Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2019 21:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Wij noemden de "man over board" boot altijd gewoon de MOB-boot. Dat is de zodiac die gebruikt wordt als eerste redmiddel als iemand overboord valt. Dus een zeer snelle RIB over het algemeen.

Containers kun je best veel dezelfde kleur voor gebruiken, veelal varen ze met veel containers van dezelfde firma rond. Ideaal misschien 2 hoofdkleuren en her en daar een afwijkend model proberen?

Zeer leuke bouw en boot. Zou zomaar eens kunnen dat ik me ook ooit nog op kleinere schalen dan 400 ga storten met dit soort modellen. :)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2019 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Bootjebouwer schreef:
Mooi hè, Bas?
Dat je in het Engels en Nederlands dezelfde afkorting krijgt die verschillende woorden betekenen.
Man Over Board, Of Man Overboord Boot. :D

Een Man Over Board boot is een bootje dat niet harder kan dan 8 knopen.
Een Fast Rescue Boat kan harder dan 8 kn en heb je ook een extra cursus voor nodig om te mogen besturen.
Op deze foto:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... r-2007.jpg
zag ik zo'n polyester wastobbetje.
Ik betwijfel ten zeerste dat die harder kan dan 8kn.
Dat deed mij besluiten het over een MOB te hebben.

Wel scherp opgemerkt van je! :brouw:


Haha, zoveel schepen, zoveel uitdrukkingen. Wij hadden vroeger een cursus FRB dat stond voor fast rhib boat cursus, maar door die cursus die jij benoemd hebben wij het anders moeten noemen. Nu heet het bij ons "snelle motorboot opleiding". Geef het beest een naampje. Met 8 kn mag je trouwens wel even op de redding wachten. Lunchpakketje mee als je overboord valt dus haha.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2019 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
:lol:
Het is nog erger dan dat.
Ik heb op een schip gezeten waar op papier de SB overdekte sloep de MOB was.
Zo'n 2,5 tons Mulder &Rijke mastodont uit halverwege de jaren '80.

We hebben er een keer een drill mee gehouden.
Na 5minuten lag de sloep met MOB bemanning eindelijk te water.
Met de 3pits Bukh diesel hakkepuf op de overall met reddingsvest af, die vervolgens met de grootste moeite door het zijluik naar binnen te krijgen was.
Die sloep had een veel te hoog vrijboord voor dat klusje.

Als het met een doordrenkte overall al niet meevalt dan wordt het helemaal lachen met een drenkeling van formaatje gezonde Hollandse jongen :)
Nog afgezien van het feit dat de brave borst allang de pijp aan Maarten heeft gegeven voor je eindelijk bij hem bent.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2019 23:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Maar een Bukh start wel altijd! :) Heb een 2-pits Bukh in mijn bootje en dat is een beest van een ding dat het altijd doet. Wel wat weinig vermogen, maar dat mag de pret niet drukken.....

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2019 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
matramurena schreef:
Maar een Bukh start wel altijd! :) Heb een 2-pits Bukh in mijn bootje en dat is een beest van een ding dat het altijd doet.
Martijn

Absoluut!

Bij de zeevaartschool waar ik werk hebben we ook een voornoemde reddingboot met een Bukh.
De laatste tijd werd hij aldoor onverklaarbaar warm. Onverklaarbaar want hij liep nog zo mooi.
Starten, en (prima) lopen, maar op den duur warm worden.

Bij controle van zowel de olie als de koelvloeistof bleek er koelvloeistof in de olie en andersom te zitten: lekke koppakking.
Maar opgeven deed dat gekke ding niet! :shock:

(Heel erg off-topic, maar wel leuk :D )

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2019 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Afbeelding

Afbeelding
Hmm, mja.
Ik weet niet zeker wat ik hier van vind.
In Amerika besteld, 1:700 assortiment hekwerk.
Blij als ik was dat ik ze vond ben ik nu gereserveerd over het resultaat.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
De railinkjes op de bordessen heb ik opnieuw kunnen aanbrengen door ze eerst met een scalpel los te snijden.
Ze braken er netjes af en een minuscuul druppeltje secondelijm vloeide mooi uit over de rand van het bordes.
Daarna was het een kwestie van niet trillen, hekje positioneren, loslaten en even aandrukken met de punt van een speld.
Die zitten er nu naar mijn zin op. (De hekjes. Niet de speldenpunten :mrgreen: )
Gesterkt door dit resultaat vond ik dat er aan de voorkant van het schavotje ook een hekwerkje moest komen.
Afbeelding
Dit zat wel op de grens van 'vind ik dit nog wel leuk om te doen?' hoor.
Letterlijk kleiner dan een speldenknop.
Maar nu het er staat maakt het het wel helemaal af.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 0:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vermoed dat je de relingen achteraan de brug fout hebt aangebracht, Bootjebouwer. Het gedeelte dat je tegen de plastic platformen hebt aangekleefd, is waarschijnlijk de vervanging van de platformen zelf. Daarom is dat gedeelte geperforeerd. Het is de bedoeling dat je die plastic plaatjes wegsnijdt en vervangt door de geplooide stukjes reling. Ik raad ook aan om voordat je het schip begint te schilderen, je eerst alle naden plamuurt. Het is niet de bedoeling dat je door de verflaag de samenstellende delen van de brug kan herkennen, dit moet allemaal netjes passen voordat het PE bovengehaald wordt. Eens dat er op zit, is het namelijk niet meer mogelijk te plamuren en schuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Hoi Steven,
Bedankt voor je reactie.
Helaas begrijp ik je tip niet helemaal.
Wat bedoel je precies met geperforeerd?

Wat betreft het plamuren, daarover schreef ik op de vorige pagina al dat het resultaat me tegen viel.
Op de foto's lijken de naden enorm, maar met het blote oog vallen ze eigenlijk niet op.
Ik besloot dat ik de naden minder lelijk vond dan het plamuurwerk.
Er is simpelweg te weinig ruimte om de plek te kunnen schuren.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2019 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Afbeelding
Vliegtuigmaatschappijen en modelbouwbedrijfjes in de US of A doen kennelijk niet aan paasdagen.
Donderdag heb ik containermaatschappijlogo's schaal 1:700 besteld en vandaag lagen ze in de bus.

Ik moet zeggen, dat maakt het wel helemaal af, hoor.
Wel een klusje dat een vaste hand en veel geduld vergt.
Schaal 1:700 betekent namelijk dat als je een millimeter te ver naar links zit met het logootje, je in werkelijkheid 70 cm mis zou zitten.
(Zie de Hapag-Lloyd logos op de beide oranje 20 ft containertjes onderaan de stapel.
Op de container rechtsboven zit hij een fractie meer naar links dan de linker.
Je ziet gelijk dat hij voor het gevoel te ver van de rand rechts zit, het frame waar de scharnieren van de deur in zitten.
De onderste sticker van NYK-Logistics zit zelfs gewoon keihard scheef. Daar moeten we nog even wat aan doen.)

Maar ik vind het resultaat heel mooi.
Nu nog zijdemat doorzichtige lak erover, zodat alle glans hetzelfde wordt en de randen van de stickertjes onzichtbaar.

Maar dat gebeurt pas als ik alle containertjes af heb, zodat ik ze allemaal in 1 keer kan spuiten.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement