Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 7:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2019 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Mooi werk Steven :brouw:

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2019 20:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Opgrapple! Vandaag kon er een stuk doorgewerkt worden, zodat nu de golftoppen geschilderd zijn. Eerst is daarom met silicone gespoten, zodat het schuim opgeworpen werd door de wind.

photo 480567

photo 480568

Dan is er met het Water Foam van AK geschilderd en gedrybrushed. Het spul ruikt wat naar azijn maar het werkt wel. Het is wat groffer dan verf, zodat het meer in model blijft staan. Ik heb vergeleken met foto's van de Independence om een carrier op snelheid uit te beelden.

photo 480569

photo 480570

photo 480571

photo 480572

photo 480573

photo 480574

photo 480575

photo 480576

Een extra detail dat er bijgekomen was, zijn de floater net baskets.

photo 480584

photo 480585

photo 480583

Ik kan ook aankondigen dat er een vitrine van 65 op 20 centimeter in productie is en dat die waarschijnlijk in de loop van de week geleverd wordt. Ik hou jullie op de hoogte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
:brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: , oh ja heel erg mooi. !!!!!!!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 23:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Boris, ik krijg er opnieuw dorst van. Ik heb ook al goed nieuws, het aquarium is al afgeleverd en opgehaald. Hier zie je de foto's. Ik was extra opgetogen, want er zat ook nog eens een bestelling in de bus.

photo 480691

photo 480692

photo 480693

photo 480694

photo 480695

photo 480696

Het heeft de juiste buitenmaten zoals opgegeven, er zit binnenin nog wel wat lijm over de naden maar het is dan ook ontworpen als een waterdicht aquarium. Het glas is 4 mm dik. Ik moet nog wel een ruimte opvullen tussen het plaaster en het glas. Dat is dus een kader van 642 tot 606mm en van 192 tot 160mm.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2019 0:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op de heetste dag in de moderne geschiedenis besloot ik om een klusje buiten onder de parasol uit te voeren. Ik had net een aantal attributen in de Hubo gekocht, die je hier klaar ziet staan. Er ligt een houten sierprofiel van 2,5 meter waar meestal het plafond mee afgewerkt wordt, twee plastic l-profieltjes van 1 meter en een boekenplank van 80 op 20 centimeter.

photo 481161

photo 481162

De boekenplank zou dus net onder het kader moeten passen. Bij nameten is ze maar 19,7 centimeter breed, dus zal er een stukje opgevuld moeten worden. Dat zou wel buiten het zicht vallen. Ik zaagde het houten profiel in verstek, maar dan met de glazen bak als model.

photo 481160

Langer was het niet uit te houden in de zon, maar hier nog wel een paar afwerkingsfoto's van het buitenkader. Alles is nog "dry-fit".

photo 481163

photo 481164

De PVC L-profielen zouden dan als volgt moeten uitgezet worden:

photo 481165

photo 481166

De bovenste centimeter van het plaaster zou dan ook nog blauw geschilderd worden. De profielen zetten in het midden wel naar buiten uit, dus daar moet er nog een extra bevestiging komen, misschien met contactlijm of een gelijmde PVC aanhechting door de plaasteren wand. Het stukje hout dat je dan op de bodem nog ziet, wordt bedekt met een wit plaatje dat tot tegen het glas gaat. Daardoor zal het onderstuk een geheel lijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2019 8:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi werk! En dat met die hitte.
Ik zeg :brouw:

Dat foam van AK is zo te zien net iets steviger dan de variant van Vallejo.
Die variant van Vallejo kun je opkloppen tot een soort schuim waar de belletjes in blijven. Maar dat is helaas niet zo stevig dat het vanzelf overeind blijft. Ik ga dit AK spul toch ook eens proberen.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 23:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes ermee, Odorf. Ik ben nu het plastic kader rond het dio aan het maken.

photo 481785

De profielen worden in verstek gesneden, waarbij de rand schuin afgevijld wordt. Zo krijg je een mooie hoek van 90 graden. Het kader wordt niet afgemeten van het stuk, maar live rond het diorama gepast. Het plaasteren blok is namelijk niet 100 procent recht. De vier stukken worden met PVC-lijm aan elkaar gekleefd. Met een weinig schuren paste het blok in het kader.

photo 481784

Het stuk dat in de eerdere posts boven het plastic uit stak, kon eigenlijk zonder veel problemen geëlimineerd worden. Daarvoor moest ik een centimeter van de onderrand afsnijden. Op deze plek was het plaaster nergens dikker dan een paar millimeter. Om een constante hoogte aan te houden, werd een mes op een plaatje gelegd en rond het blok getrokken.

photo 481783

Eens je door het plaaster zit, is het makkelijk om het styropor door te zagen. Het enige van betekenis dat verder nog weggehaald moest worden, is de gietraamconstructie waarmee de lower hull aan het styropor getrokken werd. Hier zat geen spanning meer op, want de romp zit nu stevig in het plaaster verankerd.

photo 481786

Aan drie van de vier zijden zit het water nu haast gelijk met het plastic.

photo 481787

Aan de voorzijde is er wel een verheffing voor de boeg. Dit kan nu niet meer weggehaald worden en wordt in een blauwe kleur geschilderd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 20:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om de bodemplaat aan de omkadering te hangen, besloot ik om geen gebruik te maken van lijm. Als ik twee bouten in de bodem zou steken, dan kon ik de drie afzonderlijke delen in een keer vastzetten. Tegelijk zou ik er dan voor kunnen zorgen, dat het schip met de bodemplaat gemakkelijker uit de lijst gehaald zou kunnen worden, mocht dat nodig zijn. Als je het schip er in zet, steekt er namelijk overal nog maar een paar millimeter van het blok uit het kader.

photo 481957

photo 481955

Er zijn twee dwarsprofielen in het kader geplakt. Dit zorgt er enerzijds voor dat alles mooi rechthoekig blijft zonder het aan de bodem te moeten lijmen. Met een paar extra stukjes plastic wordt de moer in zijn beweging vastgezet. Ik moet er nog aan denken om er ook iets over te kleven, anders draait ze vrij. De twee bouten trekken het plastic kader tegen de witte plaat , die zo tegen de boekenplank zit dat het glas er mooi rond valt.

photo 481956

Na de houten rand van de witte plaat nog wit gekleurd te hebben, kon ik een foto van het geheel nemen. Ik kon het schip er nog wel niet in zetten, anders zou ik alles terug los hebben moeten schroeven. Er is al een naamplaatje in de maak bij de lokale Hubo. Dit kostte wel 48 euro. Ik heb er een moeten nemen dat ook voor de buitenlucht bedoeld was, want anders was het een hondenplaatje geworden. Hopelijk hebben ze de instructies goed begrepen.

photo 481958

En nu een van de belangrijkste updates van het verslag. We gaan het dek van Pontos aanbrengen. Ik had er al een stukje van in het ruim gestoken en daaruit was gebleken dat de zelfklevende onderzijde onbetrouwbaar is. Na verloop van tijd overwint de spanning in het hout de kleefstof en krullen de hoekjes omhoog. Ik wist dus dat ik eerst een gepaste lijm op het dek moest aanbrengen, die de kritische hoeken naar beneden moest houden. Ik vond deze kleurloze lijm van Bison, die geschikt zou zijn voor knutselmaterialen.

photo 481962

Op het dek worden alle randen ingesmeerd met de lijm, die al snel wat stroperig aanvoelt. Daarom wordt hij meteen platgestreken terwijl het dek klaarligt.

photo 481959

De plek waar twee stukken dek samenkomen, wordt nog eens ingestreken, zonder over de rand te komen; er moet namelijk een paar millimeter vrij gelaten worden, hier zat een soort voeg.

photo 481960

Het voorste stuk is geplaatst en is aangedrukt met een blokje plastic. Er moeten heel wat openingen voor dekstructuren uitgehaald worden. Ik had dit in feite eerst volledig moeten schilderen, maar het zal een kleine moeite zijn en veel verf besparen om de openingen achteraf een kleurtje te geven met een fijn penseel.

photo 481961

Nog een laatste blik op het oorspronkelijke dek. De details zagen er goed uit, maar de proporties klopten dus niet.

photo 481969

En toen was het dek overgeplakt. Ik heb nog twee van de Hellcats uit het ruim gevist, die komen er wel terug in maar zo heb je al een indruk van hoe het dek opgevuld zal worden met vliegtuigen.

photo 481963

photo 481964

photo 481965

photo 481966

photo 481967

photo 481968

photo 481970

De volgende stap wordt het aanbrengen van de dekmarkeringen, want dit gaat volgens mij makkelijker als er nog geen PE boven het dek uitsteekt. Ik heb een grote decal "23" meegekregen met de kit. Ook zat er een drydecal "22" bij de Pontos set. Ik heb echter de indruk dat de Princeton dit nummer niet droeg op heel wat luchtfoto's, dus vraag ik me af of het niet makkelijker en correcter is om geen nummer 23 aan te brengen. Dat zou anders gemaskeerd en gespoten moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 10:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Steven, is het niet zo dat de nummers specifiek voor de desbetreffende carriers zijn? Dus Cvl 22 Independence en Cvl 23 Princeton. Anyway, erg mooi model en hele mooie goodies. Ik krijg aandrang om ook weer eens een carrier te bouwen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 13:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Jeroen, het dek van Pontos is al ontworpen toen de kit van de Princeton er nog niet was. Daar heb ik dus alleen een dry-decal "22". De "23" decal uit de kit is op hout onbruikbaar. Maar horen de nummers er wel te staan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement