorbereiding op mijn eerste schip heb ik deze inderdaad zien langskomen, een fantastische bouw, waar je volgens mij mega veel geduld voor moet hebben. De boot vind ik werkelijk schitterend, container technisch vind ik hem niet op z'n best, maar dat is persoonlijk...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
Port side (bakboord) romp begint er op te lijken...

photo 489178

De eerste containerbays in kleur en decals geplaatst, ik doe alles een beetje door elkaar heen, houdt het een beetje afwisselend.

photo 489177


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Shipspotting_wilfred78 schreef:
Het schip is 48 centimeter en heeft 226 onderdelen, volgens mij niet zo heel veel dus. Het meeste werk zit echt in het schilderen en dan voornamelijk de containers, die zijn echt klein.

Kleine tip: concentreer je op de boven- en zijkanten van de containerstapels.
Ik bracht zoveel mogelijk variatie aan in containers, dus ook aan de voor en achterkant.
En was een vlakje aan de voorkant groen, dan telde ik row en de tier uit zodat het juiste vakje aan de achterzijde ook groen werd.
Vervolgens weatherde ik de boel ook nog een beetje met bruin en zwart.
Een klus waar ik twee weken over gedaan heb.
Zette ik de blokjes erop: kon je de voor en achterzijde niet meer zien. :D

Dus als je de voorzijde van de eerste bay en de achterzijde van de laatste extra mooi en gevarieerd schildert zit je helemaal goed.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
Bootjebouwer schreef:
Shipspotting_wilfred78 schreef:
Het schip is 48 centimeter en heeft 226 onderdelen, volgens mij niet zo heel veel dus. Het meeste werk zit echt in het schilderen en dan voornamelijk de containers, die zijn echt klein.

Kleine tip: concentreer je op de boven- en zijkanten van de containerstapels.
Ik bracht zoveel mogelijk variatie aan in containers, dus ook aan de voor en achterkant.
En was een vlakje aan de voorkant groen, dan telde ik row en de tier uit zodat het juiste vakje aan de achterzijde ook groen werd.
Vervolgens weatherde ik de boel ook nog een beetje met bruin en zwart.
Een klus waar ik twee weken over gedaan heb.
Zette ik de blokjes erop: kon je de voor en achterzijde niet meer zien. :D

Dus als je de voorzijde van de eerste bay en de achterzijde van de laatste extra mooi en gevarieerd schildert zit je helemaal goed.


Zoals op mijn foto's te zien concentreer ik alles in blokken vanaf 2 a 3 containers, met een hele enkele losse ertussen. Ik weet het, de containers staan misschien niet helemaal zo door elkaar heen als in het echt, maar het geeft wel rust in de kast en het scheelt een hoop werk.

Doordat ik gebruik maak van de eigen CMA CGM containers, die van dochter APL en vaste Oost - West partners Evergreen en OOCL krijg je toch een realistisch geheel, vind ik persoonlijk. Gooi daar nog een stapel donkerrode 'lease' containers tegenaan en je hebt genoeg kleur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 0:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
photo 489740

Vandaag weer drie container bays afgemaakt, witte reefers van dochter APL aanwezig. Wat variatie in de 20 voeters aangebracht. En natuurlijk een rode CMA CGM red box. De rode container is een geintje tussen mij en CMA CGM, zij hebben officieel namelijk 2 kleuren containers, witte reefers en blauwe droge lading containers. Bij de aflevering van een nieuw schip hebben ze ooit een aantal rode containers bij besteld om de Franse vlag mee te kunnen maken.

photo 489745
Foto: CMA CGM

Bij een prijsvraag om 1 van deze containers te spotten was ik de eerste die een foto opstuurde, dus een rode bak met het logo. Ik zei toen dat op al hun schepen wel 1 zo'n rode bak stond en stuurde zo nog een stuk of 5 foto's op. Uiteraard mag hij op mijn eigen schip niet ontbreken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 nov, 2019 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 sep, 2019 2:04 am
Berichten: 22
Ik kwam in mijn eigen collectie deze foto tegen, de containers staan op een Evergreen schip, maar ik kon de stapel goed gebruiken. Kijk vooral even goed naar de dekcadet onder de onderste container, één van mijn redenen voor deze passie, groot, groter, grootst...

photo 490037

Mijn stapel is een slag lager (eigenlijk 2) dus de bovenste Evergreen heb ik weg gelaten. En bij gebrek aan Cosco decals heb ik het bij een CMA CGM gelaten. En zie hier, een model van mijn foto op mijn schip geproduceerd...

photo 490036


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement