Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 8:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Heel mooi. Ik zit hier met plezier naar te kijken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De romp en dekken zijn voor 99,99% klaar , enkel nog de kanonballen die ik nog steeds zwart moet maken en het wapenschild achter op de steven plaatsen .

photo 483676

photo 483677

photo 483678

photo 483679

photo 483680

Dus nu verder met de masten en de tuigage te beginnen met de boegspriet en blindera .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De boegspriet met blindera ,niet zo spannend allemaal . Allebij wel afgeschuurd zodat zo iets taps toe lopen.

photo 484922

Volgende stap de fokkemast , ben begonnen met de mars (kraaiennest) wat in de kit zit en hoe AL
het verzonnen heeft klopt niet . De openingen voor de mast en marssteng zijn te klein en de openingen om later de hoofdtouwen van het want door te voeren zijn ook te klein , zelf groter maken
dus.

photo 484925

photo 484924

Dan het volgende probleem namelijk de "ring" die aan de bovenkant zit wordt ondersteunt door staanders die allemaal schuin zijn , die moeten dan wel allemaal precies gelijk en even lang zijn .

photo 484926

Hier dus eerst een mal voor gemaakt om dat voor elkaar te krijgen

photo 484927

Eenmaal gemonteerd op de fokkemast ziet het er dan zo uit .

photo 484920
photo 484919

Tot aan de mars is alles gelijmt , alles daarboven is nog niet gelijmt dat maakt de plaatsing van de hooftouwen van het want een stuk eenvoudiger.

De fokkestag en het blok voor de grotestag en het blok vpor de marssteng van de grote mast kunnen
ook geplaatst worden , het is nu veel eenvoudiger nu ik de masten nog van het schip kan halen.

Voor de fokkestag en het grotestag ( de 2 onderste stagen van de 2 voorste masten) gebruik ik 1 mm
zwart draad . Voor alle andere stagen incl. de hoofdtouwen van het want gebruik ik 0,75 mm zwart draad.

photo 484921

De grote mast schiet ook al aardig op .

photo 484923

Nu moet ik een keuze gaan maken wel of geen zeilen aan de ra's . Dit heeft gevolgen natuurlijk voor het lopend want en de plaatsing van de ra's aan de masten.

in de hoop hiermee een update gemaakt te hebben verblijf ik

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt zeker een mooie update gemaakt Henny, zowel de foto's als de tekst. Ik sta altijd versteld van alle benamingen maar ik geloof wel dat ik doorkrijg wat het allemaal is. Zeer leerzaam om te lezen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Dank je wel fvdm , sorry van alle benamingen maar de zeilvaart heeft nu eenmaal meer termen en benamingen als de scheepvaart van tegenwoordig .
Als er interesse voor is wil ik daar wel een speciale update van maken , maar ik denk niet dat daar veel mensen in geinteresseerd in zijn . In volgende updates zal ik zo mogelijk nog duidelijker in zijn .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Alle masten en ra's zijn nu klaar voor montage ,vooral de ra's waren een langdurig karwijtje met vooral heel veel blokken die bevestigd moesten worden .

photo 486017


Hierna konden de masten en boegspriet geplaatst worden . Deze moeten natuurlijk wel op 1 lijn staan
dus heb ik een draad van boegspriet naar steven gespannen over de masten heen .
Op de derde foto is te zien dat de fokkemast nog een tikkeltje uit het lood staat , dit is inmiddels gecorrigeerd.

photo 486018

photo 486019

photo 486020


Na droging van de lijm verder met het want van de fokkemast . Daarvoor neem ik een stuk overgebleven stuk met de juiste diameter en sla daar het touw omheen van de hoofdtouwen
( 0,75 mm zwart ) . Wel ruimbemeten omdat ik het later nog moet kunnen spannen.

photo 486021

Vlak bij de "mast" draai ik er dun draad omheen met 10 slagen beginnend en eindigend met een dubbele knoop , dit eenmaal gedaan zeker ik het met een miniem drupje supperlijm .

photo 486022

Nu hou ik dus een lus over met de goede diameter die ik later over de bovenkant van de mast kan schuiven .
En als alle hoofdtouwen ( + 2 pardoens) gedaan zijn ziet het uit als spagetti .

photo 486023


Dus gaan we verder met de spagetti te ordenen , er moeten nog jufferblokken aan komen .
Om nu te zorgen dat ze allemaal op gelijke afstand komen te zitten eerst een simpel dingetje gemaakt
Een sukje resthout met 4 pennetjes waar de jufferblokken op passen.

photo 486024

Dit gebruik ik dus en werkt prima , hier is te zien waarom de hoofdtouwen lang genoeg moeten zijn.

photo 486025

Hier komt dan weer hetzelfde draad omheen als wat ik eerst gebruikte , ditmaal 5 slagen wel zorgend dat er een kleine opening blijf boven het jufferblok . Dit is nodig om later de talreep af te kunnen binden .

photo 486026


Ook met de zeilen is een begin gemaakt , het doek wat bij de kit zat was zo grof en slecht dat het het ronde archief in is gegaan . In plaats daarvan gebruik ik stof wat voor overhemden gebruikt wordt.
Hoewel iets te dun is het wel een stuk beter.
Dus de zeilen uit getekend met een pen waarvan de inkt verdwijnt met warmte (strijken)

photo 486014

Uitknippen en de leidinggevende hier heel lief aankijken of ze het wil stikken ( gelukkig dat wou ze wel)
Het lijk (touw rondom het zeil ) werdt gelijmt met schoenmakers lijm ,deze lijm blijft flexibel en is watervast.
Na het strijken om de lijnen weer te laten verdwijnen gaan ze een paar uur in de thee , het verschil met ervoor en erna is duidelijk .

photo 486015

Hierna volgt nog het bol zetten van de zeilen met een ballon en verdunde houtlijm .
Foto's hiervan in de volgende update .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Na het kleuren van de zeilen lag ik ze op een balon en werden ze in gesmeerd met verdunde houtlijm
na droging blijven ze dan in de vorm staan .

photo 490913

photo 490912


De talrepen zijn ook klaar , 912 mastworpen in totaal
photo 490903

photo 490904

photo 490905

photo 490906

photo 490908

photo 490911

en als eerste de blindera met zeil aan de boegspriet

photo 490914

photo 490915

photo 490916

henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen Henny. Dat idee met de ballon vind ik een hele goede. Heb je ook al eens een prijs mee gewonnen zie ik :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 21:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hallo Henny, het is al even geleden dat ik hier op bezoek was. Ik vind het fantastisch om te zien wat je hier allemaal maakt. Je moet niet alleen een engelengeduld hebben als wel ook scherpe ogen en vast handen. Geweldig! Ga lekker verder zo!

hartelijke groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement