Dank voor de reakties en het vertrouwen heren ik zal trachten het waar te maken.
Het heeft wel even geduurd voordat ik eindelijk eens iets kan melden over dit project met dank aan m'n vrouw (ze komt hier toch niet dus ik durf dit wel te schrijven).
Het is een merkwaardig verschijnsel dat zodra ik eens lekker wil bouwen zij iedere keer veel "nuttiger" klusjes weet te verzinnen die ik al lang geleden had moeten uitvoeren, herkenbaar ?
Iedereen weet toch dat een tevreden brouwer de basis is van een gelukkig huwelijk
Daartussendoor ook een een weekje weg met vakantie (mijn eigen plan) en dus gaat het bouwen niet vlot.
Goed genoeg geklaagd aan de slag.
Eerst laat ik jullie twee foto's zien die voor mij wel een bron van inspiratie zijn.
Als ik die flink uitvergroot op mijn scherm zet zijn er wel wat details zichtbaar, toch het grote voordeel van een computer tegenover een telefoon of tablet.
En ja die details waar ik mee wil beginnen zijn precies de zaken die men bij trumpeter over het hoofd heeft gezien.
Laat ik beginnen met het dek waar de B-turret op staat.
Volgens de kleuren poster moet ik dat sail-colour schilderen, een groen/beige achtige tint die ik nog niet heb gezien op His Majesty's Ships.
Op de foto is volgens mij zichtbaar dat zich daar een houtendek bevind, hetzelfde als het hoofddek.
Nou kan ik natuurlijk gaan wachten tot een of andere aftermarkt leverancier met houten dekken (hopelijk zonder fouten) en ongetwijfeld een flinke bult PE komt.
Maar dat ga ik lekker niet doen.
Met papier en de dunste plasticcard die ik heb ben ik aan de gang gegaan.
Het papier om een mal te maken, de plasticcard om een houten dek te maken.
Het viel me niet tegen maar met behulp van de Dubliners (seven drunken nights
) vind mijn derde poging acceptabel.
Ik hoop maar dat ik er na het schilderwerk nog net zo over denk.
Volgende dingetje was het stukje opbouw waar dat dek en brug op komt.
Net zien op de foto dat ik er met potlood op heb gearceerd.
Op die plek zat namelijk een passage onder de brug door.
Althans bij Exeter in de dertiger jaren (deze dus), na de reparatie van 1940 is die passage verdwenen.
Foutje van trumpeter maar simpel op te lossen. Gewoon de zaag er in zetten.
Zoiets dus, nog te zien dat ik er ook maar twee deuren op gezet heb maar dat is dichterlijke vrijheid van mijn kant.
Ik vermoed wel dat er ook onder de brugopbouw in de passage deuren zaten maar ik weet niet precies waar en je ziet ze nooit niet terug dus dat laat ik zo.
Volgende puntje is die brugopbouw.
Niet heel veel mis mee en prachtig als één deel gegoten allen de deuren waren wat dik dus daar zitten nu pe deurtjes op.
Alleen hoe moesten die manne nou bovenop komen. Buitenom zitten geen trappen en het bovendek is dicht hmmmmm.
Wat dicht is kan open zodat ik er later trappen in kan zetten.
Ook zitten er in die brug prima weergegeven open (geen glas) ramen, maar wel veel zodat het geheel wat begint te lijken op een doorkijk blouse.
Ook leuk maar niet op HMS Exeter.
Om dat op te lossen heb ik iets van een interieurtje gefrot, dan heb ik meteen een landing voor mijn bovenbrug ladders.
Als je dan dan het interieur in drie verdeeld doemt een ander puntje op.
Achter die brug komt nog een seindek te staan.
En dat seindel is bereikbaar met één enkel trappetje van onder af. Ik denk van niet. Ook vanuit de brugopbouw moet dat bereikbaar zijn.
dat klinkt voor mij tenminste logisch.
Dus huppelen daar ook maar deuren op.
Het laatste probleempje wat met dit alles samenhangt is dan het hoofddek.
Keurig voorzien van een plannenmotief, ook daar waar de passage komt.
En dat is een sloependek, dus geen planken.
Dus plakken en smeren maar.
Een en ander moet nog geschuurd worden en dan kan de verfspuit tevoorschijn gehaald worden.
Nou dat is hem dan, ik ga als alles mee zit (en moeders laat me m'n gang gaan) eens mer verf spelen.
tot de volgende
groet wim