Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 19:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Ptèr schreef:
SuperSylvester schreef:
Gaat lekker zo! Die Danish oil heb ik ook nog ergens staan in een verhuisdoos. Wordt stilaan tijd.


Staat er al lang in? Tijd om die te voorschijn te halen. :wink:



Heel goed! Tijd en ruimte heb ik dus ff niet... :roll:

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Calculations, measurements, again calculations and again maesurements...

Hallo luitjes,

Vandaag een boel foto's van hetzelfde. Vooral veel gepriegel en precisiewerk. Voordat ik aan de romp ga beginnen bevestig ik eerst nog hier en daar wat balkjes. Niet omdat het moet, maar omdat het kan...heu....
Om te beginnen nu eens de afwerking van het quarterdek. Het zal er eens van komen zeg...

photo 458469

photo 458468

photo 458467

Zo, hierna weer even verder aan de achterkant. Ik heb met behulp van een mal en heet water wat hout gebogen en laten drogen. Deze balkjes moeten tegen de achterkant van het schip bij het holle wulf worden bevestigd.

photo 458472

photo 458470

Vervolgens tegen het schip gezet (rode pijltjes) en daarbij ook meteen de hekbalk geplaatst (blauwe pijltjes) ook de stevenbalk geplaatst (groene pijl) 8)
Het schip krijgt meteen wat meer "glans" op deze manier. Ook de afwisseling is leuk...

photo 458471

Op de volgende foto is ook te zien dat ik de aftekening voor de opening van het "hennegat" gemaakt heb.

photo 458473

Hierna maak ik met behulp van mijn mes de opening van het hennegat.

photo 458474

Deze dient ook netjes afgewerkt te worden zoals ik de ramen en deuren gedaan heb. Om de boog te realiseren heb ik 3 stukjes fineer van 0,5mm dik met de rugzijde aan elkaar gelijmd. Met behulp van een mal heb ik de opening getekend op de verlijmde stukjes hout en de ronding uitgesneden. In stapjes toon ik dat op de volgende foto's.

photo 458477

photo 458476

photo 458475

photo 458478

en dan het resultaat op het schip met een aantal close-up foto's om de details goed te tonen...

photo 458479

photo 458480

photo 458481

photo 458483

Nu we weer een opening hebben (hennegat) in het holle wulf geeft dat ook weer mooie doorkijkjes..

photo 458486

photo 458482


Voor nu laat ik het achtersteven even voor wat het is. Het wordt tijd dat we aan de romp gaan beginnen. Om mijn plankjes een mooi verloop te gaan geven op de romp heb ik alle spanten opgemeten van berghout naar kiel. Op mijn grootspant ben ik uitgekomen op 17 latjes, ieder latjes heeft een breedte van 5mm. Ik heb alle lengtes van mijn spanten gedeeld op 17 latjes en ik kom prima uit zowel bij het achtersteven als bij de boeg. Mijn latjes komen niet onder de 2,5mm bij de boeg na verjongen en daarmee moet het lukken om zonder stealers of wiggen te werken bij de beplanking van de romp.

Ik heb al mijn maten uitgezet op de romp. Daarbij heb ik 4 gelijke delen uitgezet op mijn romp, ieder van 4 plankjes breed. In de lengte van het schip heb ik van boeg naar steven alle 4 de lijnen uitgezet als leidraad. De zandstrook neem ik als aparte plank mee. Deze is vaak iets breder als de overige latten, maar in mijn geval kom ik ook met de zandstrook redelijk hetzelfde uit. De zandstrook gaat voor mij de correctieplank zijn.

photo 458484

photo 458485

Nu mijn lijnenplan op de romp gezet is, heb ik een lengte van 12cm genomen voor mijn huidplanken. Ik heb 2x 17 latten in planken van 12cm gesneden als voorbereiding op de beplankingstaak.

photo 458487

photo 458488

Zo, die leg ik even apart omdat ik in de volgende update wil gaan starten met het beplanken en het verjongen van de huidplanken. Dit is een redelijk delicaat werkje en er gaat redelijk wat tijd in zitten om het netjes uit te voeren. :)

Als laatste ben ik begonnen om nog een stuk van de verschansing te voorzien van huidplankjes. Deze worden onder een bepaalde hoek tegen de verschansing geplaatst omdat de verschansing daar een aparte vorm heeft.

photo 458489

photo 458491

photo 458490

photo 458492

Nu de andere kant moet nog gedaan worden, maar dat is voor een volgende keer.
Voor nu tot later en good night! :wink:

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 2:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
je werkwijze ziet er allemaal mooi en netjes uit, mooi !!
Ga je verder nog kleur aanbrengen op het model ?, heb volgens mij wel eens modellen zien voorbij komen met heraldische schilden ?!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Knap werk .. maar dat jij fijn kan werken wist ik al wel :wink: proficiat.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Boris en Beagle!

Bedankt voor jullie complimenten.
Of ik verf of kleur ga gebruiken op mijn model? Waarschijnlijk niet, ik twijfel nog aan een beits voor het dek. Wat betreft die schilden zie je vaak aan de achterkant op galjoenen. Ik moet er nog even over denken maar het zou kunnen en niet misstaan. :)

Beagle, ik ben met name tevreden van het lijnenplan die ik heb uitgezet op de romp ter voorbereiding van het beplanken. Met deze methode pak ik het weer anders aan dan ik gedaan heb met de SAN Juan Nepomuceno. Ik lijk een voorkeur te hebben voor de methode die ik nu gebruik!
We zullen even moeten zien in de komende updates of mijn idee in de praktijk ook goed uitpakt.

Gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De plasticbrouwers hebben het voordeel dat bij eventuele kierer wat plamuur gebruikt kan worden voor het spuitwerk begint. Dat voordeel hebben houtbouwers niet maar jij hebt dat ook helemaal niet nodig. Prachtig strak werk wat jij afleverd. Een plezier om steeds naar te kijken

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Hartstikke mooi gebouwd allemaal. Wat ik echt super vind zijn de raampjes in de achterzijde met de kruisroede verdeling.
Waar ik ook erg van geniet in jouw verslag is jouw achteloze gebruik van benamingen en vaktermen waar ik helemaal niets van herken/snap.
Ik vind het wel erg leuk om te lezen over zaken als "holle wulf" en en hennengat.
Ik geef gerust eerlijk toe dat ik er nog nooit van had gehoord maar ik vind het beslist leuk.
Gelukkig maken jouw prima foto's het zelfs voor mij allemaal prima duidelijk.
Ik ga weer geduldig wachten op de volgende update.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Ferry en Wim,

Bedankt voor jullie positieve berichten. Leuk om te vernemen dat het bouwverslag ook een stuk informatie / leesplezier brengt. Die termen die moet ik soms ook een beetje opzoeken omdat ik ze niet allemaal uit het hoofd weet. De Hollanders gebruikten ook weer andere termen dan bijv. De Engelsen. Wel is het zo dat de Engelsen veel scheepstermen hebben overgenomen van die rare Hollanders.

Het is een redelijk eenvoudige bouwdoos dus het valt bijna vanzelf in elkaar zonder kieren en naden.. :mrgreen:
Het is mogelijk om houtlijm en zaagsel te mengen om kiertjes en naden weg te werken. Ik probeer dat te voorkomen want je gaat het altijd zien. :roll:

Gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 16:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het kan best goed met zaagsel en houtlijm, alleen moet een donkerder kleur zaagsel gebruiken dus niet van de houtsoort waar je wil ullen, althans dat is mijn ervaring

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
***Hullplanking part 1, HOW-TO part deux***

Goedenavond vrienden!

Ik ga vandaag een update tonen waarbij ik gereed ben gekomen met de eerste kant van de romp. Ik heb de tweede laag beplanking aangebracht. Stap voor stap wil ik jullie tonen hoe ik dit gedaan heb omdat vaak dit het onderdeel is waar veel bouwers tegenop zien of het erg moeilijk vinden. Nu is het niet gemakkelijk en ook een van de meest uitdagende onderdelen van de bouw. Het "maakt" of "breekt" je model.

Ik heb gebruik gemaakt van de how-to die ik ooit zelf geschreven heb, echter deze is nog niet af. Ik heb altijd ooit het tweede deel willen maken, maar door tijdgebrek is dit er nog steeds niet van gekomen. Met wat toelichting in de update van vandaag wil ik tonen wat ik gedaan heb en beschouw dit als een toevoeging aan de how-to of een kleine deel 2!

Stap 1
Okay, terug naar de basis ter voorbereiding van alles. Als eerste als je de berghouten hebt aangebracht en de kiel geplaatst is. (die laatste mag ook later geplaatst worden) meet je de afstand op iedere spant van onderkant berghout naar kiel.
De opgemeten maat schrijf je voor iedere spant op een papier. Vervolgens meet je de breedte van de meegeleverde huidplankjes op. In mijn geval 5mm voor ieder plankje. Deze breedte deel je op de gemeten maat van je grootste spant. In mijn geval kom ik uit op 17,2 afgerond 17 huidplankjes.
Deel nu 17 door iedere gemeten lengte per spant. Je zal zien dat je gegevens krijgt als 4,3 en 3,2 etc. Hoe kleiner je spantomtrek hoe kleiner het getal. "vuistregel" zorg ervoor dat je op de laatste spanten niet kleiner gaat dan de helft van je maximale breedte. In mijn geval is dat 5/2=2,5mm. Bij de boeg kom ik uit op 2,7mm dus dat is prima! Kom je wel lager uit op de boeg of achtersteven, dan moet je gaan werken met zogenoemde "stealers". Vaak is dat er maar 1 of 2 indien je maten kloppen en de afschuining van de spanten goed zijn gedaan.

Stap 2
In deze stap zet je alle lijnen uit op je romp. In mijn geval is dit tamelijk eenvoudig omdat ik een dubbele rompbeplanking is. Dat wil zeggen dat ik een eerste laag kan gebruiken om op te tekenen. Als je een enkellaags rompbeplanking hebt adviseer ik je om tijdelijke gangen te plaatsen op je model. Dit noemen we "centen" en die worden tijdens het beplanken ook weer verwijderd.
De tijdelijke gangen of de lijnen die je tekent geven de lijn aan van je huidgangen.

Ik deel een romphelft in 4 stukken. Waarom? ik heb 17 plankjes per kant, 1 plank is de zandstrook (de plank tegen de kiel) ik houd dan 16 plankjes over en dus 16/4=4 plankjes per deel. Maak het voor jezelf dus zo makkelijk mogelijk.
Kort gezegd. Ik weet nu dat ik per deel 4 plankjes kan plaatsen van boeg tot achtersteven. Nu is het tijd om de lijnen op de romp te gaan zetten.

Per spant weet ik wat de breedte is per plankje. Dat heb je reeds eerder in stap 1 berekend. Nu neem je per spant de berekende maat en vermenigvuldig je dit met 4. Voor mijn grootspant is dat 5mm per plankje, 5x4=20mm. Ik zet een streepje op mijn spant bij 20mm vanaf de onderste berghout. Ik herhaal dit op alle spanten. Verbind nu alle streepjes met elkaar door een lijn te trekken of de tijdelijke grang tegen de streepjes te plaatsen. Zorg ervoor en kijk daarmee steeds langs je romp of je latje of lijn een mooie vloeiende lijn heeft van boeg naar steven. 1 lijn is nu getekend. Nu de andere 3 nog. Dit is hetzelfde proces als zojuist alleen start je nu vanaf de lijn of tijdelijke gang i.p.v. de berghout net zo lang dat al je lijnen op de romp staan! Dit ziet er dan als volgt ongeveer uit:

photo 458485

photo 458484

Stap 3
In deze stap kies ik voor een lengte van een huidgang. De bouwdoos wordt netjes voorzien van lange latten die in zijn geheel van boeg naar steven kan worden gebruikt. Ik adviseer om dit niet te doen en ze op te delen in kleinere gelijke lengtes. Dit is naar gelang de keuze van de bouwer, maar mijn schip is van 1400 en toen groeiden de eikenbomen nog tot aan de hemel. In mijn optiek heb ik een lengte genomen van 12cm per huidplankje. Op een schaal van 1:65 betekent dat mijn planken ongeveer 8 meter in het echt waren.
Nu ik de lengte van mijn huidplanken heb bepaald, snijd ik de benodigde aantal latten op gelijke lengte.

photo 458487

photo 458488

Stap 4
Nu zijn we klaar om te starten met het beplankingsproces. Alles is nu in de basis klaar. De lijnen staan uit, je huidlatten zijn als op maat gesneden of gezaagd en dus kunnen we beginnen. De vraag is alleen, waar start je nu het beste?
Nu bij een bouwdoos vind ik het persoonlijk prettig om te te beginnen aan de kant van de berghouten. Voor een ander of bij het bouwen van een admiraliteitsmodel waarbij het schip op zijn kop gedraaid wordt is het vaak prettig om te starten met de zandstrook, dat wil zeggen bij de kiel. Mede omdat de zandstrook van oudsher ook een bredere plank was die deels in een uitsparing in de kiel valt, is het ondoenlijk deze als laatste te plaatsen.
In mijn geval is dit niet aan de orde en kan de zandstrook prima als laatste geplaatst worden en daarmee start ik dus bij de berghouten.

Ik gebruik de volgende gereedschappen voor dit proces continue:
- Passer of schuifmaat;
- potlood met scherpe punt;
- stalen maatlat, geen plastic;
- Scherp Exacto mes, bij voorkeur een nieuw mesje;
- klein schaafje als je dikkere huidplanken moet verjongen;
- schuurblokje;
- lijm (secondelijm gel en houtlijm)
- punaises, klemmen, naalden, keggen / spie met touw e.d.
- water (met en zonder ammoniak)

Omdat in mijn voorbeeld ik de tweede laag moet beplanken met fineer, is het niet nodig om keggen en spie met touw te gebruiken om mijn huidlatjes tegen de romp te houden. Hiervoor volstaan punaises of spelden. In mijn geval gebruik ik hier en daar ook een druppeltje secondelijm om mijn latje op lastige punten meteen vast te zetten. Voor het overige deel gebruik ik houtlijm.

Ik begin bij de boeg en neem een volle lengte van mijn eerste huidgang. Er moet een patroon worden "verzonnen" waardoor je plankjes mooi verspringen bij de lassen net als bij de dekken. Ik leg mijn latje langs de berghouten en zet een streepje op mijn latje bij iedere spant (daar moet ik immers hout gaan wegnemen).

photo 459170

Ik gebruik een passer of schuifmaat om de maat op mijn latje te zetten ter hoogte van iedere spant. Vervolgens trek ik een dunne lijn tussen al deze punten over de gehele lengte van het latje. Met een stalen maatlat en een scherp mes snijd ik op de lijn waarbij mijn latje van breed naar smal loopt. Dit proces moemt men "het verjongen van je huidlatten".

photo 459173

photo 459175

Als de maat klopt, die meet ik altijd even na met mijn schuifmaat, wordt het tijd om het latje te plaatsen tegen de romp, zie rode pijlen.
De groene pijlen geven de eerste lijn aan waar ik naar toe moet werken.

photo 459194

photo 459195

photo 459197

Dit proces herhaal je totdat je bij de eerste lijn aan komt.

photo 459199

photo 459198

photo 459200

photo 459201

Zo, we zijn aangekomen bij de eerste lijn. Ik leg mijn latjes strak tegen de lijn. Ik gebruik de laatste twee gangen om eventueel wat te corrigeren. Door naar de tweede lijn. Hierbij herhaal ik het gekozen patroon van 4 weer opnieuw!

photo 459150

photo 459151

photo 459155

photo 459157

photo 459159

photo 459161

photo 459163

photo 459165

photo 459167

photo 459169

photo 459174

photo 459176

photo 459177

photo 459179

photo 459178

photo 459180

photo 459181

photo 459182

photo 459183

photo 459184

Nu ben ik aangekomen bij de zandstrook, ofwel het laatste latje in mijn geval voor deze romphelft. Het is mogelijk om de zandstrook te gebruiken als correctieplank, echter als je netjes tegen de lijn bent geëindigd met je vorige gang, dan is dat niet echt nodig.

photo 459185

photo 459187

photo 459186


Ziezo, een romphelft beplankt zonder stealers, met hele gangen van boeg naar steven. Nu de foto's van het eindresultaat van deze eerste helft! :)

photo 459188

photo 459189

photo 459190

photo 459192

photo 459191

photo 459193


Als er vragen zijn, stel ze gerust. Ik heb geprobeerd het stap voor stap te tonen zodat je dit als een leidraad kunt gebruiken mocht je hier wat moeite mee hebben. Het geeft niks, we hebben er namelijk allemaal moeite mee. :roll:
Oefening baart kunst en dat geldt ook voor dit proces. Neem je tijd en meet 2x, daarna snijden. passen en overtuigen dat het klopt, daarna pas lijmen!

Nu de andere kant nog, maar dat is voor een volgende update! :wink:

Fijne avond,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement