Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
***Royal Caroline 1749 - Panart / Mantua Models***

Hallo vrienden, medebouwers, zeeschuimers en meelezers,

We zijn alweer een paar maandjes verder en ik ben inmiddels verhuisd naar ons nieuwe stekkie. Ik heb nog wel de komende maanden het e.e.a. af te ronden in het nieuwe huis, maar dat hadden wij al voorzien.
Ook heb ik mijzelf voorgenomen dat het bouwen aan de keukentafel de vorige keer erg goed is bevallen. Hiermee ben ik toch aanwezig bij het gezin en niet zo afgezonderd in een kamer. Ik heb besloten om mijn volgend model wederom aan de keukentafel...ehh...keukenbar te bouwen. :)

Ah...en zoals ik al eerder had aangekondigd ben ik wel even op zoek geweest naar een passend volgend model. Mijn budget was iets ruimer, maar voornamelijk wilde ik een compleet ander type scheepje bouwen. Ook een van mijn primaire "eisen" was om een keer niet een Spaans schip te bouwen en ook niet van het merk Artesania Latina. Van dat laatste merk heb ik nu al een aantal dozen gehad en het werd echt eens tijd voor een andere fabrikant.
Mijn voorkeur ging voor deze zoektocht uit naar Corel, Amati of Mantua Models. Gezien de prijsklasse waarin ik wilde blijven, het type schip kwam ik uit op een aantal favorieten en ik heb uiteindelijk gekozen voor Royal Caroline van Panart, onderdeel van Mantua Models.
Na een kleine zoektocht ben ik geslaagd bij Historische Modelbouw uit Den Helder. Ik ben daar prima geholpen en de prijs was passend binnen het budget.

photo 477616

photo 477621


The history of HMY Royal Caroline 1750
HMY (His Majesty Yacht) Royal Caroline was een zeilschip om precies te zijn een koninklijk jacht. In 1749 werd de bouw gestart om HMY Carolina als het huidige koninklijke jacht te vervangen. In Deptford Dockyard onder de supervisie van Meester Scheepsbouwer John Hollond werd ze gebouwd n.a.v. een ontwerp van Joseph Allin. Op 29 januari 1750 werd ze ter water gelaten en na 70 jaar dienst te hebben gedaan is ze gesloopt in 1820.

HMY Royal Caroline heeft een rijke geschiedenis beleefd tijdens haar dienstjaren. Tijdens die dienstjaren is haar naam gewijzigd in HMY Royal Charlotte uit respect voor de Hertogin Charlotte of Mecklenburg-Strelitz welke van Kiel Duitsland voer met HMY Caroline naar Harwich Engeland om te trouwen met koning George III.
Ze werd onder die naam gebruikt tijdens officiële plechtigheden tijdens de Franse Revolutie en de oorlog met Napoleon Bonaparte. George III maakte frequente reizen met haar om terugkerende vloten te verwelkomen. De koning voer met Royal Charlotte uit in 1797 naar de vloot die meevocht in "the battle of Camperdown" om de Admiraal Adam Duncun te eren. helaas door harde wind lukte het niet om met Royal Charlotte om de vloot te bereiken en moest ze uiteindelijk terugkeren. In 1820 voer ze haar laatste vaart en is ze uiteindelijk gesloopt doordat haar grotere opvolger HMY Royal Sovereign in 1804 de taken van koninklijk jacht had overgenomen.

bron: Wikipedia


The ins and outs of the box
Zoals de meeste dozen van Panart / Sergal of Mantua is deze erg langwerpig van formaat in plaats van vierkantig. Dit is op zich geen probleem, maar het wijkt af van de gebruikelijke overdreven grote dozen van de Spaanse Fabrikanten. Ook is de doos daardoor flink dikker of hoger om alle onderdelen te kunnen verpakken. De artistieke weergave op de doos ziet er verzorgd en maar ook klassiek uit.

photo 477598

photo 477596

photo 477597


Na het openen van de doos zit alles netjes verpakt in de folie of plastic. Meteen valt het op dat de beeldjes erg mooi gegoten zijn en daarmee voldoet het meteen aan de verwachting. De details zijn allemaal net wat verfijnder t.o.v. o.a. de Spaanse fabrikanten. Niets ten nadelen van AL of Occre overigens. Het model is overigens zeer rijkelijk gedecoreerd met beeldwerk. Niet heel vreemd voor die periode en ook omdat het een koninklijk jacht betreft.

photo 477599

photo 477602

photo 477603

Na alles uitgepakt te hebben, de zaken even netjes gearrangeerd en om te beginnen met de tekeningen en handleiding.

photo 477600

photo 477601

Het ziet er mooi uit. Vier dubbelzijdige grote tekenvellen welke meteen Italiaanse chaos tonen. Dit beloofd wat met het bouwen van dit model. Nu wist ik dat de bouwbeschrijving en de tekeningen niet de beste zijn. Dit is overigens een heel herkenbaar gegeven bij vele fabrikanten. Gelukkig zijn de meest nieuwe modellen van fabrikanten meer gericht op het maken van een gedetailleerde bouwbeschrijving en foto's van iedere stap om het model te voltooien.
Dit model echter bestaat al een geruime tijd en is al lang op de markt. Dit is duidelijk te zien aan de klassieke tekeningen en de wirwar van onmogelijke plaatjes met Italiaanse aantekeningen. Whoohoo what a joy.... :|

De kleine onderdeeltjes / beslag zit netjes verpakt in het plastic. De jufferblokken bijvoorbeeld zijn van noten gemaakt en zien er fraai uit.

photo 477608

Door naar het hout in de doos. Iets waar ik naar uit keek. De Italianen staan erom bekend om zeer goed hout te leveren in hun bouwdozen. Uitmuntend bij Corel en Amati. In deze doos is het iets minder van kwaliteit t.o.v. Corel of Amati maar vergelijkbaar of iets beter t.o.v. Artesania Latina of Occre. Het is netjes verpakt en ziet er verder erg bruikbaar uit! 8)

photo 477605

Door naar de multiplex platen voor o.a. de spanten. Meteen valt op dat er berken multiplex gebruikt is en daarmee van goede kwaliteit is. Alle onderdelen zijn met een laser uitgesneden. Bij Corel bijvoorbeeld wordt dit nog geperst of gestanst wat een slechtere accuratesse oplevert.

photo 477604

photo 477607

photo 477606

Verder is het pakket "eenvoudig" en "klassiek" verpakt zonder al te veel opsmuk. Duidelijk is dat alle onderdelen vervaardigd zijn in Italië en niet zoals bij onze Spaanse vrienden geproduceerd in China.
Dit zou de kwaliteit van de bouwdoos en het model ten goede moeten komen. Tja, of dat zo is zullen we moeten ervaren tijdens de bouw van dit scheepje. Al met al heb ik er zin in. :)


Technical specifications and size

Lengte: 830 mm
Hoogte: 600 mm
Schaal: 1:47
Part no: MM750
Volledige lattenbouw en dubbele beplanking


*Sheet 1 figure 1: it begins, bulkheads and "false" keel*
Alvorens ik kan beginnen met bouwen zal ik alle onderdelen moeten voorzien van een cijfer / nummer. Een van de meegeleverde tekeningen betreft een plaat waarop alle onderdelen zijn genummerd. Deze heb ik overgenomen op het hout om daarmee verwarring te voorkomen. Een goede voorbereiding is het halve werk zegt men...

photo 477609

Na het nummeren van de spantdelen wordt het tijd om ze uit hun frame te halen. De laser snijd gebruikelijk 99% van de spantdelen uit. De delen zitten vervolgens op twee of drie plekken nog vast welke je eenvoudig met een mesje kunt doorsnijden. Het onderdeel komt hierna makkelijk uit het frame.

photo 477610

Na alle spantdelen eruit gehaald zijn schuur ik met korrel 80 / 90 over de kopse kanten van het hout om de lasersporen wat te verwijderen. Feitelijk is dit een heel dun laagje verbrand hout en mijn ervaring is dat houtlijm hierdoor slecht kan intrekken in het hout en daarmee geen goede hechting kan maken tussen de te verlijmen delen.

photo 477611

Tijd om de spanten op de kielplaat te passen middels een dry-fit. Alle delen passen perfect op de kielplaat nagenoeg zonder speling. Ik heb dit nog niet eerder zo fraai meegemaakt. Meestal moet er toch wel wat aangepast worden om de spanten netjes op de kielplaat te krijgen. Een aangename verrassing dus, ik weet zeker dat er ook onaangename verrassingen gaan komen. Vooralsnog even in de euforie.

photo 477613

photo 477612


Hiermee bijt ik het spits af voor deze bouw. Ik hoop dat jullie zullen volgen net als bij mijn vorige bouw van de Santa Maria.
Ik ga er een behoorlijke kluif aan hebben. Dit model bevat veel detail en mijzelf kennende zal ik ook nog het nodige willen veranderen.
Voor de puristen onder ons. Er bestaat een mooi boek van HMY Caroline uit de "Anatomy of the ship" boeken serie. Dit boek ga ik voor dit model bewust niet gebruiken. De details, tekeningen en beschrijving van dit schip is een stuk anders dan deze bouwdoos. De bouwdoos lijkt op HMY Caroline maar is een representatieve weergave. De kitmaker Panart heeft er ook een eigen uit de duim gezogen versie van gemaakt die ik ga bouwen. Met als kanttekening dat ik her en der wat bashing zal doen om het model er wat smaakvoller uit te laten zien.

Kortom, op naar de volgende update. Fijne avond en tot binnenkort! :wink:

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op do 28 nov, 2019 14:19 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 7:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Duidelijk! :) Een mooie kit, wens je veel bouwplezier. Ik volg wel ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Wel, wel, wel, gefeliciteerd met het betrekken van je nieuwe huis :brouw:
En met de aanschaf van dit mooie model, goede keuze lijkt mij !!
En het zal zeker aan je toevertrouwd zijn dat je hier iets moois van gaat maken !!
Kijk er naar uit !!

Gr
Boris.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Van harte met de nieuwe woonplek.
Je hebt een mooie stapel hout aangeschaft dus ik weer lekker achteruit leunen en meelezen.

Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 7:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prachtige openingspost! Hier ben je wel even zoet mee. Ik ben ook uit mijn hobbyhok verhuisd naar de woonkamer, het zit wat gezelliger daar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 8:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo brouwers,

Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik kan niet goed inschatten hoe langzaam of hoe snel de bouw zal verlopen. Het is voor mij niet zo heel erg belangrijk. Ik wil er geen wedstrijd van maken en ik heb ook geen deadline gesteld. Wel probeer ik zeker een paar keer per week op een avondje iets te doen aan het scheepje. Natuurlijk in de zomerperiode zal het wat langzamer verlopen omdat veel avonden ook van de tuin genoten gaat worden. :lol:

Goed, ik heb besloten om een andere hoofdstukaanduiding in mijn bouwverslag aan te houden.
De hoofdstukaanduiding bestaat uit:
a) tekening die wordt gebruikt, (sheet 1, 2 of 3)
b) welk figuur op de tekening wordt gebouwd (Figure 1 t/m xx)
c) de beschrijving van de werkzaamheden.

Dit kan erg handig zijn voor een andere bouwer die hetzelfde schip bouwt en zo in mijn log 1:1 kan terugzoeken naar de bouwtekeningen van het schip.


Sheet 1 - Figure 2: gluing the bulkheads

We gaan verder met de bouw van RC. In de vorige update heb ik laten zien dat de spanten heel mooi passen op de kielplaat. Nu is het tijd om de spanten te verlijmen op de kielplaat. Dit is een nauwkeurig werkje. Je basis is immers het belangrijkste om op verder te bouwen. Ik gebruik de legoblokjes methode welke veel gebruikt wordt om de spanten haaks op de kielplaat te krijgen. Feitelijk gebruik ik 4 stukjes gestapelde Legoblokjes en zet deze met klemmentjes vast.

photo 477635

photo 477636

photo 477634

Ik herhaal dit proces spant voor spant. Ik laat de blokjes zitten totdat de lijm droog is alvorens ik naar de volgende spant ga. Ik meet tussentijds de afstand tussen de spanten met mijn schuifmaat. Deze moeten gelijk zijn aan beide kanten van het schip.

photo 477637

een andere methode om de blokjes met klemmen vast te zetten is gekruisd...

photo 477638

photo 477639

photo 477640

photo 477642

photo 477641

photo 477644

photo 477643

Zo, de vorm van het schip wordt al zichtbaar. Tot de volgende update! :)

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2019 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Sheet 1 - Figure 3 - Reinforcements of the hull

Goedemorgen vrienden,

We zijn weer een stukje verder met RC. Vandaag beginnen we met figuur 3 op de bouwtekening. Dit betreft een extra versteviging aanbrengen bij de boeg zodat later de latjes op de boeg vastgezet kunnen worden. De tekening geeft aan dat je deze meteen moet afschuinen incl. de twee spanten bij de boeg. Dit doe ik pas later als ik alle spanten ga afschuinen. Ik kan dan mooier de vorm van de romp bepalen.

photo 477701

photo 477702


Sheet 1 - Figure 4
Figuur 4 is aan de beurt. Dit betreft het aanbrengen van een aantal verstevigingsplaten die in lengterichting van het schip lopen.

photo 477703

photo 477704

photo 477705


Sheet 1 - Figure 5
In het volgende figuur moeten er steuntjes tussen de spanten aangebracht worden. Dit is nodig om later de dekplaten op te lijmen.
Het proces is steeds hetzelfde. Stukjes loshalen uit het frame, schoonmaken met schuurpapier en daarna op het schip lijmen.

photo 477706

photo 477707

photo 477708

photo 477709

photo 477710


Dat was het weer voor deze ochtend. Ik moet even wennen aan de grootte van het schip. De Santa Maria was niet zo groot en makkelijk te hanteren op de keukentafel. Dit schip is echter een stukje langer... :lol:

tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2019 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er allemaal weer veelbelovend uit. Ik ga je zeker volgen. De schaal vind ik een beetje vreemd maar het formaat is zeker de moeite waard. Veel succes met deze.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 7:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
je hebt weer een mooi schip uitgezocht , deze bouw ga ik weer volgen en hoop dat ik weer een paar dingen kan leren van je verslag .
Zijn de uitsparingen waar de masten in vallen in de valse kiel niet aan de kleine kant ?

grtz. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2019 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
fvdm schreef:
Dat ziet er allemaal weer veelbelovend uit. Ik ga je zeker volgen. De schaal vind ik een beetje vreemd maar het formaat is zeker de moeite waard. Veel succes met deze.


Tja, ik kan niet eens met zekerheid zeggen of de schaal wel echt 1:47 is. Ik doe het er mee, vreemd of niet. :roll:
Leuk dat je ook volgt Ferry, bedankt!

henny schreef:
je hebt weer een mooi schip uitgezocht , deze bouw ga ik weer volgen en hoop dat ik weer een paar dingen kan leren van je verslag .
Zijn de uitsparingen waar de masten in vallen in de valse kiel niet aan de kleine kant ?

grtz. Henny


Bedankt Henny, leuk dat je volgt. Ik kan nog niets zeggen over de uitsparingen van de masten. Dit ga ik pas testen als de dekken erin liggen. Mocht het te klein zijn, dan is een aanpassing met een boormachine zo gedaan. :wink:

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement