Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 sep, 2018 9:34 am
Berichten: 12
Hi Andrew,

Het wordt steeds mooier! Ik volg je bouw op de voet.

Je vraagt naar de 0-stand van het secundaire geschut: in de Royal Navy was er een traditie dat alle geschut aan boord zo veel mogelijk naar voren toe gericht zou staan in ruststand. De argumentatie daarvoor was dat daar normaal de vijand zou zijn, en niet achter (de RN slaat nooit op de vlucht! Hm.) Bij de destroyers uit WO2 kan je dat goed zien, de X-turret staat daar ook doorgaans naar voren toe gericht. Bij de aller-achterste turret van de destroyers (de Y-turret) kan dat niet. Dit geldt ook voor het hoofdgeschut (de 8") op de Cornwall, dat geschut kan helemaal niet naar voren draaien, want de draaihoek (bakshoek moet ik zeggen) is beperkt tot ongeveer 240° totaal, en woordt daarom vastgezet in de achterste richting.

Ook het secundaire geschut staat dus normaal naar voren in ruststand, elevatie 5° of 10°.

Heb je iets aan dit antwoord?

Gisteren heb ik zelf ook de kit ontvangen, en ik ben heel enthousiast! Ik kijk ook naar de maten enzovoort en tot dusverre ben ik heel tevreden. Ik ga ook een review schrijven voor de MIP (blad van de IPMS Nederland) maar dat zal nog even duren voordat dat beschikbaar is. Op dit moment alleen wat kleine dingetjes gezien, niets om je zorgen over te maken. Als ik op punten stuit waarvan ik echt denk dat je dat beter aan kunt pakken zal ik het wel laten weten, ook op Modelwarships.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 7:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie bouw Andrew. Ik wilde zeggen dat het niet uitmaakt hoe je het geschut plaatst als jij het maar mooi vind maar als ik het verhaal van Maarten lees dan zou ik ze ook naar voren plaatsen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Beste brouwers,

Bedankt voor jullie reacties. Boris, een berichtje is altijd leuk :brouw: Maarten, weer een interessant stukje waarvoor dank. Mooi dat de kit je bevalt. Ik beleef er nog steeds veel plezier aan. Kijk al uit naar je bouwverslag. Ferry, normaal plaats ik ze ook zoals ik het mooi vind, maar nav van de bijdrage van Maarten ontkom ik er niet aan om het secundaire geschut met de lopen richting boeg te plaatsen. Dus dat ga ik dan ook doen. Ook wil ik je nog even complimenteren met je CVN Nimitz, het is een juweeltje geworden.

Afgelopen weekend was ik in Den Haag voor veteranendag. Naast het defilé was er weer prachtig materiaal van defensie om te bekijken. Zondag gekeken naar Max en vanavond nog even wat tijd gevonden om te brouwen.

Nu de schoorstenen staan kan er verder worden gewerkt aan de brug opbouw. Het onderste deel moet eerst worden voorzien van de nodige railing.

photo 479689

Als je pe uit de kit gebruikt is voorzichtigheid geboden, erg fragiel en verbuigt makkelijk bij het schuren. Het gaat om deze onderdelen/railing van pe.

photo 479688

Als de railing erop zit even dryfitten of het rondom de schoorsteen past.

photo 479687

Steuntjes geplaatst onder de uitstekende brugdelen en voorzien van een lijkje verf.

photo 479690

Ziet er meteen al weer beter uit.

photo 479691

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Brouwers,

Weer even tijd gevonden voor een kleine update.
Afgelopen weekend bij de lokale bouwmarkt een leuke set hobbymesjes gescoord in de graaibak.

photo 480252

Mooie scherpe mesjes en de houder is mooi voorzien van een rubberen hoes zodat het lekker in de hand ligt.

Voordat ik verder ga met de brug eerst nog een stuk secundair geschut geplaatst aan stuurboord.

photo 480253

De bouw aan de brug vorderd ook al. De gaten voor de trappen moeten hier ook weer groter worden gemaakt en nog wat sein/lichtpalen geplaatst.

photo 480251

Vervolgens de stuurhut met bijbehorende toeters en bellen.

photo 480254

photo 480255

De brug komt zo al mooi tot leven. De koende tijd weer even verder googelen naar de kleurstelling van de sloepen en wellicht wat details van de davids. Mochten jullie nog wat tegenkomen dan hou ik me aanbevolen.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 2:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Tja , eigenlijk niks zinnigs aan toe te voegen, je bent er zeker iets moois van aan het maken !!

Oh ja toch nog iets:
mooi messen setje, neem aan dat je je vingers hebt geteld :D zien er gevaarlijk scherp uit :twisted:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2019 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Boris,

Geen zorgen, ze worden niet gebruikt in de OK, maar scherp genoeg voor onze hobby.

De afgelopen dagen weer lekker kunnen bouwen aan de HMS Cornwall. Tussendoor wat filmjes op YouTube van deze kruiser klasse bekeken en foto's gezocht op internet. Helaas weinig echte detailfoto's. Eerst maar eens begonnen met wat lijkt op een stapel buizen of rondhout. Geen idee waar dit voor dient, ze lijken mij te lang voor de zonnetenten en te kort als bomen waar de sloepen aan bevestigd kunnen worden wanner het schip voor anker ligt.

photo 480495

Het voorste secundaire geschut is inmiddels ook geplaatst op zijn plek. Ik moet zeggen dt ik het wel mooi vindt met dat geschut zo naar voren geplaatst.


photo 480494

Nog wat details van de stapelopbouw van de brug. Doet me enigszins denken aan de brug van een Destroyer.

photo 480493

En nog wat meer details aangebracht.

photo 480501

Inmiddels ook begonnen aan de railing op de boeg. Ik heb er voor gekozen om de railing uit de kit in kleinere delen te snijden zodat het aanbrengen wat hanteerbaarder wordt.


photo 480500

De shroeven zitten er inmiddels ook op.

photo 480497

En nog een aantal overzichtfoto's.

photo 480496

photo 480499

photo 480498

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 7:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooi werk tot zo ver, ik moet ook nodig aan mijn projecten verder..................tijd.............................ruimte.......................rust

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 sep, 2018 9:34 am
Berichten: 12
Hoi Andrew, ziet er heel goed uit, het begint een compleet schip te worden!

De stapel palen of buizen is misschien 'shoring material', dat zie je vaak op oorlogsschepen. Houten palen enzovoort om bij beschadiging van de romp nooddichtingen te maken met zeildoek en hout. Alleen deze stapel hout is wel heel erg netjes.

De kasten voor de boordlichten tegen de onderbrug krijgen vast nog wel een verfje van je (rood bakboord, groen stuurboord)

De schroeven heb je gemonteerd, het lijkt dat je de linker buitenste schroef hebt verwisseld met eentje van de stuurboordzijde. De achterste schroef is wel goed. De schroefassen moeten trouwens hetzelfde rood zijn als de rest van de romp, niet zilver of staal: foutje in de bouwbeschrijving van Trumpeter!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Je maakt er iets moois van, Andrew.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Cornwall 1/350
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Kan er niet veel van zeggen, ja alleen het gebruikelijke "heel erg mooi" sorry :?

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement