Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2018 14:25 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Ridderkerk
Goedemiddag allen,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Arie uit Ridderkerk en heb een mooi bouwpakket van iemand overgenomen. Het betreft de USS Constitution van Constructo. Het zal mijn derde boot worden die ik bouw dus het zal een flinke uitdaging worden. Ik hoop hiervan een bouwverslag te gaan bijhouden.

Het betreft het volgende model, de USS Constitution, een Amerikaans schip dat in 1797 op de werf van Edmond Hartt in Boston is gebouwd. Zijn eerste dienst bestond uit het patrouilleren langs de zuidoostkust van Amerika tijdens de niet verklaarde oorlog met Frankrijk (1798-1800).


photo 435234


Er bij een heel pakket aan onderdelen, na grondige inspectie lijkt het me redelijk compleet te zijn

photo 435232


Door de vorige eigenaar is er al een begin gemaakt met de romp:

photo 435231


Ik ben vrij druk dus niet iedere dag zal ik een update kunnen geven van dit project, soms zal het even stilstaan wellicht, maar uiteindelijk is het resultaat wat telt.

Met vriendelijke groet,

Arie

_________________
Arie

https://papiermodelbouw.forum2go.nl


Laatst bijgewerkt door Arda op wo 14 feb, 2018 6:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2018 14:25 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Ridderkerk
De eerste stap zal zijn om de romp mooi te gaan beplanken. Nu is daar door de vorige eigenaar al een begonnen maar niet helemaal naar mijn zin. Zie de volgende foto's:

photo 435230


photo 435229


photo 435228

Het dek lijkt me redelijk in orde, de romp ziet er ook mooi recht uit, echter de spanten zijn niet mooi afgeschuind, de planken zijn bevestigd met spijkertjes en er zit een breuk in één van de plankjes. Mijn idee is nu om alle plankjes te verwijderen zodat ik mooi kan starten met een schone lei, echter kom ik dan plankjes tekort.
Ik weet ook niet hoe dit werkt met plankjes bijkopen, ik kan me voorstellen dat er dan kleurverschil is met de oude plankjes en dat je dan dus beter een hele set nieuwe plankjes kan aanschaffen? Graag zou ik jullie meningen, tips en kritiek hierover en over de rest van de bouw graag horen.

_________________
Arie

https://papiermodelbouw.forum2go.nl


Laatst bijgewerkt door Arda op wo 14 feb, 2018 6:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik veronderstel dat die plankjes bestaan uit hard hout... in speciaalzaken die dergelijk materiaal voor houten scheepsbouw verkopen vind je platen hard hout in diverse dikten. Je snijd er dus zoals plankjes uit als je wil, op de maat die je zelf wil.
Zo heb je iets meer werk maar je ben wel goedkoper uit.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Hallo Arie,

Als ik het juist heb, zijn er maar 4 rijen beplankt ( bruin) aan weerszijden en 2 rijen met lindehout (wit).
Mijn ervaring is dat er meer dan genoeg hout aanwezig is voor de beplanking van het schip. In mijn diverse projecten, heb ik elke keer nog over gehouden, ondanks dat ik ook wel eens enkele rijen heb moeten afbreken.
Je kunt ook een aantal latjes kopen ( kijk maar bij diverse webshops) en deze willekeurig in de beplanking verwerken, over het algemeen is er niet zoveel kleurverschil, en in ook je aanwezige latjes zal je ook een kleurverschil te zien zijn, dus dat is niet zo storend.
Blijf je wel volgen, weer een houtb(r)ouwer erbij. Succes.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
welkom in de scheepsbouw we gaan je volgen

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2018 14:25 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Ridderkerk
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik inderdaad dan wat nieuwe plankjes bestel of dat ik een keertje langs ga bij een modelbouwzaak om wat extra plankjes te halen. Ook omdat de verschansingen aan de achterzijde later met dezelfde kleur fineer bedekt worden.
Vanavond heb ik lekker gehakt en gebeiteld, en alle oude plankjes van de spanten verwijderd:

photo 435423

Morgen hoop ik dan aan de slag te gaan met de spanten en deze mooi glad te gaan vijlen en schuren.
Ook ga ik me verdiepen in de vraag of ik de voorsteven al voor het beplanken bevestigd of zoals de instructies aangeven pas na het beplanken. Zijn hier ideen over?
Bij mijn vorige schip heb ik hem achteraf geplaatst maar hier op het forum kwam ik ook bouwverslagen tegen waar deze van te voren geplaatst wordt.

Groet, Arie

_________________
Arie

https://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 10:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Arie,

Ik denk dat dit per schip verschillend is. Bij de La Pinta die ik nu aan het afwerken ben moest ik ook eerst het voorsteven opbouwen en daarna het beplanken van het schip. Maar bij andere projecten was het weer eerst beplanken en dan het voorsteven. Ik wil jou in dit geval adviseren om de bouwbeschrijving te volgen.
succes

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 13:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2018 14:25 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Ridderkerk
Vanochtend de vijl ter hand genomen en de spanten zo goed mogelijk in vorm gevijld.

De achterzijde:

photo 435725

En de voorzijde:


photo 435724

De eerste twee plankjes liggen nu lekker in bad te weken, vanavond gaan ik dan eens kijken of ik ze kan bevestigen op de romp.

_________________
Arie

https://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2018 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Succes, met rustig werken moet het vast goedkomen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 5:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2018 14:25 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Ridderkerk
Inmiddels is het beplanken van de romp in volle gang, in de afgelopen week maar liefst 4 plankjes bevestigd!


photo 436915

De eerste drie lagen kon ik de plankjes zonder veel moeite bevestigen, maar nu de kromming in de romp bereikt is wordt het tijd om de planken te verjongen.

Ik doe dit als volgt:
Eerst heb ik de omtrek van iedere spant opgemeten. De grootste spant heb ik vervolgens gedeeld door 6, dat is de breedte van mijn plankjes. Dit leerde mij dat ik nog 21 plankjes kan bevestigen om de romp dicht te krijgen. Vervolgens heb ik de omtrek van iedere spant gedeeld door 21, wat mij de breedte geeft van het plankje op de desbetreffende spant. Vervolgens kan ik dit mooi aftekenen op de plank, en vervolgens vijl ik het plankje op maat. Ik werk met twee plankjes per keer:

photo 436914

Hierna gaan de beide plankjes in bad, en daarna bevestig ik ze zonder lijm aan de romp. Nadat ze opgedroogt zijn alles loshalen, lijm aanbrengen en de planken definitief bevestigen. Zo kan ik twee tot vier planken per dag aanbrengen. Dat schiet niet erg op, maar gelukkig heb ik geen deadline te halen.

Ik moet zeggen dat de bouw me tot nog toe erg veel plezier oplevert!

_________________
Arie

https://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement