Ik heb een nieuw "machinekamerschot" gemaakt.
Een klein dotje witte verf op de schroefas markeerde de plek waar het gaatje voor de motoras moest komen.
Het motorasje zelf drukte ik door een stukje schilderstape die ik vervolgens op de flens van het motortje heb gedrukt.
Vervolgens gaatjes geprikt in de tape op de plekken van de boutgaatjes in de flens.
Gaatje geboord in het MK schot, asje erdoor en daar het tapeje weer op.
Daarmee had ik de exacte plaats voor de boutgaten in het MK schot.
1 van de gaatjes heb ik een z.g. sleufgat van gemaakt zodat je een beetje speling heebt voor dat beroemde laatste boutje.
Vervolgens heb ik de motor op het MK schot gebout, gekoppeld aan de schroefas en in de boot gezet.
Zo heeft de motor zichzelf dus al uitgelijnd.
Even een beetje 2 comp lijm tussen het schot en de bootwand latten druppen en het zat vast.
En het zit perfect.
Nou ja, perfect.
De vorige motor had een veel langere as.
Daardoor kon de aan/uit schakelaar tussen de motor en het MK-schot, in het dek.
Deze motor zit veel dichter bij de schroefas.
Het gevolg:
De aan/uit schakelaar komt nu exact op de motor te liggen als ik het dekje waar de schakelaar in zit op de boot leg.
5mm meer naar voor of achter en er was niets aan het handje geweest.
Dat wordt dus containerrij eraf slopen, schakelaar eruit (slijpen, want vastgelijmd met 2k-lijm), nieuwe schakelaar halen, andere containerrij eraf slopen en daar de nieuwe schakelaar in zetten.
Van een klus komt een klus, zegt men wel eens.
En mooier wordt zo'n bootje er meestal niet van.