Beste Medebouwers,
Nu de Tenryu in de laatste fase aangekomen is heb ik alvast besloten wat het volgende project gaat worden.
Ik zal de 1/700 Hosho van Fujimi gaan bouwen als volgend project. (Uiteraard weer 1/700 want dat blijft een mooie schaal
) De kit heb ik voor mijn verjaardag gekregen en er zitten mooie details in dus waarom niet aan deze beginnen? Mocht iemand zich afvragen waarom ik niet verder bouw aan de Shokaku, Dat zie ik nog niet zitten. Eerst opnieuw beginnen met een lichte CV en dan door aan een fleetcarrier.
Nu, Wat zit er precies in de kit en hoe ziet ie eruit? Das een goeie vraag!
De kit:
2 velletjes instructies. De bovenste is de normale, die daaronder voor de PE stukjes (Je moet zelf maar afwisselen want in de normale staan ook de stukjes die anders met PE afgewisseld zouden worden... ERG GOED CHECKEN dus
Dan een velletje decals
De PE, voornamelijk voor het vliegdek. Er zitten bijvoorbeeld geen Railingen bij.
En de plastic onderdelen. Ziet er goed uit, mooie details en bijna tot geen flash.
En dan nu een stukje geschiedenis:
Hosho was het eerste schip ter wereld dat ontworpen en gebouwd was als vliegdekschip en daarmee ook het eerste vliegdekschip van de IJN (Imperial Japanese Navy). Echter is een interessant feitje dat de Hermes (van de Britse marine) eerder ontworpen werd. Echter werd de Hosho eerder gebouwd en in dienst genomen. 27 December 1922 werd ze in dienst genomen, bijna 3 jaar na het begin van de bouw. Een 2e schip was gepland maar deze werd gecanceld no voordat er gebouwd kon worden. Hosho werd gebruikt als een soort testschip. Met behulp van Hosho heeft de IJN haar volgende vliegdekschepen ontworpen en aangepast.
Nadat Akagi gebouwd was vormde Hosho samen met Akagi de 1e carrier divisie in 1928. In 1932 werd de 1e Carrier diviesie gevormd door Hosho en Kaga. In januari 1932 vond het Shanghai incident plaats. Hosho viel samen met Kaga verschillende Chinese vliegvelden en vliegtuigen aan. Ook vielen beide schepen Chinese troepen aan. 3 maart werd er een staakt het vuren getekend waarna deze operatie stopte en Hosho terugkeerde naar de Combined Fleet.
In 1935 deed Hosho mee aan een oefening van de IJN en maakte deel uit van de 4e vloot. Deze vloot kwam terecht in een zware tyfoon waardoor veel schepen zwaar beschadigd raakten. Bij Hosho stortte het voorste deel van het vliegdek in. Hierdoor moest Hosho gerepareerd worden. Ook werd het schip net als vele andere aangepast om stabiliteit te verbeteren.
Toen de Sino-Japanese oorlog begon nam Hosho weer deel aan aanvallen op de Chinese troepen. Op 1 december 1937 werd ze in reserve genomen. In 1939 werdt besloten o haar als trainingsschipin te zetten. als snel bleek dat ze de A6M zero, D3A Val en B5N Kate niet kon huisvesten IVM een te kort vliegdek.
WO2:
Bij de aanval op Pearl Harbor werd Hosho toegedeeld aan de Main Body en moest de beveiligingsmissies uitvoeren voor Nagumo's vliegdekschepen en de Battleships van de Main Body. Ook bij de Battle of Midway voerde Hosho defensieve missies uit voor de Main Body. deze voor 300 mijl achter de strike force van Nagumo die volledig vernietigd werd voor de Amerikanen. Na Midway werd Hosho terug in dienst gezet als trainingsschip voor piloten. Hosho werd aangepast om de nieuwe vluigtuigen zoals de B6N te ontvangen. Hosho werd in de rol als trainingsschip 2 maal aangevallen door amerikaanse vliegtuigen maar overleefde de aanvallen. aan het einde van de oorlog lag ze net gerepareerd in Kure. Ze werd ingezet om Japanse burgers en militairen terug naar huis te brengen vanaf gebieden die door de japanners veroverd waren. Op 2 September 1946 werd door de Japanse regering besloten om het schip af te breken. Dit werd in 1947 voltooid wat het einde van het eerste speciaal gebouwde vliegdekschip ter wereld betekende.