Na een pauze van 2 maanden vanwege een noodzakelijke operatie waarna ik de zolder niet meer kon bereiken weer verder met de Mayflower .
Het was tijd voor de tweede beplanking , zoals eerder vermeld wordt alleen het bovenste deel van de romp beplankt . Er zit trouwens ook niet genoeg hout in de kit om de hele romp van een tweede laag
te voorzien .
En het hout wat er wel in zit is van zeer matige kwaliteit , het splintert zeer snel en is niet goed glad
gezaagd waardoor elk latje eerst opgeschuurd moet worden voor het gebruikt kan worden.
Maar na heel veel aanploeteren ,vloeken, bloed,zweet en tranen is dan toch de tweede beplanking een feit.
Bij de boeg en het achterschip toch wel diverse foutjes gemaakt , hier ben ik dan ook niet zo tevreden over maar is helaas niets meer aan te doen.
Voor de tweede beplanking heb ik geen lengtes van boeg naar steven gebruikt maar hetzelfde als de dek beplanking lengtes van 8 cm gemaakt wat bij een schaal van 1/64 neer zou komen op planken van ongeveer 5.10meter = 17 voet . Mischien iets aan de korte kant maar ik kan nergens terugvinden wat dan wel de goede lengtes zouden moeten zijn .
Dat alles gedaan hebbende was het tijd voor de binnenkant verschansing maet hetzelfde hout.
De tweede laag bestaat volgens de beschrijving uit afrikaans notenhout en ik bedacht me dat in de tijd van de echte mayflower ( 16de eeuw) er in heel engeland niet 1 stukje van dit hout was .
Volgens mij werden de schepen van engels eiken gebouwd wat er heel anders uitziet als dit hout ,
Maar goed het zij zo , lang leven de historische korektheid zullen we maar zeggen.
Het volgende lastige klusje diende zich aan , namelijk het aan brengen van de berghouten .
Ik heb geprobeerd om ze volgens de tekening aan te brengen maar dat bleek onmogelijk .
Volgens de tekening liepen ze vrij sterk omhoog bij de boeg en de achterkant maar dan worden ze te sterk vervormd dus heb ik ze veel vlakker tegen de romp geplaatst , ook heb ik ze uit een stuk gelaten wat het plaatsen een stuk makkelijker maakt.
De De bergouten die van het hoofddek naar het kampanjedek lopen heb ik dan wel omhoog gebogen omdat hiertussen laterna nog geschilderd moet worden.
Hier een foto van het plaatsen , na het buigen zet ik het vast met normale modelbouw tape.
Omdat ik even genoeg had van dit soort lastige dingen maar verder met een simpel iets ,
het plaatsen van de valse spant uiteinden , ook hier heb ik weer het patroon van de dekbeplanking gevolgd .
Dit afmaken dan de bovenkant van de verschansing maken en daarna weer zo een lastig dingetje , het galjoen maken aan de boeg .
Tot zover
Groet Henny