Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 13:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als het dek zich ook zo zou gedragen, kan ik er makkelijk bij om het vast te lijmen. Deze update gaat nu over een ander deel van het schip, de davits waar de twee sloepen van het schip aan hangen.

photo 470240

De onderdeeltjes die je van Dragon krijgt, zien er al keurig gegoten en op schaal uit. Mooi, maar als je de foto goed bekijkt, is er toch een deel opvallende details verloren gegaan. De steunbalken van deze constructie bestonden uit geperforeerde H-profielen. Ik betwijfel of ze in deze afmetingen, zo'n 1,5mm dikte, te koop zijn. Toch is dit te zichtbaar om het hierbij te laten. Ik wilde eens een poging wagen om zelf zulke profieltjes samen te stellen, ik had het vroeger nog al eens gedaan. Dat waren wel volle H-profielen, zonder gaten in.

photo 470239

Omdat ik de drie metalen strips van het profiel zelf aaneen moest lijmen, kon ik de gaten niet achteraf boren omwille van de stevigheid. Je moet dus eerst een rij gaten boren. Gelukkig kon dit op een regelmatige tussenafstand van 1mm.

photo 470241

Daarna kan je aan de twee zijden van de rij gaten een insnijding maken en komt er een geperforeerd plaatje uit. Dit moet nog wel wat bijgevijld worden aan de zijden, zodat eventuele rafels op de lijmkant weg zijn. Een tweede plaatje wordt hier geprepareerd, de gaten van de eerste serie profielen hebben een diameter van 0,5mm.

photo 470242

Ik heb de rij gaten doen ophouden op 1/4 van een uiteinde, omdat dit gedeelte van het profiel schuil gaat achter de galerijen.

photo 470244

Voor de tweede serie profielen waren de gaten 0.30, het dunste boortje dat ik heb. Deze zijn ook met een tussenafstand van 0,5mm geboord, wat wel enig dubbelzicht kan opleveren boven zo'n reflecterende plaat aluminium... Om dit makkelijker te maken, is er met een scherp scalpel een inkeping gemaakt waar er geboord moest worden.

photo 470243

Voor de ander twee platen van het profiel is er gebruik gemaakt van resten foto-etsmateriaal. Er zat al genoeg op de ramen van WEM. Dit is iets stijver dan het aluminium en het is gekalibreerd, zodat je strakke profielen overhoudt. Dit verlijmen gebeurt met gele ZAP.

photo 470245

Bij een vergelijking met de foto zien de stukken er bruikbaar uit, al is het kleine profiel links in feite wat te zwaar uitgevallen.

photo 470246

De davits en steunstangen worden dan van de plastic onderdelen naar de profielen overgezet. Dit moet precies gebeuren als ik het straks op de romp wil passen.

photo 470247

photo 470248

Het was nog een titanenwerk om dit gelijmd te krijgen door de trage secondelijm en de neiging van de profielen om terug uit elkaar te bewegen. Aan de stuurboordzijde paste een van de balken bovendien niet op de galerij omdat daar een doorgang zat, dit is ook een misrekening in de kit. Ik heb met een Dremel die doorgang bijgewerkt tot de balk er in paste. Hopelijk blijft dit allemaal op zijn plek als de boten er op zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 14:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er op zich goed uit, ik vraag me alleen af waarom je geen Evergreen heb gebruikt, dat lijmt wat makkelijker en boort netter.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 991
Woonplaats: Antwerpen
Denk hetzelfde als Bert,nu mist het wat strakheid in de profieltjes.
Anders wel een goede aanvulling.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
https://evergreenscalemodels.com/collections/14-35cm-opaque-white-polystyrene-h-column/products/281-060-1-5mm-opaque-white-polystyrene-h-column
Het bestaat wel, 1,5mm is de kleinste, maar dat moet je dan ook wel net op de plank hebben liggen ... 8)

:brouw:

Maar mooi werk steven!
Succes!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 22:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb het nog eens nagemeten, het mag zelfs maar 1 mm zijn. Maar als je dergelijk dun Evergreen (0,25mm) over de hele lengte kops zou verlijmen met Tamiya Extra Thin, loop je een grote kans dat de zijkanten van het H-profiel een lasnaad gaan vertonen, of dat het stuk met de gaten in gewoon opgevreten wordt door de lijm en ergens dubbelplooit. Als er een profiel van 1x1 zou bestaan in styreen, dan zou ik dat wel kunnen gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bij Evergreen is het kleinste maar 1,5mm. Kleiner bestaat misschien in messing? Al zou ik dat niet weten Maar gegeven de schaal vind ik jouw resultaat echt netjes hoor Steven. We zitten lui achter ons schermpje naar enorm vergrote foto’s te kijken. Plus; er komt nog een bootje voor wat weer iets afleidt. 8) :brouw:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2019 3:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben gaan kijken in Artobi. Er waren van dit formaat wel messing U-profielen maar geen H-profielen. Ook in plastic werd de maat niet dicht genoeg benaderd. Ik heb dan maar wat grijze verf gekocht, ik wilde namelijk de schoorstenen al voorbereiden op de montage.

photo 470455

photo 470454

Aan de binnenkant kan je niet meer goed spuiten eens de schoorsteen tegen de hull aan zit. Ik heb wel Light Grey van Tamiya gebruikt en niet een van de definitieve kleuren. Zolang er maar geen glanzend messing meer te zien is, is het goed.

photo 470471

photo 470456

De walvisjagersloepen die aan de davits komen, zijn voorzien van het roer uit de kit en niet dat van WEM, want het lijkt er niet op. Je ziet hier ook hoe gedetailleerd de binnenkant van de boot gegoten is.

photo 470458

Ik heb de lift vooraan in het vliegdek gemonteerd. Dit moest met een hamertje gebeuren omdat hij nauw paste, zelfs nadat ik de randen taps geschuurd had. Het was wel uitkijken dat het PE er niet af sprong, vandaar een schuurstick om te dempen.

photo 470457

Bij het monteren van de schoorstenen pasten de twee voorste niet goed. Blijkbaar zijn in de handleiding deze schoorsteenpijpen omgewisseld, want ik had deze gemarkeerd per bouwstap. Het was noodzakelijk om het PE van deze te demonteren en om te wisselen, want elk van de pijpen heeft een andere vorm om op de bolling van de romp recht uitgelijnd te blijven.

photo 470459

photo 470460

photo 470461

Nu zitten ze alle vier kaarsrecht. Het PE sluit niet overal tot tegen de hull aan, dat komt ook omdat de vloer op de blister een richel vertoont. Die heb ik wel dichtgeplamuurd maar niet geëffend.

photo 470462

Ik wilde ook meteen het eiland monteren, zodat het niet meer de kans krijgt om te vallen zoals tot hiertoe mogelijk was. Bij de eerste montagepoging zat het niet goed op de romp. Het helde naar binnen, dus werd er een extra randje aangekleefd en werd er een inkeping gemaakt voor de PE galerij. Ook de twee balken onderaan werden ingekort, maar de achterste moest daarna nog weggeknipt worden om het eiland helemaal haaks te krijgen. Ook de mast voor de grote radarschotel tussen de schoorstenen moest bijgeplooid worden. Alleen op de allerlaatste foto's is dit allemaal geregeld geraakt. Nu kan de verdere detaillering beginnen.

photo 470463

photo 470464

photo 470465

photo 470466

photo 470467

photo 470468

photo 470469

photo 470470


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Een kit met veel tegenslag !!, maar zoals altijd gezegd "de aanhouder wint" En ik moet zeggen tot nu toe heb je er een aardig mooi model van gemaakt, kijk ook vol verwachting uit naar verdere detailleringen, en het uiteindelijke gereedkomen van je model.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 0:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank je, Boris. Het einde is al wat dichterbij gekomen, maar ik schat dat er toch nog voor maanden werk aan is. Vandaag heb ik bijvoorbeeld wat relingen en laddertjes aangebracht, toen ik zag dat er nog een stukje van de catwalk niet vervangen was. DOor voorzichtig te frezen kon ik het nog gemakkelijk van onder het eiland uit halen, maar door de trillingen alleen al kwam daar een klein stukje af gevallen dat ik nog net opmerkte. Het nieuwe stuk catwalk zit nu op zijn plek en er moesten ook twee ladders in de buurt komen. Ik heb nu besloten om zeker de staketsels onder het eiland te scratchen in plaats van de kit te gebruiken, want er is een paal te weinig en ze moeten ook veel dikker zijn dat wat ik nu kreeg.

photo 471258

photo 471257

photo 471259.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Als ik zo naar je vorderingen kijk dan voegt dat PE toch wel heel veel toe. Het is veel werk maar je maakt er wel wat moois van.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement