Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
+1

Dat PE voegt inderdaad veel toe, ik vind het ook enorm verfijnd. Je ziet bij schepen soms PE setjes waarbij het eigenlijk platgedrukt plastic lijkt. Maar dit is echt mooi!

Volgens mij is er zelfs een ‘walkway’ in de grote radarantenne zichtbaar. Dat vind ik knap.

Maar het netjes aanbrengen is ook kunst!
Mooi werk, Steven!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2019 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Echt lekker om naar te kijken man.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2019 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie complimenten. WEM geeft hier ook wel een meerwaarde aan, ik heb nog zo goed als geen enkel stuk PE uit de kit moeten gebruiken.

Er was wel iets waar ik wat heb moeten improviseren. De steunberen onder het eiland waren niet helemaal koosjer nagemaakt in de kit. De onderdelen waren wel heel slank uitgevoerd, hadden geen diepte en er was er zelfs een te weinig.

photo 471358

Ik heb de stukken metaal al uitgesneden die in de plaats moeten komen. Je merkt dat ze bovenaan sterk uitwaaieren om het gewicht van het eiland te kunnen verdelen.

photo 471356

Een strip metaal wordt aan beide kanten opgekleefd.

photo 471357

photo 471361

Dan worden wat kleinere verstevigingsstrips toegevoegd.

photo 471359

Nog eens een foto van het eiland, waar ik nu wel een paar zaken terug ga moeten demonteren.

photo 471360

Hier zijn drie van de balken al vast gezet met secondelijm. Je ziet dat een deel van de catwalk onder de hangarpoorten terug weggehaald is. Dit bleek te ver naar achter door te gaan. Ik had ook twee van de drie locator holes voor de balken fout ingeschat, het is belangrijk dat ze gelijk verdeeld worden onder de lengte van het eiland.

photo 471362

photo 471363

photo 471364

photo 471365

Hier zitten alle gescratchte elementen op hun plek. Het gaat niet eenvoudig worden om nu de hangarpoorten dicht te maken voor het beschilderen, maar da's een zorg voor later.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2019 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi werk man, ziet er mooi uit hoor !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2019 1:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Boris! Aan het schip is er ondertussen niet zoveel gebeurd, behalve enkele zaken aan de catwalks. Ik heb de antennepijlers aan de bakboordzijde gemonteerd in neergelaten toestand, zodat ze het aanbrengen van het houten dek niet kunnen hinderen. Er zijn weinig plaatjes in het boek van deze toestand, maar ik had toch ook geen zin om de al aangebrachte relingen door te knippen om het doorgangsgat voor elk van de vier pijlers te maken. Volgens Tracy zat er aan elk stuk toch reling vastgemaakt voor beide toestanden.

photo 471552

De foto boven toont wel San Jacinto, een zusterschip, maar dit is een van de duidelijkste opnames en je ziet ook meteen de functie van de antennekabels. Ik had deze en nog ander interessante plaatjes van https://nara.getarchive.net/media/cvl-30-san-jacinto-21ccab, ook al wordt er de latere configuratie getoond met de schotelantenne tussen de schoorstenen.

photo 471551

Ook de wieltjes voor het neerlaten van de sloepen zijn gemonteerd. Het PE is hier niet helemaal op voorzien, er zijn daar gewoon perforaties in de catwalks.

photo 471553

Vandaag zijn ook de Mk.13 airplane torpedo's gemaakt. Eerst wat referentieplaatjes van een interessante site, die eigenlijk over de Falklandoorlog gaat maar ook de geschiedenis van deze torpedo aanstipt, https://wwiiafterwwii.wordpress.com/2017/08/28/mk13-torpedo-during-the-falklands-war/.

photo 471567

Je ziet hier een mooie doorsnede van een torpedobommenwerper met de installatie van de torpedo in het bommenruim. Deze torpedo was aangepast aan het afwerpen uit een vliegtuig, iets wat een scheepstorpedo buiten gevecht zou stellen eens hij het water raakt. Toen dit getest werd, bleek eerst al de ontsteking op scherp gesteld te worden door de luchtstroom, iets wat pas in het water diende te gebeuren door een schoepenwieltje. Daardoor detoneerde de torpedo al bij het neerkomen. Ook de besturing bleek niet opgewassen tegen de klap, zodat er een verstevigde staart als bij een vliegtuigbom voorzien moest worden.

photo 471569

Om de torpedo snel af te remmen, werd een houten drag ring, door de zeelui "het picklesvat" genaamd, over de kop van de torpedo geklemd met een spie. Dit viel er in het water af zodat het wapen snel op zijn doel af kon gaan.

photo 471568

Laten we nog eens kijken wat er in de kit van Master-Model zit.

photo 471553

Er zitten tien gedraaide torpedo's, in, waarvan er negen door mij gebruikt kunnen worden, aangezien er maar negen bommenwerpers op het dek staan. Het PE-fret voorziet echter in twaalf stuks van elk onderdeel. De reden hiervoor is, dat de constructie ervan zo moeilijk is dat er meerdere onderdelen beschadigd raken.

photo 471554

De handleiding is prima, al worden de parts niet genummerd. Verwarring is toch niet mogelijk, er zijn maar 4 verschillende stukjes.

photo 471555

photo 471558

De bommenkarretjes zijn het gemakkelijkste deel, wanneer je ze voorzichtig uit het fret gesneden krijgt. Er zullen toch een paar stukjes loskomen, zoals enkele wieltjes.

photo 471557

Maar er stonden vrij snel negen karretjes klaar.

photo 471556

photo 471559

photo 471560

Daarna kom je aan het gekkenwerk, de staart. Volgens de handleiding is hier eigenlijk geen lijm nodig en kan je het hele stuk in enkele bewegingen in elkaar plooien. Alleen, de verbindingen zijn zo flinterdun dat drie van de vier stukjes van het geheel loskomen omdat je twee verschillende plooirichtingen moet uitvoeren. Elk driehoekje draait een kwartslag rond zijn as en dan 180° tot tegen de staart aan. Deze plooit ineen als een doosje, maar bij het inbrengen van het lichaam plooit het even makkelijk weer uit elkaar. De meeste stukjes zijn hier dus toch gelijmd en een van de twaalf is tijdens het bevestigen, verloren gegaan omdat alle onderdelen tegelijk los kwamen. Gelukkig zijn er teveel van.

photo 471562

Dan rest ons nog de aandrijving. Twee propellertjes per stuk, elk maar een goeie millimeter groot. Gelukkig passen deze over het naaldje aan elk gedraaid stuk.

photo 471563

Wel moet je je eerst een kwartier onledig houden met het regelen van de pitch, wat alleen met een pincet lukt. Daarna zijn ze terug een zakje in gegaan, want ik wil deze pas na het schilderen van de torpedo's aanbrengen aangezien ze in messing mogen blijven.

photo 471565

De torpedo's staan hier klaar met de staart er op, maar voor het laatste onderdeel moeten ze op het karretje gelegd worden. De houten spie van het "picklesvat" is hier in PE megeleverd.

photo 471566

Hier zit alles er op en er aan. Dit is dus wel op een halve dag te doen, maar mispak je niet aan deze set want er is doorzettingsvermogen voor nodig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2019 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Pfffffffff, ik zei dat ik PE geweldig vind, ik ben er echt een fan van maar soms wordt het ook wel eens tè. Prachtig gedaan :brouw: alleen zie ik bij twee schroeven dat de pitch niet helemaal goed is :lol:

Petje af.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Man, man , man, wat een gepiel, maar wel heel erg mooi en detail vol.
mooi hoor !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 2:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie reacties, hier nog wat eyecandy. Ik heb de relingen terug vervolledigd waar de panamakluizen weggesneden waren. Er zit genoeg PE bij mijn uitbreiding om nog een paar schepen van reling te voorzien, zowel 3 als vier bars per stanchion.

photo 472071

Daarna ben ik aan de dubbele 40mm-opstellingen begonnen. Hier had ik gelukkig een tijd geleden al een extra pakje Aber-loopjes voor gekocht.

photo 472072

photo 472073

Een paar dagen werk en ze zitten ook in elkaar. Ik heb ze gezellig bij de andere gezet.

photo 472084

photo 472075

Even daartussenin heb ik het zoontje van mijn stiefzus geholpen om zijn Lavochkin in de primer te zetten.

photo 472074

Daarna was het alle hens aan dek om alles voor MCW happening klaar te zetten, dat om 10 uur opengaat (jurering om 13u). Ik heb eerst eens het dek op het schip gelegd, maar met het extra plastic er onder was het te groot om al op het model te leggen. Je krijgt wel een indruk hoe dit er na het schilderen uit gaat zien.

photo 472068

photo 472069

photo 472070

De opstelling van het dek met de vliegtuigen er op heb ik uiteindelijk naast het schip gelegd, zo is er ook een beter onderscheid met het "naked model" gedeelte.

photo 472078

photo 472081

photo 472079

photo 472080

photo 472082

photo 472083

Nu staat er al een glazen vitrine over, er is goed op gelet dat alles met kneedgom vastgehecht is en dus niet kan gaan schuiven. Ik ben eens benieuwd of er edelmetaal aan te pas gaat komen. Ik ga dit op dezelfde manier dan ook in Hoboken neerzetten, volgende zaterdag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wat een enorm indrukwekkende mini-serieproductie.
Ik ben als ik 2 dezelfde dingen moet maken vaak mijn interesse al kwijt.

Respect voor het doorzettingsvermogen.

Mooi werk!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 8:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja, als ik al twee 40mm Twin heb gemaakt ben ik 2 uur verder en 2 dagen klaar met de hobby, al zijn mijn 40 mm's iets intensiever met 16 onderdelen. Maar ziet er goed uit zo.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement