Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ben je even weer 14 dagen op de atlantische oceaan.. hebben ze hier een volledig schip gebouwd.
natuurlijk kom ik veel te laat met mijn opmerkingen...

1- Een wandtouw dat van midschip naar de top gaar met weeflijnen erin... ???? dat is denk ik toch een uitvinding van iemand's duim.
De bedoeling van dat want is dat je steeds naar bovenkomt langs het boord en altijd l$langs de kant vanwaar de wind waait. Zodanig dat de wind je tegen de touwen drukt en je gemakkelijk naar de top kan klimmen. Als je langs de andere kant naar boven klimt, heb je veel kans dat de wind je uit het het want drukt en je je evenwicht verliest. resultaat je bent dan een drenkeling.
( kan het weten heb verleden week bij 7 Bf nog naar de schoner ra geklommen)

2- Gooi a.u.b. dat soort vod, want beter kan ik die stof uit die kits niet noemen, ga naar een gewone stoffenwinkel. Vraag daarnaar stof voor "fijne herenhemden" je hebt dan het beste materiaal voor zeilen te maken dat je maar kan dromen. en dezelfde stof hebben ze ook in donkerbruin en bruin rood... ideaal als je iets uit de bruine vloot bouwt.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Beagle!

Welkom terug van je zeilreis! Je hebt gelijk wat betreft de zeilen. Toch houd ik ze zoals ik ze heb aangepast. Ze zullen niet misstaan bij dit scheepje. Ik weet dat de stof van overhemden veel betere stof is om te gebruiken, maar dat is niet de bedoeling met dit model. Het moet in verhouding kloppen en dus geen zelfgetwijnde touwtjes, of zeilen van goede stof, maar gewoon bouwdoos materiaal en daar het beste van maken wat ik kan. :wink:

Groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
**The end of a rope....**

Hallo allemaal,

Een kleine update vanuit de scheepswerf. Het model ondergaat de laatste fase van het bouwproces. Helaas zijn meerdere foto's mislukt en dus onbruikbaar. Daarmee kan ik een bepaald proces deels niet goed in beeld brengen.
Het tuigen van de zeilen en het lopende tuigage. In deze update zullen de zeilen getuigd worden en ben ik bezig met de lopende tuigage.

Ik begin met het aanzetten van een blok. Ik probeer knopen zoveel als mogelijk te mijden, ik werk veel met bindsels. Op de volgende foto's laat ik zien hoe ik dat doe.

photo 472730

photo 472732

photo 472731

photo 472733

photo 472734

Hierna zet ik het blok aan het zeil...

photo 472735


Ook twee vioolblokken in actie...deze bedienen het grootzeil / ra.

photo 472736

photo 472737

photo 472740


Tijdens alle touwtjes op het schip is het moeilijk om knoopjes te voorzien van lijm. Een spuitje met naald heb ik niet in huis, dus ik zocht een andere manier. Ik gebruik een stukje messing draad waarbij ik het laatste stukje draad ombuig tot een ovaal. Die voorzie ik van een beetje lijm en duw deze tegen het knoopje. Het is CA lijm dus die vloeit goed en trekt snel in het knoopje.

photo 472738

photo 472739


Hierna had ik een probleem. Ik kwam aan het einde van mijn beige kleurige touw. Ik zal dus nieuw moeten bestellen....

photo 472741


Verder met de zeilen, deze wilde ik een keer anders ophangen dan de standaard was aan de waslijn. Er zijn meerdere manieren om vollere zeilen te tonen. Ik heb gekozen om de zijkanten van de zeilen te voorzien van messing draad door deze in de zoom te schuiven.

photo 472742


Na deze droog op het schip te hebben gezet waarbij nog veel tuigage aangebracht moet worden, is dit het resultaat tot nu toe.

photo 472744

photo 472743


Tot de volgende update met hopelijk nieuw draad!

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Netjes gedaan hoor, niet veel op aan te merken, het enige wat mij vaak stoort aan als men zeil schepen bouwt met zeilen,
"wind in de zeilen en de vlaggen tegen de wind"
Neem aan dat je dat nog gaat veranderen.
En tja voor de rest , nogmaals mooi gedaan !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2019 2:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
boris279 schreef:
Netjes gedaan hoor, niet veel op aan te merken, het enige wat mij vaak stoort aan als men zeil schepen bouwt met zeilen,
"wind in de zeilen en de vlaggen tegen de wind"
Neem aan dat je dat nog gaat veranderen.
En tja voor de rest , nogmaals mooi gedaan !!


Haha, ik zat te bomen hoe ik dat mooi kon brengen en dan lees ik dat jij het al gepost had. Die vlag gaat zeker goed komen nu. Een plaatje is het, Pter!!!!!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
**The final Chapter - Aesthetics over Function...**

Hallo medebouwers, kijkers, posters, vrienden.

Het is een mijlpaal maar ik ben tot aan het einde gekomen van de bouw van de Santa Maria. Mooi op tijd, nog ruim voor dat we gaan verhuizen over twee maanden en alles moeten gaan inpakken.
De laatste "bouw" update, hetzij een erg kleine met maar een paar foto's. Morgen bij daglicht zal ik de foto's maken van het voltooide schip.

Here we go....

Ik heb nog op tijd een stukje touw kunnen bemachtigen. feitelijk hetzelfde spul als ook ik de kit meegeleverd zit.

photo 472937

photo 472936

photo 472938

photo 472939

Zo...die hangen nu ook allemaal. Ik weet dat ik ze beter allemaal aan de andere kant van de reling had moeten hangen, dit mede omdat vanaf het dek je er dan beter bij kunt. Ik heb er voor gekozen om ook enkele aan de andere kant te hangen vanwege het uiterlijk. Zoals de titel aangeeft, uiterlijk soms boven functionaliteit...

En dan het laatste van deze update....de vlaggen, wimpel(s) en vaandels. Deze waren niet echt naar mijn smaak. Stug spul gemaakt van een geweven nylon-achtige "stof" die bestaat uit twee delen met een zelf klevende lijmkant.
Ze zijn veel te wit en te nieuw. Maken van stof is voor mij geen optie. Verkleuren in thee gaat niet omdat het geen "doek" achtige stof is maar nylon, dus een synthetische polymeer!

Ik besloot een ding te proberen en dat is een "agressieve" houtbeits kleur midden-eik. Deze heb ik van hetzelfde merk als de Danish Oil.
Met een doek veeg ik over een vaandel en de beits pakt op het nylon....wonderbaarlijk maar het werkt!!!
Ik veeg het geheel over alle vlaggen, wimpel en vaandels en voilla...."verouderde" meer in lijn met het schip vaandels...

photo 472940

Ik hang alles aan het schip en daarmee is het laatste werk aan haar gedaan. Ik geef jullie alvast twee sneak-peak foto's. Morgen met daglicht zal ik een fotorapportage schieten waarbij ik vanuit verschillende hoeken en macroshots een goed beeld zal geven van het voltooide model. Voor alsnog moeten jullie het doen met deze twee foto's!

photo 472952

photo 472953

Fijne avond en tot morgen!

Oja...dat goedkope plankje waar het model op staat, daar gaat nog een keer een mooi plankje voor terug komen.... :wink:

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
***The last chapter - Set sail - Finished***

Goedemorgen vrienden,

Bij deze de beloofde fotoshoot van het voltooide model.

photo 472971

photo 472972

photo 472970

photo 472975

photo 472973

photo 472974

photo 472976

photo 472981

photo 472978

photo 472977

photo 472979

photo 472980

photo 472982

photo 472983

photo 472984

photo 472985

photo 472987

photo 472986

photo 472988

photo 472990

photo 472989

photo 472991

photo 472993

photo 472992

photo 472994

photo 472996

photo 472995

photo 472997

photo 472998

photo 472999

photo 473000

photo 473003

photo 473001

photo 473002

photo 473004

photo 473009

photo 473005

photo 473006

photo 473007

photo 473008


- einde -


Ik heb genoten van het bouwen aan dit scheepje. Het was niet mijn eerste keus qua model schip, maar het diende een doel om binnen een klein budget (115 euro) en een bepaalde tijd (8 maanden) tot voltooiing te komen, waarbij de reis belangrijker was dan het doel.
Ik hoop ook dat jullie met plezier dit verslag gevolgd hebben. Ik heb anders met veel plezier jullie reacties gelezen en op mogen antwoorden.

Een aantal punten over deze bouwdoos:

Pro's:
- Het hout is prima, een 7
- Het beslag is oke, een 7-
- Meegeleverde en genaaide zeilen
- leuke kit om te maken
- niet al te complex om te bouwen
- prima prijs kwaliteitsverhouding

con's
- zeer slechte bouwbeschrijving en tekeningen, zogezegd waardeloos. een -1


Samenvatting en conclusie
Het is een leuk scheepje om te bouwen. AL heeft op een aantal punten wel de gemakkelijke route gekozen. Met wat kleine aanpassingen valt dat te corrigeren en dat maakt het ook wel leuk. Je kunt wat van jezelf in het model kwijt en daarmee het model net wat meer authenticiteit geven dan de kitmaker vooraf heeft bedacht.
Ik heb er veel bouwplezier aan gehad en dat er nog meer van dit soort projectjes mogen komen. Ik zou dit model niet meer aanraden voor een beginnende bouwer omdat de bouwbeschrijving en tekening echt de bouwer laat struikelen en stranden. Dat laatste zou nooit mogen gebeuren.

Voor alsnog gaat nu het bouwproces voor de komende twee tot drie maanden op non-actief totdat we verhuisd zijn. Ik ben druk bezig geweest met de zoektocht naar een waardige opvolger en dus nieuw project. Deze heb ik gevonden! Ik zou zeker mijn volgende bouwverslag in de gaten gaan houden want dat beloofd weer wat te gaan worden.

Tot die tijd nog even geduld. Bedankt voor al jullie reacties en tot later!

Bon Voyage Christoffel!

Afbeelding

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Prachtig!

Ik heb zeker genoten van dit bouwverslag en zal zeker wachten op een volgende.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Prachtig, dit heb je weer heel mooi tot een goed resultaat gebracht.
Proficiat.





PS. Als ik je nog eens zie, ga ik je toch eens leren hoe men touw opbind aan korvijnnagels... :wink: :brouw:
Zoals je het hier laat zien, daar krijgt een zout-water zeiler een hartaanval van. :D

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooi stukje werk...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement