Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Na lange tijd niet te hebben gebrouwen (schat een jaar of 6), begon het de laatste tijd toch weer erg te kriebelen om weer eens wat te gaan doen.
Ik heb nog diverse vliegtuigen liggen en een bootje. Dus tijdje zitten denken, waar zal ik mee beginnen.
Na het lezen van het boek Batavia Het waargebeurde, avontuurlijke verhaal van de ondergang van het VOC-schip Batavia in 1629. van Peter Fitzsimons heb ik besloten eens een boot te gaan doen.
Maar om nu direct de Batavia aan te schaffen zonder ooit een Zeilschip te hebben gedaan, besloten om deze set uit de mottenballen te halen.
Deze kit is ooit aangeschaft voor mijn vrouw, maar die gaf het door de kilo's flash en slechte pasvorm al snel op. Het nostalgische van een kit gemaakt met mallen uit 1959.
Eerst heb ik alles wat mijn vrouw in elkaar had gezet, weer uit elkaar gehaald.
Dat was gelukkig nog niet zo heel veel. Het achterdeck losgemaakt van het bovenste kanondek. Ook de 30 kanonnetjes gedemonteerd.
Vervolgens heb ik van die 30 kannonetjes loopjes ingeboord.. Ook heb ik op de romp al het koper en het zwart gespoten.
Toen ben ik aan het zoeken gegaan naar referentiefoto's. Dar kwam de eerste verrassing, de kleurstelling zoals op de doos staan is niet meer zoals de echte er nu bij ligt in Portsmouth.
Het geel op de zijkanten is een soort van bruinachtig roze geworden:
De oude (kennelijk verkeerde kleur):
Afbeelding

De "nieuwe"(historisch en wetenschappelijk bewezen goede kleur). Zo zou Lord Nelson het schip hebben gekend.:
Afbeelding

Kort gezegd, de hele bouwbeschrijving gaat overhoop wat kleurgebruik betreft. Ik heb besloten de nieuwe, oude kleurstelling te gaan gebruiken.
Helaas zitten die kleuren niet kant en klaar in potjes, dus dat word mixen. Het gaat dan voornamelijk om de "lever" kleur en de nieuwe kleur op de masten.
Aan de hand van foto's heb ik de RGB code weten te achterhalen van beide, het zal niet 100% identiek zijn, maar wel aardig in de buurt.

Ik heb helaas nog geen foto's van mijn voortgang, maar die maak ik de eerst volgende mogelijkheid wel.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Laatst bijgewerkt door racedees op di 10 nov, 2020 17:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 03 jun, 2017 0:50 am
Berichten: 29
Woonplaats: Lamswaarde (NL)
Mijn vrouw en ik waren afgelopen weekend in Portsmouth om de HMS Victory te bezoeken en wat referentiefotos te maken.
Wij gaan waarschijnlijk van de winter beginnen met de HMS Victory van Heller.
Hierbij een paar fotos die haar laten zien hoe ze er nu bijligt. Misschien heb je er wat aan.
Zijaanzicht:
photo 484747
Zijkant details:
photo 484746
Zij-ingang:
photo 484748
Achterkant:
photo 484749

Ik heb echter de indruk dat die rozige schijn op jouw 2de foto te wijten is aan het licht.
Het leek mij veel meer creme-achtig, maar niet rozig.
Volgens de "experts" is de huidige kleur de "echte"kleur zoals die was in 1805, een soort terracotta bruin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi! Die staat op mijn bucket-list. Na vorig jaar bij de Cutty Sark te zijn geweest wil ik eigenlijk volgende zomer naar de Victory :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 03 jun, 2017 0:50 am
Berichten: 29
Woonplaats: Lamswaarde (NL)
Als je gaat, neem dan ruim de tijd.
Er ligt ook nog de gepantserde HMS Warrior uit 1865 (zeil + stoom) en het museum over de HMS Mary Rose is ook erg interessant, vooral als de Britse geschiedenis je interesse heeft.
Wij hadden daar helaas niet op gerekend en daardoor te weinig tijd.
Vergeet ook niet dat die schepen niet geschikt zijn voor bezoekers met claustrofobie, mijn vrouw moest helaas halverwege afhaken daardoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Bij deze de Fotootjes van de huidige status:

Alle sprues in de primer
photo 484755

Romphelften en bovendek en bovenste kanondek:
photo 484756

Binnenzijdes romp:
photo 484757

Kanon met uitgeboorde loop:
photo 484753

Dryfit van dekken met romp:
photo 484754

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Maltalossewen schreef:
Als je gaat, neem dan ruim de tijd.
Er ligt ook nog de gepantserde HMS Warrior uit 1865 (zeil + stoom) en het museum over de HMS Mary Rose is ook erg interessant, vooral als de Britse geschiedenis je interesse heeft.
Wij hadden daar helaas niet op gerekend en daardoor te weinig tijd.
Vergeet ook niet dat die schepen niet geschikt zijn voor bezoekers met claustrofobie, mijn vrouw moest helaas halverwege afhaken daardoor.


Dank voor de tips, ga ik zeker meenemen in een evt planning :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Weer even verder aan het freubelen geweest aan de Victory.

Wat meer kleur op het bovenste kanondek
photo 485265

En vervolgens de spiegel gemodificeerd.
Op het plaatje staat dat ik de balken met onderdeelnummer 103 moet monteren. Deze zitten echter niet op het origineel (meer).
Ook die rare uitstulpingen voor de lantaarns maar verwijderd
photo 485264

Zo zag de spiegel eruit voor de modificatie
photo 485266

En zo na:
photo 485267

Ook staan de kanonnen van het bovenste kanondek nu weer in kleur. Alleen nog even wat accentjes aanbrengen op het zichtbare deel van de loop, waardoor het er allemaal niet zo heel erg zwart uitziet.

Wordt vervolgd.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Laatst bijgewerkt door racedees op wo 04 dec, 2019 16:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Na een aantal weken van niet kunnen freubelen, gisteravond, maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken.
Minpuntje is wel dat ik geen voortgangfoto's heb gemaakt. Maar de romp zit nu aardig in elkaar.
Wel heb ik bij het achterdek een kiertje zitten. Gek genoeg zat deze er niet bij het dryfitten.
Maar gelukkig niets wat plamuur niet op kan lossen.
Ik zal vanavond nog wel even fotootjes schieten van de huidige status, in de hoop dat ook de nieuwe kleur (zelf gemengd, met foto's als voorbeeld) er een beetje goed uit komt.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Gisteravond nog even bezig geweest. Eerst heb ik de spiegel verwijderd, want die was ondanks tape iets scheef komen te zitten bij het drogen.
Ook de laddertjes geplaatst naar het 2e dek. Ook het eindstuk bij de boeg nog even een puntje lijm gegeven. Deze had op het laatste stukje niet goed gepakt.
Wat ik nog wel even ga doen, de eerst volgende keer, is de zijlijnen een beetje bijwerken. Ik vind ze er niet mooi en rommelig opgeschilderd zitten.

Maar goed hieronder wat fotootje van de huidige stand van zaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, OOk nog het kiertje geplamuurd. Nu nog afwerken. Het achterste bovendek (poopdeck in het Engels) zit er los op.
Afbeelding

En een inkijkje naar het 2e dek.
Afbeelding

Hopelijk vanavond verder.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ja, hij is denk ik best lastig om te schilderen.... Heb 't kitje ook en hij is niet erg groot. Vind hem er toch al heel aardig uitzien hoor :)Iets bijwerken en op naar de volgende stap.

Mooi! :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement