Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2019 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hallo allemaal , laat ik ook eens proberen om een redelijk bouwverslag bij te houden van het schip wat ik ga bouwen . Helemaal onbekend ben ik niet met houtbouw , dit wordt mijn 4de schip.
De eerste 3 waren
de silhouet
photo 468949

de king of the mississippi
photo 468947

en de dos amigos
photo 468948

En nu dus de Mayflower van AL ,

Aan boord van de Mayflower bevonden zich Engelse en Nederlandse kolonisten. Na een reis van vijfenzestig dagen arriveerde het schip in de Nieuwe Wereld. De zogenaamde Pilgrim Fathers landden op het uiterste puntje van het schiereiland Cape Cod waar zich nu Provincetown bevindt. De kolonisten reisden echter al snel verder en stichtten in het huidige Plymouth (Massachusetts) de Plymouth Kolonie.

Ongeveer de helft van de 102 kolonisten overleefde de eerste winter in Plymouth niet. Doordat Wampanoah-indianen hen leerden maïs te verbouwen en leerden jagen en vissen, werden de levensomstandigheden verbeterd. In Amerika herinnert het jaarlijkse Thanksgiving Day hier nog aan. Dit feest wordt al sinds 1621 gevierd toen de kolonisten en de indianen gemeenschappelijk een oogstfeest vierden.

Kort nadat de mayflower terug gekeerd was in engeland is het schip buiten dienst gesteld en gesloopt
er schijnt in engeland ergens een schuur te staan gemaakt van het sloophout van de mayflower maar of dit waar is weet ik niet.

genoeg geneuzeld dan nu waar het hier om gaat .

de forse doos
photo 468951

met inhout,
wat gelijk opvalt is hoe dun (3mm) de spanten en valse kiel zijn , dit kon wel problemen geven met de eerste huid laag en met name de spijkertjes om het vast te zetten .
photo 468950

photo 468952

photo 468953

dan 2 enorme vellen met de 1:1 tekening , dekplan , en tuigage
photo 468959

photo 468958

photo 468957

photo 468956

en dan nog een een of ander zinloos foldertje met onduidelijke kleine fototjes om het hele zaakie tot een goed einde te kunnen brengen.

photo 468955

photo 468954

Dat was dan het begin van dit verslag , tips en opbouwende kritiek zijn welkom.

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2019 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Henny,

Leuke bouwdoos. De handleiding en tekening lijken erg veel op die bij mijn Santa Maria zitten. Het is niet veel soeps. De bouwdoos en het hout zien er goed uit.
Jouw vorige schepen zijn prachtig. Ik weet zeker dat je van de mayflower een plaatje gaat maken.

Heel veel succes!

Gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
[quoteJouw vorige schepen zijn prachtig. Ik weet zeker dat je van de mayflower een plaatje gaat maken.][/quote]
Dank je wel Pter.

Dan nu het eerste begin van de bouw maar eerst moest ik een standaard maken om in ieder geval
tot aan de zandstrook het model te laten staan . afgekekrn van andere bouwers , dat dan weer wel
maar het werkt wel.

photo 469149

Mocht iemand van jullie scheepsbouwers ooit in de verleiding komen om dit ding te willen aanschaffen, tipje van mij , ,,, NIET doen , het is een waardeloos rotding en de kans is heel groot dat je model op de grond valt omdat descharnieren en het klemdeel waar de kiel in gaat veels te zwak zijn.

photo 469155

Maar goed eerst de kiel in de klem en dan de spanten droog passen , en wat blijkt alles past perfect zonder schuurwerk. Een groot voordeel is dat de delen gestanst zijn i.p.v. laser gesneden , dus geen zwarte randjes wegschuren .

photo 469151

Omdat ik van plan ben om een standaard te maken op basis van de rompvorm enkele spanten overgenomen op papier.

photo 469150


Dus de lijm fles tevoorschijn gehaals en lijmen maar .

photo 469152

voor de haaksigheid gebruik ik dus lego blokjes .
En een paar uur later zitten de spanten op hun plek .

photo 469154

photo 469153

De volgende update dus de 4 dekken met beplanking.

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er uit als een heel leuk schip. Ik ga lekker achterover zitten en kijken wat je er van maakt. Dat zal vast wel goed komen. Succes en veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Henny,

Ik heb destijds ook meerdere AL kits gehad met gestanste of gefreesde spanten en kielplaten. Dit zorgde wel voor veel onnauwkeurigheid van deze delen. Nadien ze zijn begonnen met laser-cut parts en werd de nauwkeurigheid wat beter.
Dit zeggende heb je dan ook een wat "oudere" uitvoering van dit mooie scheepje maar dat hoeft niet perse slechter te zijn. Wel zijn de tekeningen echt slecht, dat wil zeggen, bij de start van de tuigage ga je heel veel vraagtekens hebben omdat het op de tekening slecht wordt getoond!

Je hebt een goede manier gevonden om de kielplaat vast te zetten en je spanten zitten er al netjes op. Check wel even of er een mooi overloop is tussen de spanten. De legoblokjes methode is ook prima, staan de spantdelen meteen haaks op je kielplaat. :brouw:

Tot op heden ziet het er gewoon erg goed uit en smaakt het naar meer! :)

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2019 22:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat ziet er goed uit. Ik denk dat je een scherp oog, vaste handen en goed gereedschap moet hebben om hier iets moois van te maken, maar dat is jou wel toevertrouwd.

Leuke inleiding trouwens over de Pilgrim Fathers. Er is op Netflix een serie te zien over de eerste groep die in Amerika aankwam en hoe die de eerste jaren probeerden te overleden. Heel boeiend. Wist je trouwens dat ze eerst uit Engeland naar Nederland zijn gevlucht> Ze hebben een jaar of 10 in Leiden gewoond, in een hofje naast de Pieterskerk. bedie zijn het bezoeken waard. Van daar uit gingen ze naar Amerika (via Southampton geloof ik) omdat ze echt opnieuw wilden beginnen en los wilden komen van de "oude' wereld.

http://www.mijnstambomen.nl/leiden/pilgrim.htm

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pilgrim_Fathers

Bouw lekker verder, dan kijk ik over je schouder mee.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Tijd voor wat vorderingen , het plaatsen van de dekken
van links naar rechts ;

kampanjedek , halfdek , hoofddek , tussendek , bakdek, boegdek

photo 470440


Een dryfit laat zien dat het vrij goed past allemaal

photo 470441


Vooraan bij het hoofdek gaat de kromming over in recht wat een vreemde knik in het dek geeft ,
de podloodlijn geeft aan wat het verschil is

photo 470442


Aan allebij de kanten van het hoofddek zit een dicht schot , foto,s van de replica van de mayflower laat iets anders zien ik ga dit ecter niet aanpassen . Mijn skils als houtbouwer zijn nog niet zo goed
om dit tot een goed einde te brengen . Het hoofdek moet dan verlengt worden en de valse kiel op die plaatsen moet weg gehaald worden .

photo 470443
photo 470444


Het tussendek beplankt en de breeuwnaden zwart gemaakt met viltstift , ik weet niet of dit de goede methode is . Hoe doen de houtbouwers dit ????

photo 470445


het blanke hout waar het tussendek zit zwart gemaakt om te voorkomen dat er later blank hout zichtbaar is door het rooster wat er komt te zitten .

photo 470446
photo 470447


De rest van de dekken en schotten geplaatst en tijdelijk vast gezet met nagels die dus weer weg gehaald worden .
De hulplijnen voor het beplanken van de dekken getekend .

photo 470448


Volgende stap het moeilijkste ding (vindt ik) het afschuinen van de spanten.

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2019 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ho Henny,

Mooie vorderingen hoor. Je pakt het goed aan met potloodlijnen op je dekken. Hiermee houd je de boel netjes symmetrisch. Het breeuwen kan op verschillende manieren, van potlood of stift of dun zwart garen. Beetje afhankelijk van de schaal van het schip past de ene methode beter dan de andere. Ik pas het zelf niet toe, maar dat is dus voor iedereen anders.

Dan nu sta je voor een belangrijke stap, het afschuinen van de spanten. Neem je tijd hier voor en werk horizontaal van boeg naar Steven of andersom en schuur over meerdere spanten tegenlijk in horizontale richting. Ik kijk altijd in lengterichting en check tussendoor met een latje of de overgang mooi vloeiend loopt over een gemiddelde van 3 a 4 spanten per keer.

Succes met deze stap en mooie progressie tot nu toe! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Als je met stift werkt wel opletten dat de inkt niet doorloopt, zou zonde zijn van je werk. De King of Mississippi ziet er trouwens netjes uit en wat je tot nu laat zien ziet er ook erg netjes uit.

Ik heb de Titanic nog liggen waar ik ook maar eens mee verder moet, ik heb na de verhuizing alleen nog geen geschikte hobby kamer en in de woonkamer gaan zagen, schuren en vijlen zie ik niet zitten

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 maart, 2019 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De spanten zijn afgeschuind , een lastig klusje waar ik een uur of 3 mee bezig bent geweest
maar ik denk dat het goed is gegaan .
Een controle met een latje laat geen deuken of bulten in de spanten zien .

photo 471925

Dan waren de dekplanken aan de beurt , Prutser bedankt nog voor je tip , de inkt liep inderdaad uit
en er verschenen ook zwarte puntjes midden op de planken zoals hier te zien is op het stukje
tussendek .
Ik heb afgezien van de zwarte breeuwnaden omdat ze te erg aanwezig zijn . In de toekomst maar
een andere methode proberen .

photo 471926

Ik heb gekozen om de planken om de 3 stuks te laten verspringen en na enkele uren zat alles erop.

photo 471927

photo 471928

ik ben nog aan het twijfelen om de planken te voorzien van zwarte puntjes met een vulpodlood
ter imitatie van de nagels .

En tot slot de schotten bekleed met houtstrips ,alles wat na het aanbrengen buiten de dekken/schotten uit steekt slijp ik weg met een dremel omdat het hout erg gauw splinterd.

photo 471930

photo 471929

Volgende stap het buigen en aan brengen van de verschansing.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement