Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 7:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi gedocumenteerd verslag maak je er van Peter. Dat maakt het extra leuk om deze mooie bouw te volgen. Kan ik misschien iets meer een voorbeeld aan nemen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Sebooo schreef:
Volgens mij begon je ergens met de mededeling dat dit redelijk uit de doos gemaakt zou worden. Ik begin al trekjes te bespeuren dat dit je niet gaat lukken. Haha heerlijk. Ik zit er al klaar voor. Ga vooral lekker door zo, ik geniet ervan.


Tja, ik beken....dat gaat toch niet helemaal lukken Bas... :mrgreen:

fvdm schreef:
Mooi gedocumenteerd verslag maak je er van Peter. Dat maakt het extra leuk om deze mooie bouw te volgen. Kan ik misschien iets meer een voorbeeld aan nemen.


Hoi Ferry trek het jezelf niet aan hoor. Het plezier zit in het bouwen. :brouw:
Ik probeer bij een bouwverslag zo veel mogelijk details en stapjes te tonen. Op die manier met een stukje tekst eromheen is het vaak leuk om te lezen of te volgen.
Daarbij kan het helpen als iemand anders ook hetzelfde schip wil maken om een soort van fotoblog te hebben als extra naslagwerk.

Kortom, ik probeer het zo te schrijven zoals ik het graag ook bij een ander zou lezen en of volgen. :wink:

Bedankt voor de aandacht beiden. :brouw:

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2018 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Miljaar! Dat van die vlaai was een grapje.... (Lucky you :-)

Mooi in beeld gebracht, je gaat geen breeuwnaden maken in je dekplanken of komt dat later aan bod?

Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ptèr schreef:
Sebooo schreef:
Volgens mij begon je ergens met de mededeling dat dit redelijk uit de doos gemaakt zou worden. Ik begin al trekjes te bespeuren dat dit je niet gaat lukken. Haha heerlijk. Ik zit er al klaar voor. Ga vooral lekker door zo, ik geniet ervan.


Tja, ik beken....dat gaat toch niet helemaal lukken Bas... :mrgreen:


Pter


Ik betrap me er ook wel eens op hoor. Dan pak ik een doosje van een vliegtuig die ik strak uit de doos wil bouwen. Gewoon zoals het model bedoeld is en dan is ie klaar,....... Dan heb ik toch wel dingetjes veranderd. Gordeltje hier, leiding daar krasje zus en dingetje zo haha.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Chapter 9 - Second layer hullplanking part uno...

Goedemorgen allemaal,

Een kleine update vandaag waarbij ik jullie stap voor stap wil laten zien hoe de tweede laag beplanking van de romp eruit gaat zien.
Ik begin bij het achtersteven omdat later de romp daar mooi op gaat aansluiten. Een twee laags beplanking heeft nooit mijn voorkeur. Dit heeft te maken dat ik het allemaal 2x moet doen en dat is best een werkje. De andere reden is dat de tweede laag een fineer laag betreft. Fineer is prima te buigen in de lengte, maar niet in de breedte en daarbij zie je het verschil met enkel en dubbellaags.

Genoeg geleuterd....op naar de foto's. Zoals gezegd beginnen we bij het achtersteven en in dit geval de hut van El Capitan.

photo 455127

photo 455126

photo 455125

photo 455129

Zo, deze zit nog niet vast en is nog niet helemaal afgewerkt. Ik moet de inboedel nog verder maken en afwerken en daardoor alleen een dryfit foto!

We gaan verder met het holle wulf, deze mag een tweede laag krijgen. Daaronder heb ik meteen de lijntjes uitgezet hoe de beplanking moet gaan lopen.

photo 455128

photo 455130

We gaan de latjes nu op het "hek" of "spiegel" plaatsen...

photo 455131

Nadat ik een kant gedaan heb, zet ik een loodlijn in het midden waar ik de latjes afsnijd.

photo 455132

photo 455133

Vervolgens is de andere kant ook beplankt en netjes afgewerkt. Het resultaat is dan als volgt:

photo 455134

photo 455135

photo 455136


Dit was het voor deze mini-update. De bouw vordert gestaag maar wel voorwaarts... :brouw:

Later...
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Chapter X - The little details chapter...

Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent....
Dit hoofdstuk is een beetje een "ik doe van alles wat" hoofdstuk met redelijk wat detailleringswerk. Dat zorgt er voor dat het schip qua uiterlijk niet veel veranderd, maar op detail niveau wel opknapt.
Helaas heb ik niet van alle stappen veel foto's kunnen maken, maar ik doe mijn best om toch het e.e.a. te tonen.

Als eerste heb ik nog een dekplaat geplaatst aan de voorzijde van het schip. Dit geeft de kraak met een hoog voorkasteel ook zijn uiterlijk.

photo 455427

Hierna ben ik begonnen met het leggen van de kiel. In deze fase vind ik het persoonlijk prettiger om de tweede laag plankjes tegen de kiel aan te leggen. In de bouwbeschrijving wordt beschreven om eerst de tweede laag te beplanken en daarna de kiel eroverheen te plaatsen. De kielbalken bestaan uit een aantal stuks die uitgesneden dienen te worden uit een notenplaat. Na wat schuurwerk en dryfitten heb ik deze tegen de romp gezet.

photo 455428

photo 455429

photo 455430

photo 455431

photo 455432

Nu is het tijd om het dek boven de kapiteinshut voorzien van wat dekplanken. Dit proces heb ik al een paar keer eerder laten zien. Dit proces is gewoon een herhaling van zetten t.o.v. de eerder beplankte dekken. Eerst een loodlijn tekenen, daarna de verdeling maken met je deklatten en beginnen met plakken.

photo 455435

photo 455434

photo 455436

photo 455437

photo 455438

Zo, ook die zetten er op. Na het betere schraapwerk ziet het er netjes uit zonder breeuwnaden... :mrgreen:
Hierna ben ik begonnen met het uitzetten van de "fictieve" berghouten. Deze fictieve berghouten laten mooi zien hoe de huidplanken dalijk gaan lopen en waar ik netjes mijn tweede laag huidplanken tussen kan leggen. Later zal over deze fictieve berghouten de definitieve berghouten worden geplakt welke een stuk dikker zijn.

De fictieve berghouten zijn 3mm breed en lopen van boek naar hek of van boeg naar achtersteven. Ik begin om uit te meten op het schip waar ze moeten komen. Hierbij wijk ik wederom een beetje af van de bouwtekeningen, maar dat zijn jullie inmiddels wel gewend...

photo 455433

Nu de lijnen zijn gezet en ik meerdere malen heb nagemeten, wordt het tijd om de eerste latten ertegenaan te zetten. Deze zijn 3mm breed en die breedte zit niet in de doos. 5mm heb ik wel, dus snijd ik in de lengte de lat in twee delen. 3mm en 2mm. De 2mm lat kan ik later nog mooi gebruiken voor een idee dat ik heb. 8)

We beginnen dus met een 5mm breed latje:
photo 455439

Ik teken 3mm af en leg mijn stalen maatlat op de lijn:
photo 455442

Vervolgens haal ik mijn mes langs mijn stalen maatlat en voilla, 2 latjes...de gewenste 3mm en 2mm!
photo 455441

Nog even checken of mijn maatvoering juist is...ok!
photo 455440

De maatvoering klopt, dus nu gaan we ze tegen het schip aanzetten.

photo 455443

photo 455446

photo 455445

photo 455444

Zo, de eerste fictieve berghouten zitten er tegen. Later plaats in er nog 3 extra bij...maar dat is voor later!
We gaan verder met de 2mm latjes die ik als snijverlies wil gaan gebruiken. Ik ga deze gebruiken om de kozijnen mee te maken voor de ramen en deuren. Ik begin met de ramen aan de achterkant van het schip.

photo 455447

photo 455448

Vervolgens maak ik een nette omlijsting van de ramen. Ook zet ik een spijl in het midden van het raam omdat deze wordt opgedeeld in twee afzonderlijke raampjes.

photo 455449

photo 455450

Even dryfitten op het schip om te zien hoe dat eruit ziet...
photo 455451

Ik doe vervolgens hetzelfde met de deurpost en raampje aan de andere kant van de hut.

photo 455452

photo 455453

photo 455454

photo 455455

De deur is lastiger omdat het hout mooi moet buigen. Het deurtje is erg klein en het hout is dun maar niet echt flexibel. Om ervoor te zorgen dat het hout niet breekt of scheurt, leg ik het eventjes in heet water. De cellen in het hout nemen snel het hout op waardoor het latje verzadigd raakt van het water. De cellen worden daarmee week en soepel waardoor je het hout veel makkelijker kunt buigen zonder dat het breekt of scheurt.

photo 455456

photo 455457

photo 455458

photo 455459

Nu dryfit ik de deur in het kozijn om te zien of het nog een beetje past.

photo 455460

Daarna werk ik het kozijn af met een deurlijst.

photo 455461

Deurtje er weer in voor het effect...

photo 455462

En nu is het tijd om het deurtje verder af te maken. Door twee messing spijkertjes te gebruiken kan ik de scharnieren en deurknop mooi mee maken. Ik heb helaas geen dunne reepjes messing of folie waarmee je feitelijk het deurscharnier afmaakt. Deze werden horizontaal met bouten bevestigd op de deur. Wellicht vind ik er later nog een oplossing voor. Na deze zwart gemaakt te hebben ziet het er als volgt uit. Normaliter gebruik ik hiervoor Brass Black van Birchwood & Casey. In dit geval heb ik matzwarte verf gebruikt.

photo 455463

De deur blijft open op het schip. Dit geeft een veel leuker effect. Ik heb even gekeken hoe men dat destijds deed en de deur bleek naar binnen te klappen voor dit type schip. Dit is op de 1:1 replica ook zo gemaakt en dus kies ik er ook voor om de deur naar binnen open te laten gaan. Na wat dryfitten deze definitief bevestigd.

Aanzicht met de scharniertjes...
photo 455464

Aanzicht binnen in de hut...
photo 455465

Dit proces moet ik later nog een keer herhalen voor dat kleine raampje naast de deur, maar dat is voor later!


Van de deur naar de het voorsteven. Hier plaats ik wederom een voorgefabriceerde plaat. tegen de verschansing en het bovenste dek.
Hierna begin ik deze te bekleden met notelaar fineer. Ik laat de planken overlappen, wat toen gebruikelijk was en ik er voor dit type schip mooier uit vind zien. Wederom wijk ik af van de bouwbeschrijving...heu....en ik maar roepen dat ik dit schip recht uit de doos bouw zonder al te veel aanpassingen... :roll:

photo 455466

photo 455467

photo 455468

Ik laat de lijm ondertussen drogen en begin met het leggen van wat dekplanken...

photo 455469

Nadat de lijm droog en uitgehard is snijd ik met een mes de ronding er terug in. Tevens is het dek ook beplankt en moet ik deze alleen nog even schrapen...

photo 455470


Met deze laatste foto sluit ik deze update af en wordt het tijd om mijn mandje op te zoeken.

Tot de volgende update en tot later! :brouw:

truste,
Pter.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 7:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je bent weer lekker aan het timmeren geweest. Er vallen mij nu echter twee dingen op.

1) de deur naar het kapiteinsverblijf heeft wel een hele hoge instap. Is hier een speciale reden voor ( veel water over het dek bij een storm ofzo)?

2) Op plaat 65 tegen de verschansing heb je het notelaatfineer overlappend aangebracht. Ik ga er zondermeer vanuit dat je dat goed hebt gedaan maar mijn gevoel zegt dat de planken verkeerd overlappen. Al het water van van boven komt kan nu tussen twee planken kruipen. Had dit wellicht ook een speciale reden?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Je bent weer lekker aan het timmeren geweest. Er vallen mij nu echter twee dingen op.

1) de deur naar het kapiteinsverblijf heeft wel een hele hoge instap. Is hier een speciale reden voor ( veel water over het dek bij een storm ofzo)?

2) Op plaat 65 tegen de verschansing heb je het notelaatfineer overlappend aangebracht. Ik ga er zondermeer vanuit dat je dat goed hebt gedaan maar mijn gevoel zegt dat de planken verkeerd overlappen. Al het water van van boven komt kan nu tussen twee planken kruipen. Had dit wellicht ook een speciale reden?


Twee goede vragen zeg :brouw:

Antwoord op vraag 1: geen idee, maar er zal een goede reden voor zijn? Dit heb ik uit een voorbeeld gehaald van een replica schip uit die tijd.
Antwoord op vraag 2: je hebt helemaal gelijk. Deze hadden andersom gemoeten. :oops:
Ik laat ze toch lekker zitten. :roll:

Gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Gelukkig zijn je updates niet zo lang... :lol: Je werkt erg strak en netjes maar dat was ik al gewend van jou.

Ga je het hout nog behandelen/kleuren? Ik zou wel eens een dek willen zien waarin de dekplanken verjongd worden
en dus met de ronding van het schip meelopen maar dat is ook een puist werk extra.

Ik volg.

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Jack,

Ik ga weer de Danish Oil gebruiken voor de afwerking. Ik twijfel of ik de dekken zo in deze kleur laat of dat ik ze met een beits wat donkerder en ouder maak. Die laatste is een beits met middendonkere eik kleur en dat geeft een andere uitstraling. Aan de andere kant waren de dekken grijs/lichtbruin van kleur door het schuren en schrobben. Die kleur heb ik helaas niet als beits.

We hebben nog even de tijd om over de kleuren na te denken.

Wat betreffende het dek en de dekplanken laten meelopen met de vorm van het schip is wel een flinke uitdaging. Het type schip moet zich er ook voor lenen.

Groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement