Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt er aardig de vaart in. Je updates zijn lekker duidelijk en heel verhelderend. Nog even en ik wil ook nog eens een houten schip maken :D :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Het is leuk om te doen. Het werken met hout geeft een andere voldoening dan plastic voor mij. Dit is natuurlijk heel persoonlijk. Los van dat alles heeft een scheepje altijd aantrekkingskracht op bezoekers. :)
Ik zou het gewoon eens proberen. Wel met een eenvoudig doosje beginnen en dan bedoel ik niet het goedkoopste doosje of merk. Maar een eenvoudiger model. Als ik het kan, dan kan iedereen het.
Met een steuntje in de rug van het forum lukt het zeker. :wink:

Gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 18:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Wil je een aantrekkelijk en relatief makkelijk zou ik persoonlijk de Harvey van AL aanbevelen, een baltimore clipper. Mooie romp met een redelijk scherpe boeg, dit beplankt makkelijker. Ook het tuigage gedeelte is niet de meest ingewikkelde, maar wel met alle aspecten die de grotere of moeilijker schepen ook hebben.
Een schooner is ook een mooi bootje, denk bijv aan de Rattlesnake van Mamoli

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2018 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter 7 - 1st layer hullplanking

Goedenavond scheepslui, timmerlieden, matrozen, zeeschuimers en de rest!
In deze kleine update ga ik starten met het beplanken van de romp. Dit schip heeft een dubbellaags beplanking, dat wil zeggen dat de romp eerst bekleed wordt met plankjes en vervolgens een tweede laag eroverheen wordt aangebracht met fineer.

De romp heeft op zich een normale vorm voor een kraak. De boeg loopt redelijk hoog op maar de verschansing die is aangebracht volgt niet de huidplanken. Hierdoor is het lastig om de beplanking met verjonging (het hout smaller of taps toe laten lopen) aan te brengen. Om de verschansing eerst een normale vorm te geven breng ik bij de romp een paar latjes aan. Deze gaan de huidgangen en de "stroking" van de huidgangen aangeven.
Aangezien ik toch een boel latten in korte lengtes heb gesneden, kan ik alvast daarmee beginnen! :roll:
Oja, voor ik het vergeet. Ik heb momenteel geen mogelijkheid om punaises te gebruiken, spietjes met touwen op een bouwplank heb ik nu ook niet voorhanden en tape is geen optie. Met andere woorden, we gaan de spijkertjes gebruiken uit de bouwdoos....the horror nails... Na het aanbrengen van de tweede laag ga je die toch niet meer zien! :mrgreen:

De groene lijn geeft de natuurlijke stroking / glooiing aan van de huidgangen. Tevens word ik op de proef gesteld of het afschuinen van de spanten goed is gelukt..... :roll:

photo 452194

De andere kant (stuurboord) is nu voorzien. Hierboven moet bij bakboord dus nog een stukje worden opgevuld net als aan de stuurboord zijde.
photo 452193

photo 452192

photo 452198

Goed, tot zo ver gaan het goed en volgen de huidplankjes netjes de afgeschuinde spanten. Je ziet de vorm van de boeg / romp er ook meteen in komen. Ik heb bovenstaande even lichtjes geschuurd om de vorm van de boeg te zien. De kiel wordt op het laatst geplaatst als ook de tweede laag beplanking is aangebracht.

Om nu verder te bepalen hoe het verjongen van de huidplankjes moet gaan worden, gebruik ik een redelijk eenvoudige methode. Hierbij meet je eerst met een stukje papier het grootste spant op van verschansing tot aan de kiel. Vervolgens zet je een streep aan de onderkant zodat de lengte van de spant is overgenomen op het papier.

photo 452197

Daarna meet je de breedte van een huidplankje op. In mijn situatie is dat 5mm.

photo 452195

Je meet de lengte van het stuk papier en deel die lengte door 5mm. In mijn geval is dat 20. Dat betekent dat op het grootspant 20 plankjes van 5mm gaan komen. Dus je zet 20x 5mm uit op het stukje papier.

photo 452196

Vervolgens houdt je het stukje papier wederom langs het grootspant en zet de streepjes over op het grootspant.

photo 452199

photo 452200

Bovenstaande herhaal je vervolgens op alle spanten en dan zul je zien dat per spant je breedte van je huidplankjes steeds kleiner gaat worden. Hierbij moet je opletten dat de breedte van een plankje nooit verder verjongt moet worden als de helft van de originele breedte. In mijn geval is dat 5mm, dus maximaal 2,5mm. Als op een specifiek spant de breedte maar 1,5mm mag zijn als voorbeeld, zal ik op dat spant met "stealers" moeten gaan werken. Dit leg ik later uit in een volgende update.

dat was het voor vanavond, tot de volgende update. :brouw:

gr,
Pter.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2018 10:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
gebruik jij de lijngrafiek niet waarop je dan de breedte per spant kan zien?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2018 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Bertus, nee die gebruik ik niet maar is wel een fijne methode. Beagle heeft het mij toentertijd uitgelegd hoe hij die gebruikte en dat was een zeer mooie methode.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2018 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter 7 - Hullplanking continues...

Doing it wrong...
De vorige update beschreef hoe ik 20 plankjes moet verdelen op de spanten. Ik neem als uitgangspunt om 4 hele plankjes op het grootspant te plaatsen en daaronder een tijdelijke gang. Deze gang (tijdelijke plank) geeft de curve van de romp weer en zorgt ervoor dat ertussen de plankjes geplaatst kunnen worden. In de volgende serie kwam ik niet goed uit en ik bleek dus geen 4 plankjes tussen verschansing en de tijdelijke gang te kunnen plaatsen maar 3,5. Met andere woorden, de tijdelijke gang was niet juist geplaatst.

We don't make mistakes, we just have happy accidents... :roll:
Quote of Bob Ross

photo 452336

photo 452337

photo 452335

photo 452338

photo 452339

Dus, de tijdelijke gang zat niet juist en dus halen we deze beide gangen eraf en plaatsen ze opnieuw op de juiste plek. Nu wel rekening houden dat vier plankjes tussen de verschansing en de tijdelijke gang past op het grootspant. Dit test ik met een simpele dryfit.

Doing it better...

photo 452346

photo 452340

Vervolgens controleren of de tijdelijke gang overal netjes de spanten raakt zonder een rare knik of curve te maken.
De rode pijlen laten zien dat de gang mooi aansluit op de spanten. Dit betekent dat het afschuinen op die plek in ieder geval goed is gelukt.

photo 452341

Nu is het tijd om de latjes die ik aangebracht heb naast de verschansing op de boeg een andere lijn te laten volgen. Dit is natuurlijk niet zoals de bouwbeschrijving voorschrijft, maar het gaat de beplanking en de lijn die deze gaat volgen naderhand een veel mooiere uitstraling geven. Ook wat beter waarheidsgetrouw.
De rode pijlen geven de nieuwe lijn aan waar ik de latten heb weggesneden. Let ook op dat de lijn van de tijdelijke gang overeenkomt.

photo 452342

photo 452343

Nu is het tijd om het nieuwe lijnenplan eens op de romp te tekenen. Je krijgt hiermee een goede indruk hoe de lijn van de nieuwe beplanking eruit komt te zien. (rode pijlen)
Ook heb ik rekening gehouden dat ik precies met een hele plank langs de reling van de verschansing uitkom. (Meest rechtse rode pijl)
De groene pijlen geeft de lijn aan van de verschansing waar je met de tweede laag beplanking niets meer van gaat zien.

photo 452344

photo 452345

Nu gaan we de plankjes aanbrengen tot aan de tijdelijke gang. Ik probeer eerst de stukjes hout te gebruiken die ik in stukken had gesneden voor het dek. :roll:

photo 452347

photo 452348

photo 452350

photo 452351

photo 452349

photo 452352

photo 452353

Even een achteraanzichtje en een mooie doorkijk in lengte richting van het dek... 8)
In de rode circel zijn de eerste 4 aangebrachte planken duidelijk te zien.

photo 452354

Zijaanzicht waarbij ik de tijdelijke gang heb verwijderd. Zowel aan het achtesteven en voorsteven worden de huidplanken verjongt en lopen taps toe.

photo 452355

photo 452356

photo 452357

photo 452358

photo 452360

photo 452359

Zo, en nu de andere kant beplanken, maar dat is voor de volgende update.
Heb je vragen, stel ze gerust. :wink:

Later,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2018 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
wat een gaaf project om te volgen, mooie foto's met duidelijke uitleg.
Nog nooit iets met hout gedaan maar dit maakt wel erg nieuwsgierig :D
Ga zo door, ik volg :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2018 1:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Jemig de pemig, Peter is terug en ramt tijdens mijn vakantie even een romp in elkaar. Goed om te zien dat je je hobby weer hebt opgeraapt en wat een prachtig leerzaam verslag gelijk weer. Dat ben je dus niet verleerd.

Even een vraag, waarom ben je niet vanaf de zandstrook begonnen?

BTW, die SJN ga je nog wel even afmaken hè, want dat was echt een topper aan het worden. Man, ik kan me al je houtsnijwerk nog zo voor de geest halen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2018 6:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hey Bas!
Leuk om jou weer te treffen, alles goed en een goede vakantie gehad?

De SJN gaat wel weer vervolgt worden maar dat gaat nu even niet nu alles in de opslag staat.
Zelfs mijn gutsen en dremel ligt allemaal in de opslag. Dus houtsnijwerk voor dit model gaat niet lukken vrees ik. :mrgreen:
Leuk dat het nog een beetje leeft allemaal. :brouw:

De zandstrook wordt later aangebracht. Vanaf de zandstrook beginnen is ideaal wanneer je het rompje op zijn kop beplankt. Dat doe ik nu niet en probeer een andere methode uit met tijdelijke gangen e.d.
De zandstrook wordt uiteindelijk wel aangebracht hoor. :wink:

Gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement