Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 8:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Om te beginnen heb ik eerst maar weer eens een rondje over dit forum gemaakt (ne zeker niet alleen de schepen) en ik heb daar weer genoten van de fraaie projecten die er te zien zijn.
Het is boor mij ook de ideale manier om weer even wat nederig te worden, ik heb nog zat te leren.

Nu verder met Pegaso.
In de vorige update heb ik wat doorgezaagd over de kimkielen.
Uiteindelijk zat het antwoord daarover gewoon in mn fotoarchief (dat is best wel groot) en wel deze foto van
de Procione een van de zusterschepen uit de orsa klasse.
Tussen die twee kranen is het antwoord op die kimkielen duidelijk zichtbaar.

photo 450148

Na dat bar interessante onderwerp kon ik eindelijk verder met andere zaken en om eens lekker op te schieten heb ik het
roer en de v-steunen voor de schroefassen geplaatst. Daarna kon ik afplakken en er eens wat verf op smeren.

photo 450151

photo 450154

Tja wat zal ik er van zeggen, niet heel veel.
een dag later eens kijken en ik was stomverbaasd dat ir tevreden over was geweest.
Nou ben ik bar handig-wat mijn ogen zien lukken mn handen slopen- dus in no time was dit spul weer van de boot gesloopt.
En dus eerst maar een iets leuks doen.
Ik vond ook een foto van de Aldebaren, een halfzusterschip uit de Spica klasse.
Een prima bewijs dat zo'n voordek in spoorbomencamo niet alleen voor kruisers en slagschepen was gereserveerd.
Lekker tapen en sproeien en ja dit was ook een reden om die kleine frutsels van het voordek af te slopen.

photo 450147

photo 450149

photo 450150

Toen de gele tape weer weg was bleek ik toch ook het achterdek wat teveel te hebben omgeploegd.
oei oei ik ben best goed in fouten maken.
daar schijn je van te leren en ik moet dus wel heel geleerd zijn-denk ik- :mrgreen:

nou ja een beetje plamuur en dat is ook weer dicht.

Om eens lekker af te sluiten zijn de rollen tape weer aangesproken en is de bodem ook maar in de verf gezet.
Daarna de dekverflaag nog maar een beetje bijgewerkt.
Voorop het halve maakte voor de waterkering dichtgesmeerd en be aansluiting bij de opbouw ook maar eens een beetje gefatsoeneerd.
Als laatste nog maar een plaatje met een duimstok.
Ik zie op dit forum allerlei referentie materiaal op foto's en deze lijkt me ook wel relevant.
Dat is hem weer voor nu, tot later.

photo 450157

photo 450156

photo 450155

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi !!
Altijd wel iets bijzonders gevonden die groene onderkant (schepen van het voormalige Oostenrijks-Hongaarse Rijk waren eveneens voorzien van een groene onderzijde) en die rood witte voorzijde van het dek.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2018 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@Boris, dank je wel.
Tja het kleurgebruik van die tijd vind ik ook mooi.
Na wo1 kwamen de oostenrijkse werven in italiaanse handen en het is niet ondenkbaar dar de italiaanse “groene bodems” daar hun oorsprong vinden.
Foto’s van voor die tijd zijn uiteraard allemaal zwart/wit en archief materiaal daarover is voor een geinteresserde leek niet zichtbaar.

Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2018 14:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ach en zo blijf je lekker bezig, het is gelukkig niet warm he

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Ach Bert wat heet warm, het is bloedheet :D

Het tempo gaat dus navenant omlaag maar het ligt nog niet stil.
Dit is toch wel weer een leuk ding om zo nu en dan lekker aan te rommelen.
De foto met de duimstok heb ik laten zien en jullie hebben dus een indruk hoe groot/klein het ding is.
De verf zit op het voordek dus dat kan ik weer wat opbouwen.
Onderstaand plaatje laat zien wat de kitmaker bedacht heeft.

photo 450538

Allemaal leuk en aardig maar door een vergrootglas ziet zo'n waterkering er heel rommelig uit.
Op zich is dat geen probleem en prima te vervangen door een stripje uit een pe fret, daar heb ik dan nog twee kistjes achter gezet
en een haspeltje.
Ook de eerder verwijderde schaamschotjes zijn op die wijze weer teruggeplaatst net als de ankerlieren.
De twee ventilatie kokers zijn nog wat uitgehold en in die uitholling zwart geschilderd.
Als vliegtuigbouwers pre-sharing werkt zal het hier ook wel werken, althans dat is mijn theorie.

photo 450539

photo 450541

En als dit daar lekker staat te drogen en uit te harden kan ik wel even naar de achterkant van de boot.
Er moeten nog schroeven op.
De schroeven bestaan uit twee stukjes pe in min of meer een schroefvorm.
Nou hartstikke leuk maar wel wat plat.
Dus.......ten eerste heb ik er een stukje draad doorgeboord en daarna vast gesoldeerd.
ten tweede -ik was toch aan het solderen-heb ik gepoogd ze in te smeren met een laagje soldeer. Gewoon om ze wat meer body te geven.
ten derde heb ik nog een poging gewaagd om ze met een rokbuigtang wat meer "schroefvorm" te geven en ja toen mochten
ze tegen de boot aan.
De resin V-steunen zaten al kapot in het giet blokje en daar kon ik dus ook nog even iets voor frutten-alweer een stipje messing
met daarop een stukje uit een plastic kanonsloop (ooit niet gebruikt en vervangen door messing) en het ziet er wel aardig uit zo samen.
Vind ik dan.

photo 450540

Nou dat hebben we ook weer gehad en dus weer retour richting voorschip.
Er moeten nog ankers aan en die zitten dan weer vast aan de ankerketting.
Tot zover is het logisch en simpel.
Op dit plaatje zie je de meegeleverde pe ankerketting op het schip liggen.
Wie al eens eerder een van mijn verslagjes heeft gelezen voelt hem al aankomen.
Ik vind het weer niet geweldig.

photo 450541

Er zit maar één ding op en dat is zoeken in de restjes bak.
Ik vond daar twee alternatieven.
Links de geleverde, in het midden een pe versie en rechts nog een pe ketting.
De linkse lijkt nergens naar, de middelste is toch wat te grof voor een 800 tons torpedo boot.
De rechts moet het worden maar die heb ik blijkbaar ooit vol met verf gesmeerd.
Dat stukje gaat dus een uurtje in de thinner en kan dan opnieuw in de verf.
Een ander puntje is die dingen die aan de ketting moeten hangen.
Ja die ankers dus.
Er zijn wel twee resin ankers voorzien en jawel hoor ook dat lijkt nergens naar.
opnieuw aan de knutsel dus.
Eerst maar eens wat gereedschap opzoeken.

photo 450543

Kijk daar kun je wat mee als je ankers wilt smeden.
Na enige stevige gesprekken met hogere modelbouw machten, hevig zwetend maar volhardend ! ;)
heb ik wat gemaakt.
Op de foto een resin anker, de twee minst mislukte exemplaren en wat restanten van minder geslaagde pogingen.

photo 450544

En dan ook maar een plaatje met een anker in het kluisgat, zo lijkt het wel wat toch ?

photo 450548

Nog meer ? jazeker.
De bovenbrug en de schoorsteen hebben vast kennis gemaakt met schuurpapier en vijl.
In de rand van die bovenbrug zaten wat lelijke gaten (luchtbellen van het giet proces).
Ergens diep in de onderste van mijn werktafel lag nog een stukje katoenmessing van 0,025mm.
Nou enig toch maar jemig dat spul is laat ik zeggen nog al gevoelig voor lompe aanrakingen.
De twee ergste gaten heb ik er toch mee weten af te dekken en ik hoop dat na het schilderwerk een en ander niet meer opvalt.

photo 450545

photo 450546

Tot slot de schoorsteen daar zaten wat resin pijpen op gegoten-ook voorzien van luchtbellen- en ik heb (na het maken van een tekening)
alles er af geschuurd en omdat ik toch al zat te zweten meteen maar wat uitgehold.
Naast de schoorsteen ligt de ketting die ik wil gebruiken maar dan zonder verf.

photo 450547

Zo ik ben er wel weer even klaar mee en heb een koud biertje verdiend.
Tot de volgende
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je bent nog lekker bezigbgeweest met dit warme weer. Ziet er goed uit allemaal. Het enige wat steeds in het oog springt is dag kleine beschadigingetje in het groen aan de boeg. Twee biertjes mag ook wel hoor :brouw: .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 7:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@Ferry, eerlijk gezegd was me dat nog helemaal niet opgevallen.
Blijkbaar was ik zo met details bezig dat ik het zicht op het geheel vergeten was.
Ik zal trachten wat scheepsbouwstaal in dat gaatje te lassen, bedankt voor het meedenken.

Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Wim,

Weer mooie vorderingen hoor. Prachtig al die kleine details en huisvlijt! Het is weer genieten om je bouwvorderingen door te lezen.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 1:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi om te zien 'frutselen op een vierkante cm"
goed op gelost, giethars is mooi, maar kan ook verschrikkelijk delicaat zijn, of lucht belletjes die de fijne details vernielen,
Een van de reden dat ik vele onderdelen aan mijn Emden opnieuw heb gemaakt.
maar je bent mooi bezig !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@ boris279 dank voor het compliment en ja ik vermaak mij er wel mee.

Warm of niet het bouwen en prutsen op de diverse werven gaat gewoon verder en laat ik maar niet achterblijven.
Heel veel is er niet uit mijn handen gekomen maar net genoeg voor een update.
Het bovenbrugding begint er op te lijken en dus heb die met wat andere delen maar eens op de boot gezet om een indruk van het geheel te krijgen.
De vuurleinding, schoorsteen en twee geschut platforms-platformen :?:
Gooi maar even in mijn nat bezwete petje, plaatje dus maar.

photo 451709

Onder de bovenbrug komen stuur en bakboord ook nog twee platformdingen.
Keurig meegeleverd in een zeer massief blokje resin.
Uiteraard met een gietfoutje.
Zie dat maar eens uit het resin te krijgen hmmm, laat ik maar eerlijk opbiechten ik heb het niet eens geprobeerd.
De vorm van die dingen is nogal eenvoudig dus met wat dunne plastic strip en een restje pe fret was het zo gepiept.
waar ging dit over vraag je jezelf misschien af, goeie vraag. Plaatje dus ter verduidelijking.

photo 451710

Hier zichtbaar dankzij het houten vloertje wat er in ligt.
photo 451714

Een andere zaak was het opnieuw aankleden van de schoorsteen met wat stoompijpen en zwarte verf (eigenlijk zeer donker grijs).
Ook de twee geschut platforms vroegen zeer veel werk.
Ze zien er verdraaid simpel uit en dat zijn ze ook maar dan met een dikke hobbelige resin bodem uiteraard voorzien van luchtbellen.
En die plak resin moet er af, zon 2,5 mm, en uitgevuld worden zodat het wel weer uiteindelijk een plat vlak is aan de onderzijde. En zonder gaatjes. Oh en tijdens dat schuren moet je de rest heel zien te houden.
Ik heb meerdere keren zitten twijfelen om deze delen ook zelf te bouwen, hoe moeilijk kan het zijn een rond vloertje met een railing bekleed met canvas. Maar hee ik heb een kit gekocht, ben een hollander en wil waar voor mijn euries.
Ik kan je verzekeren zo kom je de warme dagen wel door.

photo 451712

photo 451713

Heb ik nog meer. te mopperen-jazeker wel.
Nou ik toch geschut platformen heb moet er ook knaltuig op.
De bewapening van Pegaso en haar zusters bestond uit : 2x 100mm geschut.
3x 13,2mm in dubbel opstelling en deze al snel vervangen door 3x20mm dubbel.
3x 13,2mm enkel.
4x 450mm torpedobuizen en 4 dieptebomwerpers.
De firma EVA heeft voor het geschut 2 lopen voor 100 mm meegeleverd en 5 ?? andere.
Hoezo vijf er staan toch of 9x 13,2mm's op of 3x13,2 en 6x20mm.
En die 5 lopen zijn wel erg fors om een 20mm voor te stellen.
Ik heb een plaatje gemaakt om dit verhaal toe te lichten
Het resin blokje bevat nog 2 dubbel opstellingen de linkse loop is een van de 5 uit de kit.
De rechtse loop is een 25mm loop waar ik er toeval of niet nog 6 van heb.
Jaja ik weet 20mm is geen 25mm maar ik heb niet beter en die 5mm in 1/350 is marginaal.

photo 451717

Tot slot -en daar ben ik nu mee bezig- de twee sloependekken.
Daar moeten ook weer resin pootjes onder en jawel hoor pootjes van 0,5mm vierkant gevat in 2,5mm resin.
Op het laatste plaatje is te zien dat ik maar iets met messing ga doen om dit op te vangen.
Hittegolf of regenbui ik knoei lekker verder al begint onze vakantie gelukkig ook in zicht te komen.

photo 451716

tot de volgende
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement