Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Beste Medebrouwers,

Na de Jintsu heb ik een andere kit uit de stash getrokken. Nu dacht ik aan een battleship maar aangezien ik nog niet de benodigde PE heb, heb ik besloten eerst iets anders te doen. Hieruit kwam de Hasegawa kit van de lichte kruiser Tenryu. Dit is de Limited Edition Super Detail set die uitgegeven is. Met Super Detail wordt bedoeld dat Hasegawa alle benodigde PE al heeft toegevoegd. Er zijn dus geen extra upgrade sets nodig om dit model tot een zeer gedetailleerd einde te brengen (misschien alleen wat AA maar dat moet ik nog uitzoeken).

Nu wat foto's van de kit:
De box, hierop zie je ook al het PE dat erop gaat komen
photo 431463

Daarin zitten de volgende dingen:
Een ENORME bouwbeschijving (ze hadden m beter als soort boekje uit kunnen geven, nu heeft ie mn halve tafel nodig...).
photo 431464

Een vrij groot decalsheetje (normaal krijg je bij een schip (uitgezonder CV's) alleen een vlag en schipnummer/naam) Met O.A decals voor sloepen.
photo 431465

Dan een vel PE met van alles varierend van schoorsteenkappen tot deuren, en van railingen tot platformen.
photo 431466

En natuurlijk kan het plastic niet ontbreken!
photo 431467
photo 431468

Gek genoeg bestaat de romp uit 2 delen en is er geen gewichtje dat erin moet.

Dan nu wat geschiedenis van de kleine Tenryu (want ze is kleiner dan de meeste andere lichte kruiser klasses)!

De Tenryu is het naamsschip van de tenryu klasse lichte kruisers die door de IJN (imperial Japanese Navy) besteld werden. De klasse bestond uit twee schepen, namelijk de Tenryu en de Tatsuta. De kruisers werden besteld in mei 1916, Hiermee begon de IJN met de eerste klasse van moderne lichte kruisers. beide schepen werden gemaakt voor de rol als leiders voor een destroyer squadron. Tenryu werd op 20 November 1919 afgerond.

Bij begin van de tweede wereldoorlog vormde de Tenryu klasse Sentai 18. De eerste missie was eerste aanval op Wake Island op 11 December. Deze mislukte, op 23 december werd nog een poging gedaan die wel slaagde. Daarna voerde ze in Januari aanvallen uit rond Rabaul en Kavieng bij de invasie van deze eilanden. op 8 Maart werd ze ingezet bij de inname van Lae en Salamaua (Nieuw Guinea). Op 8 april was ze bij de invasie van Bougainville, Shortland en Manus Island. De volgende Grote operatie waarin ze deelnam was de aanval op Port Moresby en Tulagi. Op 7 Augustus landden de Amerikanen op Guadalcanal. Tenryu werd kreeg de missie om de Amerikaanse vloot aan te vallen. Hierbij raakte twee van haar Torpedo's de Zware Kruiser "Quincy" ,Deze zonk later. Daarna viel ze twee Amerikaanse Destroyers aan waarvan ze er 1 raakte. Echter werdt ze geraakt door een 5-inch shell van de Kruiser Chicago. op 2 Oktober 1942 werd ze geraakt door een bom van een B-17 toen ze geankerd lag in Rabaul. In december Tenryu kreeg de rol als Vlaggenschip bij een nieuwe invasie van Madang (Nieuw Guinea). Nadat Tenryu Madang verliet op 18 December werd ze geraakt door 2 torpedo's van de onderzeeër "Albacore" waarna ze zonk. De slachtoffers vielen mee, 23 doden en 21 gewonden. Haar zusterschip Zonk 1.5 jaar later door een soortgelijk incident.


Laatst bijgewerkt door Rick97 op za 24 feb, 2018 14:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
De start is gemaakt!

Aangezien de romp uit 2 delen bestond betekende dit dat er meer werk was dan bij veel andere schepen. Normaal verf ik het deel van de waterlijn dat rood moet apart en bevestig ik dit later als de rest van de romp grijs geverfd is, dit scheelt afplakken. Nu kan dat helaas niet. De romp moet bij elkaar gehouden worden door 3 steunpunten, 1 in het midden en 2 aan de uiteindes. Dit is niet genoeg dus moest de waterlijn er ook al aan. Daarna begonnen met de ramen uitboren. Voor anderen die wellicht dit schip ook willen bouwen, hier een LET OP! Aan 1 kant van de romp moeten 4 gaatjes geboord worden van binnen uit (midscheeps zoals op de foto) Hier kan je EXTREEM moeilijk bij als je eerst de romp gelijmd hebt. Deze gaatjes moet je dus EERST openmaken.... Uiteindelijk wel met veel moeite gelukt.
photo 431860

Er dienen nog wel wat dingetjes bijgewerkt te worden (bij de boeg de ankerkettinggaten en boven op de rand zitten bevestigingspunten voor de sloepkranen, daarvan dienen er ook een paar van dichtgemaakt te worden)

Daarna begonnen met de opbouw voor het middenschip. Aan beide zijden meegegoten deuren en ladders verwijderd om PE te bevestigen.
photo 431861
photo 431858

Bovenop komen platformen waar antislippanelen bevestigd dienden te worden.
photo 431859

Het volgende dat gedaan moet worden zijn de schoorstenen en het dek.

Tot de volgende update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 13:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat wordt een leuk scheepje, en je hebt de historie er ook boeiend bij verteld. Nog een tip als je nog eens gaatjes gaat boren, als je de romp tegen het licht houdt, kan je vaak ook aan de buitenkant zien waar het gaatje geboord moet worden. Dan hoef je niet tegen de binnenkant aan te gaan boren. Het lijkt of er 1 van je waterdichte PE-deuren wat scheef staat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
[quote="StevenVD"] Nog een tip als je nog eens gaatjes gaat boren, als je de romp tegen het licht houdt, kan je vaak ook aan de buitenkant zien waar het gaatje geboord moet worden. Dan hoef je niet tegen de binnenkant aan te gaan boren. quote]

Dankje Steven! Hier had ik niet aan gedacht!

Intussen verder gewerkt aan het middenschip. Die waterdichte deur zat inderdaad scheef, dit is bijgewerkt. De laatste stukken zitten inmiddels op het middenschip met uitzondering van de schoorstenen. deze worden apart gemaakt en later erop gezet.
photo 432355

Verder schoorsteen No. 1 gemaakt. Deze bevat 5 plastic onderdelen en 15 PE onderdelen! Om de PE te bevestigen moest de schoorsteen volledig gestript worden van meegegoten details. met uiteindelijk het volgende resultaat....
photo 432354
photo 432356

Nog 2 schoorstenen te gaan!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Die schoorsteen vind ik een verdraaid mooi stukje werk en zeker in deze schaal.
Dat wilde ik even kwijt.
Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit is wel gepriegel van de bovenste plank. Fraai hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Is gefrutsel op een vierkante centimeter,............. maar wel mooi gefrutsel :lol:
Ziet er goed uit !!!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Bedankt voor de complimenten mannen!

Intussen ook de laatste schoorstenen afgewerkt. Daarna zijn deze gemonteerd ,net als een kraan op het middenschip.

uiteindelijk ziet het er zo uit..
photo 432393
photo 432394

Ook doorgegaan met de romp. Vereist was om een aantal plastic dingetjes te verwijderen om die later te vervangen voor PE onderdelen.
photo 432396

De boeg ligt hoger dan de rest van het schip. voor meer detail zit er een PE stukje bij. hier moeten nog weg de volgende dingen opgeplakt worden:
trappen (2x ,bijde zijden 1)
haspels (2x ,bijde zijden 1)
deur (1x, in deuropening)
photo 432395


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 17:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zo op de foto lijkt het nog wat, maar op die foto met je hand zie je pas echt dat dit miniatuurmodelbouw uit Madurodam is, zou dus geen schaal voor mij zijn met mijn grote handen ben ik bang

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Bert Takken schreef:
Zo op de foto lijkt het nog wat, maar op die foto met je hand zie je pas echt dat dit miniatuurmodelbouw uit Madurodam is, zou dus geen schaal voor mij zijn met mijn grote handen ben ik bang


Hahaha zonder vergelijkend materiaal ziet het er inderdaad wat groter uit! maar geloof mij, het is echt minuscuul! Heel voorzichtig werken en dan vooral met pincetten want met je handen is het haast onmogelijk om iets recht erop te krijgen :lol:

De afgelopen dagen ben ik met de brug sectie bezig geweest. uiteraard weer veel PE nodig en veel gepriegel.

Als eerste begonnen met de mast. Hiervoor zijn 2 opties: voor de oorlog en in de oorlog. Ik koos voor in de oorlog, dit betekend dat de mast ongeveer 2x zo groot is en een uitkijkpost heeft. De uitkijkpost is van PE en dient gebogen te worden. Daarnaast hoort er bij deze uitvoering een extra schijnwerperplatform te komen.
photo 432800

Daarna heb ik de brug gebouwd. Aangezien het geheel geverfd moet worden heb ik deze in 2 secties opgebouwd zodat alles goed bereikt kan worden.
Sectie 1:
Opbouw (onderkant). Deze heeft vooral veel PE hekjes. een deel van de mast ziet hierop I.V.M passing. Deze zal goed aansluiten op de rest van de mast die op deel 2 van de brug zal komen.
photo 432804
photo 432803

Sectie 2:
Daadwerkelijke brug (bovenkant)
Voor de bovenkant zijn er verschillende stukjes PE nodig. uiteraard hekken en het dak van de brug is ook volledig PE. Daarnaast zit er aan weerszijden een soort platformpje. Op dit stuk wordt de mast uiteindelijk bevestigd.
photo 432801
photo 432805

Ook heb ik iets verdergewerkt aan de romp. De PE haspels, trappen en de deur zit er inmiddels op.
photo 432802

Het volgende projectje is de opbouw op het achterschip.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement