Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Henny,

Schoonheidsfoutjes hebben we allemaal. Een romp beplanken is gewoon een uitdagend klusje. Gelukkig kan je met de tweede laag beplanking de foutjes van de eerste laag wegwerken.
Mooie vorderingen wederom.

ps. probeer die tijdelijke lijnen op je romp te zetten nu je de eerste laag hebt aangebracht. Hiermee doel ik op het verdelen van een romphelft in bijvoorbeeld 4 stukken. Zolang die 3 tijdelijke lijnen maar goed op de romp staan, dat is het belangrijkste!
Daarna per deel beplanken!

succes!
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Na een pauze van 2 maanden vanwege een noodzakelijke operatie waarna ik de zolder niet meer kon bereiken weer verder met de Mayflower .
Het was tijd voor de tweede beplanking , zoals eerder vermeld wordt alleen het bovenste deel van de romp beplankt . Er zit trouwens ook niet genoeg hout in de kit om de hele romp van een tweede laag
te voorzien .
En het hout wat er wel in zit is van zeer matige kwaliteit , het splintert zeer snel en is niet goed glad
gezaagd waardoor elk latje eerst opgeschuurd moet worden voor het gebruikt kan worden.

Maar na heel veel aanploeteren ,vloeken, bloed,zweet en tranen is dan toch de tweede beplanking een feit.
photo 480360

Bij de boeg en het achterschip toch wel diverse foutjes gemaakt , hier ben ik dan ook niet zo tevreden over maar is helaas niets meer aan te doen.
Voor de tweede beplanking heb ik geen lengtes van boeg naar steven gebruikt maar hetzelfde als de dek beplanking lengtes van 8 cm gemaakt wat bij een schaal van 1/64 neer zou komen op planken van ongeveer 5.10meter = 17 voet . Mischien iets aan de korte kant maar ik kan nergens terugvinden wat dan wel de goede lengtes zouden moeten zijn .

photo 480359

photo 480358

photo 480361

photo 480362

Dat alles gedaan hebbende was het tijd voor de binnenkant verschansing maet hetzelfde hout.

photo 480363

De tweede laag bestaat volgens de beschrijving uit afrikaans notenhout en ik bedacht me dat in de tijd van de echte mayflower ( 16de eeuw) er in heel engeland niet 1 stukje van dit hout was .
Volgens mij werden de schepen van engels eiken gebouwd wat er heel anders uitziet als dit hout ,
Maar goed het zij zo , lang leven de historische korektheid zullen we maar zeggen.

Het volgende lastige klusje diende zich aan , namelijk het aan brengen van de berghouten .
Ik heb geprobeerd om ze volgens de tekening aan te brengen maar dat bleek onmogelijk .
Volgens de tekening liepen ze vrij sterk omhoog bij de boeg en de achterkant maar dan worden ze te sterk vervormd dus heb ik ze veel vlakker tegen de romp geplaatst , ook heb ik ze uit een stuk gelaten wat het plaatsen een stuk makkelijker maakt.

De De bergouten die van het hoofddek naar het kampanjedek lopen heb ik dan wel omhoog gebogen omdat hiertussen laterna nog geschilderd moet worden.
Hier een foto van het plaatsen , na het buigen zet ik het vast met normale modelbouw tape.

photo 480364

Omdat ik even genoeg had van dit soort lastige dingen maar verder met een simpel iets ,
het plaatsen van de valse spant uiteinden , ook hier heb ik weer het patroon van de dekbeplanking gevolgd .

photo 480365

Dit afmaken dan de bovenkant van de verschansing maken en daarna weer zo een lastig dingetje , het galjoen maken aan de boeg .

Tot zover

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2019 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik had hier nog niet eerder gereageerd, houtbouw is niet zo mijn ding, maar ik vind het geweldig zoals dat in dit schip wordt uitgevoerd.

En met de Mayflower heb ik wel iets speciaals omdat dat het eerste schip was wat wijlen mijn vader ooit gebouwd heeft, en die Mayflower heeft mijn hele jeugd lang aan twee touwtjes opgehangen in de woonkamer spinrag gevangen.
Mooie herinnering van een prachtschip dus.

Ik volg de fraaie vorderingen verder weer in stille bewondering.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De bovenkant van de verschansing zit erop ,het zijn latjes van 2*5 mm wat nogal lastig buigen is
maar met behulp van lang in het water weken en een soldeerbout is het toch gelukt.
bij het bakdek ,het halfdek en het kampanjedek komt er nog een reling bovenop .

photo 480925


Tijd om het galjoen van het galjoen te maken . Dit is boven verwachting goed gegaan , het zijn
35 aparte onderdelen die uiteraard allemaal opmaat moeten worden gemaakt .
De nagelbank op het galjoen wordt later gebruikt om de geitouwen van het blindezeil op te beleggen.

photo 480924


Het roer had ik wat problemen mee , de voorkant van het roerblad heb ik rond gevijld omdat het anders nooit zou kunnen draaien . De achterkant heb ik iets taps gevijld maar daardoor pasten de
metalen delen niet echt lekker meer. Ik heb het maar zo gelaten (Alweer een leer momentje)

photo 480921


Dat alles gedaan hebbende was het tijd om de onderkant wit te schilderen maar daarvoor moesten
eerst de spijkergaatjes weg gewerkt worden die waren veroorzaakt door de nagels om de
huidgangen tegen de spanten te krijgen .
Det wegwerken heb ik gedaan door de gaatjes regelmatig nat te maken met water , daardoor
trekken ze langzaam maar zeker weg zonder dat er plamuur aan te pas komt .
De houtvezels gaan wel omhoog staan ,dat is met simpel schuren weg te krijgen .
Op de foto is links nog niet geschuurd en recht wel .

photo 480923


Dan dus na afplakken van het berghout de eesrte laag grondverf.

photo 480922

Tot zover dan maar weer

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ik volg nog steeds met diepe bewondering...... mooi :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Na de grondverf op het onderwaterschip 2 lagen dunne verf opgebracht .
Daarna dus de delen hogerop op de romp ,ook hier weer eerst na het afplakken de grondverf erop
gezet en de delen die wit of geel moesten worden geschilderd weer met elk 2 lagen .

photo 481972

Het afplakken daarna was een tricky dingetje wat ook niet overal evengoed is gegaan .
Op het gele gedeelte ,waar dus groen overheen moest komen heb ik de volgende methode gebruikt.
Eerst afplakken met tamiya tape en daarna een verdeling maken met behulp van lego blokjes, hoe simpel kan het zijn .

photo 481974


Daarna is het een kwestie van kruislings insnijden met een nieuw hobbymesje en volgens het schema de rest stukjes weghalen .
Daarbij wel zorgen dat links en rechts gelijk zijn en niet precies de verkeerde stukjes weghalen en daar pas bij het laatste stukje achterkomen waarna je het dus helemaal overnieuw moet doen aan 1 kant.

photo 481973


Dus kan dan het groen er ook op worden gezet en ziet het na het schilderen er zo uit

photo 481976

De rusten met de jufferblokken ging verbazend soepel , in de beschrijving staat dat als puttingijzers touw gebruikt moet worden , hier heb ik lang over na gedacht of ik dat wel zou doen , ketting zou mooier zijn . Maar ik had geen ketting in huis plus ik vroeg me af of op een 16de eeuws schip wel ketting zou worden gebruikt . Dus is het uiteindelijk toch touw geworden .
Om nu te zorgen dat deze puttingstouwen wel in 1 lijn lopen met de hoofdtouwen van het want welk er later aan bevestigd gaat worden heb ik eerst een mast geplaatst en vanaf de juist hoogte een draadje gespannen naar de rusten toe .

photo 481977

photo 481975

Simpel om dan op de juiste plaats een nagel te plaatsen .

De stand van zaken tot dusver , de rusten zitten erop aan stuurboord ,alleen de geschutspoorten nog aan deze kant en hetzelfde verhaal aan bakboord waarna de blanke beits erop kan .

photo 481980

Ik ben er intussen ook achter dat van de beschrijving van het tuigageplan niet veel klopt ,ik ben bang dat dat nog aardig wat problemen gaat geven , ik snap ook niet waarom bij de modelbouwdozenfabrikantan ( 10 maal woordwaarde) er niet meer aandacht aan wordt besteed .


Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wow, dat ziet er goed uit Henny. Het schilderwerk vind ik een mooie aanvulling en zeer netjes uitgevoerd.

Dit is een heerlijk project om te volgen. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 12:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Man man man wat een werk Henny! Ik bewonder je doorzettingsvermogen en je vakmanschap.
Lekker doorgaan zo!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
voor de boot in de vernis gaat eerst maar verder met alle onderdelen op het dek . Te beginnen met de trappen die naar de verschillende dekken gaan . Normaal zit er wel zoiets als een mal bij om die te maken maar dus niet bij deze kit , zelf maken dus.
daartoe maak ik eerst een mal van papier om de juiste hoogte en breedte te bepalen.
Aan de hand daarvan zaag ik het hout.

photo 482998

Om alles zoveel mogelijk haaks te houden lijm ik de treden haaks op 1 zijkant en dan de andere zijkant in de hoek van een paar lego blokjes.

photo 483000

photo 482999


Eenmaal geplaatst op het dek ziet het er niet slecht uit .
Zo een zelfde trap komt bij het hoofddek naar het bakdek , volgens de beschrijving zou daar enkele treden moeten komen die tegen het schot zouden moeten komen maar dat lijkt mij niet mooi dus wijk ik daar maar weer vanaf .

photo 483001

Door met de 4 kanonnen op het hoofddek , de onderdelen voor 1 kanon ,

photo 483002

Zoals jullie zien houten onderdelen en glimmende messing delen en hoewel het kanon zelf er aardig correct utiziet voor de 16de eeuw met verstevigingsringen rond de loop en kulas vondt ik de glimmende maar niks , dus zwart maken .
Dat doe ik chemisch met bruineringsmiddel .

photo 483003

Eerst maak ik alle delen die zwart moeten worden goed schoon met een doek met terpentine, hierna niet meer met de handen aanraken om nieuwe vervuiling met vet te voorkomen.
Normaal is het een heldere vloeistof (zuur) wat langzaam blauw wordt als het reageert met het metaal . Na ongeveer 1 tot 1,5 uur is het metaal mooi zwart geworden waarna het af gespoeld moet worden met water.

photo 483004

photo 483005

Het hele ding kan dan in elkaar gezet worden .

photo 483006

Het resultaat vindt ik niet perfect maar redelijk goed. en is bijna klaar voor plaatsing op het dek
Bij de kit worden ook "kanonskogels " geleverd alleen die passen dus niet in de loop ,ze zijn 0,2 mm te groot . Ik vondt het een beetje ver gaan om de lopen uit te boren dus laat ik dat maar zo.

photo 483007

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement