Omdat de Bismarck zo goed als af is, tijd voor een nieuw Topic. Zoals aangegeven is mijn keuze op de DKM Graf Zeppelin gevallen van Trumpeter in schaaal 1:350.
Eerst maar een stukje geschiedenis.
Graf Zeppelin was een vliegdekschip van de Kriegsmarine, net als het beroemde luchtschip genoemd naar Graf Ferdinand von Zeppelin. Het was Duitslands enige vliegdekschip gedurende de Tweede Wereldoorlog. De opdracht voor de bouw werd gegeven op 16 november 1935 en de kiellegging was op 28 december 1936 bij Deutsche Werke in Kiel. Het werd te water gelaten op 8 december 1938, maar werd nooit voltooid, nooit in dienst gesteld en heeft nooit deelgenomen aan de oorlog.
Bron: Wikipedia
In 1935 kondigde Adolf Hitler aan dat Duitsland vliegdekschepen zou bouwen om de Kriegsmarine te versterken. Het jaar erna werd de kiel gelegd voor twee van deze schepen. Twee jaar later presenteerde Großadmiral Erich Raeder een ambitieus scheepsbouwprogramma dat Z-Plan was genoemd. Volgens dit plan zouden er vier vliegdekschepen moeten worden gebouwd tot 1945. In 1939 paste hij het plan aan door het aantal te verminderen naar twee.
De Duitse marine heeft altijd een beleid gevoerd om schepen pas een naam te geven bij de tewaterlating. Het eerste Duitse vliegdekschip, vanaf de kiellegging "Flugzeugträger A" genoemd, werd naar Graf Zeppelin genoemd tijdens de tewaterlating in 1938. De tweede, met als bouwnaam Flugzeugträger B, werd nooit te water gelaten, maar zou de naam Peter Strasser hebben gekregen.
Een overzicht van het overleg van Hitler over zaken die met de Kriegsmarine te maken hadden - waarvan de notulen na de val van het Derde Rijk werden gevonden - laat zien dat hij gaandeweg de interesse in de vliegdekschepen verliest. Luchtmaarschalk Hermann Göring, die de leiding had over de Luftwaffe, was zwaar gekant tegen elke inmenging in zijn autoriteit als hoofd van de luchtmacht en hij werkte Raeder tegen waar hij maar kon. Binnen de Kriegsmarine ondervond Raeder tegenstand van admiraal Karl Dönitz, de bevelhebber van de onderzeeboten van de Duitse marine.
In mei 1941 was Raeder nog steeds optimistisch over het project en hij informeerde Hitler dat de Graf Zeppelin, toen voor zo'n 85% afgebouwd, in een jaar zou zijn voltooid en dat er nog een jaar nodig was voor proefvaarten en vliegtrainingen.
Hoewel Raeder bleef volhouden tegenover Hitler dat de vliegdekschepen zouden worden afgebouwd, werd zijn strijd met Göring steeds bitterder. Görings minachting bleek uit zijn kennisgeving aan Hitler en Raeder dat de vliegtuigen die voor de Graf Zeppelin besteld waren, niet voor het eind van 1944 geleverd konden worden. De uitsteltactiek van Göring bleek te werken.
De bouw van de vliegdekschepen verliep vanaf het begin onregelmatig. De bouw van Flugzeugträger B werd stilgelegd in 1940, waarna het werd gesloopt. De bouw van de Graf Zeppelin werd geplaagd door een gebrek aan materiaal en arbeiders.
Na overreding door Raeder beval Hitler dat Göring vliegtuigen moest leveren voor het vliegdekschip. Onder deze druk bood de luchtmaarschalk aangepaste versies aan van de Junkers Ju 87B en de Messerschmitt Bf 109E-3, die rond die tijd werden vervangen bij de elitesquadrons van de Luftwaffe. Raeder was hier niet gelukkig mee, maar het was dit of niets. Göring drong er ook op aan dat het vliegpersoneel onder het commando van de Luftwaffe zou staan. Door dit alles werd een extra vertraging veroorzaakt: het vliegdek moest worden aangepast.
Later in 1942 werden de Me 155 V2 en de JU 87E (D versie, aangepast voor gebruik op zee) toegevoegd. Geen van de JU-87E werd afgebouwd.
Tegen 1943 was Hitler teleurgesteld in zijn marine. Raeder stapte uit eigen beweging op en werd opgevolgd door Dönitz, de duikbootadmiraal. Het werk aan het voor meer dan 95% afgebouwde vliegdekschip werd volledig stilgelegd. Alle bewapening werd verwijderd en werd overgebracht naar kustbatterijen in Noorwegen.
Toen het einde van de Tweede Wereldoorlog naderde, werd het vrijwel geheel afgebouwde vliegdekschip afgezonken in ondiep water bij Stettin (tegenwoordig Szczecin) op 25 april 1945, juist voordat het Rode Leger de stad veroverde.
Het lot van het schip na de overgave van Duitsland was decennialang onduidelijk. Volgens de voorwaarden van de Allied Tripartite Commission moest een "Categorie C"-schip (beschadigd of afgezonken) worden vernietigd of afgezonken in diep water voor 15 augustus 1946. In plaats hiervan besloten de Sovjets om het beschadigde schip te repareren. Het werd gelicht in maart 1946. De laatst bekende foto laat het schip zien tijdens vertrek van Swinemünde (Świnoujście) op 7 april 1947.[2]
Lange tijd ontbrak verdere informatie over het lot van het schip. Het leek erg onwaarschijnlijk dat het schip naar Leningrad was gebracht, aangezien de aankomst van zo'n groot en ongewoon schip wel door westerse inlichtingendiensten zou zijn opgemerkt. Dit zou betekenen dat het schip tussen Świnoujście en Leningrad verloren was gegaan. Eén verklaring was dat het schip op 15 augustus 1947 ten noorden van Rügen op een mijn was gelopen, maar Rügen ligt westelijk van Świnoujście, en bevindt zich niet op de route naar Leningrad. Verder naar het noorden, in de Finse Golf, een gebied bezaaid met mijnen dat moeilijk in de gaten te houden was voor westerse waarnemers, leek waarschijnlijker.
Na het openen van de Sovjetarchieven werd nieuw licht op het mysterie geworpen. Het bleek dat het schip toch naar Leningrad was gesleept. Daar werd het omgedoopt tot "PO-101". De Russen hoopten dat het schip gerepareerd kon worden op de scheepswerven in Leningrad, nu de werven in Szczecin waren verwoest. Toen dit onmogelijk bleek, werd het schip weer naar zee gesleept, terug naar de Poolse kust. Daar werd het op 16 augustus 1947 als oefendoel gebruikt voor Sovjetschepen en -vliegtuigen. Naar verluidt plaatsten de Sovjets bommen op het vluchtdek, in hangars en zelfs in de schoorstenen (om een lading gevechtsmunitie te simuleren), waarna ze bommen lieten vallen uit vliegtuigen en granaten en torpedo’s afvuurden. De vernietiging op deze wijze zou voldoen aan het Tripartitemandaat (hoewel te laat) en ervaring opleveren in het tot zinken brengen van een vliegdekschip. Tegen deze tijd was de Koude Oorlog een feit. De Sovjets waren zich ervan bewust dat vliegdekschepen van de Amerikaanse marine in geval van een echte oorlog belangrijke strategische doelen zouden zijn. Vandaar dat ervaring met het tot zinken brengen van een vliegdekschip door vliegtuigen in 1947 belangrijk werd gevonden. Na te zijn geraakt door 24 bommen en granaten bleef het schip nog steeds drijven. Er moesten twee torpedo’s worden gebruikt om het tot zinken te brengen. De exacte positie van het wrak bleef decennialang onbekend.
Op 12 juli 2006 ontdekte een schip dat voor de Poolse oliemaatschappij Petrobaltic werkte een 265 meter lang wrak vlak bij de haven van Łeba. Gedacht werd dat het waarschijnlijk de Graf Zeppelin was. Op 26 juli 2006 bezochten duikers van het onderzoeksschip ORP Arctowski van de Poolse marine het wrak om de identiteit vast te stellen. De dag daarop kon bevestigd worden dat het wrak de Graf Zeppelin was, het ligt 80 meter onder de waterspiegel.
Technische gegevens:
Lengte 262,5 meter Breedte 31,5 meter Diepgang 7,29 meter Deplacement 33.550 ton Voortstuwing en vermogen Vier stoomturbines, 200.000 pk (150 MW) Vier schroeven
Welkom aan boord. Ik zal proberen om er een uitgebreid brouwerslag van te maken
Ik heb maar vast de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met een dryfit.
Het schip barst trouwens van de patrijspoorten.
De intentie is om haar OBB te bouwen, aangevuld met pe uit de sparebox. Heel misschien een houten dek van Infini, maar daar moet ik nog even over nadenken.
Ook ik zal deze met grote interesse volgen. Het schilderwerk lijkt mij wel een uitdaging. Al die rechte lijnen in verdiepte delen zal niet simpel zijn. Succes.
Hoi Ronald: deze set bedoel ik ook. Ik had hem ook al gevonden bij Aviationmegatore. Prachtige winkel! Nu wil het toeval dat ik as vrijdag naar Den Haag ga (mams is jarig ), dus de kans is groot dat ik even langs ga. Het dek wat Trump heeft bedacht moet een stalen dek voorstellen. Op diverse foto's van de bouw blijkt dat het vliegdek een houten toplaag had. Ik ontkom er dus bijna niet aan om er een houten dek op te zetten. Wat vervelend zeg .....
Hoi Fery: bedankt. Het zal inderdaad een uitdaging zijn, maar met een beetje Tamiya tape kom je een eind. Ik ben er ook nog niet over uit hoe ik haar ga schilderen. Op de boxart is ze geschilderd zoals de Kriegsmarine haar schepen in Noorse wateren had. Een beetje vergelijkbaar met de Tirpitz en Admiral Hipper toen ze daar gestationeerd waren. Een andere mogelijkheid is om het hele schip Kriegsmarine grijs te schilderen of met de wit zwarte herkenningsstrepen zoals gebruikt in de baltische zee. Vooralsnog heeft het camopatroon mijn voorkeur.
Ik ben vanochtend eerst maar eens begonnen om de werf maar eens op te ruimen, aangezien ik wat meer ruimte nodig heb voor de GZ.
Anders dan de bouwbeschrijving aangeeft heb ik de romphelften al aan elkaar gelijmd en de schroefassen en roeren gemonteerd. Trumpy wil dat de hangar eerst wordt voorzien van allerlei pe davids en boten en vervolgens het aan 1 romphelft te bevestigen en vervolgens de andere romphelft daar weer tegenaan te plakken. Ik ben bang dat als er een beetje druk moet worden gezet alle fragiele delen er afspringen en afbreken.
Het volgende probleem is dat er geen markering is waar de waterlijn loopt. Op de oudere modellen van Tamiya en Trumpeter is dit wel aangegeven. Bij het doorlezen van reviews van nieuwe modellen was het me al opgevallen dat deze niet meer op de romp worden gegraveerd. Nu moest ik iets verzinnen om te bepalen hoe ik die markering zo horizontaal op de romp krijg. Op een normale romp kan je dit redelijk met een timmermansoog afplakken, maar op de GZ zitten enorme bulges die rond zijn. Gelukkig bracht de legodoos van mijn dochter uitkomst (mijn oude lego ).
Zo heb ik enige referentie om de lijn recht met tape af te plakken zodat ik het onderwaterschip in de menie kan zetten.
Daarnaast ben ik ook al begonnen om om de stuka's te assembleren om te voorkomen dat ik aan het eind van de bouw plotseling 20 vliegtuigen in elkaar moet plakken en schilderen.
Bron: Vintagewings
Trumpy heeft 5 stuka's meegeleverd en ze zien er mooi gedetailleerd uit. Enige minpunt is dat de canopy niet van clear plastic is.
Hermann Goering ziet nu met afschuw dat er 5 stuka's op de Graf Zeppelin staan
En zo kabbelen we rustig verder. Tussendoor probeer ik nog zoveel mogelijk info te vinden over de GZ.
_________________ .................................................................................. Cernit omnia Deus vindex ..................................................................................
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen