Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Gebruik je om de delen van de windlas nu fineer?? Wat kan dat strak om een hoekje gelegd worden :shock: Dat zou ik nooit gedacht hebben.


Ja, fineer. 5 minuten weken ik kokend water doet wonderen. Fineer is 0,5mm dik.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 8:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja, das het mooie van fineer, dus ook mooi weergegeven door Peter. Is alleen soms even puzzelen hoe je het vast kan zetten voor het lijmen. Ik geloof zelf niet zo in CA lijm, ik gebruik voor hout nog steeds de witte houtlijm, dus ik moet het eerst wel in model zetten, maar och, met wat spelden lukt dat vaak wel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bert Takken schreef:
Ja, das het mooie van fineer, dus ook mooi weergegeven door Peter. Is alleen soms even puzzelen hoe je het vast kan zetten voor het lijmen. Ik geloof zelf niet zo in CA lijm, ik gebruik voor hout nog steeds de witte houtlijm, dus ik moet het eerst wel in model zetten, maar och, met wat spelden lukt dat vaak wel


Ik heb houtlijm geprobeerd op de metaal parts maar dat wil echt slecht plakken... :mrgreen:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat fineer dun is en veel rondingen kan volgen dat wist ik wel maar de redelijk scherpe hoek die gemaakt is had ik niet zo verwacht. Maar het resultaat is perfect en dus weer wat geleerd :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
**Chapter ? - Throw away the manual**

Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent.....ben je voor het eerst hier....of ben je al bekend?

Een flinke update voor de boeg. Ik heb net alle foto's bewerkt om ze te kunnen uploaden naar het forum, welgeteld 52 foto's dus ga er maar even voor zitten! :mrgreen:
Ik vlieg een beetje van links naar recht en van boven naar beneden, door het midden en langszij, via de voorkant en de achterkant en van binnen naar buiten door het schip met mijn vorderingen. Dit is beter voor de afwisseling van het werk en daarbij heb ik de tijd om over zaken na te denken. Een van die zaken die ik vandaag ga tonen heeft me wel wat hoofdbrekens bezorgd voordat ik aan die klus begon. Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik vorig weekend geen update geplaatst had, voor diegene die dat was opgevallen...
Mijn hoofdbreken betrof het maken van de relingen van het achterkasteel. De kitmaker AL had bedacht dat met een paar balkjes en latjes je een prima resultaat gaat behalen. Dat kan zo zijn, maar ik vond het niet mooi en ik wilde het anders. Hoe precies wist ik nog niet, laat staan om het te kunnen maken. Laten we eerst eens kijken hoe AL het bedacht heeft...

photo 463834

Zoals je kunt zien een paar verticale balkjes die met zwarte balletjes worden versierd. Om de balkjes heen zijn 3 latjes geplaatst om een soort "tuinhek" te realiseren. :?
Tja, een kwestie van smaak mocht je het mooi vinden, ik zag het niet zitten. Na veel wikken en wegen had ik een idee hoe ik het wel zou willen realiseren. Nu nog omzetten naar praktijk en het ook bouwen. Daar kwam de volgende hoofdbreker al aanzetten. Uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden tijdens het maken van wat andere onderdelen die op het schip moeten komen. Ik ga jullie verderop in deze update mijn oplossing tonen maar eerst ga ik verder met de kaapstaander waar ik de vorige keer gebleven ben. #Cliffhanger :mrgreen:

photo 463815

De kaapstaander heb ik maar geplaatst op het schip. Nu kan ik er nog redelijk bij en ik vrees dat dit later steeds moeilijker gaat worden.

Ook ben ik me gaan verdiepen in de mastvoet. Deze is van metaal en niet mooi. Ik wilde deze niet plaatsen en ben er een uit wat resthout gaan maken.

photo 463824

photo 463825

photo 463826

photo 463827

photo 463829

photo 463828

Na wat dry-fitten met de grote mast past deze als gegoten en heb ik ook nog wat speling om de mast te zetten in de gewenste hoek.
Ik liep tegen hetzelfde "probleem" aan met de bezaansmast en daarbij bleken de openingen van de mastdoorvoer niet helemaal goed boven elkaar te zitten. Tevens was de hoek helemaal verkeerd dat de mast tegen de hut van de kapitein aan kwam. Met andere woorden door de openingen iets groter te maken op beide dekken kan ik wat meer spelen met de hoek van de mast zodat deze niet meer de kapiteinshut raakt. Dat was na een kleine "fix" snel opgelost.

photo 463830

photo 463831

Nu zul je misschien denken, hoe maak ik dat gat nu weer netjes? Nu, door twee nieuwe mastvoeten te maken wordt het weer netjes afgedicht en zie je er later niets meer van. :wink:

photo 463832

photo 463833

Goed de tweede moet ik nog maken, maar zo hebben jullie het idee hoe het wordt.
De hoek van de bezaansmast kan nu worden gesteld, tijd om te beginnen aan de relingen van het achterkasteel, daar waar ik mijn intro mee begon...

Het idee in mijn hoofd hebbende, zocht ik nog naar een stevige manier om de balustrade, hekje, reling te bouwen. Ik zit met een probleem dat de verticale balkjes onder twee verschillende hoeken staan ten opzichte van het dek. Het achterkasteel heeft een soort trapezium vorm en dus veel schuine kanten. De twee hoeken zo schuren dat deze 100% plat op het dek staat is in mijn optiek bijna niet te realiseren. Daarbij is het lijmoppervlakte zo klein, dat ze zo weer afbreken. Ik heb dus een andere oplossing nodig. Een van de opties die door mijn hoofd ging, was de truc die ik ook voor de rusten heb gebruikt, met ander woorden, met behulp van een messing pennetje deze in het dek steken en daarbij ook vastlijmen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan nadat ik een andere idee kreeg....

photo 463835

Zien jullie het? Ik heb de vorm van het balkje uit mijn dek gesneden. Dit geeft een diepte van 0,6mm en daarmee meer houvast en dus stevigheid. Daarbij is het niet erg als je de onderkant van het balkje niet helemaal in de juiste hoek hebt geschuurd omdat dit in de "vloer" / dek wegvalt en je geen openingen of kieren ziet.

photo 463838

photo 463836

De twee balkjes aan de achterkant staan nu, nu de ander kant nog. Ik herhaal het proces, eerst aftekenen, uitsnijden en daarna dry-fitten. Het zit zo strak dat tijdens het dry-fitten het hout gewoon rechtop blijft staan!

photo 463837

photo 463839

photo 463841

De balkjes op de hoek zijn nu geplaatst, nadat de lijm droog was kon ik de eerste lat gaat plaatsen. Dit is een 4mm breed latje dat op een specifieke hoogte vanaf het dek wordt geplaatst. Twee klemmetjes (jaja) ik heb weer klemmetjes i.p.v. knijpers, houden het latje op zijn plek terwijl de lijm uithardt.

photo 463842

Hierna zijn de andere kanten aan de beurt...en op de volgende foto is goed te zien dat die balkjes onder twee verschillende hoeken staan.

photo 463843

Goed, de basis is nu stevig zodat ik verder kan opbouwen. Ik heb ervoor gekozen om een van de latjes te plaatsen zoals AL het ook had verzonnen, simpelweg omdat ik ook een beetje beperkt ben met het meegeleverde hout. Gelukkig had ik nog wat andere latjes liggen die ik heb kunnen gebruiken en ik heb een paar latjes gekocht...

photo 463844

photo 463845

photo 463846

Tijd om de andere balkjes te plaatsen. Doordat de basis nu erg stevig is, besluit ik om deze gewoon op het dek te lijmen. Het verkrijgen van de juiste hoeken voor de balkjes is lastig. Met een schuurblokje en een mesje lukt het aardig. Nogmaals ik gebruik geen elektrisch gereedschap enkel en alleen wat handgereedschap wat ik voorhanden heb. Al het andere ligt in de opslag... :mrgreen:

photo 463847

Alle balkjes zijn nu geplaatst alleen ze zijn nog te lang. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik het later kan afzagen op de juiste hoogte!

photo 463848

Na wat zaag en schuurwerk de balkjes ingekort...

photo 463849

photo 463850

photo 463851

Nu komt de "finishing touch" om het zo maar te zeggen. In mijn ontwerp wilde ik de reling netjes bedekken met een koplat. Deze moest dezelfde breedte hebben als de andere relingen nl. 6mm. Ik heb latjes weten te kopen van 7mm en deze met een mesje en schuurblokje naar 6mm gebracht.

photo 463852

Daarna ben ik stukje voor stukje gaan plaatsen boven op de balkjes, met het volgende eindresultaat! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? :roll:

photo 463853

photo 463854

photo 463856

photo 463858

photo 463855

photo 463857

photo 463859


Dit ga ik nu ook bij het voorkasteel zo maken, zodat het een geheel gaat worden, maar dat is voor een volgende update.
Ik ga verder met de ankers en in dit geval Anker & Anker....het zijn er twee en nee niet die advocaten... :mrgreen:

De anders die bij de kit zitten heb ik al voorzien van een zwart kleurtje echter ik was niet tevreden met de metal parts en besloot om het een en ander te scratchen van wat resthout...

photo 463821

photo 463816

photo 463817

photo 463818

photo 463819

photo 463820

photo 463840

photo 463823

photo 463822

Nieuwe ankertjes die er in mijn optiek op vooruit zijn gegaan. De metal parts zijn weer netjes opgeborgen in het doosje waar ze uit kwamen.
Door naar wat andere leuke dingen, namelijk het plaatsen van de windlas, het eerste trappetje, het maken van een paar kluisgaten voor het ankertouw e.d.

photo 463860

photo 463861

photo 463862

photo 463863

photo 463864


En zo ben ik echt aan het einde gekomen van deze lange update. Ik heb nog veel te doen, het weekend staat voor de deur, dus tot binnenkort en blijf kijken en stel gerust vragen! :)

Good night!
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je bent weer lekker opgeschoten. Wat betreft je reling, deze ziet er zeker beter uit dan wat AL voor ogen had. Knap gedaan. Maar als ik een klein beetje vervelend mag zijn dan zie ik toch wat kieren op de hoeken van de lange latjes. Misschien kun je deze nog wat opvullen want ik zie nergens anders kiertjes. De ankers zijn er ook flink op vooruit gegaan. Wat een gedrochten zijn die metalen dingen die meegeleverd waren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
goed bezig petr. blijft een genot om dit te volgen. en een fijne kerst.


gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Netjes Peter, die ronde verdikking waar de ankerketting uit de scheepshuid komt heet tegenwoordig huidbaard, en op het dek, je raad het al, dekbaard. Ik weet niet hoe het in die jaren heette, maar het zou mij niks verbazen als die namen uit die tijd stammen. Het anker zelf ziet er ook erg gaaf uit zo, een hele verbetering.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ben ik eens even weg voor 4wk Van R'dam naar C.V. en bouwen ze hier in een sneltreinvaart even een modelletje af..

Knap gedaan. leuke uitleg ook.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
**Railings, Railings, Railings.....Rawhide!**

Mesdames et Messieurs - Salut!

We bevinden ons midden in de kerstsferen en tussen 1e kerstdag en 2e kerstdag upload ik nog even snel een update.
Niet veel tekst vandaag, gewoon een vervolg op het relingen hoofdstuk. Er lijkt soms geen einde aan te komen.... :roll:

*fabricage van de relingen van het Voorkasteel*

photo 464170

photo 464172

photo 464171

photo 464173

photo 464174

photo 464175

photo 464176

photo 464177

photo 464178

photo 464200

photo 464180

photo 464179

photo 464181

photo 464182

We gaan nu het trappetje af naar het dek eronder om daar nog een "ding" voor de windlas te plaatsen waar iedereen het maar over heeft..

photo 464183

photo 464184

Vanuit hier gaan we nog een hekje plaatsen op het kampagnedek of quarterdeck...

photo 464189

De bouwbeschrijving laat het zien hoe het eruit moet komen te zien.

photo 464186

Ik wil het graag in de stijl doortrekken zoals de andere relingen ook zijn. dat gaat me later nog wel wat problemen geven met de touwen en het ophangen van de rollen touw. Hiervoor moet ik nog een oplossing bedenken. Als jullie suggesties hebben, dan hoor ik het graag.
Ook ben ik van mening om ipv 1 trappetje met doorgang over te stappen naar twee trappetjes met doorgangen om het quarterdeck te bereiken. Ik vond dat een leukere oplossing. Lees, mijn dichterlijke vrijheid die ik hier genomen heb...

Om later de bovenste plank mooi met de curve van het dek mee te laten lopen, heb ik een manier gevonden om het hout in de breedte te buigen. Dit zijn de meest vervelende buigingen omdat het hout van deze breedte gewoon niet wil buigen en na buiging altijd weer zijn rechte vorm wilt aannemen...Als ik een veel bredere plank zou hebben, zou ik het kunnen uitzagen in de curve die de plank moet volgen. Dit is dan veel makkelijker dan buigen. Helaas heb ik die optie niet en zit er voor mij niets anders op dan te gaan voor de lastige optie, buigen of breken...

Dus eerst weken in kokend water...

photo 464187

Daarna tegen een mal vastklemmen en een nachtje laten drogen.

photo 464188

photo 464191

Hierna de rest opbouwen...

photo 464190

photo 464192

photo 464193

photo 464194

photo 464195

photo 464196

photo 464197

en het totaal overzicht...

photo 464198

photo 464199

Waarmee ik de update voor de kerstdagen sluit!

Nog een fijne 2e kerstdag voor iedereen en tot binnenkort.

Adieu!
Pierre

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement