Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Beste Medebouwers,

Nu de Tenryu in de laatste fase aangekomen is heb ik alvast besloten wat het volgende project gaat worden.
Ik zal de 1/700 Hosho van Fujimi gaan bouwen als volgend project. (Uiteraard weer 1/700 want dat blijft een mooie schaal :brouw: ) De kit heb ik voor mijn verjaardag gekregen en er zitten mooie details in dus waarom niet aan deze beginnen? Mocht iemand zich afvragen waarom ik niet verder bouw aan de Shokaku, Dat zie ik nog niet zitten. Eerst opnieuw beginnen met een lichte CV en dan door aan een fleetcarrier.

Nu, Wat zit er precies in de kit en hoe ziet ie eruit? Das een goeie vraag!
De kit:
photo 435142

2 velletjes instructies. De bovenste is de normale, die daaronder voor de PE stukjes (Je moet zelf maar afwisselen want in de normale staan ook de stukjes die anders met PE afgewisseld zouden worden... ERG GOED CHECKEN dus :roll:
photo 435143

Dan een velletje decals
photo 435144

De PE, voornamelijk voor het vliegdek. Er zitten bijvoorbeeld geen Railingen bij.
photo 435146

En de plastic onderdelen. Ziet er goed uit, mooie details en bijna tot geen flash.
photo 435147
photo 435145

En dan nu een stukje geschiedenis:

Hosho was het eerste schip ter wereld dat ontworpen en gebouwd was als vliegdekschip en daarmee ook het eerste vliegdekschip van de IJN (Imperial Japanese Navy). Echter is een interessant feitje dat de Hermes (van de Britse marine) eerder ontworpen werd. Echter werd de Hosho eerder gebouwd en in dienst genomen. 27 December 1922 werd ze in dienst genomen, bijna 3 jaar na het begin van de bouw. Een 2e schip was gepland maar deze werd gecanceld no voordat er gebouwd kon worden. Hosho werd gebruikt als een soort testschip. Met behulp van Hosho heeft de IJN haar volgende vliegdekschepen ontworpen en aangepast.

Nadat Akagi gebouwd was vormde Hosho samen met Akagi de 1e carrier divisie in 1928. In 1932 werd de 1e Carrier diviesie gevormd door Hosho en Kaga. In januari 1932 vond het Shanghai incident plaats. Hosho viel samen met Kaga verschillende Chinese vliegvelden en vliegtuigen aan. Ook vielen beide schepen Chinese troepen aan. 3 maart werd er een staakt het vuren getekend waarna deze operatie stopte en Hosho terugkeerde naar de Combined Fleet.

In 1935 deed Hosho mee aan een oefening van de IJN en maakte deel uit van de 4e vloot. Deze vloot kwam terecht in een zware tyfoon waardoor veel schepen zwaar beschadigd raakten. Bij Hosho stortte het voorste deel van het vliegdek in. Hierdoor moest Hosho gerepareerd worden. Ook werd het schip net als vele andere aangepast om stabiliteit te verbeteren.

Toen de Sino-Japanese oorlog begon nam Hosho weer deel aan aanvallen op de Chinese troepen. Op 1 december 1937 werd ze in reserve genomen. In 1939 werdt besloten o haar als trainingsschipin te zetten. als snel bleek dat ze de A6M zero, D3A Val en B5N Kate niet kon huisvesten IVM een te kort vliegdek.

WO2:
Bij de aanval op Pearl Harbor werd Hosho toegedeeld aan de Main Body en moest de beveiligingsmissies uitvoeren voor Nagumo's vliegdekschepen en de Battleships van de Main Body. Ook bij de Battle of Midway voerde Hosho defensieve missies uit voor de Main Body. deze voor 300 mijl achter de strike force van Nagumo die volledig vernietigd werd voor de Amerikanen. Na Midway werd Hosho terug in dienst gezet als trainingsschip voor piloten. Hosho werd aangepast om de nieuwe vluigtuigen zoals de B6N te ontvangen. Hosho werd in de rol als trainingsschip 2 maal aangevallen door amerikaanse vliegtuigen maar overleefde de aanvallen. aan het einde van de oorlog lag ze net gerepareerd in Kure. Ze werd ingezet om Japanse burgers en militairen terug naar huis te brengen vanaf gebieden die door de japanners veroverd waren. Op 2 September 1946 werd door de Japanse regering besloten om het schip af te breken. Dit werd in 1947 voltooid wat het einde van het eerste speciaal gebouwde vliegdekschip ter wereld betekende.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Je hebt een leuk schip en een mooie kit uitgezocht. Het kan wel een lastpak in je vitrine worden met die dwars uithangende mast.
veel plezier
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2018 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Rick,

Je hebt weer een mooi doosje uitgezocht. Leuk dat je er ook wat bijvermeld over de geschiedenis.

Succes met de bouw.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2018 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Hi,Rick

Van alle carriers 1/700 waterlinie die ik heb ,bouw jij nu net degene die ik nog niet had voor de rest heb ik ze allemaal

Ik hang aan je topic gozer

Gr Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Bedankt voor de reacties heren!

Nu, het is een tijdje geleden maar de eerste hand is gelegd. De romp is aan elkaar gelijmd! Welnu is eer een eerste probleem! Of ik het bijgevoegde gewicht wil toevoegen tussen de lijntjes (middenscheeps) en dan met beugeltjes vast wil zetten. Maar waar is dat gewichtje dan? Niet hier! Achja, dan maar zonder gewicht!
photo 437228

Mooie passing en goede details op de romp! super! Er zat een vreemd geplaatst raampje wat scheef in een rare hoek op de romp. hHier kan in het echt geen raam hebben gezeten dus is deze verwijderd en opgevuld. Zo nog even schuren!
photo 437227

Hier zit een laag raampjes wel erg laag, heeft iemand hier toevallig info over?
photo 437226

Intussen al begonnen met het openboren van de raampjes en ook een hand gelegd aan misschien wel het moeilijkste deel van deze bouw. Het vliegdek! Er komt een arsenaal aan detail op! Wel moet dit goed uitgelijnd toegevoegd worden anders wordt het geheid een ramp!
Na een half uurtje zitten de eerste balken erop. Nog heeeeeel veeeeel te gaan.... :shock:
photo 437229


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 0:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zie op deze foto uit een boekje van me, Warships Illustrated no 6 (Roger Chesneau, 1986), dat je nog wat werk aan die balken hebt...

photo 437256

Op andere plaatjes komen er nog wel eens laag geplaatste rijen ramen voor. Hier zie je een plaatje van USS Lexington, die had ook die deurtjes die jij dichtgeplamuurd hebt. Volgens mij had ik ze ook bij Ark Royal.

photo 437258

photo 94004


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement