***Artesania Latina - Santa Maria 1492***Hallo voor iedereen die mij nog niet kent! Ook hallo voor diegene die mij wel kennen.
Ik heb een redelijke history aan projecten en kunsten op dit forum en heb een lange tijd niet gekozen om te bouwen maar te werken aan mijn carrière en mijn gezin.
Aan de keukentafel heb ik een tijdelijke werkplek gevonden om kleinschalige projectjes uit te voeren in de spaarzame avonduurtjes en zodoende heb ik een klein kitje gekocht van Artesania Latina (AL) de
Santa Maria.
AL had zeker niet mijn voorkeur omdat de kwaliteit t.o.v. Corel of Amati gewoon minder is in alle opzichte zoals hout, beschrijving, beslag, waarheidsgetrouw e.d. Helaas was er geen leuk kitje beschikbaar van beide voorkeursmerken maar wel van AL. De Santa Maria was ook niet het model van voorkeur maar in het kader van "
doe eens gek, spring eens uit de ban, walking on the edge en dat soort zaken, heb ik er toch maar voor gekozen.
Ik heb besloten voor een klein projectje te gaan omdat ik steeds alle spullen naderhand van de keukentafel moet kunnen opruimen. Daarbij staan al mijn modelbouwapparatuur (zaagtafels, vandiktebank, schuurmachines e.d.) in de opslag omdat we in dit huis tijdelijk wonen totdat ons nieuwbouwhuis klaar is. Dit betekent ook dat ik mijzelf moet bedwingen om redelijk standaard uit de doos te bouwen zonder het model heftig te modificeren. (ik ga het hier ontzettend moeilijk mee krijgen en heel hard tegen mijzelf aanlopen) kitbashing is nl. de "opgelegde" norm geworden door mijzelf.
Een klein beetje aanpassen mag best toch?
Zoals gezegd neemt AL het niet zo nauw met de werkelijkheid van alle modellen en bouwkitjes die ze uitbrengen. Overigens is dat een gegeven van veel fabrikanten.
Er wordt heden ten dagen nog steeds gedebatteerd hoe het schip er uit zag. Er zijn geen foto's of afbeeldingen / schilderijen van het schip. Wel heeft men geconcludeerd dat het scheepstype een Kraak moet zijn geweest. Dit betekent dat AL een zeer vrije interpretatie heeft gemaakt van een "kraak". Tja, zoals gezegd we zullen het ermee moeten doen en hier en daar een heel piepklein beetje aanpassen...stiekem...omdat het kan...
Zo.............dat was even een kort, klein en beknopt stukje introductie. Back to the project, het schip.
Chapter 1 - the Maria GalantaDe Santa María was het vlaggenschip en bevoorradingsschip van Christoffel Columbus, die in 1492 Amerika 'ontdekte'. Hij bleek veel later na archeologische vondsten echter niet de eerste Europeaan te zijn die daar voet aan wal zette. Dit bleken Vikingen te zijn die, waarschijnlijk in 1001 of 1002, vanuit Groenland de weg naar Amerika hebben gevonden.
Het schip van Columbus heette oorspronkelijk María Galante, maar aangezien dit ook een synoniem voor prostituee was, werd besloten de naam te veranderen. Het schip werd vergezeld door twee kleine schepen van het type karveel. Dit waren de Nina en Pinta.
In de kerstnacht 1492 leed de Santa Maria schipbreuk voor de kust van Quisqueya, later Hispaniola genoemd. Van de wrakstukken werd een tijdelijke versterking gebouwd in opdracht van Columbus.
bron: WikipediaChapter 2 - the boxTja, wat kan ik er van zeggen. Ondanks dat het een klein projectje is, is de doos redelijk van formaat, klein is anders.
Op het eerste gezicht is de presentatie keurig op orde. De doos is netjes dichtgeplakt en de afbeeldingen op de doos zien er prima uit. Marketing snappen ze wel heel goed bij AL.
Na het openen van de doos zit alles keurig verpakt in de folie of plastic. Dit laatste ziet er wel mooi uit, maar in het kader van "de oceanen liggen vol met plastic afval", had dit van mij niet gehoeven.
Zo is er altijd wel iets te zeuren natuurlijk.
Na alles uitgepakt te hebben, de zaken even netjes gearrangeerd op de keukentafel.
Zoals gezegd, niet te veel platen, hout en andere zaken. Een overzichtelijk niet al te complex bouwdoosje. Ideaal voor de omstandigheden. Een opmerking moet wel gemaakt worden. De meegeleverde zeiltjes zijn al kant en klaar gestikt en genaaid. Dit is keurig gedaan door AL en daarvoor moet ik ze complementeren. De meegeleverde bouwbeschrijving kun je beter bij het oud papier gooien. Wat een aanfluiting... een slecht geschreven tekstblad en een fotoblad (dubbelzijdig) met onduidelijke en erg kleine foto's....
Soms vraag ik me echt af of ze hier nu niet wat meer tijd in kunnen steken. Het is een eenmalige uitvoering, maar dat maakt het voor de bouwer toch echt een stuk aangenamer!
Chapter 3 - it begins, bulkheads and "false" keelHet belabberd geschreven tekstblad zegt me dat ik moet beginnen om de spantdelen en kielplaat uit de voorgesneden multiplex platen moet halen. De delen zijn met een laser voorgesneden en zit op een paar kleine stukjes nog vast aan de plaat. Dit is een zeer gebruikelijke methode, maar niet een die mijn voorkeur heeft. De laser verschroeit de oppervlakte van het hout wat er voor zorgt dat hierop de lijm niet hecht. Met andere woorden, met een schuurpapier zul je dus moeten gaan schuren om dit te verwijderen.
Het alternatief dat men vroeger veel deed was het zelf uitzagen van de spantdelen met een figuurzaag. Goed, ik weet niet welke van de twee beter is. Overigens heb ik een keer meegemaakt dat de spantdelen niet met een laser uitgesneden was, waarschijnlijk waren deze met een frees ipv laser voorgesneden. Dit heeft absoluut wel mijn voorkeur.
Na het nummeren van de spantdelen, dit is niet vanuit de fabriek gedaan, heb ik de spanten losgehaald en lichtjes opgeschuurd en gedryfit op de kielplaat. Helaas zijn de sleuven van zowel de kielplaat als de spantdelen te smal en moest deze vergroot worden. Antwoord, nog meer schuren en stukjes van de toplaag van het multiplex vloog me om de oren...Uiteindelijk paste alles in elkaar.
Na nadere inspectie van verschillende hoeken blijkt er een heel lichte kromming in de kielplaat te zitten. Dit komt heel veel voor helaas en daar doe je op voorhand niet zo veel aan.
Wat ik morgen ga doen is de spantdelen uit de kielplaat halen en de kielplaat met hitte te verwarmen op de plek waar deze iets krom is. Met wat voorzichtig buigen zal het wellicht lukken om de kleine kromming weg te nemen. Lukt het niet met hitte zal ik de plek nat maken en vervolgens vastklemmen en daarna laten drogen. We zullen zien wat er nodig is om het recht te krijgen.
Goed, de kop is er af...en daarmee ook het eerste stukje van het bouwverslag. Tot de volgende update.
Cheers!