Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2018 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Ptèr schreef:
Bedankt mannen, het gaat bijna vanzelf... :mrgreen:


Nu loop je wel een beetje op te scheppen. :lol: :lol: :lol: :brouw:


heel klein beetje..... :lol:een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....niet te serieus allemaal maar de bouwdoos is redelijk goed in elkaar te zetten en is goed te doen voor de beginnende of gevorderde bouwer dus ook absoluut een pluim voor Artesania Latina.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo allemaal!

Deze week ben ik helaas niet heel veel toegekomen aan bouwen. Ik heb voornamelijk heel veel gewerkt. Om die reden ben ik maar een klein stukje verder gekomen met de verticale verstevingslatten. Ik toon jullie waar ik nu ben.
Eerst moest ik er nog drie plaatsen aan bakboord zijde. (rode pijltjes)

photo 462107

photo 462111

Die kant is nu met de eerste laag klaar. Hierna heb ik dit gekopieerd op de stuurboord zijde.]

photo 462108

photo 462109

photo 462110


Zo nu zijn beide zijden voorzien van de eerste laag. Ik ga nu terug naar bakboord om daar de tweede laag op te zetten.

photo 462112

photo 462113

photo 462116

photo 462114

photo 462115


En tot zo ver. Nu nog hetzelfde aan de andere kant van het schip, maar daar ga ik morgen aan beginnen.

Stay tuned! :wink:
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
kan alleen maar zeggen dat het er prachtig uitziet. ook van je uitleg hoe alles moet is mooi en leerzaam.


gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
**Nailed it!?**

Hallo zeebonken, helden, meelezers, volgers en vrienden.

Nog een kleine update voor het slapen gaan. 8)
Hayke55 (Harry) bedankt voor je reactie. Top, waardeer ik! :brouw:

Ik heb vandaag wat nageltjes / spijkertjes mogen rammen in het schip. Normaliter ben ik er niet zo'n fan van aangezien het namaken van nageltjes op schaal al snel alles te groot wordt. In dit geval leek het mee te vallen. De meegeleverde spijkertjes hebben doorgaans een kop die redelijk overeenkomt met een grote nagel waarmee de dikke verstevigingslatten werden vastgenageld tegen de romp. Dus ik heb besloten om deze te gebruiken om wat spijkermateriaal na te bootsen.

Voordat we gelijk met de hamer aan de slag gaan, leek het me verstandig om eerst alle gaatjes voor te boren met een 0,5mm boortje.
Ik gebruik een handboortje die ik heel nauwkeurig kan bedienen. Natuurlijk kan het ook met een Proxxon achtige multitool, maarja...jullie weten inmiddels waar die ligt....juist in een verhuisdoos bij de andere spullen in de opslag.... :mrgreen:

photo 462262

photo 462264

Tijdens het voorboren heb ik de kop van een aantal spijkertjes voorzien van een klein laagje zwarte verf. Dit had mooi tijd om te drogen tijden het boren.

photo 462263

Nadat de verf droog was heb ik de spijkertjes ingekort met met een kniptang en met een pincet tegen de geboorde opening gehouden. De spijkertjes hebben een diameter van 0,7mm en daarmee kan het zich goed vastzetten in het hout.
Door nu een klein tikje met een hamer op het spijkertje te geven zit deze gelijk vast. Geen lijm nodig.

photo 462265

photo 462266

photo 462267

Als je dan alle spijkertjes gehad hebt...

photo 462268

....aan beide kanten

photo 462269

photo 462270


Nu ben ik verder gegaan met de "rusten" voor de jufferblokken. Hier kwam ik met een kleine uitdaging te maken. De rusten zijn recht en plat terwijl de zeeg van het schip een mooie curve maakt. Ik kon de rusten niet weken in water omdat ik het beplakt heb met fineer en gewone houtlijm. Hitte gaat ook niet werken omdat ook daarmee de houtlijm zou kunnen loslaten.
Na wat proberen is de kromming die de rusten moeten maken maar heel lichtjes. Om die reden probeer ik het "koud" in model te duwen door gebruik te maken van messing pinnetjes die ik in de rusten en in scheepswand ga bevestigen. De pinnen zorgen ervoor dat de kromming in de rusten komen.
Na de uitsparingen gemaakt te hebben en de pinnen in de rusten te hebben gezet ziet dat er als volgt uit.

photo 462271

photo 462273

Ik had de gaatjes al geboord op de juiste plek.

photo 462272

Door het plankje (de rust) te buigen tussen de vingers in de juiste vorm, kon ik daarna de pinnen in de gaatjes drukken.

photo 462274

Met een paar zachte tikjes met de hamer zitten de rusten vast. Nog niet gelijmd, maar wel vast.

photo 462275

photo 462276

photo 462277

photo 462278

photo 462279

photo 462280


En dat was het weer voor vanavond. Bedankt voor het kijken en tot snel! :wink:

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 8:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er opnieuw goed uit, wel handig die paspennen in je rusten, moet ik ven opslaan in mijn achterhoofd.

Ja, spijkers in je model.
Ik ken de discussie, maar je ziet af en toe modellen van schoeners en aanverwante soorten die dan volzitten met spijkers en raar genoeg vind ik het er dan heel gaaf uit zien. Ik heb ooit een model van de USS Rattlesnake gezien, vol met huidnagels op relatief blank hout en dat zag er erg goed uit, hoewel ik wist dat het een soort overscale was.

Ik heb dan wel een Proxonachtig ding in mijn opslag IN huis liggen, maar ik gebruik hem nooit. Het gaat mij te snel en met de hand vind ik dat je dan beter controle heb, hoewel je langer bezig bent. Op kunststof smelt de bende altijd bij mij en bij hout zie je dan soms het boortje er aan de andere kant weer uit komen omdat je te diep gaat, zeker met een scherp boortje voel je amper weerstand. Dus ja, ik gebruik ook nog steeds de handboor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Tja inderdaad weer die spijkertjes, maar ziet er wel mooi uit past op zich mooi in het geheel.

Bert,
maar een proxxon heeft een toerenregeling en in combinatie met een flexibele boorkop kan je heel mooi rustig en gecontroleerd boren.
zelfde geld voor een Dremel.
heb met een handboor vaak dat de boortjes breken speciaal de hele fijneboortjes.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind die spijkers een mooie toevoeging ook al zouden ze iets overscale zijn. Het geeft zeker een meerwaarde.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ptèr schreef:
Om die reden ben ik maar een klein stukje verder gekomen met de verticale verstevingslatten.

Pter


Ziet er allemaal wonderschoon uit Peter. Heten die verticale dingen geen apostelen? Zoiets schiet mij te binnen namelijk, maar ik weet het ook niet zeker.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2018 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
**The little things matter...**

Hallo vrienden!

Bedankt voor alle leuke reacties, ik waardeer het enorm! :brouw:

Vandaag is de update qua tijd iets vroeger als gewoonlijk. Geen echte reden voor, behalve dat ik nu behoorlijk wat foto's te bewerken heb en wat eerder gestart ben. De update van vandaag staat in het teken van de "kleine dingen". Dingen die o.a. op het dek geplaatst moeten gaan worden. Dus weinig aan het schip zelf gewerkt, maar vooral aan ander zaken.

Het begint met de roeisloep op het schip. Deze wordt door AL geleverd als een metalen bootje. Op zich netjes gegoten en AL stelt voor om deze te schilderen. Aangezien verf en ondergetekende niet altijd een goede match is, heb ik besloten om de sloep niet te verven. Zo laten is ook geen optie, dus heb ik besloten om de sloep te beplanken. Ze zal omgekeerd, met de kiel naar boven op het schip geplaatst worden. Om die reden hoef ik dus alleen de romp en kiel te voorzien van houten strips. Natuurlijk zal ik ook de huidplanken verjongen.
Ik heb de lijnen van de huidgangen al op de romp van de sloep gezet...hierna is het vineer strips op breedte en lengte snijden en plakken maar. Ik gebruik secondelijm gel om de latjes tegen de romp te lijmen.

photo 462960

photo 462958

photo 462959

Andere kant ook...

photo 462961

photo 462963

Zo beide kanten gereed...

photo 462962

Nu de achterkant en de kielbalk...

photo 462964

photo 462965

Het eindresultaat...

photo 462966

photo 462967

Ik heb besloten om de rand ook te beplanken ook al wordt de boot omgekeerd op het schip geplaatst. Op die manier zie je onder de boot geen metaal meer...

photo 462968


Hierna ben ik verder gegaan met de windlas en wat delen van de mars...

photo 461085

photo 461086

photo 462969

photo 462970

Ondertussen heb ik het een en ander een kleurtje waaronder ook de windlas, blokken, tonnen / vaten, kraaiennest, kaapstaander enz. Ik gebruik hiervoor een noten kleurbeits van Rustin's.

photo 462975

photo 462990

photo 462989

photo 462991

Het middelste deel van de windlas paste niet. Ik had twee opties. De as van de windlas verkleinen of de gaten in de staanders te vergroten met een groter boortje. Ik besloot het eerste te doen om niet teveel uit schaal te geraken...

photo 462971

photo 462973

photo 462972

Na dryfitten...

photo 462974

Alles bij elkaar...

photo 462976


*A poor man's lathe...*

De kaapstaander is aan de beurt. Deze bestaat uit een middendeel (staander) en een paar pennen die gebruikt werden om deze te draaien. De pennen moeten volgens AL gemaakt worden van messing draad. Hier zie ik van al en ik wil iets van hout gebruiken.
Op deze schaal heb je wel hele dunne stokjes nodig. Ik besluit hiervoor als basis tandenstokers te gebruiken.

photo 462977

De tandenstokers zijn wel veel te groot en te dik qua diameter. Schuren met de hand is lastig om een mooie ronde vorm te behouden en ik besluit mijn accuboormachine te gebruiken als een soort van draaibank...in het kader van niet voor iedere klus een speciaal stuk gereedschap maar het gereedschap wat je hebt vormen naar de klus... :mrgreen:

photo 462978

Door de boormachine te laten draaien tussen twee schuurblokjes wordt deze over de gehele lengte steeds dunner....

photo 462982

Nadat de juiste diameter 1,5mm is bereikt, nog even zachtjes naschuren met een hele fijne korrel...

photo 462979

Uiteindelijk is dit het resultaat...

photo 462980

photo 462981

Nog even een kleurtje geven met de beits..

photo 462983


Tijd om de kaapstaander verder te bouwen. Een paar gaatjes boor ik met de pin vice (handboortje)

photo 462984

photo 462985

Gaatjes geboord, tijd om de pennen te bevestigen...

photo 462986

en dan alles weer bij elkaar...

photo 462987


Dat was het voor dit weekend, bedankt voor het kijken en als er vragen zijn zie ik ze graag tegemoet!

groet en fijne avond.

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Gebruik je om de delen van de windlas nu fineer?? Wat kan dat strak om een hoekje gelegd worden :shock: Dat zou ik nooit gedacht hebben.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement