Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HMS V & W class in 1/350
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2018 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Om alle grapjassen voor te zijn: Nee dit gaat niet over duitse auto's en dubieuze software.
Ik wil jullie mijn nieuwste aanwinst voorstellen een britse destroyer uit de V&W class.
Voor wie het nog niet wist, in 1910 besloten their lordships van de admiralty om destroyer klassen voortaan aan te duiden met een letter uit het alfabet en alle schepen in zo'n klasse kregen dus een naam met de letter. Tijdens de eerste wereldoorlog was er uiteraard een grote behoefte aan destroyers en in 1917 waren ze aangekomen bij de letters v en w, vandaar die naam dus.
Van de v&w's zijn er in vier sub klassen best wel een flink aantal gebouwd en vanaf 1917 in dienst gekomen waaronder het onderwerp van mijn kitje HMS Vendetta.
Ze kon meteen flink aan de bak, ze hoorde tenslotte tot de nieuwste schepen in de vloot en dus hup werken voor je centen.
Ook na die oorlog bleven deze schepen actief en eigenlijk kun je op vlootfoto's uit de twintiger jaren altijd wel ergens een vw zien.

photo 433363

Ze zijn ook simpel te herkennen aan die twee ongelijke pijpen, een dunne lange met daarachter een korte dikke.
In de dertiger jaren kwamen er nieuwere destroyers in dienst en begon hun roem te slinken.
Wie er alles van wil weten tikt de naam maar in want wiki heeft over al deze schepen wel een pagina.

Laat ik dus maar over de kit gaan schrijven
Dit is een product van de nieuwe australische model firma "showcase models".
Ik zag hem vorig jaar op de markt komen en had meteen al het plan om deze toch maar eens aan te schaffen. Ik heb tenslotte jaren lang gehoopt dat deze klasse in deze schaal zou verschijnen.

photo 433348

Het doosje is voorzien van een fraai plaatje met een hevig rokende destroyer. Ik zal het dus maar niet laten zien aan de milieu jongens en meisjes want die vinden dit vast weer een verkeerd voorbeeld naar mijn kleinkinderen toe. Maar het gaat om de inhoud, kijk maar mee.
Al met al vijf rekjes met plastic

photo 433350

photo 433351

Zoals ter zien bestaat de romp uit een stuk. Dat is in dit geval niet erg want het ziet er ook van dichtbij prima uit. Zelfs de patrijspoorten zijn zodanig uitgevoerd dat ik geen enkele behoefte heb om ze verder uit te boren.
Dat geld ook voor de rest van het plastic, het gietwerk is perfect uitgevoerd.
Maar dat is nog niet alles.

photo 433352

twee stukje pe en een pe naamplaatje.
Het voelt heel dun aan en tja ik ga het wel ervaren hoe dit werkt

photo 433354

een groot vel met plakkers

photo 433353
photo 433360
photo 433357
photo 433356
photo 433355
photo 433358

En een mooi A5 bouwboekje wat bij een eerste keer doorbladeren heel duidelijk lijkt.
Daar moet ik het dus mee doen doen.
Stap een, eerst maar eens een stukje eiken opzoeken en daar een plankje van fabrieken.

photo 433359

Nou dat plankje had ik nog en nou stoppen met kletsen en aan de gang, hoewel
Twee plaatjes nog.
Om dit scheepje in de verf te zetten ben ik maar even in almere bij asa langsgeweest en heb meteen maar een verfrekje meegenomen,
Zal ik dan ooit aan een redelijk opgeruimde werkplek moeten wennen?

photo 433361

Laatste plaatje een cadeautje van mn tandarts. Nee daar heb ik geen moeite mee we drinken samen nog wel eens een fles goeie wijn leeg en zij weet dus van deze hobby.
Hier neem jij dit maar mee zei ze de laatste keer. Me die moderne harde vullingen heb ik er niks aan maar jij misschien wel.

photo 433349

Een vracht aan hardstalen boortjes (eigenlijk freesjes) in vormen en maten.
Die ga ik dan nog wel eens uitzoeken en dat heeft geen haast want ik vermoed dat er aan deze kit niet veel te vrezen is.
Tot de eerste update

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2018 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Wim, die kit ziet er mooi uit. Ik ben benieuwd naar je voortgang :)

Mooie collectie freesjes maar eerlijk gezegd ben ik blij niet zo'n innige relatie te hebben met mijn tandarts :mrgreen: :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2018 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
mooie kit wil ik ga je volgen en je bent niet de enige die een goeie band heeft met zijn tandarts ik heb twee jaar geleden ook een paar setjes gekregen maar ik moest wel beloven niet stiekem een eigen praktijk te beginnen :lol: :lol: .

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Ben zeer benieuwd wat je hiervan gaat maken! hoe groot gaat ie worden als ik vragen mag?

succes en de volgmodes staan aan!
Rick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@ ronald, zonder witte jas valt t erg mee

@ hayke, je praktiseert maar een end weg of er mensen in trappen valt nog te bezien.

@ rick, tja ik ga er een destroyer van maken !, en ze is 27,5 centimeters lang en 2,5 centimeters breed. Het is dus geen enorme schuit.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jan, 2018 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
zo nu eerst maar wat plaatjes zonder praatjes want die eerste stappen kennen jullie wel.

photo 433772
photo 433773
photo 433774
photo 433775
photo 433776
photo 433778

Volgens het boekje moet ik nu eerst het hele hoofddek vol bouwen met van alles en nog wat en dan pas plaatsen.
Oké dat is aardig bedacht maar ik ga het niet doen.
Er moet uiteraard nog wat verf op en als dat jat nu al doet krijg je zo'n rare rand van de romp, nee eerst plakken dan afplakken dan sproeien en dan zie ik wel weer verder.
Uiteraard heb ik wel het boekje goed doorgenomen en ben er zeker van dat niets nog van onderaf gelijmd moet worden
Het enige wat ik wel eerst wil doen zijn de bolders.
Ienie miene stukjes plastic die op de daarvoor bestemde plaatsen moeten geplakt.

photo 433779

Net onder de pincet kun je ze zien.
Ja jammer dan maar dat wordt niks. De eerste sprong meteen weg en aan de rest begin ik mooi niet.
Onder het motto als Hayke het anker van de Bismarck met een draadje kan opleuken dan kan ik dat ook met dit scheepje.
Geen electra draad maar ditte

photo 433781
en daar maak ik dan dit van

photo 433780

Het dekje doorboren en plakken maar. Uiteraard moet ik dan wel in de romp op de rand waar het dek komt te leggen ook wat ruimte maken maar dat gaat ook wel lukken.
Het resultaat lijkt misschien wat rommelig maar geloof me als alles straks in de tjet staat en het dek volgebouwd is praat er niemand meer over deze pinnetjesvan 0,3x0,7mm.

photo 433782

photo 433783

dat is hem voor nu tot later
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jan, 2018 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Misschien een tip voor zo'n stukjes, leg er een velletje folie over voor de microgolf, dan verhinder je het wegspringen, ok opnemen en plaatsen, maar met een tandenstoker, een beetje nat maken en zo opnemen en zo plaatsen kom je al een heel eind...

Wel mooi opgelost...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op wo 24 jan, 2018 12:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Dat lijkt me een bruikbaar idee Silenoz want er komen nog meer kleine stukjes aan.

Het plakken en spuiten gaat ondertussen gewoon door en het begint ergens op te lijken.

photo 434422

Omdat verf moet drogen en modelbouw bloed blijft kruipen waar het kan gaan heb ik toch maar eens de sprue bestudeerd.
Mijn oog viel op de kapjes die bovenop de schoorstenen moeten komen. Hmmmm niet slecht maar ook niet geweldig.
De pe fret bied geen oplossing dus dan maar de soldeerbout opstoken.

photo 434419

Ik twijfel nog over deze oplossing.

Inmiddels ook de achter mast maar geplaatst met nog wat kleine zaken als luchtkokers, 2 rekjes met pijpjes net voor de mast en een kompas.
Dankzij het cadeautje van de tandarts kon ik wel de luchtkokers uithollen aan de voorzijde want er zat een mooi klein kogelfreesje tussen alle boortjes.

En dan eindelijk plakken. Volgens het boekje zijn nu de torpedobuizen aan de beurt, joepie.
Twee sets van drie buizen en dit zijn wel de meest gedetailleerde sets die ik tot nu toe ben tegengekomen.
Beide sets bestaan uit 13 stukjes plastic en 2 pe delen.
Dus in de stand zen en zin in frutselen, muziek op rustig en gaan.

photo 434423

photo 434424

Natuurlijk zijn macro plaatjes slecht voor het zelfvertrouwen maar ik ben hier toch echt wel tevreden over.

Voor het laatste plaatje heb ik wat delen droog op de romp gezet en jawel het is al een beetje een echte VW destroyer

photo 434425

tot de volgende update
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Soldeerwerk kan beter, truc voor zo'n kleine stukjes, is weinig soldeer (Koper/messing licht schuren naar verontreinigingen toe, soldeer platknijpen en stukje afsnijden, gewoon licht voorvertinnen, beetje flux op het contactoppervlak en aantikken met de bout... )

Mocht je afmetingen hebben, teken deze uit op de schaal die je nodig hebt op een stuk papier, kleef deze op je messing/koper, en snijdt, vijl, tot op de lijntjes op het papier om de vorm over te nemen, pas als je deze juist hebt zou ik solderen, omdat je anders je naad gaat breken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2018 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Wim,

Je hebt weer een mooi doosje opengetrokken en weet ons weer te verrassen. Natuurlijk weer een mooie jager. veel plezier emee.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement