Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Na de teleurstellende ervaring met de Pegaso heb ik wat betreft modelbouw even rust genomen maar uiteindelijk gaat het dan toch weer kriebelen.
Weet je wat, dacht ik bij mezelf, ik koop gewoon een plastic kit-even geen resin neen dank u-en ga lekker uit de doos een bootje plakken want dat vond ik voorheen ook wel leuk.
Om maar even op de zaken vooruit te lopen nou dan kun je beter geen kit van trumpeter kopen.

Zo dus de hms Exeter een 8 inch kruiser van de royalnavy uit de twintiger jaren.
Ik ga er eigenlijk van uit dat meelezers op het scheepsbouwforum wel bekend zijn met de wederwaardigheden van Exeter in wo2 en voor wie dat dan nog gemist heeft is er altijd nog wiki (pedia niet de viking).
Daar ga ik dus verder geen tekst over schrijven wat ik nog wel over echter kwijt wil is men er nog steeds niet over uit is of ze samen met zusterschip York nou gebouwd zijn als versterking van de vloot (en waarom dan niet nog twee county's) of zijn ze gebouwd als varend catalogusproduct voor de britse scheepsbouw industrie.
Dat laatste is door de admiralty altijd ontkend maar na de vlootverdragen midden jaren twintig kon die industrie best nog wat werk gebruiken.

Tot hier de theorie ik ga jullie de kit voorstellen.
Het betreft een nieuw product van de firma trumpeter uit china inmiddels wel bekend denk ik zo.
De buitenlandse fora waren unaniem enthousiast over deze dame en het werd één van de beste trumpeter kits sinds jaren genoemd.
Dat was ook wel iets wat mij over de koopstreep trok.
Hoog tijd voor een plaatje van de boxart, tja je houd er van of niet maar ik ben niet laaiend blij.

photo 474125

Dus rap de doos open trekken en eens zien wat er in zit
Dat viel me niet tegen, een flink aantal plastic zakjes en in elk zakje ziet een sprue met onderdeeltjes en daar zijn er best wel veel van.

photo 474127

Daar kan ik ongetwijfeld best wel een mooie poos meet vooruit.
Ik bedoel een jagertje kan ik zonder haasten in een maand of drie neerzetten maar dit zal zeker langer duren.

De romp is één stuk plastic waar ik tot nu toe geen ongeregeldheden in kan vinden, das mooi.
Het hoofddek bestaat uit twee delen en de passing in die romp is prima.
En omdat het inmiddels 2019 is zit er ook nog een zakje bij met wat photo-etch, joepie.
En zekers zelfs een zakje met een stukje ankerketting.

photo 474128

photo 474129

Tja en als het dan in elkaar geplakt is moet er ook nog wat verf op en daar heeft trumpeter weer de bekende kleurenposter voor voor bijgevoegd.

photo 474126

Zo dat was de intro, ik ben inmiddels druk aan het foto's bekijken en meelezen op engelse fora want ik wil met de bouw beginnen.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 20:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooie sloep, daar kan jij echt wel wat van gaan maken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooie kruiser !!

Jammer te lezen dat de echte haar laatste rustplaats een oorloggraf wreed is verstoord net als de Nederlandse schepen die daar hun laatste rust plaats "hadden" .

Maar terug te zake, dit wordt zeker een mooie !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
deze ga ik mooi volgen. want we zijn er nog steeds ondanks dat mijn bouw voorlopig stil ligt.


gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Dank voor de reakties en het vertrouwen heren ik zal trachten het waar te maken.
Het heeft wel even geduurd voordat ik eindelijk eens iets kan melden over dit project met dank aan m'n vrouw (ze komt hier toch niet dus ik durf dit wel te schrijven).
Het is een merkwaardig verschijnsel dat zodra ik eens lekker wil bouwen zij iedere keer veel "nuttiger" klusjes weet te verzinnen die ik al lang geleden had moeten uitvoeren, herkenbaar ?
Iedereen weet toch dat een tevreden brouwer de basis is van een gelukkig huwelijk :wink:
Daartussendoor ook een een weekje weg met vakantie (mijn eigen plan) en dus gaat het bouwen niet vlot.

Goed genoeg geklaagd aan de slag.
Eerst laat ik jullie twee foto's zien die voor mij wel een bron van inspiratie zijn.

photo 475048

photo 475047

Als ik die flink uitvergroot op mijn scherm zet zijn er wel wat details zichtbaar, toch het grote voordeel van een computer tegenover een telefoon of tablet.
En ja die details waar ik mee wil beginnen zijn precies de zaken die men bij trumpeter over het hoofd heeft gezien.
Laat ik beginnen met het dek waar de B-turret op staat.
Volgens de kleuren poster moet ik dat sail-colour schilderen, een groen/beige achtige tint die ik nog niet heb gezien op His Majesty's Ships.
Op de foto is volgens mij zichtbaar dat zich daar een houtendek bevind, hetzelfde als het hoofddek.
Nou kan ik natuurlijk gaan wachten tot een of andere aftermarkt leverancier met houten dekken (hopelijk zonder fouten) en ongetwijfeld een flinke bult PE komt.
Maar dat ga ik lekker niet doen.
Met papier en de dunste plasticcard die ik heb ben ik aan de gang gegaan.
Het papier om een mal te maken, de plasticcard om een houten dek te maken.
Het viel me niet tegen maar met behulp van de Dubliners (seven drunken nights :) ) vind mijn derde poging acceptabel.
Ik hoop maar dat ik er na het schilderwerk nog net zo over denk.

photo 475052

photo 475053

photo 475055

Volgende dingetje was het stukje opbouw waar dat dek en brug op komt.

photo 475054

Net zien op de foto dat ik er met potlood op heb gearceerd.
Op die plek zat namelijk een passage onder de brug door.
Althans bij Exeter in de dertiger jaren (deze dus), na de reparatie van 1940 is die passage verdwenen.
Foutje van trumpeter maar simpel op te lossen. Gewoon de zaag er in zetten.

photo 475057

Zoiets dus, nog te zien dat ik er ook maar twee deuren op gezet heb maar dat is dichterlijke vrijheid van mijn kant.
Ik vermoed wel dat er ook onder de brugopbouw in de passage deuren zaten maar ik weet niet precies waar en je ziet ze nooit niet terug dus dat laat ik zo.

Volgende puntje is die brugopbouw.
photo 475055

Niet heel veel mis mee en prachtig als één deel gegoten allen de deuren waren wat dik dus daar zitten nu pe deurtjes op.
Alleen hoe moesten die manne nou bovenop komen. Buitenom zitten geen trappen en het bovendek is dicht hmmmmm.
Wat dicht is kan open zodat ik er later trappen in kan zetten.

photo 475056

Ook zitten er in die brug prima weergegeven open (geen glas) ramen, maar wel veel zodat het geheel wat begint te lijken op een doorkijk blouse.
Ook leuk maar niet op HMS Exeter.
Om dat op te lossen heb ik iets van een interieurtje gefrot, dan heb ik meteen een landing voor mijn bovenbrug ladders.

photo 475058

Als je dan dan het interieur in drie verdeeld doemt een ander puntje op.
Achter die brug komt nog een seindek te staan.
En dat seindel is bereikbaar met één enkel trappetje van onder af. Ik denk van niet. Ook vanuit de brugopbouw moet dat bereikbaar zijn.
dat klinkt voor mij tenminste logisch.
Dus huppelen daar ook maar deuren op.

photo 475059

photo 475061

photo 475062

photo 475065

Het laatste probleempje wat met dit alles samenhangt is dan het hoofddek.
Keurig voorzien van een plannenmotief, ook daar waar de passage komt.
En dat is een sloependek, dus geen planken.
Dus plakken en smeren maar.
Een en ander moet nog geschuurd worden en dan kan de verfspuit tevoorschijn gehaald worden.

photo 475066

Nou dat is hem dan, ik ga als alles mee zit (en moeders laat me m'n gang gaan) eens mer verf spelen.

tot de volgende
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 8:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Goeie verbeteringen, beetje moeilijk in te schatten met al die lijntjes op B dek of het nu strak ligt of niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
mooie aanpassingen, maar denk dat het dek wat je hebt gemaakt een beetje afbreuk doet aan het geen je hebt gemaakt, denk persoonlijk dat je je daar later aan gaat storen,
je zou ook de lijnen kunnen trekken op een vel evergreen, en daarna de vorm uit werken, heb je mijns inziens betere controlle over het trekken van de lijnen (planken) zal je wel wat meer materiaal kosten denk ik.
Althans zou zou ik het doen.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Allereerst Bert en Boris bedankt voor jullie zinnige opmerkingen.
Dat meedenken is toch wel één van de grootste pluspunten van dit forum.

Dus heb ik jullie opmerkingen ter harte genomen en ben ik opnieuw begonnen aan een houten vloertje voor het B-dek.
Dat heeft uiteraard weer een hoop tijd gekost maar want de eerste pogingen laten wederom niet.
Dan ben je bijna klaar en vol vreugde en jubel schiet je uit met het inkras gereedschap (een houtsnijders beiteltje).Nog maar een keer dus en op gegeven moment toch de dubliners maar weer aangezet (whisky, whisky Nancy whisky) en uiteindelijk heb ik weer een dekje waarvan ik denk het is niet perfect maar....misschien kom ik er mee weg.

photo 475609

Omdat ik toch ook nog wel iets constructiefs wilde doen ben ik ook maar verder gegaan met de bovenbrug, alles staat nog los en de accessoires dit het katje bied moeten er ook nog bij maar zoiets moet het worden.

photo 475606

Verder nog wat ? Jazeker ik ben met wat verf druk doende geweest.

photo 475607

photo 475605

links op dit achterdek staan de twee torpedolanceerinrichtingen. Er zaten twee exact gelijke exemplaren in de doos maar met een scherp mesje heb ik daar een linker en een rechtse van gemaakt.
Of trumpeter het goed deed en ik niet of andersom interesseert me niet veel want ik vind het mooier zo.
Om het af te maken heb ik ook maar een hekwerkje toegevoegd, dat lijkt me beslist wel correct.

photo 475608

Tenslotte heb ik ook wat verf over het voordek uitgesmeerd.
Let wel het is zeker nog niet af maar het geeft wel een idee waar ik heen wil.

tot hier maar weer groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 19:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Dek is zo een hele verbetering, tja, volgens mij hoorde die topedo's inderdaad aan 1 stuk midscheeps te staan, maar och dit smoelt ook lekker hoor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Dat is inderdaad een hele verbetering, ziet er een stuk beter uit, romp ziet er ook mooi uit !!
niks op aan te merken So far

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement