Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2018 6:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Lekker zo


Maar waarom eerst 1 kant beplanken, ben je niet bang dat de boel kromt trekt of houdt het bovendeel de boel voldoende recht?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2018 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi BertUS,

Nee, ben ik niet zo bang voor. Ik zet op de andere helft tijdelijke gangen die zorgen voor extra stevigheid.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Chapter 7 - Hullplanking first layer starboard finished...

Hoi mensen, ik zie dat de laatste update van 25 augustus is en dat is best even geleden.
Vandaag een zeer korte update met enkele foto's. Ik heb het de afgelopen weken even erg druk met mijn werk gehad en heb daardoor niet veel kunnen bouwen. De tijd die ik had heb ik dan ook gestoken in het bouwen en niet in het maken van foto's. Ik heb nu een zijde (stuurboord) beplankt met de eerste laag. Hierna ga ik aan bakboord beginnen. Deze zal ik met wat meer foto's van de stappen tonen zodat jullie een beetje een beeld krijgen van het proces. Al met al ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Ik heb een klein foutje gemaakt aan het achtersteven, maar dat corrigeer ik hopelijk aan de andere kant. Met de tweede laag die over deze laag komt zullen de foutjes echt verdwijnen.

Hier zijn de foto's:

photo 453900

photo 453901

photo 453902

photo 453904

photo 453903

Tot de volgende update, hopelijk sneller en met meer foto's van de tussentijdse stappen. :brouw:

gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2018 7:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De vorm is al goed te zien zo. Wel goed dat er nog een tweede laag opkomt om die nagels te verbergen :wink:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2018 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Vorm begint er al aardig in te komen, maar moet wel even wenen hoor aan al die spijkertjes hoor :twisted: :twisted: :D

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hullplanking (first layer) larboard finished

Hi guys and galls,

Vandaag een wat grotere update met veel foto's en een beetje tekst.
Ik ben verder gegaan met het beplanken van bakboord zijde en deze laat ik in een paar stapjes zien. Ik ben overigens blij dat jullie die spijkertjes erg mooi vinden... :lol:

photo 454519

photo 454518

photo 454520

photo 454520

photo 454521

photo 454522

photo 454523

photo 454524

photo 454525


Zo, die zitten er een beetje tegen. Ondanks de kleinere stukjes is het me gelukt om de romp dicht te krijgen. Lang leve de spijkertjes! 8)


Chapter 8 - Captains Quarters

Nu de romp dicht is, wordt het tijd om het schip weer eens te draaien met de dekken naar boven!

photo 454526

photo 454529

Het wordt tijd dat de kapiteinshut ook maar eens in elkaar gezet gaat worden. Feitelijk bestaat deze uit 3 eenvoudige stukjes hout, hieronder weergeven.

photo 454528

Eerst even dryfitten of het e.e.a. wel een beetje past...1...2...3

photo 454527

photo 454530

photo 454531

Tja, het lijkt te passen maare, die raampjes aan de achterkant.... :?
Verderop in de bouwbeschrijving moet je daar spuuglelijke metalen raampjes op plakken. Ik vind het niet mooi, kwestie van smaak, dus die komen er niet op. Daarbij zijn de raampjes veel te klein en vierkant.


Bashing, bashing and bashing.....did I mention bashing???

Dat moet anders! Ik heb beloofd dat ik redelijk uit de doos zou bouwen....dat lijkt me niet te lukken dus aanpassen die handel.
Met een potlood zet ik eerst een hulplijntje in het midden. Daarna teken ik nieuwe raampjes die beter passen bij het schip. Vervolgens snijd ik deze met een mesje uit.

photo 454532

photo 454533

photo 454534

photo 454535

photo 454536

photo 454537

photo 454538

Veel beter. Ze lijken niet alleen wat groot, dat zijn ze ook. Ik zal er netjes kozijnen met een venster en glas in maken. Het glas maak ik van stukjes plastic die ik met een schuurpapiertje mat en niet doorzichtig maak. Met een verfwash zal ik deze later ook een beetje een zachtere tint geven en het draad in het glas zal ik erin tekenen met een dunne stift of potlood. Hieronder het idee.

photo 454539

photo 454540

Goed, aan de andere kant moet er een deur in komen waardoor officiers en de kapitein de ruimte kunnen betreden. In de doos zat een redelijke metalen deur die ik niet ga gebruiken. Het is wellicht leuk om de deur open te laten staan en je een blik in de kapiteinshut kunt werpen. Dus, we gaan weer in de weer met het potlood en mes. :roll:

photo 454541

Eerst heb ik de deur uitgezet op de wand en ook een klein raampje dat open kan. (dit leek me wel een leuk idee)

photo 454542

photo 454543

photo 454544

photo 454545

En dan een doorkijkje door de ramen...

photo 454546

photo 454547

Ik zal de binnenkant ook netjes bekleden met latjes voor het idee. Je zal er later niet veel van zien, maar toch je weet het niet.
Wellicht zet ik er nog een kleine tafel in voor het idee met een enkele stoel als ik die kan maken.

Tot zo ver deze update en tot de volgende!

See Yah,
Pter!

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Hallo Peter,

Het wordt misschien vervelend maar ik vind het tof dat je de draad weer oppakt na zoveel jaar, het bloed kruipt waar het niet gaan kan he :-)

De SM is een mooi schip met een rijke historie, ik ga je bouwverslag eens lekker op mn gemak bij een bak koffie en Limburgse vla(ai) doorspitten.

Welcome back.

Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
SuperSylvester schreef:
Hallo Peter,

Het wordt misschien vervelend maar ik vind het tof dat je de draad weer oppakt na zoveel jaar, het bloed kruipt waar het niet gaan kan he :-)

De SM is een mooi schip met een rijke historie, ik ga je bouwverslag eens lekker op mn gemak bij een bak koffie en Limburgse vla(ai) doorspitten.

Welcome back.

Jack


Hoi Jack,

Bedankt voor je interesse en je reactie. Ja het is ook weer fijn om wat hout te buigen naar je wil en daarna met lijm definitief vast te leggen. :lol:
Schuif die vlaai maar door naar het zuidwesten.... :brouw:

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Chapter 8 - Captains quarters continues...

Goedenavond allemaal,

Vandaag was een zeer troosteloze dag wat het weer betrof en dus was buitenspelen niet echt een optie. Heel de dag regen, regen en nog eens regen. Tja, herfst noemen ze dat! Nu, herfst met een zonnetje ligt mij persoonlijk meer.
Binnenspelen werd het dus, met hout, lijm....houtlijm....enz. enz. etc. etc. e.d. e.d. .......dat beloofd een update met veel gedaan werk en foto's.....

photo 454924

Toen Jack over vlaaien en koffie begon, kreeg ik erge trek! :brouw:
Dus mijn vrouw is aan het bakken geslagen en mij oudste zoontje hielp vrolijk mee bij het maken van een lekkere taart. Tja, op dat moment dacht ik life is good! 8)

photo 454925

Terwijl ik van mijn koffie aan het nippen ben en een stuk taart naar binnen werk wordt het tijd om de werf weer eens te bezoeken. De laatste update was ik bezig met de kapiteins hut en deze is nog lang niet klaar.
Ik ben verder gegaan met het beplanken van de buitenkant met notelaar fineer.

photo 454926

photo 454927

photo 454928

photo 454929

photo 454930

photo 454931

photo 454932

photo 454933

photo 454934

Zooooo....dat ziet er al een stuk vrolijker uit. Raampje en deur zijn weer uitgesneden en dit ga ik gebruiken voor het bekleden van mijn deur en raam.

photo 454935

photo 454936

photo 454937

photo 454938

Tja, dat is best handig. Maar een deur heeft twee kanten en dus zal ik de binnenkant van de hut ook maar bekleden met fineer. Het is de vraag wat we er later van terug kunnen zien, maar ik wil toch een doorkijkje hebben in de kapiteinshut, dus laten we het maar doen.

photo 454940

photo 454939

Helaas ben ik vergeten een foto te maken waarbij ik voor de tweede keer het raampje en deur uitgesneden had, maar jullie begrijpen het wel dat ik dit wederom de uitgesneden stukken gebruikt heb op de andere kant van mijn deur en raam te bekleden.

Goed, we laten het achterschip heel even met rust en gaan terug naar de boegsectie. Nu het schip nog deels open is en ik er nog redelijk bij kan, heb ik besloten om de watergangen maar alvast te plaatsen. Dit viel vies tegen aangezien de latjes zowel in de dikte als in de breedte gebogen moeten worden. Ik heb hier en daar met rode pijlen aangegeven waar ze zitten want het is niet makkelijk te zien op de foto's.

photo 454941

photo 454942

photo 454943

photo 454944

photo 454945

photo 454946

Op de laatste foto is goed te zien dat ik de watergangen tot achter in het schip laat doorlopen. Dus over de gehele lengte van het dek. In de bouwbeschrijving vond men het nodig dat ik ergens stopte bij de groene lijn. Nu is het mogelijk om onder het kampagnedek te kijken en dan zie je halverwege de watergangen stoppen....Tja, dat is een beetje vreemd en dus laat ik ze doorlopen. Nu maar hopen dat ik genoeg hout heb van die afmeting, aangezien ik later nog veel van deze maatvoering latjes nodig ga hebben.... :roll:

We gaan verder met het maken van een balkje....kijk zo...

photo 454947

Die veranderen we wat van vorm.....zo dus....

photo 454948

En daarna plaatsen we die in het schip....hier...een mooi doorkijkfotomomentje (dit is een leuke voor scrabble, voor wie dit spel nog speelt in 2018..)

photo 454951

photo 454949

Vervolgens maken we een knie en plaatsen we die tegen het balkje...

photo 454950

photo 454952

photo 454953

photo 454958

Voilla, weer een stapje verder!


Tijd om weer te switchen van boeg naar steven. Ik vermoed dat ik nu niet meer achter in het schip hoef te zijn en dus kan deze aan de achterkant dicht gemaakt worden. Het hol lopende deel van het achtersteven noemt men het "holle wulf" en die maken we dicht met een paar horizontale plankjes.

photo 454955

vervolgens snijd ik de zijkanten die expres te lang zijn, netjes af en gelijk aan de zijkant van het schip.

photo 454954

En na wat licht schuurwerk....

photo 454956


Ik ga verder met het stuk van de ramen. Deze wil ik aan de binnenkant ook bekleed hebben met notelaar en dus snijden we wat fineer in stukjes en plak ik ze vast.

photo 454957

photo 454960

Na het overtollige hout weg te hebben gesneden ziet het er zo uit....

photo 454959

En de raampjes weer uitgesneden....

photo 454961

Ik heb even een dryfit gedaan om te zien hoe dat staat. Let op, ik heb de flitser gebruikt anders kreeg ik het niet goed op de foto...

photo 454962


We zijn alweer bijna aangekomen aan het einde van deze update....
Nog een klein stukje nog waarbij ik een tafel van wat resthout in elkaar zet.

photo 454963

photo 454964

photo 454965

Uiteindelijk vond ik de poten wat te lang en heb ik deze ingekort...

photo 454966

photo 454967

En zo komen we toch nog aan het einde van deze update....pfff....het maken van deze update koste me meer tijd dan het bouwen... :lol:

Goed, ik hoop dat jullie het weer informatief vonden en graag tot de volgende!

gr,
Pter.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Volgens mij begon je ergens met de mededeling dat dit redelijk uit de doos gemaakt zou worden. Ik begin al trekjes te bespeuren dat dit je niet gaat lukken. Haha heerlijk. Ik zit er al klaar voor. Ga vooral lekker door zo, ik geniet ervan.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement