Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Dit schip :
Afbeelding
Een beetje geschiedenis van dit schip.

In 1917 werd bij de scheepswerf H. Appelo & Zoon in Zwartsluis de driemastschoener ‘Oosterschelde’ op stapel gezet. Opdrachtgever was de jonge Rotterdamse rederij H.A.A.S. Hiermee begon de geschiedenis van de laatste overgebleven Nederlandse driemastschoener.
- Het schip vervoerde vooral losse vracht, zoals klei, stenen, aardappelen en bananen. In 1921 werd het schip verkocht aan de Groningse kapitein Kramer. Hij voer onder meer op de Afrikaanse kust en in de Middellandse Zee. In 1939 kwam het schip onder Deense vlag te varen vanuit Æroskøbing, met de naam ‘Fuglen’. Het was toen een van de modernste vrachtschepen in Denemarken.
- In 1954 is het schip verkocht aan Sam Petterson, een Zweed uit Skärhamn. Later is Denis Inberg, een plaatsgenoot van hem, eigenaar geworden. In Zweden is het schip verder gemoderniseerd; uiteindelijk werd het een motorschip. Er werd vooral gevaren in de Oostzee, onder de naam ‘Sylvan’.

In 1988 kocht Dick van Andel het schip. Hij herkende in de ‘Sylvan’ de lijnen van een zeilschip. Onder zijn bezielende leiding werd de ‘Oosterschelde’ tot in detail gerestaureerd. Drie maritieme musea zagen toe op de authenticiteit. De kosten zijn betaald door het Rotterdamse bedrijfsleven, lokale en landelijke overheden en vele particuliere ondersteuners. De speciaal opgezette Stichting ‘Het Rotterdamse Zeilschip’ heeft de fondsenwerving verzorgd. Op 21 augustus 1992 stelde Prinses Margriet het schip weer in bedrijf. Inmiddels is de ‘Oosterschelde’ door het ministerie van OC & W erkend als monument van grote cultuurhistorische waarde.

Sinds 1992 vaart het schip wereldwijd en is het een ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Het schip wordt door Reederij ‘Oosterschelde’ geëxploiteerd door het maken van zeereizen met betalende passagiers en door het verhuren van het schip tijdens speciale evenementen.
In 1994 werd o.m. het Noordpoolgebied (Spitsbergen) bezocht. Van oktober 1996 tot april 1998 is een reis rond de wereld gemaakt, met bezoeken aan Aden, Indonesië, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland, Kaap Hoorn en Antarctica. In 1999 en 2000 is een grote reis langs Zuid- en Noord-Amerika en het Caraïbische gebied gemaakt; tijdens deze ‘Tour of the Americas’ zijn opnieuw enkele expedities naar Antarctica gemaakt.
- In de jaren daarna werd niet alleen de zuidpool opnieuw bezocht, maar voer het schip ook naar Kaapverdië, Marokko, Rusland, etc. Sinds ze opnieuw onder zeil kwam zeilde de ‘Oosterschelde’ in zeemijlen meer dan 6 maal rond de wereld en bezocht ze ruim 45 landen op 5 continenten.

- Tijdens een deel van enkele reizen ben ik aanwezig geweest aan boord. Van de gelegenheid gebruik makende van bepaalde onderdelen op te meten en er ook foto’s van te nemen. Ja tot zelfs in het topje van de mast.
Afbeelding

Alle detail tekeningen van dit schip o.a. heel de dekopbouw werden door mij, tijdens deze tochten opgemeten en uiteindelijk zijn er verschillende tekeningen van gemaakt. Dank zij een heel goede vriend en met de hulp van de Rederij is dit het nieuwe lijnenplan met de correcte aangebouwde valse kiel erbij
Ieder dekhuis word afzonderlijk getekend met de nodige aanzichten. En die details komen dan ook op de deklay-out.
Alles word in ViaCad getekend op schaal 1:1  Dan is het later eenvoudig om alles om zet zetten naar een schaal tekening.

Een impressie :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zijn de tekeningen van de Oosterschelde voltooid.
Alles op A0 of A3 formaat schaal 1:50 of 1:25 ( Enkel  *.pdf formaat)

Toch eens begonnen aan het zagen van de spanten en het opstellen van een bouwplaat.
Afbeelding
Afbeelding

Al de spanten op de bouwplaat
Kop en en hek opgevuld met stukjes MDF.
Afbeelding
Afbeelding

Verder , de tussenruimte wou ik eerst opvullen met schuim en dan afwerken met polyesterplamuur.
Doch dit is een mislukking geworden. Verkeerde schuim ??
Alles is er teug uitgesloopt en vervangen door blokjes hout.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zover sta ik nu.
De planning is om er een romp in epoxy met glasmat van de maken en dan verder een klassieke manier van opbouw- o.a.-plexi- messing, touwwerk in vlasdraad

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Laatst bijgewerkt door Beagle op zo 28 okt, 2018 10:56 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Wat leuk om te zien dat je weer een model gestart bent en hem hier deelt. Een schitterend onderwerp uitgekozen en ik zie haar regelmatig als ze haar thuishaven Rotterdam weer eens aandoet. Maak er wat moois van, want het origineel verdient dat ook. Een prachtschip!!!!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Fijn om te zien dat je weer terug bent, Beagle. Ik volg je met interesse :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Erik,

Wat lang geleden dat u hier bent geweest met een scheepsmodel. Erg leuk om dat weer te zien!
Je bent tenslotte toch de meester van de houtbouw schepen hier.
Ik heb ook sinds kort ook weer een beetje tijd gevonden om wat te bouwen.
Het voelt weer een beetje als vele jaren geleden. Het was erg rustig op dit deel van het forum op jou en een enkeling hier. Op dit moment is dat ook zo. Het is niet heel erg druk met mensen op dit deel van het forum.
Wellicht met jouw bouwverslag gaat dat veranderen?

Een prachtig schip en een meesterbouwer, dat kan niet anders dan een enorm succes worden. :brouw:
Ik ga jouw project dan ook op de voet volgen, want ik heb veel van je geleerd!

Groet,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dit ziet er veelbelovend uit. Ik ga dit met grote interesse volgen. Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Succes Erik met deze nieuwe start!

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Jaaa.... Beagle is weer terug, is inderdaad al weer een tijdje geleden.

Leuk je weer terug te zien en een leuk project waar je mee bent begonnen.

Kijk uit naar je vorderingen !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Hoi Ptér, Boris, Jack , Ronald , ja ik ben weer even terug van weggeweest. :wink:
Peter Ik heb gezien dat ook bij jou de microbe terug bovenkwam . Kon je niet wachten tot… je werkplaats klaar was. :?: :lol:
Hoi Jack.. Wat ben jij nu aan het bouwen…

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Beagle schreef:
Hoi Jack.. Wat ben jij nu aan het bouwen…



Ehrrr, ik wacht op de vergunning voor een dakkapel om de nieuwe hobbyruimte te kunnen inrichten.

Verder bouw ik tussendoor aan een 'kerkje': https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=49288

En dan nog bezig met de HZ (laag pitje): https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=21974 maar die ken je al.

Ik moet na de verhuizing begin dit jaar dus eerst weer een hobbykamer hebben, wil ook weer iets met modeltreinen gaan doen.

Geduld is een schone zaak (NOT) :roll:

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Nou Jack. dat heb je mooi in 3D verwezenlijkt. Ik doe het je niet na...
Dat 3D tekenen krijg ik maar niet onder de knie. Te oud om nog veel nieuwe zaken te onthouden..

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement