Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 10:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Marc
De juiste schuinte en verloop kan je ook heel goed controleren door middel ban een centenlatje

Zet de spanten even in de opstelling en ga dan met een dun latje langs alle spanten, hiermee simuleer je dan de planken en kan je gelijk controleren of de afschuining correct is op alle fronten. Scheepsbouwers gebruiken dit om de afschuining van hun spantenraam te checken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2019 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Sorry dat het wat traag verloopt,maar ben ook nog druk bezig aan mijn nieuw rc-schip,wil binnenkort eindelijk eens kunnen varen.

De volgende stap is de 8 steunbalken maken. Ook weer halfhoutverbindingen. Eerst een malletje gemaakt met de juiste ronding.Daarna uit stukken multiplex de 8 steunbalken gezaagd en met schuurpapier afgewerkt.

De stukken dan eens los gepast op de ringen,lijkt redelijk te passen,maar moeten nog wat meer bewerkt worden.

:brouw:

photo 469675

photo 469676

photo 469674

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Door de steeds slechtere gezondheid van mijn echtgenote lag de werkzaamheden wat stil,maar dan nu toch een beetje verder ermee.
Ik heb dan eerst de romp bekleed met een 1é dubbele laag triplex van 2 mm.toen die er volledig op zat heb ik deze mooi in vorm geschuurd.
Dat was toch een grotere klus dan gedacht maar goed.

photo 490099

photo 490102

photo 490101


De zichtbare buitenhuid wil ik uit een mooie houtsoort maken en heb daarvoor notelaar gekozen van 2 mm dik.
Na het uitzoeken en maken van een mal heb ik de eerste serie latjes gezaagd. De huid bestaat uit 3 latten in de lengte.
Ieder huidlatje moet gebogen worden en voorzien van 2 gaatjes van 0,75 mm voor de pinnetjes. De latjes verlijm ik met constructielijm.

photo 490096

photo 490094

Het grootste probleem was hoe krijg je die gebogen latjes mooi vast op de ondergrond? Na veel verschillende testen met allerhande manieren en spansystemen toch maar gekozen om ze met tapjes vast te zetten.Nadien zie je deze toch niet meer doordat ze allemaal onder de touwen zullen verborgen zitten.

photo 490095

Nu ben ik toch weeral voor enkele maanden bezig,tot een volgende.Opmerkingen en tips steeds welkom!

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 21:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
En je model in een soort vaste wieg leggen met aan de zijkanten haakjes om de 2cm vastschroeven, daarna met elastiek band met aan 1 kant een lus, dan overhet model en dan even een paar keer om een paar haakjes op spanning zetten. Ik ken dit systeem vanuit de handboogbouw

MAL VOOR


Enne, uiteraard sterkte met de komende tijd met je vrouw

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Ik heb ook zo'n spansysteem gemaakt uit mdf 18 mm . Eerst leek het te werken,maar het moet dan steeds 100% passen.Het wou gelijk hoe niet echt op zijn plaats blijven zitten en verschoof steeds iets naar de dunnere zijde. Nu werkt het goed.Heb ergens deze bouwwijze gezien bij zo'n kleiner modelletje.
:brouw:

photo 490153

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Ben nu een 2 weken bezig geweest met iedere dag een 4 tal latjes bij te werken en te lijmen aan de voor en achterkant. Wel een leuk werkje.
Tussendoor de juiste plaats van de toren uitgezet en daar steunlatten voorzien voor de toren.
Het model van de toren heb ik eerst uit triplex gemaakt wat nadien nog een bekleding krijgt in notenhout.

Het volgende werkje zal dan het venster worden langs de zijkant,lijkt mij ook best wel een geduldig en nauwkeurig werkje.
Wanneer alles dan juist past kan de verdere beplanking van de huid gemaakt worden.

:brouw:

photo 491250

photo 491251

photo 491252

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie vooruitgang...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 21:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
+1

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Dan eerst maar de bekleding en alle andere houten onderdelen van de toren gemaakt,begint erop te gelijken.
Later komt er nog redelijk veel metaal bij,maar dat is pas op het laatst na het volledig schuren en afwerken.
Ook dan maar eerst de venster gemaakt,toch best leuk met al die ronde kanten.
Het glas van de toren en het venster komen later na de afwerking.
Beiden zijn nu enkel ruw geschuurd. De toren blijft later los op de romp ,zo kan ik nog steeds langs binnen indien nodig.

:brouw:

photo 491664

photo 491667


photo 491666

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
En dan is het toch gelukt,de romp is eindelijk dicht beplankt,nu kan het schuren beginnen.
Ondertussen nog een roer en een kleine ton gemaakt.De kleine ton was erg plezant om te bouwen.
Alle losse delen zoals toren,venster ,ton en roer hebben een dikke grondlaag (vernis)gekregen en staan klaar om nog even te schuren en dan de juiste afwerking te krijgen. Op de foto van de romp kun je reeds zien welk een effect(toren-romp) wat vernis heeft op de beplanking.

:brouw:


photo 492508

photo 492509

photo 492510

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement