Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2018 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Gevonden voor je:

De kleuren van de schepen in de jaren '50 en '60 zijn:
Lichtgrijs, oude code M2, sinds 1964 nummer 103 (bovenwaterhuid, opbouw, etc.)
Grijs, oude code M3, sinds 1964 nummer 104 (bolders, machines aan dek, plint, waterkering)
Donkergrijs, oude code M5, sinds 1964 nummer 108 (metalen dekken)
Zwart, oude code M16, sinds 1964 109 (boottopping)

Protocol:
Buitenwerk:
a. Beneden de waterlijn:
Als de naden en houtgaten zijn afgestapt, wordt het hout 2 x geschilderd met magna huidlak zwart H.
Bij gereedmaken voor het te water laten van het schip wordt nog een laag magna huidverf No. 1 aangebracht terwijl wordt aangeraden de kielgang met magna huidverf No. III te behandelen.
Bij het gereedmaken voor de proefvaart wordt de huid, tijdens opname in het dok, geschilderd met manna huidverf IIII. De boottop (breedte wordt aangegeven door toezicht) 3 lagen magna huidlak zwart H. Schroefassen op aanwijzing. Tijdens dokking, voor het indienst stellen,wordt de verf gecontroleerd er zonodig bijgewerkt met huidlak, huidverf I en huidverf III. Zorgdragen dat het schip,"verblokt" komt te staan. Boottop bijwerken, zonodig geheel schilderen met huidlak zwart. Tubelures inwendig met apexion No. 3. Diepgangsmerken plaatsen volgens aanwijzing.
Indien de assen, asdragers en asdoorvoeringen alle van brons zijn, worden ze alleen met aangroeiwerende verf beschilderd, zonodig op een hechtlaag. Zijn de assen van brons, de asuithouders en -doorvoeringen en de roeren van staal, dan moet
alle staal in huidlak gezet worden, dat verder de normale huidbehandeling ondergaat.

b. Op dek en buitenboord.
Het hout wordt eerst geconserveerd met S.V.loodijzermenie 50/50, - nadat zorgvuldig alle overtollige stopsel van gaten en naden is verwijderd.
Waar nodig worden warren en putten met S.V. plamuur gevlakt. Daarna wordt in de verf geschuurd met confixol schuurverf grijs M2 voor buiten.
Het a-magnetisch staal wordt 2 x geconserveerd met S.V. lood-ijzermenie.
Aluminium gedeelten warden na de anfolex lagen direct behandeld met moliparnol aflak grijs M2.
Na de proefvaart wordt overgegrond en afgeschilderd met moliparnol aflak grijs M2.
Afgeschilderd in donkere kleur, moliparnol grijs M3, worden:
Anker, kluisrand, ankerlier, bolders, verhaalklampen (wrijfvlak bolders en verhaalkoppen, blank houden en in olie zetten),mijnenlier, kabelrol, plinten en horizontale gedeelten. De behandeling van liertrommels zal nader worden bepaald, afhankelijk van het materiaal.
Op de schoorsteen wordt een rand van nader aan te geven breedte geschilderd met S.V. aflak zwart.
Kloten van vlagge-, mast- en geusstok worden verguld met bladgoud.
Deuren aan binnenzijde grijs M2, eveneens luiken en kleppen. Mijnen tuig op aanwijzing marine.
Teakhouten potdeksel blank houden en vernissen.
Ger.mun.kisten inw.: 2 x grijs M2 schilderen.
Lantaarnbakken in kleur groen III en rood M12 schilderen

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2018 13:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Boris, de eerste lijst had ik ook, zit jij ook op Dutch Fleet?

Nu nog even opzoeken wat M2 en M3 exact voor verf is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2018 14:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Even jouw lijstje aangevuld

Kleur: Wit M 1 (tot 1964), 101 (tot 1986), RAL 9010 (na 1986)
Kleur: Lichtgrijs M 2 (tot 1964), 103 (is niet vervangen door een RAL-kleur). Rompkleur boven water of alleen de opbouw.
Kleur: Grijs M 3 (tot 1964), 104 (is niet vervangen door een RAL kleur). Rompkleur bij het 2-kleurenschema.
Kleur: Donkergrijs M5 (tot 1964), daarna Zwartgrijs 108 (tot 1986), RAL kleur 7024 (na 1986) Kleur voor de dekken.
Kleur: Zwart M16 (tot 1964), 109 (tot 1986), RAL 9005 (na 1986)
Kleur: Grijszwart 110, in 1986 ingevoerd als kleur voor de onderzeeboten.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2018 14:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Heb een poging genomen om 1 Bofors te gaan, maken, maar als dan opeens de twee generaties vrouwen wel de keuken in moeten is dat zowel mentaal als fysiek onmogelijk om PE delen van 3 mm 4 keer te buigen en dan vast te lijmen.

Maar jee, wat is dat mooi spul van Master models en nee, ik heb nog geen aandelen.

Sowieso is het erg mooi verpakt, de resindelen zitten opgesloten in een soort foam beschermhulsje waarin de vormen zijn uitgesneden en zoals je op onderstaande foto kan zien zijn de onderdelen goed beschermd zo
Van de omverpakking ben ik even de foto vergeten te maken

photo 459578

Het resin is niet het soort wat we vaak zien, het is een fractie rubberacchtig waardoor het minder fragiel volgens mij.

Als ik probeer in te zoomen zie je hoe scherp de details zijn

photo 459576

dit is 9 bij 9 mm

De loopjes zijn iets van 0.4 mm dik en voorzien van details.

Ik heb geprobeerd 1 stoeltje vast te lijmen van het 0.2 mm PE fretje, maar klein dat het is, voor je het eindelijk goed in model heb is de sec.lijm al weer opgedroogd :lol:

Zoals ik ook al bij een topic van Tomska schreef, dit moet je echt als apart kit gaan beschouwen.

De gebruiksaanwijzing is er 1 waar Aber en Eduard nog wat van kunnen leren

photo 459579

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik had weer effe rust vanochtend in huis (als ik nu die honden eerst effe de tandjes er uit trek zodat ze geen adapters vervreten :mrgreen: :twisted: )

Eerst nog maar even een foto gemaakt van de productverpakking van Masters

photo 459750

Toch heel netjes, daar kan L'Arsenaal wat van leren met hun onderdelen practisch los in een zakje

Maar goed, de stoute schoenen aangetrokken en eens begonnen met 1 Bofors.
Ben 2 uur bezig geweest en heb de rest van de dag er dus schoon genoeg van, niet normaal zo klein

1 zo'n kitje ( zo mag je het wel benoemen) bevat totaal 14 onderdeeltjes en dat zijn dan van deze grootte ongeveer

photo 459749

Ik ben nogal slechtziend, maar met mijn bril af kan ik het prima zien, al is dat het enige voordeel, want hoe hou je dit spul in godsnaam vast, pincetten lijken enorme BBQ tangen :D

Maar met veel gepriegel en adem inhouden wist ik dit er van te maken, heb de snijmat er even bij gefotografeerd, het is echt waar een doordnormale snijmat hoor met de normale schaal verdeling van 1 cm

photo 459748

En na twee uur had ik dus dit

photo 459753



O sorry, zal het wat vergroten

photo 459752

Waar ik een beetje van baal zijn toch de lijmresten, bracht de lijm op met een naald, maar je wilt het toch en beetje kunnen fixeren, ik moet dus echt een nog kleinere naald gaan gebruiken, ach ik heb er nog 3 te gaan, en gelukkig zitten er 6 in het pakje, dus kan nog wel oefenen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Wat een prachtige details BertUS! Echt een verfraaiing van je model. :shock:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
wat een gepriegel... kan je dat nog zien en bewerken met het "blote oog" of heb je daar een soort vergrootglas voor nodig.

wel knap gedaan. :brouw:

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 21:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zolang ik mijn bril afzet zie ik tot a 20 cm loepzuiver,dus ik lig redelijk met mijn neus op het werk, ach thuis zijn ze er aangewerkt, op een beurs zou het er vreemd uitzien vermoed ik

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Heel erg mooie setjes. Doet mij denken aan 'veteran models', die zijn ook zo mooi gedetaileerd.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Fraai knutselwerk. Leuk hoor dat PE :lol:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement