Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2019 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo lezers!

Voordat ik verder ga met het beschrijven van de vorderingen, ben ik helaas in de fout gegaan met de bouwvolgorde. Dus wat ik ga tonen had pas een aantal fases later gedaan moeten worden. Gelukkig is alles te herstellen, maar dat gaat me wel even wat werk opleveren. :|

Wat is er gebeurd?
Wel, in de update die volgt ben ik de valse dekken gaan plaatsen en een begin gemaakt door een van de dekken te voorzien van dekplanken. De kit voorziet in een "dacht ik" voorgeprint dek welke ik persoonlijk niet mooi vond. Ik ben gaan zoeken in de tekeningen of het dek nog voorzien moet worden van plankjes, omdat ik dat voorgeprinte dek niet zo mooi vond. Ik kon het nergens vinden. Nergens op de tekeningen zag ik dat het onderste dek was voorzien van plankjes. In alle tekeningen was het dek egaal getekend. Ik heb dus maar de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan beplanken. Dit bleek een grote fout met als gevolg dat ik ergens later in het bouwproces een stuk van de beplanking kan gaan loshalen! :cry:
Gelukkig kan alles hersteld worden nadat je iets sloopt, maar ik zat er even niet op te wachten.

Wat blijkt, ergens op Sheet 2, hebben ze een miniplaatje toegevoegd aan een hoofdplaatje waarbij ze laten zien dat het dek toch beplankt moet worden nadat eerst alle steuntjes van de spanten zijn weggezaagd. Deze kun je pas wegzagen als de verschansing is aangebracht.
Ik heb mijn dekplanken nu al aangebracht en ben om de spantstukken heen gegaan. (dit heb ik in eerdere bouwdozen ook gedaan)
In dit geval en bij meerdere Italiaanse bouwdozen, halen ze de bovenkanten van de spanten weg en blijft alleen de verschansing zichtbaar. Een mooie methode alleen dat had ik graag eerder willen weten.... :mrgreen:
Dus ik vroeg me af waarom ze dan die voorgeprinte dekken hebben meegeleverd? :?:
Nu blijkt dat ze alleen het patroon willen tonen dat je moet volgen met je plankjes....

Goed, ik ga het oplossen op het moment dat ik bij die fase aangekomen ben, geniet ondertussen van mijn vorderingen en blijf in de illusie dat het goed is wat ik aan het doen ben, maar later nog wel aangepast gaat worden. :mrgreen:


Sheet 1 - figure 6 & 7 placing false deck

De stukken die benodigd zijn voor de volgende fase heb ik wederom uit hun frame gehaald en schoongemaakt. Dit betreft de valse dekplaten, een paar balken en tussenschot met deuropeningen en raamopeningen.

photo 478052

De volgorde is soms wat wennen, maar ik breng eerst de onderste dekplaten aan anders krijg ik deze er nooit meer in. Bij de groene pijl is het dek zichtbaar dat op de foto niet juist geplaatst is, deze moet omgedraaid worden en dat is reeds al gebeurd, maar op de foto nog niet zichtbaar. Dat betekent dat het patroon dus niet zichtbaar is....foutje van de fabrikant?

photo 478053

photo 478054

Het onderste dek is nu nog toegankelijk en daar komt nog een dek boven met wat balken die ik hiervoor getoond heb. Omdat ik er nu nog redelijk tot goed bij kan, ben ik begonnen met het beplanken van het dek. Toelichting van het e.e.a. staat dus in mijn reactie hierboven...

Ik heb het patroon veranderd dan is aangeven op de valse dekken. Dit betekent dat ik ook extra hulplijnen heb gezet om mijn nieuwe patroon te volgen. Ik heb iedere rij aangeduid met een symbool en deze versprongen op de deklijnen laten terugkomen. Als ik start met een nieuwe rij en het juiste symbool volg die bij die rij hoort, weet ik exact waar ik steeds moet stoppen om mijn latje af te snijden.
Ik zet dan een verticaal streepje op het latje en snijd deze vervolgens op maat. Ook wissel ik steeds van houten strips. Van de gehele bundel met strips heb je kleurnuances in de strips zitten. Door nu met 3 verschillende strips te werken op een rij, krijg je een mooi verloop van kleurnuances over je dek!

photo 478055

photo 478056

photo 478057

photo 478058

photo 478060

Ik lijm alles met houtlijm, de gewone D2 van Bison of Pattex. Ik breng een heel klein laagje aan vanuit het potje op het latje en vervolgens smeer ik dat uit. Je kunt dit elegant doen met een klein penseeltje / kwastje of ook met je vingers. Dit heeft twee grote voordelen.
1) de lijm is overal egaal verdeeld op het latje wat ten goede komt voor de hechting met het dek
2) wanneer je het latje plaatst, duw je niet alle lijm onder je latje vandaan op plekken waar je de lijm niet wilt hebben.

photo 478061

photo 478062

We gaan rustig verder met beplanken...

photo 478063

photo 478064

photo 478065

De helft is gedaan, nu de andere helft nog...

photo 478067

photo 478068

Ik heb dit proces een beetje ingekort omdat jullie ondertussen wel snappen hoe het werkt. Bovenstaande foto laat het dek zien in ruwe vorm. Je hebt als bouwer nu 3 opties:
1) het dek zo laten
2) het dek schuren voor een glad en egaal resultaat
3) het dek schrapen voor een glad en egaal resultaat.

Mijn ervaring leert dat ik er zoveel als mogelijk voor kies om het dek te schrapen t.o.v. schuren. De redenen is dat je met schuren veel meer werk hebt, je moet immers van een grove korrel tot afwerking fijne korrel gebruiken en je schuurt de nerf / poriën van het hout dicht. Die laatste is vervelend omdat je dit kan gaan zien bij een transparante afwerking met olie, beits of lak.

Met schapen heb je dit probleem niet en je hebt ook veel minder stof. Met een stukje staal waarop een scherpe rand aanwezig is schraap je in lengterichting over het hout. Binnen korte tijd zijn je oneffenheden weg en heb je een mooi resultaat. Het werkt hetzelfde als schaven en geeft ook eenzelfde uitstraling op het hout.

Het resultaat na schrapen...

photo 478066

photo 478069

en dat was het weer voor deze update!
Tot nu toe is de schaal van het hout, beter in verhouding maar ook de kwaliteit van het hout echt wel goed. De bouwbeschrijving / tekeningen daar en tegen..... :shock:

Until next time,

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2019 1:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Zo staat er alweer een schip in de steigers. Mooi model Peter en ook een leuke historie. Maak er wat moois van en ik kijk vooral uit naar de delen die toch vast zelf wel weer gaat fabriceren haha. Succes!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Hoi Peter, weer een mooi model in de steigers. Ik kom ook aan boord om deze te volgen wn hopenlijk nog wat te leren. Alleen heb ik één vraagje. Je zegt dat dat achterste dek om gedraaid moest worden. Ik vermoed ivm met die opening in het dek dat die bij de deur komt. Kan het ook zo zijn dat je die plaat met de deuropening er verkeerd om in hebt geplakt en dat de print van de planken wel aan de goede kant staat? Als ik nml. op de foto van je eerste post kijk zie ik aan stuurboord zijde een verhoging.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Sebooo schreef:
Zo staat er alweer een schip in de steigers. Mooi model Peter en ook een leuke historie. Maak er wat moois van en ik kijk vooral uit naar de delen die toch vast zelf wel weer gaat fabriceren haha. Succes!


Hoi Bas,

Ja, ik zal hier een daar weer wat zelf gaan scratchen. Je kent me en dat zal ik blijven doen. Toch zal ik ook weer met dit scheepje concessies doen met de kitmaker en sommige zaken laten zoals de kitmaker het bedacht heeft. Leuk dat je wederom volgt! :brouw:


Timmie schreef:
Hoi Peter, weer een mooi model in de steigers. Ik kom ook aan boord om deze te volgen wn hopenlijk nog wat te leren. Alleen heb ik één vraagje. Je zegt dat dat achterste dek om gedraaid moest worden. Ik vermoed ivm met die opening in het dek dat die bij de deur komt. Kan het ook zo zijn dat je die plaat met de deuropening er verkeerd om in hebt geplakt en dat de print van de planken wel aan de goede kant staat? Als ik nml. op de foto van je eerste post kijk zie ik aan stuurboord zijde een verhoging.

Grtz Arjan


Hoi Arjan,

Welkom aan boord! :) Ik heb even gekeken naar jouw aanwijzing en je hebt gelijk als ik naar de foto's uit de beginpost van dit topic kijk. Nu blijkt een van de foto's in de beginpost te zijn gespiegeld waardoor je op het verkeerde been gezet bent. Heel scherp gezien van je! :wink:
Met andere woorden, ik draai het dek om en daar zie je later niets meer van. De opening van het dek zit dus aan bakboord.

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Tja even niet wezen kijken hier en ligt er verdorie al weer een half schip klaar !!!

Maar by the way, mooi dek geworden ziet er zeer netjes uit, niks op aan te merken lijkt me zo !! :brouw:

Gr
Boris

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo iedereen!

pffffffff....pfffffffffffffff....even het stof van dit topic afblazen.... :shock:
Het is een tijdje geleden sinds mijn laatste update...*kuch* :oops:
Helaas had ik nog wat grote werken in onze nieuwe woning af te ronden die ervoor gezorgd hebben dat het modelbouwen niet mogelijk was.
Daarbij ben ik met een paar compagnons ook een eigen bedrijf begonnen, wat er voor zorgt dat ik nog minder vrije tijd over heb. :roll:
Soms vraag ik me af waarom ik het mezelf en jullie allemaal aan doe? :mrgreen:

Goed, ik heb wel gemerkt dat het bouwen bij me allerlei creativiteit oproept en het helpt me mijn zinnen te verzetten in zeer drukke tijden, naast het feit dat ik het ook erg leuk vind. Om die reden heb ik sinds deze week in mijn overvolle agenda, vaste bouwmomenten ingepland. Het gaat daarmee niet snel, maar voortgang is er wel.

Alvast een "sneak peak" van wat komen gaat...ik hoop dat ik jullie blijf boeien met mijn updates.

Afbeelding

tot later,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
het is inderdaad al weer een tijdje terug,
Zeker leuk dat je weer verder gaat met je model, kijk ook zeker uit naar verdere updates,

En nu je zelfstandig bent zou je in principe, meer tijd moeten hebben, je bepaald toch je eigen tijd ? :wink:

En je updates zou zeggen "laat maar komen :D "

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Sheet 1 - Figure 6 & 7 - Damage control

Hallo iedereen,

Na een flinke zomerstop, ga ik weer verder met de bouw van Royal Caroline.
Ik heb nog steeds moeite met het wennen aan de chaotische tekeningen. Dat alles kris kras door elkaar op zo'n groot A0 vel staat, de tekeningen ergens in 1985 gemaakt zijn, helpt niet mee.
Het is mijn beperking dat ik er nog geen goed systeem in heb gevonden en daarom slecht vooruit kan zien in de bouwfasen.

Om die reden heb ik eerder een fout gemaakt. Ik heb het eerste dek bekleed met latjes en nu blijkt dat ik later in de bouw, de supportsteunen van de spanten op dat dek moet wegzagen. Dit betekent dat ik een deel van het dek opnieuw moet beplanken, nadat ik eerst een deel moet slopen. :|

photo 491267

photo 491266

Ik heb wat andere bouwverslagen gelezen van Italiaanse fabrikanten en nu blijkt dat deze methode veel gebruikt wordt om later stukken spant weg te zagen. Zo leer je steeds weer nieuwe dingen. Bij de Spaanse fabrikanten zie je deze methode niet of nauwelijks.

Vervolgens ga ik verder met het bekleden van de binnenruimtes.

photo 491265

photo 491269

Ik besluit ook een tafel en stoel te maken voor de aankleding.

photo 491268

photo 491270

photo 491272

photo 491271

photo 491274

photo 491275

photo 491276

Tijd om het dak erop te leggen..

photo 491280

photo 491281


Ik heb nog wat werk aan de voorkant van het schip. Ik plaats twee dekbalken en bekleed het stukje wand met hout. Ik zet eerst een middenlijn, daarna plaats ik de latjes.

photo 491277

photo 491278

photo 491279


Als dit gedaan is moet ik gaan beginnen met het afschuinen van de spanten. Dit is een nauwkeurig werkje. Maak je een fout, dan is dit te zien later tijdens de beplankingsfase. Ik besluit om bij de boeg een paar stukken balsahout te plaatsen. Op die manier krijgen de huidlatten daar meer steun.

photo 491282

Na veel schuurwerk is de boeg klaar. Nu de rest van de spanten nog...

photo 491283


Tot de volgende update, stay tuned! :wink:
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Dat was wel een hele lange zomerstop haha. Leuk dat je het weer hebt opgepakt. Wat is zo gaaf vind zijn die kleine randzaken die je erbij maakt. Die tafel en die stoel, briljant, die voegen echt weer wat toe. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat al die ruimtes met nog veel meer spullen gevuld zouden zijn, zoals kisten en olielampen. Maar hoe ver wil je gaan. Dit is al meer dan je normaal ziet.

Die stoel is trouwens echt super geworden ;)

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Sheet 1 - Figure 8 - first layer of planking...

Hoi allemaal,

Ik ben weer een stapje verder met de bouw van Royal Caroline. Alle spanten zijn afgeschuind en dus kan er met de beplanking gestart worden.
Voordat ik hiermee begin, vond ik de dekdelen aan de rand van het schip, een beetje teveel doorveren en "los" hangen. Om die reden heb ik wat steuntjes van resthout geplaatst voor extra stevigheid.

photo 491604

Een nadeel van dit model is, dat de valse kiel, dus de plaat waarop de spanten op vastgezet zijn, ook meteen de echte kiel is. Dat wil zeggen, er wordt niet naderhand een kiel van notenhout tegenaan gelijmd. Dit geldt ook voor de scheg bij de boeg.
Om die reden moet ik wat aanpassingen doen om ervoor te zorgen dat mijn huidplanken netjes verzinken met de kiel. Ik zal de kiel later beplanken met houtfineer, wat tevens de tweede laag is van de beplanking.

Ik begin met de achterkant van het schip. Ik tegen de kielbalk af en markeer het stuk wat ik moet weghalen:

photo 491617

photo 491616

Hierna snijd ik met een mes 2x een parallele lijn, (1x recht en 1x schuin naar de andere lijn toe) waardoor een kleine inkeping ontstaat.

photo 491605

Daarna haal ik het overtollige hout weg met een steekbeitel. De gewenste diepte is de diepte van de 1e laag huidplankjes omdat ik de kiel later nog beplank met fineer.

photo 491606

photo 491608

Verder maak ik een kleine inkeping over de lengte van het schip, net onder de spanten. Van te voren had ik al donkere beits aangebracht zodat de kielbalk goed zichtbaar wordt en je makkelijker een rechte lijn kunt aanhouden.

photo 491607

photo 491618

Ook is een inkeping handig bij de boeg, zodat daar de latjes netjes in de scheg vallen.

photo 491610

photo 491609

Zo, nu is het moment aangekomen voor het aanbrengen van de eerste latten. Het meegeleverde hout is prima en is in heet water snel te buigen in de gewenste vorm. Ik gebruik in dit geval een maatbeker om de curve bij de boeg een beetje te benaderen. Met mijn handen buig ik het verder om het schip. Doordat het hout soepel geworden is door het kokend hete water, breekt het niet.

photo 491612

photo 491611

photo 491613

photo 491614

photo 491615

Zo, de eerste latjes zitten er al tegen. Doordat dit een eerste laag betreft, maakt het nog niet zo veel uit als er wat foutjes in zitten. Met de tweede laag kun je die mooi wegwerken. Een groot voordeel van een dubbele rompbeplanking.

Tot de volgende update, blijven jullie nog volgen? :)
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement