Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Een nieuw brouwproject wil ik graag aan jullie voorstellen.
Ze heet Pegaso en maakte als torpedoboot/escort destroyer deel uit van de Regia Marina=koninklijke marine van Italië.
In de dertiger jaren van de vorige eeuw besloot men dat er behoefte zou komen aan dergelijke vaartuigen.
Dus werd er een nieuw type ontworpen en als eerste (een soort prototype) werd in 1934 de Albatros gebouwd.
Dat viel blijkbaar niet tegen want wee jaar later ging men de Orsa class bouwen.
Een groep van vier schepen en een daarvan is mijn onderwerp de Pegaso.
De gang zat er lekker lekker in en het ontwerp was behoorlijk uit gekristalliseerd want na de eerste vier werd er meteen een iets gewijzigde groep van maar liefst 32 schepen gebouwd, de Spica class.
In 1941, inmiddels volop in oorlog, werd er nog begonnen aan de opvolgers.
Meteen maar weer 16 en wel de Ariete class een jaar later gevolgd door nog eens 16 de Ciclone class.
Een enorm bouwproject voor elk land.
Waarom vraag je jezelf dan af, ik ben geen historicus maar ik denk dat een en ander te maken heeft met de megalomane denkbeelden van de Italiaanse leiding en een herinnering aan de mare nostrum van de oude romeinen.

photo 448205

Genoeg politiek, het gaat hier over modelbouw, en dus is het tijd om de kit eens voor te stellen.
De makers van dit kitje kwam ik tegen tijdens het weer eens doorstruinen van het engelse forum “model warships”.
Daar kwam ik de term e.v.a. in models tegen en die kende ik nog niet.
Ze maken hun producten kenbaar en verkopen ze via e-bay en facebook.
Hmm dat zijn niet mijn favoriete internet plekken.
Een mailtje was snel gestuurd en na enig heen en weer mailen (ze reageren heel snel en duidelijk)begreep ik dat ik terecht was gekomen bij een italiaanse “garage producer” (hun eigen omschrijving) van vliegtuigen en schepen in 1/350 uiteraard in resin.
Om een lang verhaal maar in te korten exact een week na mijn eerste mailtje was de de trotse en gelukkige bezitter van een italiaanse scheepje.

En dan nu het kitje.
photo 448200

Mooi he?, let wel for experienced modellers!.
Geeft niks ik trek me toch al weinig aan van waarschuwingen dus code oranje op een kitje het zal wel.

photo 448202
photo 448203

Een mooi gegoten romp met veel detaills en ook een stevige dessin giet runner aan de onderkant.
Die heb ik er gewoon afgebroken, dat leek te kunnen omdat aan de kant waar die aan de romp vastzat er weinig materiaal leek te zitten.
Krakkerdekrak en toen.
Oh jee die foto heb ik nog niet geupload. maar er was geen reden voor paniek, wel voor schuurpapier.

Er zat uiteraard nog meer in het doosje.
Wat resin delen, een stukje peren stukje messing draad, twee stukjes evergreen staf een velletje plakkers en tot mijn grote verbazing en vreugde toch wat messing lopen.
We hadden het er wel over gehad in de mailwisseling maar zover waren ze nog niet. Ok jammer dan maar niet en als dan bij uitpakken er toch wat verschijnt ben je (ik wel)gewoon blij.

photo 448204

Nou dat wordt hem dus ik ga (met stofmasker en water) aan het schuren en plamuren en schuren en plamuren en we zien het wel.

tot de update
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Wim,

Weer een prachtig jagertje wat je aan ons voorstelt. Je weet ons altijd weer te verrassen met je projecten.

Ga het weer met veel plezier en belangstelling volgen.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2018 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Dank je Andrew, ja ik doe veel om jullie als lezers te boeien ;)
En dus volgt er nu wat theorie :mrgreen:
De intro was nog niet af en dus ga ik nu lekker verder.
Mijn inspiratie om eens wat italiaans te gaan bouwen kwam voornamelijk door dit boek.
photo 448904

Afgelopen winter heb ik dat gelezen en een heel wat genuanceerder beeld overgehouden aan de zee oorlog op en rond de middellandse.
Het boek is niet voor of tegen iets of iemand maar bied brok feiten over wie wat waar waarom en wanneer.
Het is geen droge kost maar goed leesbaar (in het engels) voor wie eens wat meer wil weten over dat stuk geschiedenis.

Nu nog even over de Pegaso, wat algemeenheden.
ze was zo'n 89 meter lang, 9,5 meter breed en dat vertaald zich naar een model van zo'n 25x2,5 centimeters.
Uiteraard gaat dat model weer op een plankje en dat is wat ik tussen de werkzaamheden aan Malcolm door heb gemaakt.
Een beetje zagen, frezen,boren en lakken.
photo 448909

Het bouwboekje bestaat uit 2 A4-tjes dubbelgevouwen zodat je 8 kantjes A5 overhebt.
Anderhalf kantje gaat over Pegaso als schip en haar carrière want dit was wel DE heldenpraam van de regia marina.
Die faam komt doordat ze maar liefst drie britse onderzeeboten tot zinken heeft gebracht.
Dit waren de HMS Upholder, Torn en Undaunted dat alles onder commando van Capt di corvetta Francesco Acton een achter-achter-achter kleinzoon van een van Nelson's captains.
Uiteindelijk kwam er ook voor pegaso een eind aan in 1943 bij de wapenstilstand met Italie.
Op dat moment was zij samen met zusterschip Procione in Mallorca en om in beslagname door spanje of duitsland te voorkomen zijn beide schepen daar door de eigen bemanning grondig gesloopt en tot zinken gebracht.

Nog heel even over dat bouwboekje de resterende pagina's zijn gevuld met wat schetsjes en aanwijzingen en ja redelijk karig.
Gelukkig heb ik ook dit boek in de kast en daar valt doorgaans een prima overzichtstekening uit te halen en dat helpt wel.
photo 448910

En dan nu geen droge kost meer maar modelbrouw met plaatjes.
Eerst de bodem na het verwijderen van de gietprop.
photo 448905

Het lijkt heel wat maar het viel mee eerst maar eens een schuurrol in de dremel, stofmasker op en draaien maar.
Daarna een schuurschijf in dat apparaat en het wordt wat.
photo 448907

Beetje smeren en nog meer schuren, met de hand en veel water.
photo 448906

photo 448908

En ja al dat schuren is ook wat eentonig en omdat je dan toch met dat stuk resin (het is nog geen schip!) en je handen zit gaan dingen opvallen.
Om op het voordek te komen zijn er twee zig-zag trappen gegoten !
Dat is misschien heel fraai als bordestrappen voor het palazzo di duca de montepegaso maar ik vind je lelijk op een scheepje.
De eerlijkheid gebied me op te biechten dat ze amper zichtbaar zullen zijn want er komt nog een dekje overheen.
Maar ik weet dat ze er zitten en dat jeukt.
Weg er mee dus en later iets anders voor terugplaatsen.

photo 448914

Nog een dingetje de schroefastunnels.
Twee onduidelijke blobjes resin.
photo 448912

Nou daar ga ik ook nog iets op verzinnen.
De passing van het roer lijkt me ook nog een punt van discussie maar als dat alles is, komt ook wel goed denk ik.
Ondertussen heb ik ook maar de moeite genomen om alle portholes wat uit te diepen want zijn keurig op grootte aangegeven en zitten netjes op een rechte lijn(en dat heb ik wel anders gezien) maar erg ondiep en als je dan met verf bezig gaat blij er weinig van over.

photo 448915

Het laatste pijnpuntje voor vandaag is dit.

photo 448916

Zoals te zien twee spoorrailtjes. Leuk voor de schipper die gek is van spelen met treintjes denk ik dan.
Maar neen ze zijn voor de dieptebommen en ze houden niet keurig op bij de dekrand.

photo 448903

Moet ik ook nog iets op bedenken.
Eerst maar eens glas wijn uit piedmonte want dit vraagt veel denkwerk en de raderen moeten gesmeerd blijven.
tot de volgende
Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2018 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Gaaf project, erg leuk om door te lezen!
benieuwd naar je oplossing met het rails systeem :D

Ik vraag me al een tijdje af wat nou het verschil is tussen plastic en net als jou model het "resin",
wanneer kies je voor plastic en wanneer voor resin, en wat zijn de voor en nadelen?
hoop dat ik deze vraag in jou topic mag plaatsen :)

gr pjijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2018 10:03 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
eigenlijk is het antwoord hierop heel eenvoudig, niet alle schepen bestaan in kunststof of resin, dus als je een bepaald schip wilt bouwen kom je sowieso bij het een of ander terecht. In resin vind je meestal wel de meer obscure onderwerpen terug, die je niet zo gauw in kunststof gaat terugvinden. Misschien iets duurder dan een kunststofkit, maar relatief gezien valt dit best mee...

Resin is iets moeilijker om te bouwen, omdat je alles passend moet schuren (niet zo gezond), luchtbellen vullen, je kit is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de constructeur, het kan meer neiging hebben om krom te trekken, je moet het lijmen met 2-componentenlijm of secondenlijm (dus weinig tijd om je onderdelen goed te positioneren bij deze laatste.)

Nu lijkt dit anti-reclame voor resinschepen, maar je hebt ook leuke onderwerpen, meestal meer en fijner detail, een PE-set is meestal bijgeleverd, ...

Bij de kunststofschepen heb je meestal de mainstreamschepen (vliegdekschepen, slagschepen, ...) waarbij het detail niet altijd even fijn/juist is, maar het werkt gemakkelijker omdat het gewone kunststof is. Je moet er minder schuren/zagen om de gietblokken eraf te krijgen, en de PE en lopen moet je meestal apart kopen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2018 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Tja pjijden wat silenoz al zegt in resin vind je de meer ongebruikelijke modellen.
Maar laat je niet afschrikken door het extra werk.
Oke deze kit lijkt wat karig maar het valt erg mee.
Meer als met plastic kits goed je huiswerk doen.
Dus wat is wel en wat is niet aanwezig en kan /wil ik dat zelf proberen te maken.
Wat betreft de lijm ik gebruik ook vaak de boekbinderslijm van pipo’s.
Kost weinig en werkt simpel zeker voor delen die kosmetisch zijn bv deuren,luiken en kleine stukjes railing.
Als je echt met een resin scheepje wilt beginnen kan ik van harte een kit van WEM aanbevelen.
Nee ik heb geen aandelen en ja de firma bestaat niet meer maar bij atlantic models en starling models zijn ze nog goed te kopen.
.
Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jul, 2018 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Wim, mooie foto die laatste. Hoe zit het met de smering van de raderen, of is de fles nog niet leeg :brouw: Ik denk dat de beste oplossing is om het door te trekken met latjes evergreen. Die zullen ze ongetwijfeld wel in de diameter hebben van de dieptebommenrails.

Kijk uit naar je volgende update.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2018 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Tja Andrew die fles is allang leeg en nee drank helpt niet maar het was wel lekker.
Daarnaast moet ik ook nog een wk voetbal zien te volgen en dat valt allemaal niet mee.

Wat heb ik dan wel aan het scheepje gedaan ? Nou niet zo heel veel want ik heb vooral foto's en tekeningen zitten bestuderen.
Die dieptebom rails van evergreen maken dat gaat hem niet worden.
Ik heb er even mee gespeeld en het meteen ook weer weggegooid want het zag er niet uit.
voorlopig is dit de laatste foto van die rails want ze zijn inmiddels verwijderd.

photo 449544

Nu is het wachten op een flinke vonk goddelijke inspiratie en als die uit blijft ga ik zelf wel iets verzinnen.
Nog iets echt gedaan denk je misschien.
Jazeker wel wel ik heb het onderwater achterschip in vorm geschuurd.
Het was daar erg bol en er was eigenlijk geen ruimte voor een roer en schroeven en ja die moeten er toch wel komen.
Dus heel veel schuren en kijken naar mijn tekening en passen met een roertje.
Het roertje bestond uit een velletje pe-rechthoekig met de kreet rudder er bij.
Na enig tobben heb ik er dit van gemaakt.

photo 449546

Naast het opgesoldeerde draadje komen dan wat stukjes evergreen ( al gedaan-nog geen foto)- om het ding wat body te geven.
Van een voormalige kanonsloop heb ik twee schroefastunnels gefrot.
Met een freesje in de dremel twee sleuven in de romp geploegd en uiteindelijk ziet het er nu zo uit.

photo 449547

Er is nu plek voor schroeven en roer en ze is van die dikke kont verlost.

Een andere vraag die mij bezighield was waar zijn de kimkielen ?
Had ze die wel, of juist niet en hoe lang en waar precies.
Uiteindelijk heb ik een antwoord gevonden, ze komen er wel, maar het was wel een zoektocht.

Om toch nog iets meer constructiefs te doen heb ik ook het voordek eens onderhanden genomen.
photo 449542

De openingen voor ankerketting open gemaakt en ja die schaamschotjes achter de ankerlieren vind ik ook niks.
Ze zijn veuls te dik.
Die ankerlieren zelf zijn dan voorzien van fijne luchtbellen precies bovenop.
Dichtsmeren hmmm niet dus gewoon de zaag erin.
Dat geld ook voor die schaamschotjes. Weg er mee en even iets buigen uit een restje pe fret.
En die lieren maak ik vast ook wel ergens van.

photo 449541

En dat zal niet het laatste zijn wat ik opnieuw wil maken want meerdere resin delen zijn wat twijfelachtig gegoten.
Eerst maar eens de volgende stap zetten en dat was ......schuren met K320-k400-k600 en k1200
en uiteindelijk was ze glad als babybilletjes.
Daarna nog even naar almere (ASA) getoerd want de primer was op.
Die aardige dame daar verkocht mij vallejo primer en verdunner en eenmaal weer thuis heb ik dat er maar eens tegenaan gespoten.
photo 449543

photo 449545

En dan nu verder ? Ja eerst de romp maar eens in de verf maar tja dat wk is nog niet afgelopen en de toer de france begint ook ik ben dr maar druk mee.
Afijn daar zal ik jullie niet verder mee vermoeien dus tot de volgende
Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2018 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Kijk begint nu een scheepje te worden.
Kan je die dieptebommenrails niet maken van dun koperdraad ?, of iets van dunne stukjes PE ?, er zitten altijd wel bruikbare stukken op een frame waar de onderdelen in hebben gezetten, heb zelf zo al vele delen vervaardigd.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@ Boris 279,
we zitten wel zo ongeveer op één lijn ik was inderdaad van plan om iets te knutselen uit wat pe restanten.
Gelukkig zijn er voor het zover is nog genoeg andere zaken te brouwen dus ik kan het wel lekker voor me uitschuiven.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement