Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb, 2008 20:00 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Druten
Dag allemaal,

In '97/'98 heb ik de Smit Nederland van BB gekocht. Na een korte periode ben ik gestopt met modelbouw, en twee weken geleden ben ik weer opnieuw gestart. Daarvoor had ik de Zwarte Zee van BB gebouwd, welke niet naar volle tevredenheid was afgerond.

Tot nu toe is de Smit Nederland uitgerust met twee Decaperms + Rokraft 100 en een tweekanaals zender/ ontvanger. Ik wil graag toe naar een F14 met multiswitch 12+2 om meer met het model te kunnen zoals een bestuurbaar bluskanon, een werkende ankerwinch en functionele verlichting, alsook twee onafhankelijk bestuurbare motoren. Heb op het forum al e.e.a. gelezen + ideeën opgedaan/ info gevonden.

De romp is onderwater rood geverfd, boven water nog wit ABS, de besturing is aangebracht en het dek is erin gelijmd. Het dek had ik enkele malen geschuurd en gelakt, evenals de opbouw. Dit is beide redelijk glad geworden, hoewel bij de opbouw nog steeds een beetje van die (lelijke) groefjes in het triplex te zien zijn! Het dek is langs de randen niet heel erg mooi geworden omdat het hoger eindigde dan de ABS romp. Met een schuurmachine heb ik het dek wat afgevlakt aan de randen, waardoor opnieuw lakken weer tot die triplexgroefjes heeft geleid. Nu na 3x schuren en lakken is het weer aardig op orde.

Om voor de rest de groefjes te voorkomen, schuur, lak, schuur, lak, etc. ik nu de resterende houten delen. Wat erg lastig is, zijn de houten steuntjes voor de houten reling. Wanneer je die uit de grote plaat drukt, zijn de achterkanten nog rafelig, wat ook weer een aantal schuur-lak-cycli kost. Al met al een hoop werk!

Ik zit nog wel met een paar vraagtekens waarop ik hoop antwoord te vinden:

- is triplex sneller glad te krijgen? Met name kleine stukjes hout hebben vaak rafelige/ oneffen zwarte randen door het laser-snijden. Bij die kleine delen valt dat gelijk zo goed op...
- is het gebruik van een primer na de laklagen aan te bevelen? Zo ja, welke soort/ waar te koop?
- de stuurservo staat nu tussen de motoren, maar ik wil deze graag naar een zijkant verplaatsen om extra ruimte te creëren. Hoe maak ik het makkelijkst een passende steun op de schuine rompzijkant? (ik bedoel niet de lijm, maar de pasvorm).
- hoe kan ik het dek 't beste zo waterdicht mogelijk maken? Bij de Zwarte Zee was dit achter niet goed gelukt. Bij vaarsessies moest ik relatief vaak water uitzuigen...
- hoe lastig is het om een vetspuitkanaal aan te brengen op de schroefas? En met welk materiaal maak je zoiets?

Ter info: mijn gereedschappen beperken zich momenteel nog vrij sterk. Heb geen draaitafel of boormachine-op-statief. Heb ook geen airbrush, doe alles met een kwast tot nu toe. Wellicht is het aanschaffen van deze laatste twee in de toekomst wel de moeite waard.


Zal proberen één v/d komende dagen eens een paar foto's te plaatsen.

Groeten,
'Snoerke'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 1:37 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi, en een hartelijk welkom hier op het forum.

Ik heb een zwak voor de smit serie. Mooie schepen. Ik het zelf de zwarte zee gebouwd. Ook van billing boats. Al is deze in een meer of mindere mate van statisch gebouwd. De motor enzo zit er wel in eens mee gevaren maar dat vond ik niet zo leuk. Er zijn mensen hier die er verstand van hebben ik echter helemaal niet. Dit forum is dan ook meer voor de statisch modelbouw. Maar ik zou het erg leuk vinden een bouw verslag van jou schip te mogen volgen. Dus ik zie uit naar de foto's

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Dag 'snoerke'.

Welkom hier bij de schepenbouwers. Zoals Modelengeneer al aangaf is dit forum hoofdzakelijk gericht op statische modelbouw. Dat wil zeggen dat 99% van de leden enkel statisch bouwen. Hier en daar zwerven hier ook wat RC bouwers rond die graag hun dynamische bouwverslagen tonen aan ons 'statische figuren'. :wink:
Dus ook jij bent van harte welkom!

Een ander punt van overweging voor jou kan zijn, dat je hier niet de juiste expertise vandaan kunt halen, met betrekking tot vragen die je wellicht hebt over RC.
Voor deze vragen adviseer ik je om ze op onderstaand forum te stellen.
Dat forum bestaat uit 99% RC bouwers! :wink:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/index.php

Succes,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 27 dec, 2007 13:41 pm
Berichten: 40
Hoi Snoerke

Welkom op het forum, voor je stuurservo heb ik misschien wel een idee voor je

Afbeelding
Sorry voor mijn slechte tekenkunst met de computer, maar als je dit aan de zijkant maakt, een soort tafeltje waar je een servo in kan zetten, het is even werk om hem precies pas te maken. en dan vervolgens met 2 compenentenlijm vast te lijmen.

met de schroefassen heb ik eigenlijk niet zo heel veel ervaring mee want ik heb zelf de luxe dat ik snel mijn schroefassen er uit kan halen om ze te smeren

ik hoop je toch iets verder hiermee te hebben geholpen

groeten
Koos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb, 2008 20:00 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Druten
Dag mensen, bedankt voor jullie reacties!

Het andere forum had ik ook reeds ontdekt, en heb gekozen om daar het bouwverslag (ook) te plaatsen, wellicht kan het hier doorgaan mits daartegen geen bezwaren zijn. Voor de afwerking van materialen verschilt het immers niet!

In elk geval hartelijk dank voor het tafelidee voor de servo! Die is zeer bruikbaar, al moet ik goed bedenken hoe de boot moet worden ingedeeld van binnen.

Nu even uitvogelen hoe ik hier foto's kan plaatsen. Tot die tijd kunnen jullie foto's zien op http://web.mac.com/dboomsma/_.-*-._/Fot ... rland.html

Groeten,
Snoerke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 23:51 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik heb zelf als forum gebruiker dus niet als mod of eigenaar enz. er geen problemen mee. Dus ga je gang.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2008 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik heb de volle interesse in alle soorten van modelbrouw. Dus ook dynamische modelbrouw. Posten die foto's en verven ons met een mooi verslag.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2008 0:26 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Hoi Snoerke, welkom op dit forum.

Wat ik je als RC-modelschepen bouwer als tip kan geven voor je
houtnerf/vezel-misère is: poriënvuller, verkrijgbaar bij de meeste
betere modelbouwzaken.

Balsa en andere "zuigende" houtsoorten kan je voor het gronden
dmv CA-lijm impregneren, zodat er minder verf intrekt.

Vergeet trouwens ook niet de ABS romp voor het spuiten in de primer
te zetten.
En donkere kleuren (zwart) als laatst te doen.

Verder natuurlijk veel modelbrouwplezier alhier gewenst,
en ik ben benieuwd naar je verslag en vooral veel foto's :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2008 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb, 2008 20:00 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Druten
Hoi, bedankt weer voor de reacties. Het is erg leuk om feedback te krijgen!

Gisteren heb ik flink geschuurd op de railing om deze uit te vlakken en de nerven te verminderen. Toen in de verf gezet, maar die dekte niet in één keer. Dus nog maar eens. Verder de dekrand zwart geverfd, die is na 2x poriënvuller en 2x parketlak nu redelijk glad geworden. Nog niet 100% tevreden, maar je kunt ook niet alles hebben.

Wel heb ik belangstelling om iets meer te leren over CA-lijm. Is dit iets wat wordt aanbevolen bij BB modellen? Ik heb het meeste hout nog in de gestanste plaat zitten, en heb 't nu meermalen gelakt en geschuurd. Zou bij een volgend model de CA-lijm het proces kunnen versimpelen?

En wat voor primer is aan te raden voor de ABS romp? Het onderwaterschip heb ik twee keer geschilderd met Revell verf en met de kwast. Het resultaat is keurig vind ik zelf (zie ook de foto's op mijn site).

Groeten,
Snoerke
(deze alias komt van een Belgische weersvoorspeller :))


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2008 12:10 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
En wat voor primer is aan te raden voor de ABS romp? Het onderwaterschip heb ik twee keer geschilderd met Revell verf en met de kwast. Het resultaat is keurig vind ik zelf (zie ook de foto's op mijn site).



De primer die ik gebruik is kunstof primer. Maar als je het onderwaterschip al geschilderd hebt zit hier toch al primer op. Of heb je dat daar niet gedaan. Voor hout gebruik ik gewoon de grijze primer van motip of een ander merk. net welke ik voorhanden heb.

Welke site is het waar we op kunnen kijken. Maar mischien is het voor ons handiger om de foto's hier te zien. Je kunt ze makkelijk plaatsen. Ik ben heel benieuwd.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement