Chapter 8 - Captains quarters continues...Goedenavond allemaal,
Vandaag was een zeer troosteloze dag wat het weer betrof en dus was buitenspelen niet echt een optie. Heel de dag regen, regen en nog eens regen. Tja, herfst noemen ze dat! Nu, herfst met een zonnetje ligt mij persoonlijk meer.
Binnenspelen werd het dus, met hout, lijm....houtlijm....enz. enz. etc. etc. e.d. e.d. .......dat beloofd een update met veel gedaan werk en foto's.....
Toen Jack over vlaaien en koffie begon, kreeg ik erge trek!
Dus mijn vrouw is aan het bakken geslagen en mij oudste zoontje hielp vrolijk mee bij het maken van een lekkere taart. Tja, op dat moment dacht ik life is good!
Terwijl ik van mijn koffie aan het nippen ben en een stuk taart naar binnen werk wordt het tijd om de werf weer eens te bezoeken. De laatste update was ik bezig met de kapiteins hut en deze is nog lang niet klaar.
Ik ben verder gegaan met het beplanken van de buitenkant met notelaar fineer.
Zooooo....dat ziet er al een stuk vrolijker uit. Raampje en deur zijn weer uitgesneden en dit ga ik gebruiken voor het bekleden van mijn deur en raam.
Tja, dat is best handig. Maar een deur heeft twee kanten en dus zal ik de binnenkant van de hut ook maar bekleden met fineer. Het is de vraag wat we er later van terug kunnen zien, maar ik wil toch een doorkijkje hebben in de kapiteinshut, dus laten we het maar doen.
Helaas ben ik vergeten een foto te maken waarbij ik voor de tweede keer het raampje en deur uitgesneden had, maar jullie begrijpen het wel dat ik dit wederom de uitgesneden stukken gebruikt heb op de andere kant van mijn deur en raam te bekleden.
Goed, we laten het achterschip heel even met rust en gaan terug naar de boegsectie. Nu het schip nog deels open is en ik er nog redelijk bij kan, heb ik besloten om de watergangen maar alvast te plaatsen. Dit viel vies tegen aangezien de latjes zowel in de dikte als in de breedte gebogen moeten worden. Ik heb hier en daar met rode pijlen aangegeven waar ze zitten want het is niet makkelijk te zien op de foto's.
Op de laatste foto is goed te zien dat ik de watergangen tot achter in het schip laat doorlopen. Dus over de gehele lengte van het dek. In de bouwbeschrijving vond men het nodig dat ik ergens stopte bij de groene lijn. Nu is het mogelijk om onder het kampagnedek te kijken en dan zie je halverwege de watergangen stoppen....Tja, dat is een beetje vreemd en dus laat ik ze doorlopen. Nu maar hopen dat ik genoeg hout heb van die afmeting, aangezien ik later nog veel van deze maatvoering latjes nodig ga hebben....
We gaan verder met het maken van een balkje....kijk zo...
Die veranderen we wat van vorm.....zo dus....
En daarna plaatsen we die in het schip....hier...een mooi doorkijkfotomomentje
(dit is een leuke voor scrabble, voor wie dit spel nog speelt in 2018..)Vervolgens maken we een knie en plaatsen we die tegen het balkje...
Voilla, weer een stapje verder!
Tijd om weer te switchen van boeg naar steven. Ik vermoed dat ik nu niet meer achter in het schip hoef te zijn en dus kan deze aan de achterkant dicht gemaakt worden. Het hol lopende deel van het achtersteven noemt men het "holle wulf" en die maken we dicht met een paar horizontale plankjes.
vervolgens snijd ik de zijkanten die expres te lang zijn, netjes af en gelijk aan de zijkant van het schip.
En na wat licht schuurwerk....
Ik ga verder met het stuk van de ramen. Deze wil ik aan de binnenkant ook bekleed hebben met notelaar en dus snijden we wat fineer in stukjes en plak ik ze vast.
Na het overtollige hout weg te hebben gesneden ziet het er zo uit....
En de raampjes weer uitgesneden....
Ik heb even een dryfit gedaan om te zien hoe dat staat. Let op, ik heb de flitser gebruikt anders kreeg ik het niet goed op de foto...
We zijn alweer bijna aangekomen aan het einde van deze update....
Nog een klein stukje nog waarbij ik een tafel van wat resthout in elkaar zet.
Uiteindelijk vond ik de poten wat te lang en heb ik deze ingekort...
En zo komen we toch nog aan het einde van deze update....pfff....het maken van deze update koste me meer tijd dan het bouwen...
Goed, ik hoop dat jullie het weer informatief vonden en graag tot de volgende!
gr,
Pter.