Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2019 23:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor de volgende update was het een hele inspanning, ik had immers besloten dat het voor de vooruitgang van de bouw van het schip noodzakelijk was dat de airwing nu eerst afgewerkt werd. Dan kon de afgewerkte hangar met een aantal vliegtuigen er in al dichtgekleefd worden. Het zou geen simpele operatie worden om alle vliegtuigjes tegelijk klaar te krijgen voor de verfspuit. Ik ging eerst eens kijken wat ik nodig had qua verf.

photo 464939

photo 464940

Het eerste schema toont de vroege configuratie waarbij alle kisten in drie kleuren geschilderd waren. De buik was wit, daarvoor gebruik ik Tamiya. Een strook daarboven, maar niet ter hoogte van de vleugels, wordt in Intermediate blue geschilderd. Verf van Gunze met dit nummer wordt niet meer verkocht, dus moeten we hier uitwijken naar de gewone acrylverf. Vallejo air werkt makkelijk en er zou al een laag wit onder zitten. Voor de bovenzijde van de romp, de vleugels en de staartvlakken is Gunze Midnight Blue aangewezen. Verder is er nog gebruik gemaakt van Vallejo Interior Green voor de cockpits.

Het tweede schema toont de verandering die in de laatste maand van de Princeton doorgevoerd werd. De Hellcats werden volledig in Sea Blue gezet, maar de laatste foto's die van het schip genomen werden, tonen duidelijk een mengelmoes van de twee stijlen. Ik laat Tracy White hier aan het woord:

Citaat:
Generally speaking, F6F-3s and TBF-1s are in tri-color and F6F-5s are in Glossy Sea Blue. Even when the Navy issued directives changing camouflage paint on aircraft, the ships would not repaint the overall camouflage and the aircraft would retain the camouflage they were "issued" in.

One fighter is listed as lost during a CAP earlier in the day, but it's not mentioned if it's a -3 or -5. Six of her TBFs had been reported as being moved to the Hangar bay and the sequence of photos of her loss has three Avengers parked at the very front. One has a dot on the rudder similar to CV-12 Hornet's airgroup and may have been transferred, but I don't know if this was the only one or not. For sure, the plane with the dot is # 9.

photo 464960

Note the outboard Hellcat is tricolor but the one inboard of it is Glossy Sea Blue (dark underwings visible when folded). This plane's tail is hidden in all of the photos I have and the number is unknown. It is known that #1 was a F6F-5 in GSB at least and than numbers 3, 12, and 17 were tricolor.



http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=59&t=166458&start=60

De decals bij de kit maken het mogelijk om de nummers op de vliegtuigen aan te brengen. Voor die tweede groep vliegtuigen wordt Tamiya Sea Blue gebruikt. Omdat de resin toestellen op zich al een veel fragieler onderstel hebben, worden die al volledig in deze groep opgenomen. Ook de meeste Trumpeter Hellcats komen hierbij.

Deze groep wordt eerst gespoten, met de onderkant naar boven. Om de vleugels te schilderen, worden ze op de bodem van een potje Chinees gekleefd met gom. Zo wordt er weinig verf verspild.

photo 464932

photo 464933

photo 464934

Het Sea Blue doet de gele kleur van het resin snel wijken. De toestellen worden dan omgekeerd.

photo 464935

photo 464936

De andere groep wordt nu eerst onderaan wit gespoten.

photo 464937

photo 464938

Het grote afplakwerk begint nu. Ik heb alleen gebruik gemaakt van kneedgom omdat er weinig platte vlakken waren om af te tapen en je hiermee altijd het risico hebt verf weg te trekken of het landingsgestel mee te sleuren. Desalniettemin heb ik nog verschillende keren een pootje of dekseltje moeten teruglijmen. Dit kwam vooral door de eigenschap van de Trumpeter landingsgestellen om onverlijmbaar te zijn, dus op de duur gebruikte ik hier maar secondelijm voor. Uiteindelijk was ik aan het Midnight Blue aangekomen, maar er moest nog verschillende keren afgeplakt en gecorrigeerd worden voordat alle vliegtuigjes er eender uitzagen.

photo 464941

photo 464942

photo 464943

photo 464945

Dan was het nog niet gedaan met spuiten, want ik had de cockpits nog open gelaten. Met de sticks er in was dichtstoppen ook niet aan de orde, dus werd er een malletje rond de pit geboetseerd.

photo 464944

photo 464946

photo 464947

photo 464948

photo 464949

Ik laat jullie nu het voorlopige resultaat zien vanuit een paar hoeken. Er zijn drie vliegtuigen afgevallen, twee Avengers omdat het maximale aantal op het schip 9 was volgens Tracy, en een Hellcat omdat er anders teveel vliegtuigen met opengeklapte vleugels staan en ik de cockpit vergeten uit te werken was.

photo 464950

photo 464951

photo 464952

photo 464953

photo 464954

photo 464955

photo 464956

photo 464958

Ik heb de landingsgestellen al wit geschilderd en ga nu verdere details aanbrengen. Dan komt er een laag p+ en kan ik de decals al gaan uitproberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2019 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
jeetje man wat een gefrummel :D lijken wel insecten !
Maar mooi gedaan hoor, ziet er zeer imposant uit !

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 12:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Als ik dit werk zie, vraag ik mij toch soms af of bouwers geen normaal leven hebben :lol: :lol: :lol:

Dit doe je toch echt niet voor de lol he? :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Die vliegtuigjes vreten inderdaad héél veel tijd. Daar was ik ook achtergekomen. Ze zien er wel geslaagd uit. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Leuke update weer Steven. Fijn dat Tracy altijd weer een helpende hand uitsteekt. Er zit bij sommige mensen zoveel kennis.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 23:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de complimentjes! Het werk aan de vliegertjes was nog lang niet gedaan. Ik toon in deze post eerst even een foto van een Hellcat in een museum die geschilderd is volgens het uiterlijk dat de toestellen op de Princeton hadden tot begin 1944.

photo 465377

http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_f6f_en.php

Hier is de geschilderde bek goed te zien. Let ook op de propellers met een gele waarschuwingskleur op de tips en de witte kleur op de vleugeldoorsnede. Een aantal van deze details konden nu met een penseel geschilderd worden, zoals de zwarte wielen en de motoren die US Grey geschilderd werden in de cowlings.

photo 465376

photo 465375

Op de witte vleugelonderzijde moest er een overspray terug weggespoten. Dit is redelijk goed gelukt en ik moest toch nog twee paar Avenger-vleugels elimineren.

photo 465378

photo 465379

De propellers waren zoals vele bouwstappen in dit topic een klus waarbij ervaring door iets herhaaldelijk te moeten doen, tot een betere methode leidt.

photo 465380

De aanhechtingspuntjes werden met een slijpsteentje op de Dremel verwijderd, maar bij de eerste exemplaren werd vaak een propellerblad uit zijn hoek van 120° geslagen door de tegengestelde draairichting. Door op te letten hoe je het blad op de slijpsteen moet leggen, is dit te vermijden, waarbij de prop drie keer omgedraaid moet worden.

photo 465382

photo 465381

Hierboven zie je de Hellcats van WEM en L'Arsenal en daaronder de kleinere, scherpere Avengers van WEM.

photo 465385

Wanneer alles gepolijst was, moest de pitch bij elk blad er in gezet worden, door naar een foto te kijken.

photo 465383

Om de gele propellertips het makkelijkst te kunnen schilderen, werden ze eerst wit gespoten en daarna geel. Nu kunnen de bladen zwart gespoten worden, maar voorlopig zijn de props op een draadje geregen als madeliefjes.

photo 465387

De resin vliegtuigjes kregen een canopy in lichtblauw. Nu brak er wel een van de leukste werkjes aan. De decals lagen te wachten op drie vellen en de vliegtuigjes waren ook in de p+ gezet.

photo 465384

photo 465386

Er zijn 17 Hellcats en 9 Avengers. De Trumpeter stickervellen waren in dit opzicht inferieur aan Dragon omdat de roundels er los geplaatst waren van de "vleugeltjes". Ook waren ze te klein voor een correcte representatie van deze airwing. Ik kon gelukkig de hele collectie afwerken met alleen het decalvel van Dragon, maar dan moesten er ook een aantal toestellen voorzien worden van de roundels met rode omranding. Dit was in de beginjaren van de oorlog overeen gekomen omdat het nu eenmaal de kleuren van de vlag vertegenwoordigde, maar men kreeg snel door dat er verwarring optrad met de Hinomaru-roundels van de Japanse luchtmacht. AA-crews van Amerikaanse schepen vuurden even lustig op alles dat de kleur rood in zijn vlag voerde, dus verdwenen rode bollen en omrandingen uit de mode.

Ik besloot de decals met rood alleen toe te passen op de resin vliegtuigjes die toch in de hangar weggestopt zouden worden. Bij de laatste van deze decals ben ik zelfs met de schaar aan de slag gegaan om zoveel mogelijk van die omranding weg te knippen. De twee Dragon Hellcats met uitgestrekte vleugels hebben ook op de onderzijde de rode decals, die zal je toch niet goed kunnen zien, zo dicht tegen het dek aan. Voor de resin toestellen had ik geen gezichten, maar die hebben toch ook een ongeschikte cowling-opening zonder oliekoeler.

photo 465390

photo 465391

photo 465389

photo 465392

photo 465393

photo 465394

photo 465395

photo 465396

De decals voor de kattengrijns en die op de vleugels gingen er heel goed op. De roundels op de romp zorgen voor problemen, zelfs als er sol op aangebracht wordt. Dit is ook op de foto's te zien, heel wat decals zijn onderaan losgesprongen. Die van de Dragon Avengers moeten bovendien op een dubbel gebogen vlak gelijmd worden, er is een soort verdikking bij de staart. Er zal dus een extra lijmronde nodig zijn, waarbij ik ga proberen de decals tegen de romp aan te drukken tijdens het drogen. Er zijn ook nog de decals voor de vliegtuignummers maar daarvoor moet ik Tracy's aanwijzingen er nog eens goed naast leggen. Hij kende voor een aantal nummers de gebruikte kleuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 16:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Wauw. wat een klein gepruts. De vliegdingen zien er erg goed uit zeker voor deze schaal


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 19:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het lijkt net een lopende band in CHina, ik zie die kleine kinderen al zo voor me :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2019 15:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Looney en Bert. Het volgende stapje op de lopende band: elk vliegtuig heeft een nummer gekregen. Ik heb de sterdecals op de staart helemaal rond gekregen door er een worstje kneedgom rond te kleven tijdens het vastlijmen. Ook zijn er op de resin exemplaren paneellijnen geschilderd volgens het schema dat de Trumpeters hebben. Op de Avengers zijn de nummers ook nog eens met een fijn penseel op de cowling overgenomen. De propellers zijn zwart gekwast, wat ik beter met de airbrush had kunnen doen, achteraf gezien. Maar ik dacht dat de gele tips moeilijk te maskeren waren. Er zijn ook met rood de Hamilton Standard keurmerken op gezet, niet meer dan een stipje op elk blad.

photo 465872

photo 465873

photo 465874

photo 465875

photo 465876

photo 465877

photo 465878

photo 465879

photo 465880

photo 465881

photo 465882

photo 465883

Nu kan ik de andere toestellen inlijnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 15:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ben toch heel benieuwd naar de vloot op het vliegdek, wordt wel een volle boel denk ik

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RN.VV en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement