Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Petje af! Prachtige details.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 22:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Marco! Hier nog een paar plaatjes van de afweerkanonnen die nu ook in de primer staan.

photo 474617

photo 474618

photo 474619

photo 474620

photo 474621

Ook de extra catwalk tussen de schoorstenen is dus gespoten en ik heb al een deel van de torpedo's geschilderd. De nozzle is helaas nog steeds niet in orde, al ging het nu iets beter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Zo klein! ...
Zo veel! ...
Zo mooi!

Nozzle;
Als de airbrush schoon is en in elkaar zit wellicht met een loupe of vergrootglas recht van voren kijken of de naald gecentreerd in de nozzle beweegt? Het zou ook zomaar een klein scheurtje of braampje aan de nozzle kunnen zijn.

Maar ook een hardnekkige vervuiling kan parten spelen. Ik dacht mijne laatst ook schoon te pakken en heb tot 4x toe mijn verf er weer uit moeten gooien en steeds weer helemaal gereinigd omdat het spuitbeeld niet goed was. Uiteindelijk de nozzle los op de naald gezet en voorzichtig geduwd en toen kwam er uiteindelijk nog een klein worstje oude vervuiling uit de nozzle.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 23:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag heb ik Tamiya wit gespoten op de plaatsen waar bij het Measure 33B-schema de werking van schaduwen tegengegaan wordt. Dit is dus vooral onder de catwalks en afweergeschut, met ook een strook op het eiland. Ik heb de volledige onderkant van de galerijen gespoten omdat dit bij de Independence, toen die een vergelijkbaar patroon had, ook zo was.

photo 474678

photo 474679

photo 474680

photo 474681

Het spuiten ging alweer iets beter, zeker voor witte verf, maar de airbrush gaat nu elke keer in de ultrasoon.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2019 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Tjongejonge, wat een details. Je doorzettingsvermogen wordt beloond.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 1:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jeroen. Er zitten nu al twee nieuwe kleuren op: Pale Grey en Ocean Grey. Ik heb er telkens geprobeerd wat nadruk op te leggen met een druppel van een donkerder kleur erbij. er is echter weer iets mis met mijn airbrush waardoor die aan het sputteren gaat. Ik denk dat de verf van Lifecolor ook wat onzuiverheden bevat, het ziet er wat als yoghurt uit als je het potje opent. Maar mijn naald is ook niet meer van de beste en geeft tipdry ook als ik er retarder bij doe. Ik ga nu maar weer een nieuwe set naald en nozzle installeren, die ik al maar gekocht had. Ik hoop dat er niet teveel overspray zal moeten bijgewerkt worden, er is zoveel mogelijk afgeplakt maar eenvoudig is dat niet met zoveel relingen en antennes.

photo 475270

photo 475271


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 20:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na een laatste sessie zitten de camouflagekleuren er op. De donkerblauwe kleur is Navy Blue. Ondertussen heb ik de airbrush laten nakijken bij Artobi en is het gebleken dat hij terug werkte als het voorste stukje gewisseld werd. Omdat dat kleine stukje nogal kostelijk is, heb ik het oude eens gedemonteerd en in aceton gelegd (wel met de dichting losgemaakt). Dat scheen toch te helpen, want het spetteren is gedaan. De volgende foto's tonen eerst het afplakwerk na de laatste sessie:

photo 475517

photo 475516

photo 475515

photo 475518

Daarna zie je het schip volledig uitgepakt, maar omdat er eerst nog met de defecte airbrush doorgewerkt was, is de verf hier en daar tussen de tape geraakt, op het eiland is er een grote verfvlek ontstaan. Ook zie je onvermijdelijk wat overspray.

photo 475519

photo 475520

photo 475521

photo 475522

photo 475523

photo 475524

photo 475527

In de laatste foto's is dat grotendeels weggewerkt. Het spuiten is echter nog niet achter de rug, want ik moet er nu nog voor zorgen dat het bovenaanzicht volledig in Deck Blue komt. Toch krijgt de Princeton nu eindelijk het beoogde aanzicht. Je ziet ook duidelijk de verhullende contouren van dit camopatroon.

photo 475534

photo 475526

photo 475525

photo 475528

photo 475529

photo 475530

photo 475533

photo 475531

photo 475532


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2019 0:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik twijfelde daarstraks nog steeds of ik het plastic dek van Dragon wel wilde vervangen door het houten dek van Pontos. Als je beide op het eerste zicht vergelijkt, dan zou je tegenover de mooie textuur van Pontos de fijne gravure en de opvallende "transverse girders" van Dragon kunnen stellen. Die wilde ik er zeker in en ze zijn minder opvallend aanwezig bij Pontos.

photo 475560

Maar wanneer je zorgvuldiger gaat vergelijken met de foto's die bijvoorbeeld in het boek over de Independence te vinden zijn, dan zie je hoeveel nauwkeuriger de lay-out van Pontos is tegenover Dragon. Om te beginnen is de tussenafstand tussen de girders bij Pontos veel korter.

photo 475559

Een voorbeeld hiervan zie je bij de liftopening links op deze foto. Bij Dragon passen er ongeveer 5 stroken in de lengte van de liftopening. Pontos haalt er zeven, wat meer overeenkomt met de foto's van het dek. Ook zitten er een paar kleine details in het dek verborgen, zoals munitieliften. Wanneer je de lift voor de achterste vliegtuiglift lokaliseert op de foto, dan zie je dat deze op dezelfde hoogte zit als de deur naar het "foamite station" in de galerij. Pontos plaatst dit correct, maar Dragon zit een strook te ver naar achter, ter hoogte van de luchtafweeropstelling. Een lift vooraan het schip hoort dan weer groter te zijn, wat bij Pontos het geval is en Dragon niet.

photo 475561

Ik heb nog overwogen om de kleinste maat van Evergreen stripjes te kopen (ze bestaan op 0,5x0,25mm) en die in de plaats te kleven van de Pontos girders, maar ik denk dat ik dan niet de continuïteit van het dek bij Pontos haal, en dan moet ik er nog een gatenpatroon op kunnen zetten. Het zou wel makkelijker zijn om te schilderen, want de strips hebben op foto's een donkerder kleur dan het hout.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een lastig patroon om te spuiten. Ik vind dat je dat zeer netjes hebt gedaan. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik zou het Pontos dek kiezen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Fvdm. Ik zou ook voor Pontos kiezen, al zijn er ook die me er vanaf proberen te brengen. Het kan moeilijk nog anders, met een gedeelte van het dek al geïnstalleerd in de lift. Dit afplakken was nog niet even ingewikkeld als wat ik daarna heb moeten doen.

photo 475767

photo 475766

De volledige omtrek van de galerijen heb ik deze keer afgeplakt. Niet in een keer, want ik heb dit gedaan met tape die ik gerecycleerd heb van de vorige sessie. Daardoor kleefde die niet even hard meer en had ik minder kans dat ik er stukjes reling mee los trok. Elke drie centimeter werd apart gespoten, terug vrijgemaakt, van de andere spuitkant afgeplakt en opnieuw gespoten. ik schat dat ik daar zo'n zes a zeven uur aan gezeten heb. Toen ik er bijna mee klaar was, gebeurde er een keer iets dat bijna het schip gesloopt heeft. De bureaulamp haakte uit de tafelschroef en viel net op het dek. Het schip ging al achterover van de draaitafel maar ik had het nog net vast. Er zijn ook maar drie stukjes van de dekrand afgebroken. Dat is ondertussen allemaal al gerepareerd.

Op de volgende foto's kan je de vloer van de catwalk zien, die nu helemaal in Lifecolor Deck Blue staat. Alles dat van bovenaf bekeken wordt, is dus blauw, en alle opstaande wanden en relingen zijn in de camo. Dat is wel alleen gelukt met de dekrand, de brug, de boeg en het achterschip. Het zal niet lukken met de blisters aan de zijkant en de twee galerijen onder de overkraging, maar die vallen ook niet zo op.

photo 475777

photo 475770

photo 475771

photo 475772

photo 475773

photo 475774

photo 475775

photo 475776

photo 475778

Ik heb nu ook de stukken geschut in Tamiya Gunmetal gekwast. Dit met een penseel dat goed in de isopropyl gedrenkt was, zodat de loopjes strak blijven. Ik heb nu pas ontdekt dat ik nog zes stukken Oerlikon 20mm moet bijmaken, gelukkig heb ik nog genoeg gedraaide loopjes over.

photo 475768

photo 475769

photo 475779


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement